Хвилини чи мегабайти, або Як оператори примушують нас платити більше

Хвилини чи мегабайти, або Як оператори примушують нас платити більше

Аналітика
Укрінформ
Мобільні оператори, краще знають, яких послуг потребують українці. І тому "хвилини" всихають, а «мегабайти» ростуть, а з ними росте і вартість зв'язку

Останнім часом мобільні оператори активно розсилають повідомлення "ваш тариф закривається, обирайте новий, або ми оберемо вам самі". Нічого незвичайного не відбувається – просто розпочався черговий раунд підвищення вартості послуг на стільниковий зв'язок. При цьому постачальники послуг активно "формують" потреби реальних споживачів на свої смаки, пропонуючи усе більш дорогі та заплутані тарифні плани - поступово відмовляючись від простих мобільних "розмов" на користь додаткових мегабайтів інтернету. Окрім того, ще й перейшли на нову 4-тижневу систему помісячної тарифікації, завдяки якій для абонентів у з’явився «додатковий», тринадцятий місяць у році. Звісно, клієнтам усе це не подобається - мережа вже кілька місяців невдоволено гуде. Якраз під час підготовки цього матеріалу Державний уповноважений Антимонопольного Комітету Марія Процишен на своїй сторінці в Фейсбук повідомила, що Комітет дослідив питання 4-тижневого розрахункового періоду за послуги рухомого (мобільного) зв’язку. І, зважаючи на спірність наведених операторами аргументів та сумнів щодо відповідності їх дій принципам добросовісної конкуренції, прийняв рішення про відкриття справ проти компаній Київстар, Водафон Україна та Лайфселл за ознаками порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.

Зміна тарифів: хіба хочеш – мусиш...

Ринок мобільного зв'язку переживає момент насичення – клієнтів більше не стає, затрати ростуть, технічні вимоги підвищуються, а грошей хочеться заробляти багато, як і тоді, коли ринок був напівпорожнім. Це з точки зору мобільних операторів. З точки зору клієнтів, то й взагалі все погано – вартість послуг зростає, їхня якість бажає бути кращою, та ще й монополісти ведуть себе не по-джентельменськи, нав'язуючи ті чи інші послуги. Ось лише один із характерних невдоволених відгуків платіжоспроможного клієнта із чималенького "хору".

Автор цієї статті, наприклад, отримав від свого мобільного оператора "рекомендацію" перейти на одразу на вдвічі дорожчий тариф – начебто з огляду на мої особливості користування послугами.

На ринку стільникового зв'язку сьогодні простежується стійка тенденція до вимивання дешевих пропозицій тарифних планів (ТП), із заміною їх на більш дорогі. Зазвичай це робиться під виглядом додавання інтернет-трафіку з нібито більшою вигодою для абонента. Поступово під виглядом запровадження спочатку 3G, а тепер і 4G зникають тарифи, призначені виключно для дзвінків.

Наприклад, київстарівський бот Зоряна (віртуальна технологія комунікації з клієнтами оператора – Авт.) чомусь "ігнорує" прямі запитання про ТП лише для розмов (виявляється, вони є, але в межах налаштувань до найдешевого пакету "Безлім Соцмережі"). У Водафона взагалі не передбачено"безінтернетних" ТП. У Лайфселл все ж залишився варіант, коли споживач сам "програмує" необхідний тарифний план за своїми потребами, в якому є можливість відмовитися від інтернету.

Вже кілька років як оператори перейшли до пакетної тарифікації, яка передбачає певний набір послуг, або ж знімають гроші щодня за користування послугами - це може бути окремо за дзвінки, SMS, інтернет. Причому тепер вони беруть абонентську плату не за наступні 30 днів – календарний місяць, а за 4 тижні, тобто 28 днів. Після того, як пакет послуг вичерпається, як правило, знімається вже більше грошей, ніж зазначено в тарифному плані. Наприклад, у тарифних планах Водафону вартість позапакетного інтернету становить 7 грн/200 Мб, у Лайфселл - 10 грн/250 Мб щотижня, у Київстар – 5 грн за 5 пакетів по 50 Мб щодня. І ніхто не запитує клієнта, чи потрібні йому ті додаткові мегабайти після витрачених пакетних, чи ні - отримуй і плати.

Окрім того, що тарифи зросли, вони ще й стали більш заплутаними. Без уважного вивчення всіх умов тарифу не обійтися. "Робити це треба на сайті операторів, хоча вони й там примудряються прикрити додаткові умови прихованими вікнами. Тому слід клацати на всі вікна, що спливають у браузері, й читати опис тарифного плану вздовж і впоперек", - рекомендує блогер Кость Могилевський.

Ціна росте, тому що українці дружно двинули в інтернет

Про принципи ціноутворення Укрінформ поцікавився безпосередньо у мобільних операторів. Позицію найбільшого мобільного оператора Київстар висловила PR-менеджер компанії Ірина Леліченко (Водафон на наші запити промовчав – Авт.).

Ірина Леліченко
Ірина Леліченко

"Компанія створює тарифні плани з урахуванням конкуренції на ринку та комерційних пропозицій інших компаній, існуючих ринкових тенденцій та попиту клієнтів. Компанія час від часу оновлює застарілі тарифні плани, але мета таких дій – надавати клієнтам більше можливостей і більше нових послуг. Перш, ніж ініціювати ту чи іншу комерційну пропозицію, наша спеціальна служба проводить телефонне опитування клієнтів, вивчаючи їх думку. Вартість наших послуг не дорожча за ринкову. Наприклад, в існуючих тарифних планах Київстар клієнти можуть обрати пропозиції, де усього за 2,5 грн на день (70 грн/28 днів, якщо рахувати по-новому – Авт.) надається необмежений зв’язок у мережі Київстар, можливість дзвонити на номери інших мобільних та фіксованих операторів (30 хв), отримувати мегабайти мобільного інтернету (2 Мб), яких вистачає на пошук інформації, обмін файлами, спілкування в соціальних мережах, тощо.

Загалом, каже Ірина Леліченко, услід за світовими тенденціями, в Україні вже кілька років поспіль зростають обсяги інтернет-трафіку. "У мережі Київстар у 3 кварталі 2018 р. використання мобільного інтернету клієнтом, в середньому, зросло втричі, тоді як використання голосових хвилин скоротилось. Кількість користувачів мобільного інтернету постійно зростає, у мережі Київстар їх більшість, понад 50%. Але ми враховуємо потреби усіх груп користувачів, тому пропонуємо їм вибір різних пропозицій",- стверджує вона.

Щодо незвичайного для інших операторів регіонального принципу тарифікації (для жителів Черкаської області, наприклад, пропонується найдешевший тариф за 75 грн, а для жителів Чернівецької — лише за 55 грн.), представниця Київстар пояснила це конкуренцією та особливостями користування телекомунікаційними послугами в тому чи іншому регіоні. “Наприклад, є населені пункти, де абоненти більше телефонують на номери інших мереж, фіксовані номери телефонів, чи за кордон – отже, їх потреби і витрати можуть істотно відрізнятись від абонентів, яким, як приклад, важливий перегляд відеоконтенту, або дзвінки всередині мережі. Тому ми й пропонуємо регіональні тарифи, щоб задовольнити потреби у телекомунікаційних послугах різних груп споживачів. Абоненти Київстар мають право вибору щодо підключення як тарифних планів, які розроблені спеціально для регіону, в якому вони постійно проживають, так і національних тарифних планів. Але при виїзді за межі свого регіону такий абонент буде обслуговуватись за умовами національних тарифних планів”, - пояснила Ірина Леліченко.

Хочете "літаючого" інтернету, то платіть!

На наше прохання, останні цінові тенденції на ринку також прокоментував консультант операторів, телеком-експерт Роман Химич. За його словами, порівняно із 2008 роком обсяг вітчизняного ринку стільникового зв’язку, номінований у доларах США, скоротився майже вп’ятеро. Капіталізація, тобто ринкова вартість лідера ринку, компанії Київстар, зменшилася вдесятеро.

Роман Химич
Роман Химич

“На сьогоднішній день українські оператори заробляють на кожному абонентові у місяць приблизно $2. Це найнижчий показник в Європі і один з найнижчих в світі. При цьому, нагадаю, Україна має найбільшу площу серед європейських держав. Тож операційні витрати та капіталовкладення в українських операторів об’єктивно є чималими”, - пояснює консультант. Дійсно, купівля ліцензій для роботи в 4G "Київстар", Vodafone та lifecell сукупно обійшлася в 5,4 млрд грн. Ці гроші якось треба "відбивати".

А оскільки новим абонентам взятися вже нема звідки, більше того, має місце поступове зменшення абонентських баз через зменшення населення країни, українські оператори, за словами експерта, конче зацікавлені в підвищені середнього чеку (ARPU - середній дохід з абонента). “І тому у операторів нема інтересу надавати свої послуги за 20, 10, 5 грн, як того воліють, наприклад, найбідніші верстви населення, ті ж пенсіонери. Є в абонента можливість та бажання використовувати інтернет чи нема - операторам байдуже. Тож відсутність дешевих тарифних планів - це не проблема маркетингу операторів. Це питання макроекономіки країни. Одним із підтверджень цього є те, що навіть lifecell, який довгий час намагався працювати в ніші діскаунтеру, на сьогоднішній день має ARPU навіть більше, аніж в конкурентів”, - стверджує Роман Химич.

Власне, підтвердження цих слів знаходимо у статистиці. За І півріччя 2018 року за даними Національної Комісії зв’язку та інформатизації, загальні доходи від надання послуг рухомого (мобільного) зв’язку в Україні збільшилися порівняно з аналогічним періодом минулого року на 7,4% та склали 18,2 млрд. грн. При цьому станом на 1 липня 2018 року кількість абонентів рухомого (мобільного) зв’язку склала 55,03 млн осіб, що на 1,2% менше, ніж за аналогічний період минулого року.

Отже, враховуючи тенденції, можна очікувати подальшої винахідливості мобільних операторів у боротьбі за «середній чек» клієнта мобільного зв’язку. Відповідно, і в споживчому кошику українця він поступово займатиме помітну долю витрат. Нагадаємо, що до останнього при розрахунку споживчого кошика держава цих витрат навіть не помічала . І, здається, ця історія вже в минулому.

Оксана Поліщук. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-