Вахтанг Кіпіані, журналіст, молодший сержант ЗСУ
Головнокомандувач вручає відзнаки, які є репліками нагород УПА, – значить, Шухевич переміг
22.09.2023 14:00

Вахтанг Кіпіані – український журналіст, публіцист, письменник, історик, головний редактор інтернет-видання «Історична Правда», викладач, засновник Музею-архіву преси, дослідник останніх років дисидента, борця за Незалежність України у ХХ столітті Василя Стуса.

Автор та упорядник кількох історичних книг, одна з яких – «Справа Василя Стуса. Збірка документів з архіву колишнього КДБ УРСР».

Молодший сержант Збройних Сил України Вахтанг Кіпіані в інтерв’ю «Наші на фронті з Оксаною Климончук» СтратКому розповів, чому важливо пам’ятати про попередніх борців за Незалежність, як Голодомор зламав українців, як Українське суспільство невблаганно міняється, чому доведеться служити кожному і чому це правильно.

- Пане Вахтангу, нещодавно виповнилося 38 років з дня смерті Василя Стуса… І хотілося б почути від вас як, можливо, від найбільшого спеціаліста з Василя Стуса в Україні, з того всього, що ви досліджували, читали, чули, – що з ним сталося, на вашу думку?

- Василь Стус – одна з найбільших інтелектуальних фігур ХХ століття. Він дуже важливий для людей, які сьогодні живуть в Україні. Бачу графіті, тату, маса публікацій. Багато хто каже, що знайомство з поезією Стуса перевернуло їхнє життя.

Я творчість не досліджував, досліджував тільки останні 5-6 років його життя. Стус – це дійсно велика фігура. Він дуже незручний, бо він не вкладається у звичні рамки.

Якщо перший раз Стуса судили як поета, то другий раз його фактично судили як українця

Люди часто сприймають його як людину, яка народилася, щоб померти. Нічого подібного. Це була людина, яка хотіла жити, творити, друкуватися, мріяла про свою першу книжку, але обставини в той час, у якому йому довелося ставати українцем, були, м’яко кажучи, несприятливі для таких людей. Тому він, маючи характер, цінності й зрештою український стержень, пішов проти системи. Причому спершу він не планував іти до кінця. Але настав момент, коли Василь Стус сам собі сказав: - Я іду до кінця.

І от моя задача, як упорядника книжки про нього, і людини, яка лекції читала, розповісти всі ці інтроверсії, складні моменти, момент, коли він проявляв слабкість і писав записку, яку досі частина його прихильників вважають, що це написало КДБ… Ні, він був людиною, яка помилялася, ставала на ноги і йшла вперед. І в якийсь момент він для себе прийняв версію, що буде воювати фактично з росією на своєму фронті до кінця.

Свого часу я записав у москві інтерв’ю з людиною, яка останньою бачила Стуса живим. Це російський письменник-монархіст, тобто імперець за поглядами, Леонід Бородін. Так-от Бородін, коли Василя Стуса забирали з камери в карцер, сказав: «Объявляю голодовку. До конца». І це, як виявилося, його останні земні слова, сказані кому-небудь.

І я придумав отаку формулу, яка мені самому подобається, і намагаюся вкласти її людям. Якщо перший раз Стуса судили як поета, то другий раз його фактично судили як українця. А це вже зовсім інший персональний вимір війни Стуса з росією. І Василь Стус на цій війні був комбатантом. І ми можемо сказати, що це було самогубство, могло бути вбивство, міг бути нещасний випадок, але в будь-якому разі – це вбивство на фронті.

Василь Стус став жертвою росії. І те, що так багато людей вважають його для себе важливим і він посилює нашу спроможність давати відсіч ворогу сьогодні, – це свідчення того, що Стус, хоч як це сумно, своєю смертю смерть подолав і дав нам сили.

- Ми маємо вже сотні героїв війни, яка відбувається тут і зараз, але тим не менше – ми все одно повертаємося до минулих наших героїв. Василь Стус чи хтось з інших борців із минулого продовжують виникати перед нашими очима сьогодні. Чому так відбувається?

- Гадаю, для багатьох людей психологічно важливо розуміти, що ти не перший і ти не останній. Дуже багато людей шукають у візуальних образах, і добре, що Збройні Сили використовують оці прекрасні назви, які дають сенс сьогоднішній боротьбі, як-от Лицарів Зимового Походу або Холодноярці, або є бригада, яка бореться з ім’ям Петлюри на своєму прапорі.

На інституційному рівні армія показує, що той, хто воював за волю України, за самостійну Україну, – наш Герой. І тому навіть конкретній людині психологічно легше думати, що холодноярцям 1921-го року було важче, аніж українському вояку Збройних Сил з ОМБр, яка носить ім’я Героїв Холодного Яру. У них не було зброї, не було західної підтримки, на їхньому боці не було суспільства, як сьогодні.

Не те, що йти в бій легко. Легко знати, що те, що ти робиш, – це не дарма і що ворог таки буде розбитий. І справа, за яку ми сьогодні змагаємося, все одно буде вирішена так, як нам треба.

- Чи не складається у вас враження, що, можливо, українське суспільство десь недооцінило цю боротьбу, цих дисидентів? Багато дисидентів у час Незалежності жили між нами. Вони були тут, і ми могли до них, скажу так, «доторкнутися». Але загалом усім було байдуже до них…

- Безсумнівно, недостатньо. Ми в боргу перед цими людьми зокрема.

Тільки у 2022 році в час масштабної війни відбулося кілька хвиль перейменування. На карті Києва з’явилися сотні топонімів, які давно чекали свого часу.

Я колись навіть думав написати матеріал про те, як армія УНР програла битву за Київ. Це столиця Української народної республіки, але донедавна і навіть сьогодні – недостатньо в топоніміці, у героїці нашого міста представлена ця доба.

Тому багато хто вважає, що Українська держава з’явилася у 1991-му. Ну, це неправда, це брехня. І якщо було б більше в Києві про армію УНР або про політиків доби УНР чи доби Української держави Скоропадського, тобто цієї доби між 1917 і 1921 роками, – тоді б не виникало питання, що завдяки, там, Кравчуку і групі 239 комуністів ми маємо незалежність. Та нічого подібного. Ми маємо Незалежність, тому що деякі люди пронесли цю спадкоємність від УНР до 1991-го року, а були люди, які зрозуміли, що це їхній історичний шанс – максимально безболісно, бо вже бачили на той момент і досвід Карабаху, і Грузії, й Казахстану, і Литви, де росія пролила кров, – була можливість, об'єднавшись, відтворити ту ідеальну Україну, яку ці люди придумали.

росія ставить питання так – або ви будете рускімі, або вас не буде

І ми були невдячними. Більшість із них не зробили кар'єр, не були героями перших шпальт газет і журналів.

Треба просто пам'ятати, що ми не перші – і тоді виникає людська вдячність.

Могло б і не бути глибокої дисидентської чи повстанської спадщини, але ми б все одно воювали за свою свободу, бо для нас це питання фізичного виживання. Кожен хоче жити. А росія ставить питання так – або ви будете рускімі, або вас не буде.

А ми хочемо жити.

- Українське суспільство міняється, виростає нове покоління, яке все більше стає свідомим. І зараз ми маємо масштабну війну... Яке ваше спостереження, як ми міняємося?

Якби Бандера з Шухевичем і Донцовим були б зараз серед нас, вони б не вважалися найбільшими русофобами

- Як на мене, ми міняємося недостатньо швидко, але все-таки невблаганно. І якщо в 1990-х роках треба було певні речі пояснювати, то зараз пояснювати вже не треба, а декого треба навіть стримувати.

Часом жартома кажу: якби Бандера з Шухевичем і Донцовим були б серед нас, вони б не були найбільшими русофобами.

До певного часу ми були "міськими божевільними", які говорили українською у русифікованих містах, ходили на якісь події, вітали Курбасів, Овсієнків та інших. А зараз це вже тренд. Часто це є лукавство, але для більшості – це вибір, з якого вони вже не зійдуть. Тому я точно не вважаю, що ми рухаємося не туди.

Ця війна просто прискорила певні обмінні процеси в суспільстві. Ми швидше ростемо, аніж би це робили методом крок уперед, потім призначення Януковичем Табачника, потім крок назад, далі знову якась деструкція. А зараз ми йдемо все-таки вперед, великим болем, силою, підтримкою Заходу, але в правильному напрямку.

Найголовніше, що ми можемо зробити, – відстояти державу і зробити так, щоб наступне покоління не робило отих кроків назад, де їх не треба робити. Бо литовці цих кроків не робили. Вони відновили державу, вшанували своїх героїв. У Вільнюсі перед Міністерством оборони стоїть бюст їхнього Шухевича, тобто повстанського командира, який для литовців є тим, ким для нас є Шухевич. Поки що перед Міністерством оборони України нема бюста Шухевича, але є бригади, знамена, символи, нагороди... От Головком вручає нагороди, які є сучасними репліками нагород УПА. То значить, Шухевич переміг у цій війні.

- Образ Залужного. Як він вписується в історичну канву для вас як історика?

- Історики пишуть завжди на підставі двох речей – документів і відстані. Історія – це не фіксація фактів. Це пошук зв'язків між подіями…

Залужний для багатьох і для мене як історика за фахом – це людина, про яку було б цікаво прочитати книжку. Насправді мені цікавий феномен цієї людини. Особисто я його ще ніколи не бачив, але з огляду на враження людей, які з ним училися, знаю одного офіцера, який у нього викладав, – що він був дуже цілеспрямований із юності, і з якого, як кажуть, будуть люди.

Він викликає інтерес, часом захоплення, а коли бачу його стіл, де лежать книжки, часом історичні, бачу його футболки, з ким зустрічається і що говорить, – з'являється відчуття єдиної армійської родини.

- Ви як журналіст, історик могли б і так приносити користь суспільству, але ви пішли в армію...

- 24 лютого минулого року "користь" – це було дуже специфічне слово, тому що рускі опинилися за 20 кілометрів від мене. А потім вони були ще ближче. І в мене не було жодного сумніву, що треба повернутися до військкомату. Але я почув від знайомого, що у військкоматі черги, тому я почав писати знайомим, хто служить, чим я можу бути корисним.

Рускі прийшли нас убивати. І якщо не взяти участі у відсічі – це означає, що ти станеш випадковою жертвою.

Був такий грузинський поет Шота Руставеллі, який писав: Краще смерть, але смерть зі славою, ніж безславних днів ганьба.

Попередній досвід спостерігання, куди прийдуть рускі й що будуть робити, він не давав іншої відповіді.

Так, є хворі, але серед нас уже давно здорових нема, хтось дає собі цей еск'юз, мовляв, буду корисніший десь... Напевне. Я знаю двох істориків, які є унікальними у своїй темі. Вони воюють у піхотних частинах. І якщо з ними щось станеться, то ми на десятиліття будемо відкинуті назад. Тому, звісно, їм би вартувало не йти до війська. Але в них так само не було сумнівів, бо як історики ХХ століття, як історики Визвольного руху – знали, що рускі не жартують.

Усі не мусять бути у війську. Є багато людей, які корисні поза військом, але чоловіки, які виключають для себе цю можливість у принципі й роблять різні форми ухилення або починають терміново здобувати вищу освіту, і є тисячі прикладів, коли чоловіки ганебно тікають за кордон, а потім умнічають з Берлінів, Варшав і Торонто...

- До речі, що робити з цими людьми?

- Зневажати.

- Держава повинна якось втрутитись?

- Наша держава не ефективна в багатьох сферах. Пам’ятаєте, Медведчук подав на мене в суд за книжку про Стуса і цей суд тривав півтора року. Хоча це елементарна історія на дві години. Тому якщо уявити кількість колаборантів та ухилянтів, з якими ми зіткнулись і ще зіткнемось, то для нашої системи це робота на десятиліття.

Ну й головне, я не впевнений, що треба їх оцінювати за мірками кримінального кодексу. Це люди, які зрадили свою країну в момент, коли їй було найважче. У мене є недописані книги, є музей, який за мене ніхто не доробить, але я розумів, що як прийдуть кацапи – всі ці книги та записи просто розтопчуть.

- Ви служили в армії в 1996-97 роках. Ви можете порівняти ці дві армії?

- Це різні армії. Я тоді жартував – я знаю таємницю української армії: у нас її немає. Тобі багато хто приходив у військо, бо, по-перше, там хоч якось платили. І по-друге, в 45 років можна було піти на пенсію. Зараз я таких людей не знаю. Зараз це армія, яка готова воювати за Україну зубами.

Тоді в мене була можливість їздити по інших частинах. Я бачив різних офіцерів. Із розмов я розумів, що ці люди не готові стріляти у свого “руского брата”, а “рускій брат” завжди був готовий стріляти в українского потєшного хахла. Зараз ситуація змінилась докорінно. Саме суспільство змінилось. Той, хто на нас нападає – має бути мертвий.

Той, хто сумнівався у 2014-му, той втрачав зброю, позицію і зрештою життя. Зараз уже дурних нема.

- Який важливий досвід ви здобули в армії за останні півтора року?

- Армія – це як гуртожиток: є що згадати, немає чого розказати.

Я мав за честь служити переважно із вмотивованими людьми, не лише на пряму відсіч ворогові, але часто на невидиму, на перший погляд, але дуже важливу службу. От мене якось перекинули в роту забезпечення. Що робить ця рота? Ходить на кухню, а ще півночі вивантажує боєприпаси й півдня завантажує. І так по колу. Чи це потрібна робота? Безсумнівно! Якщо її ніхто не зробить, або зробить недостатньо швидко – буде лихо. Усі люди, з якими я служив, були на своєму місці. Педагоги, фінансисти, бухгалтери, піарники, колишні бандити та ботани. У нас навіть був такий собі гопнік із Троєщини, який прийшов, бо “нужна мачіть кацапав”. Він прийшов, бо не зміг сидіти вдома. Мій головний досвід – треба відкривати очі. Нас, вмотивованих, дуже багато.

Армія – це не демократія. У демократії все йде знизу. А в армії – усе згори. Старші офіцери, командири мають розуміти, що під час війни люди є набагато ефективнішими, коли вони на своїх місцях. Імовірно, ця війна буде не останньою. Я, наприклад, не маю ілюзій, що російська федерація після нашої перемоги не перестане існувати. А це означає для нас постійний виклик. І якщо не будуть зроблені висновки, то велика багата агресивна країна знову матиме перевагу над нами.

Я бачив людей, які під час війни зробили кар’єру. Вони приходили офіцерами після військової кафедри на найнижчі посади. І так добре себе показували, що їх швидко просували по службі. Вони зараз приносять велику користь. Уже є рішення, яке дозволяє рядовим ставати офіцерами. Треба ламати старі схеми. Усе заради того, щоб ми ефективніше вбивали ворога.

- У ЗМІ все частіше звучить думка, що служити має кожен, як ви до цього ставитесь?

Гадаю, що служити має кожен. За зразок можна взяти Ізраїль. Там служать і чоловіки, й жінки

- У світі є два підходи – контрактна армія і загальновійськовий обов’язок. Є випадки, коли контрактна армія може бути корисною. Але ми не маємо ресурсів на контрактну армію. Тому, гадаю, що служити має кожен. За зразок можна взяти Ізраїль. Там служать і чоловіки, й жінки. Короткий час. Потім періодично проходять перепідготовку. Вони знають, до якого військового колективу приписані, і якщо, не дай Боже, щось стається – вдома мають усе необхідне, у швейцарському варіанті, навіть зброю. Людина прибуває у військову частину вже повністю готовою до виконання завдань. Це не означає, що всі мають стати піхотою. У суспільстві є люди унікальних компетенцій. Якщо людина бухгалтер – хай вона буде військовим бухгалтером, юрист – військовим юристом і так далі.

Треба міняти структуру нинішньої армії. Людина має знати: якщо вона айтівець, то вона в армії служитиме за спеціальністю, її не відправлять кудись, просто щоб затулити дірку.

Зараз це демотивує багатьох людей. От є гарна ініціатива – біржа праці для військовослужбовців. Коли можна зайти на сайт, подивитися професії, які потрібні у війську, заповнити вакансію та отримати відношення. Я знаю такі приклади. До речі, такого досвіду немає ніде у світі, а у нас уже є. На мій погляд, це прекрасно. Але ж скільки треба було пройти, щоб це стало можливим.

- У суспільстві є така думка, що ми на шляху 30-річної Незалежності десь схибили. Якби ми пішли іншим шляхом, то цієї війни не було б. А як ви вважаєте?

росія знищувала українство, щоб потім взяти нас “м’якими руками”

- Ми не могли схибити, бо ми були запрограмовані саме на такий шлях. Я завжди хотів, щоб ми не створювали нову державу, а відновили, наприклад, УНР, як це зробили литовці, які відновили свої міжвоєнні республіки.

Я би хотів, щоб ми не давали просто так громадянство “понаєхавшим”. Я, як “понаєхавший”, так само мав би пройти іспит на здобуття громадянства. Але я точно знаю, що склав би його. Я вивчив українську мову, знаю українську історію, Конституцію. Але були б мільйони тих, які б цього не зробили. Як це сталось у Латвії чи Естонії.

росія завжди нападає на слабших. Це держава-гієна. Молдова, Грузія, Україна…

От тоді ми, теоретично, могли б побудувати іншу державу. Але у нас не було на це суспільного запиту. Голодомор, Друга світова, репресії, політика русифікації… Станом на 1990 рік – у половині обласних центрів не було українських шкіл. Зокрема, в Миколаєві. Чого вимагати від людей, які або втратили своє українство, або ще не набули?

росія знищувала українство, щоб потім взяти нас “м’якими руками”. Але виявилося, що достатньо мати 5-10% суспільства, яке опирається – дисидентів, нащадків вояків УПА, просто свідомих людей.

росія завжди нападає на слабших. Це держава-гієна. Молдова, Грузія, Україна…

У росії є кордони зі США, Норвегією, Польщею, Фінляндією, Швецією, Туреччиною, Болгарією, Румунією. Це все країни НАТО, але на жодному з цих кордонів росіяни не тримають своїх військ.

Наша розвідка не так давно повідомляла, що на військовій базі біля кордонів з Норвегією – у росіян взагалі лишилась тільки рота забезпечення.

Ми ж розуміємо, якби НАТО справді було агресивним блоком, як каже росія, то норвежці могли б з голими руками забрати половину Мурманської області.

- На сході України, де зараз відбуваються найбільш активні бойові дії, не відбулось ні дерусифікації, ні навіть декомунізації. Ми працювали на півдні й жили в Миколаєві. Так-от, якби мене висадили там і не сказали, де я, я б не одразу й зорієнтувалась, що в Україні. Назви, вивіски – майже всі російською. Як це можливо?

Там, де лишаються маркери «руского міра», там буде спроба встановити «рускій мір»

- Не можуть статися великі зміни, якщо це справа рук маленької групи людей. Я жив у Миколаєві до 1996-го, але й пізніше туди часто приїздив. Так-от там “українську групу” можна було на пальцях перелічити. Але в 2014-му їх стало набагато більше. А у 2022-му – ще більше.

Добре народитися в українськомовній родині у Львові. А от народитися в українськомовній родині в Луганську, навіть суто статистично, – набагато важче. Це все наслідки багаторічних дій росії.

Зрештою, зараз проходить дерусифікація топонімів міста. Я, наприклад, скористався своїм правом і надіслав пропозиції по кількох десятках вулиць.

- А це має бути зараз державною політикою? Чи це на часі?

- Це обов’язково має бути державною політикою. Це ніколи не буде на часі. Завжди буде проблема маленьких пенсій, хвороб серця, екологічних лих… Треба просто взяти й зробити це. Бо там, де лишаються маркери «руского міра», там буде спроба встановити «рускій мір».

Пам’ятаєте, жириновський – він казав, що західна Україна росії не потрібна. Чому? Бо росіяни усвідомлюють, що вони нічого не можуть зробити, наприклад, з Тернополем. У Тернополі немає сумніву щодо українства, а там, де ще недавно під час опитувань люди вагалися, хто вони – росіяни чи українці, бо “мама руска, а папа украінєц”, – там інша справа.

Оксана Климончук, СтратКом ЗСУ – Укрінформ

Фото: з архіву Укрінформа, Максима Баландюха/theukrainians, надане Вахтангом Кіпіані

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-