Формула-1 як новий туристичний напрямок у Туреччині

Формула-1 як новий туристичний напрямок у Туреччині

Відео
Укрінформ
«Королева автоспорту» зібрала у Стамбулі повні трибуни вболівальників. Мокра траса, інтриги, несподіванки та мега-шоу

Цими вихідними у Стамбулі відбулися заїзди гран-прі Формули-1. Двадцятка найвідоміших спортсменів перегонів стартувала під дощем та визначила трійку найспритніших, серед яких не виявилося багаторазового чемпіона й фаворита Льюїса Гемільтона. Натомість його колега по команді «Мерседес» Валттері Боттас отримав свій шанс на першу перемогу в сезоні, а друге та третє місця здобули пілоти команди «Ред Булл».

На гран-прі у Стамбулі вистачило й інтриг, і видовища, якому посприяла дощова погода. Туреччина планує приймати на своїй арені Формулу-1 і в майбутньому, перетворивши змагання світового рівня на туристичну принаду. Спостерігати за перегонами в Стамбул приїхали вболівальники з усього світу. Серед українців Формула-1 поки що не найпопулярніша, але дуже варта уваги подія.

РОЗЧАРУВАННЯ ГЕМІЛЬТОНА ТА СТРАТЕГІЯ ОКОНА

Перед заїздами у Стамбулі гонщики відзначали, що буде гаряче. Пілот команди «Ред Булл» Макс Ферстаппен, який у кваліфікаційних перегонах, що є генеральною репетицією перегонів, став третім, а у гонці – другим, наголосив, що стамбульська траса цікава для перегонів, а сам результат залежав від погоди та стратегії команд.

Інтригу гонки створював нинішній чемпіон Льюїс Гемільтон з команди «Мерседес». Він стартував одинадцятим через штраф у 10 пунктів, отриманий за заміну елементів двигуна, й мав намір значно піднятися у турнірній таблиці. Пілоти «Мерседес» (Боттас та Гемільтон) стартували з першої та одинадцятої позицій. За результатами перегонів, Боттас став першим, а Гемільтон зміг піднятися з 11-го до 5-го місця, але залишився розчарований своїм результатом, бо прагнув і мав усі шанси на першу трійку. «Розчарований у собі за те, що не слідую власному розуму. Але я працюю в команді, тому зробив усе можливе на основі отриманих порад», – прокоментував Гемільтон свій результат у перегонах. Гонщик вважає, що заміна шин за вісім кіл до фінішу не була виправданою. На його думку, робити зупинку на піт-стопі слід було або раніше, або не робити взагалі. Перед піт-стопом британець ішов третім, але втратив час через цю паузу і в результаті став п’ятим.

Викликом гран-прі в Стамбулі був не лише дощ, а й минулорічний досвід. У 2020 році до Формули-1 оновили покриття траси і гонщики жалілися, що вона була дуже слизькою. Глядачам минулорічна гонка на слизькому покритті сподобалася, бо це було видовищно. Цього року команди готувалися до слизької траси, але таких проблем через покриття не було. Організатори врахували скарги. Слизьким асфальт на трасі робив лише дощ.

Здивував гонщик Естебан Окон з команди «Альпін», який жодного разу не заїжджав на піт-стоп і проїхав трасу на одному комплекті шин. Це дуже рідкісне для Формули-1 явище. Востаннє таке трапилося у 1997 році в Монако. У тому числі завдяки цій дуже ризикованій ідеї (їхати на стертих шинах до фінішу), Окон увійшов до топ-10.

Приємною несподіванкою дня став Карлос Сайнс-молодший з команди «Феррарі», який, подолавши 11 місць, піднявся на восьму позицію. За результатами голосування вболівальників, іспанець був визнаний гонщиком дня гран-прі в Стамбулі.

Переможцем 16-го етапу чемпіонату світу з автоперегонів Формула-1 на гран-прі у Туреччині став пілот команди «Мерседес» фін Валттері Боттас. Це перша його перемога у нинішньому сезоні. Друге і третє місця посіли пілоти «Ред Булл» Макс Ферстаппен та Серхіо Перес. У топ-5 фінішували пілот «Феррарі» Шарль Леклер і Льюїс Гемілтон. У загальному заліку лідером знову став Ферстаппен, він здобув 262,5 очка, Гемілтон – другий (256,5 очка).

УНІКАЛЬНІ ТА НАДПОТУЖНІ ТЕХНОЛОГІЇ

Офіційна історія Формули-1 як світового чемпіонату починається з 1950 року. До цього в Європі, у 1920-30-х роках, проводили гран-прі. Перший регламент гонок було сформовано перед Другою світовою війною, остаточний – у 1946 році. У 1948 році до Формули-1 додали клас Формули-2, у 1950 році ввели молодший клас – Формулу-3. «Формула» в назві означає набір правил, яких повинні дотримуватися всі учасники перегонів. У 1950 році Міжнародна автомобільна федерація прийняла рішення занести результати гонок Формули-1 до спільного протоколу чемпіонату світу. У 1958 році запровадили Кубок конструкторів – окрему нагороду для конструкторів болідів Формули-1.

Боліди Формули-1 – унікальні, їх розробляють на кожен новий сезон. Болід складається з 80 тисяч компонентів, і всі вони важливі для перемоги на трасі. Болід може розганятися до 100 км/год і з найвищої швидкості повертатися до нуля за 4 секунди, що вимагає особливої майстерності від пілотів. Гальмівні диски на сучасних болідах можуть нагріватися до тисячі градусів за Цельсієм.

Швидкість під час перегонів (залежно від ділянки траси) перевищує 300 км/год, тому двигун боліда Формули-1 – втілення найсучасніших технологій. Він потребує всього 100 кг палива та не вимагає дозаправки під час перегонів. Зараз на Формулі-1 використовують чотирьохтактні V-подібні 2,4-літрові двигуни з гібридно-електричними системами турбонаддуву, що дає загальну потужність у тисячу кінських сил. При створенні двигунів заборонено застосовувати системи попереднього охолодження повітря, а оберти обмежено 18 тисячами. Вартість такого двигуна – до 3 млн доларів. У цьому році боліди їздять на двигунах Ferrari, Mercedes, Renault і Honda. Двигун боліда працює до п’яти гонок, потім його змінюють на новий.

Формула-1 не відстає від сучасних екологічних вимог та вже оголосила перехід на паливо з поновлюваних джерел. На ньому будуть працювати двигуни нового покоління, що з'являться на чемпіонаті через п'ять років.

Вартість болідів не оголошують, але це приблизно 7 млн доларів без базових компонентів. Купити готовий болід для перегонів неможливо, він має бути створений з нуля. Після сезону перегонів боліди «списують», більшість із них потрапляють у музеї або використовуються для підготовки гонщиків. Деякі технічні інновації Формули-1 згодом застосовують на звичайних авто.

МОДА ФОРМУЛИ-1: БЕЗПЕКА ПІЛОТА – ПОНАД УСЕ

Пілоти болідів Формули-1, яких часто називають гладіаторами, – це не лише талановиті гонщики, їм також немає рівних за рівнем фізичної та моральної підготовки. За лаштунками перегонів кажуть, що стати гонщиком неможливо, ним потрібно народитися.

Формула-1, окрім значних навантажень, – наднебезпечний вид перегонів. Окрім швидкості, наприклад, температура повітря в кабіні може сягати 60 градусів за Цельсієм. Пілот за одну гонку в результаті перенавантажень втрачає 4-5 кілограмів ваги тіла.

На самому початку історії Формули-1 шолом і костюм гонщика не мали особливого захисту. Гонщики одягали футболки поло, бавовняні сорочки та модні костюми. У 1960-х роках було введено стандарти безпеки й з кожним роком рівень захисту зростає. У 80-х роках минулого століття костюми робили за стандартами NASA, з того самого матеріалу, що й скафандри для космонавтів. Вони були великі й незручні. Нині ж такі костюми спеціально розробляються для Формули-1, витримують дію прямого вогню та температуру до 1000 градусів і не загоряються протягом більше 20 секунд. Це дає гонщику змогу вибратися та врятуватися у разі загоряння.

Шолом гонщика Формули-1 теж має унікальну розробку та розрахований на те, аби уберегти голову й шию пілота у разі аварій на надвисокій швидкості. Його вага – близько 1,2 кг, захисне скло може витримати удар каменем (чи іншим предметом), який летить на швидкості 500 км/год.

Вагу на перегонах втрачають не лише пілоти –  шини «худнуть» у середньому на пів кілограма, а їх використання та вчасна заміна є однією зі складових стратегії гонки. Заміна шин займає всього 2 секунди, але сам заїзд на стоп-піт, де їх змінюють, вимагає від гонщика невеликого уповільнення та сходу з траси, на що в середньому втрачається близько 30 секунд.

Команда Формули-1 нараховує до 600 людей – від кожного з них та від злагодженої роботи в цілому залежить результат перегонів.

ГРАН-ПРІ В СТАМБУЛІ: І РОЗВАГА, Й ВИДОВИЩЕ

Перші перегони Формули-1 у Стамбулі відбулися в 2005 році на новозбудованому автодромі Істанбул Парк. Вони відбувалися щороку – до 2011-го, потім була перерва. За лаштунками кажуть, що не могли домовитися про ціну.

Формула-1 повернулася до Туреччини минулого року. Інсайдери зазначають, що нині йдуть перемовини про підписання 10-річного контракту на проведення перегонів Формули-1 в Істанбул Парку. Загалом проведення Формули-1 – це більше про імідж та престиж, аніж про прибуток.

Гран-прі Формули-1 у Стамбулі цього року зібрало на трибунах більше 70 тисяч глядачів, найвідоміших міжнародних та місцевих експертів, журналістів.

Фан-зону розгорнули за головною трибуною, де кожен бажаючий міг відчути себе пілотом боліда на симуляторі, позмагатися в перегонах у складі команди, спробувати змінити шини на боліді, а також зробити фото з цифровими гонщиками, з ким саме – на вибір.

Кожна з команд Формули-1 виставила на продаж одяг зі своєю символікою. Особливою популярністю користувалися кепки. Їх вартість коливалася від 55 доларів і не лякала справжніх фанатів Формули-1.

Також у фан-зоні можна було побачити, яким буде болід Формули-1 у наступному сезоні.

Відвідати фан-зону могли всі охочі, пройти на трибуни – лише ті, хто придбав квитки. Продаж квитків стартував ще в липні. Ціни залежали від розміщення трибун та місць на них і стартували від близько 35 доларів за одноразове відвідання та від 400 доларів за три дні змагання. Ближче до перегонів ціни зростали.

Як радить українцям відомий турецький спортивний оглядач Окан Алтан, не варто гнатися за місцями на головній трибуні, бо найбільш видовищні моменти – обгони, маневри та боротьбу гладіаторів – краще спостерігати з тих трибун, що розміщені на трасі, біля поворотів. Єдина складність – у тому, що вони знаходяться далі від фан-зони й не мають накриття. Тому варто запастися як дощовиками, так і захиститися від сонця. На нинішніх перегонах перші були, безперечно, більш актуальними.

Наступні, 17-ті перегони сезону відбудуться в США на «Трасі Америк» 23-24 жовтня. Потім – у Мексиці, Бразилії, Катарі, Саудівській Аравії та Абу-Дабі.

Стати пілотом Формули-1 – це доля обраних, бути фанатом – стиль життя та розвага за покликанням серця. Хоч раз відвідати гонку, на власні очі побачити королівські перегони, на власні вуха почути рев моторів болідів – популярний у світі туристичний тренд, який для українців із поверненням перегонів у Стамбулі став ще більш доступним.

Ольга Будник, Стамбул

Фото автора

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-