Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Навіщо потрібен статус політв'язнів Кремля та заручників в ОРДЛО

Навіщо потрібен статус політв'язнів Кремля та заручників в ОРДЛО

Блоги
Укрінформ
Ідея щодо визначення статусу незаконно утримуваних, чи то мова йде про заручників на окупованих територіях, чи політв‘язнів Кремля, дискутувалася давно. 

Й у ВР було зареєстровано кілька відповідних законопроектів, які регулювали цю проблематику, також і мого авторства. Але ми домовилися з авторами альтернативних проектів відкликати їх і напрацювати спільний, який враховуватиме норми закону про деокупацію. 

Днями у ВР зареєстровано Закон «Про правовий статус і соціальні гарантії осіб, які незаконно позбавлені волі, заручники, або засуджені на тимчасово окупованих територіях України та за її межами», до співаторства долучилися представники комітету прав людини й захисту ветеранів, також профільне міністерство ТОТ, колишні заручники. 

Термінологія законопроекту враховує українське законодавство й міжнародні конвенції. Під дію законопроекту мають потрапити всі ті, хто незаконно утримувався в тюрмах ОРДЛО і РФ через військову агресію, що розпочалася з 20 лютого 14 року. 

Законопроект визначає правовий статус незаконно утримуваних і певні соціальні гарантії, як то разова грошова виплата, яку має визначати КМ після звільнення людини (враховуючи можливості українського бюджету, тобто, ми не фіксуємо цю суму, вона залежить від бюджетних можливостей і є разовою). При цьому дезертири, інші особи, хто співпрацював з окупаційним режимом (якщо це встановлено спеціальними службами, військовою прокураторую), не матимуть право на отримання соціальної разової виплати й інші соціальні гарантії. 

Важливо, що держава посилить правовий захист заручників, допомогу в підготовці позовів задля притягнення причетних до катувань і незаконних утримань. 

Також пропонується ще раз законодавчо зафіксувати, що протягом перебування в полоні військовослужбовцям нараховується заробітна плата (ця норма працює і зараз, але буває багато скарг від родин заручників на бюрократичні препони). 

Відразу зазначу, що певні норми законопроекту здаються мені нереалістичними, як то соціальне житло і інші види компенсацій, але на цьому наполягали інші автори спільного законопроекту. Ці норми потребують значних видатків з бюджету, грошей, яких насьогодні в бюджеті немає і компенсацій, які має сплачувати не Украіна, а краіна - агресор. Тому, впевнена, до другого читання законопроект буде допрацьовано й позбавлено певного популізму (самокритично пишу, як один із сіпвавторів, але в моєму першому проекті цих новел не було, в нашому спільному з великим авторським колективим - є велика частина компромісів.... Я буду працювати над відшліфуванням проекту до другого читання). В той же час цей законопрект посилить соціальний захист заручників і дасть українській стороні нові можливості для підготовки позовів до міжнародних судів.

Р.S. Залишаюся на позиції, що відкликаний законопроект мого авторства був більш прагматичним. Але заради компромісу, я відкликала попередній свій законопроект, аби долучитися до спільного й зрушити з мертвої точки вирішення проблеми статусу заручників. В той же час стою на позиції, що нинішній законопроект має певні популістські норми й розмиті моменти, які обов‘язково треба вичистити до другого читання.

Ірина Геращенко

FB

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-