Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Як програми «Made in …» допомагають країнам розвивати бізнес і формувати репутацію місцевих виробників

Як програми «Made in …» допомагають країнам розвивати бізнес і формувати репутацію місцевих виробників

Блоги
Укрінформ
Фонд держмайна розпочав роботу над проєктом «Made in …» вже й в Україні

Уряди багатьох держав започаткували програми під назвою «Made in …». Вони покликані усіляко стимулювати розвиток локальних бізнесів, сприяти формуванню репутації, допомагати виходити на міжнародні ринки тощо.

Такий проєкт запрацює і в Україні – Фонд держмайна вже розпочав цю роботу. Це один із наших пріоритетів. Зараз готуємо перші концепти. Україна має допомогти власному бізнесові розвинути потенціал, адже це гарантія економічного зростання в майбутньому. Яким чином працюють такі програми в інших країнах?

MADE IN POLAND

Польща на початку 1990-х років стартувала зі схожих до України економічних позицій. ВВП на душу населення обох країн становив тоді приблизно по $1700. Нині наша сусідка, несподівано для інших європейських країн, зростає досить стрімко. З 4-го кварталу 20190-го до 1-го кварталу поточного року вона залишалася лідером економічного зростання в Європі.

Польща рухається у правильному напрямку. Один із її економічних пріоритетів – підтримка національних виробників. За реалізацію таких програм відповідає окрема установа – Польське агентство інвестицій та торгівлі (ПAIТ). Воно працює у складі групи Польського фонду розвитку під керівництвом Міністерства розвитку та технологій Польщі і має представництва як всередині країни, так і по всьому світу.

Щороку ПAIТ разом із партнерами формує звіт «Зроблено в Польщі», назва якого уособлює загальну ідею діяльності агентства. Це «путівник для інвесторів» – виробничих компаній, які розглядають можливість відкриття бізнесу в Польщі, та тих, що вже присутні та розвивають свою діяльність у цій країні.

Агентство забезпечує визнання польських брендів на міжнародних ринках, просуває вітчизняні продукти та послуги, а також технологічні рішення, виготовлені в Польщі. Воно допомагає підприємцям обрати оптимальний шлях виходу за кордон. ПАІТ надає підтримку щодо навчання, аудиту, організації торгових місій, комунікації у спільних проєктах.

Щодо результатів роботи агентства, то, за даними звіту «Made in Poland», в 2021 році ПАІТ допомогло залучити в Польщу інвестицій на понад 3,5 млрд євро (на 800 млн євро більше, ніж у 2020-ому). Завдяки цьому в країні створено майже 18 тисяч робочих місць. У 2022 році за підтримки ПАІТ іноземні компанії інвестували в Польщу вже понад 3,7 млрд євро. Загалом протягом минулого року 126 проєктів агентства завершилися з позитивним інвестиційним рішенням.

Щоб краще взаємодіяти з місцевим бізнесом, агентство створює мережу регіональних представництв. Перші з них вже відкрилися в Катовіце та Вроцлаві. Надалі їх має бути 20 по всій країні. Представництва визначатимуть потреби експортерів, швидше ідентифікуватимуть суб’єкти з іноземним потенціалом розвитку, проводитимуть навчання МСБ з питань експорту.

Конкретні приклади роботи установи. У 2022 році Офіс зовнішньої торгівлі агентства допоміг з просуванням польської косметичної промисловості в Об'єднаних Арабських Еміратах. Завдяки сприянню ПАІТ в ОАЕ відбулися промоційні заходи Beauty Showroom із залученням польських виробників. Один з них, польська компанія органічної косметики, підписав контракт на експорт до ОАЕ. Ще одне підприємство отримало можливість створити виробництво в Еміратах. Як стверджує директор Польської асоціації косметичної промисловості, все більше польських компаній з цікавістю дивляться на Близький Схід. Це стає можливим через те, що продукти Made in Poland вже зарекомендували себе на тамтешніх ринках.

ПАІТ також займається внутрішніми інвестиційними ініціативами для підтримки перспективних польських проєктів. Цьогоріч компанія Mzuri World (сфера Agro-Tech) завершує будівництво заводу вартістю 35 млн злотих. Для реалізації проєкту компанія, серед іншого, отримала державний грант, яким опікувалося агентство. Інвестиція у Mzuri World стала одним із майже 20 внутрішніх польських інвестиційних проєктів, якими керувало ПАІТ у 2022 році.

MADE IN ITALY

Італія працює відразу за кількома напрямами, щоб матеріально, ідейно та репутаційно підтримати національних виробників.

Перший ー наприкінці весни Рада міністрів країни ухвалила законопроєкт «Зроблено в Італії», яким передбачено створення державного суверенного фонду. Він, за словами представників уряду, допоможе підтримати італійське виробництво та зробить країну менш залежною від зовнішніх постачальників.

Made in Italy отримає 1 млрд євро ー 700 млн євро виділено на 2023 рік, ще 300 млн заплановано на наступний рік. Інвестиції надійдуть на підтримку стратегічних секторів економіки (зокрема, енергетику), налагодження ланцюгів постачання. Приблизно 10 млн євро вже виділено на допомогу місцевим виробникам, особливо жінкам-підприємцям.

Фонд також самостійно залучатиме інвестиції у власні проєкти ー Італія вже почала переговори щодо цього із Саудівською Аравією.

Другий напрям Made in Italy ー комунікаційна кампанія. Її ініціювали дві установи. Перша ー ITA (державне Італійське торгове агентство), що підтримує розвиток італійського бізнесу за кордоном і сприяє залученню іноземних інвестицій в саму країну. Друга ー Міністерство закордонних справ Італії.

Кампанія має кілька складових. По-перше, сайт проєкту презентує поточні цінності Італії, її переваги та перспективні напрями. Серед них ー зелена енергетика та екологічні ініціативи, технологічне будівництво з унікальними дизайнерськими рішеннями, розвинена інженерія тощо.

По-друге, створена ініціатива «Розмова про ІТ» (ІТ ー у значенні «Італія»). Посольства країни по всьому світу пропагують, як вони стверджують, «італійську досконалість». Посли записують звернення про світову спадщину Made in Italy та про те, як саме вона представлена в тій чи іншій країні, як нині взаємодіють між собою Італія і країна, де працює той чи інший посол.

По-третє, Made in Italy надає для ознайомлення пул італійських передових стартапів та закликає інвестувати в них. Вибір для цього найрізноманітніший: цифровий одяг, синтез мови, сигналізація для дитячих автокрісел, виготовлення суперконденсаторів чи стійких меблів тощо.

По-четверте, зірки соцмереж, лідери думок із майже трьох десятків країн (з Європи, Китаю, Японії, Бразилії, США, Індії та ін.) просувають бренд Made in Italy через кампанію Be IT. Інфлюенсери, актори, письменники, дизайнери, моделі, що мають аудиторію від сотень тисяч до більш ніж десяти мільйонів послідовників, розповідають на весь світ, наскільки прекрасна Італія, її традиції, їжа, культура тощо.

MADE IN SAUDI

Програма «Зроблено в Саудівській Аравії» стартувала лише 2021 року і є частиною Національної програми промислового розвитку та логістики країни.

Мета проєкту ー допомога місцевим підприємствам у розвитку, заохочення внутрішніх споживачів купувати більше продукції місцевого виробництва, стимулювання збільшення експорту на пріоритетні ринки. Держава прагне, щоб програма Made in Saudi стала ключовою в досягненні таких цілей: до 2030 року частка приватного сектору у ВВП має бути 65%, а не нафтовий експорт становити до 50%. У пріоритеті 16 різних секторів економіки, зокрема, хімікати та полімери, будівельні матеріали, електроніка, пакування тощо.

За перші півроку від старту програми до неї приєдналися приблизно 900 компаній, що виготовляли майже дві тисячі видів продукції. У 2022 році їх було майже 1300 (та шість тисяч зареєстрованих продуктів). Цьогоріч ЗМІ країни згадують вже про понад 1600 місцевих компаній, пов’язаних із програмою «Зроблено в Саудівській Аравії».

Програма працює за різними напрямами. Наприклад, торік в її межах відбулася виставка «Зроблено в Саудівській Аравії». Вона надала можливість 170 місцевим компаніям презентувати свою діяльність.

Одна з ініціатив програми ー комерційні місії до інших країн під брендом Made in Saudi. Зокрема, цієї осені така місія відвідала Ірак. У ній взяли участь 28 саудівських компаній. За її результатами вдалося встановити контакт зі 130 іракськими підприємствами, домовитися про доступ саудівської продукції на ринки Іраку.

Програма Made in Saudi навіть створює суббренди з огляду на те, за якими відомими, поважними місцями її знають у світі. Тож як розширення головної “парасолькової” ініціативи з'явилися окремі Made in Makkah та Made in Madinah. Мекка і Медина користуються повагою серед мусульман усього світу. Тож країна хоче зробити продукцію із двох священних міст  найулюбленішою для більшості мусульман на планеті.

Програми «Made in …» країни світу реалізують по-різному, обрані сценарії та  конкретні плани залежать від поточних завдань і проблем, які має держава. Всі ці програми за кілька років системної роботи допомагають розвивати підприємництво, покращувати репутацію виробників на цільових ринках і нарощувати експорт.

Проєкт «Made in Ukraine» від Фонду держмайна, який нині на етапі розробки, може взяти найкращі приклади із міжнародного досвіду. Це поширення інформації про якість українських товарів та послуг, популяризація українських виробників, їхніх конкурентних переваг. Це розповідь про перспективність та цінність співпраці з Україною загалом. Це донесення до іноземців того, яке значення наша країна, її традиції та історія мають для Європи та світу. Програма «Made in Ukraine» має стати потужною підтримкою для нашої держави та її підприємців, що зараз особливо важливо.

Олександр Федоришин, в.о. голови Фонду держмайна України

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-