Чи наважиться Берлін на рішучі дії проти російських пропагандистів?

Чи наважиться Берлін на рішучі дії проти російських пропагандистів?

Укрінформ
У Німеччині блокують рахунки Russia Today

Планове закриття минулого тижня німецьким Commerzbank’ом рахунків російських пропагандистських ЗМІ RT Deutsch Productions GmbH (сайт Russia Today німецькою мовою) i Ruptly GmbH (відеоагентство RT у Німеччині) активно обговорювалося в медіа.

Самі ці російські «ЗМІ», розганяючи хвилю, повідомили, що банк попередив їх про припинення з 31 травня доступу до фінансових операцій ще наприкінці лютого, але перше попередження пролунало ще в листопаді 2020 року, хоча тоді цю подію вдалося відтермінувати.

Commerzbank виявився не єдиним, у співпраці зазначеним організаціям відмовили або просто проігнорували їхні запити близько 20 німецьких і міжнародних фінансових установ, які працюють у ФРН. І це в той момент, коли компанія плекає амбітні плани запустити в Німеччині «живе» мовлення до кінця 2021 року та загалом суттєво збільшити обсяги своєї присутності в ключовій країні ЄС.

У керівництві RT Deutsch заявили, що проти них ведеться кампанія, яка по суті є фінансовим ембарго, у Кремлі традиційно пригрозили «відповіддю».

Марія Захарова / Фото: ТАСС
Марія Захарова / Фото: ТАСС

Речниця російського зовнішньополітичного відомства Марія Захарова «з усією серйозністю» закликала Берлін «одуматися, забезпечити нормальне функціонування» зазначених медіакомпаній, скасувати будь-які обмежувальні заходи, а в разі незгоди пообіцяла жорсткі заходи щодо німецьких ЗМІ в Росії. При цьому зауважила, що «посилання на якісь корпоративні правила всерйоз не прийматимуться, тому що це неправда».

У Берліні натомість відреагували саме посиланням на корпоративні правила. «Це не стосується федерального уряду», – заявив його офіційний представник Штеффен Зайберт. Німецький колега Захарової, речник МЗС Крістофер Бурґер додав, що це не перший випадок, коли російський уряд намагається притягнути німецький уряд до відповідальності «за ділові відносини в приватному законодавстві між RT та його банками». Дипломат запевнив, що федеральний уряд жодним чином не впливав на Commerzbank «у сенсі припинення ділових відносин», тож «загроза жорсткої помсти з російської сторони повністю недоречна».

Крістофер Бурґер / Фото: ruptly.tv
Крістофер Бурґер / Фото: ruptly.tv

НЕБЕЗПЕЧНЕ МОВЛЕННЯ

Насправді важко уявити, що з відомства канцлера потелефонували керівництву комерційного банку та вимагали відмовитися від вигідного клієнта, на якого його власна держава виділяє шалені гроші (за деякими даними, фінансування RT/Sputnik планується збільшити на 550 млн євро протягом найближчих чотирьох років).

Але, здається, урядовці все ж трохи лукавлять. Діяльністю зазначених мовників давно вже цікавиться Федеральне відомство захисту конституції (контррозвідка), яке має пряме відношення до держави. Ще на початку минулого року, коли почала розгортатися коронакриза, ця серйозна структура попередила, що повідомлення від RT Deutsch, які заперечують епідемію та подають карантинні заходи як безглузді, є небезпечними і мають на меті послабити довіру до демократичних інститутів. Контррозвідка вважає, що існують тісні зв’язки між цими ЗМІ й тими, хто прагне підірвати демократичний порядок у Німеччині, зокрема прихильниками теорій змови; що новини, які поширюються RT DE, є частиною дезінформаційної кампанії, організованої російською державою.

«Я бачу посилення тенденції використовувати кризи для поляризації та поділу суспільства. Актуальним прикладом є коронакриза. RT Deutsch відзначився на початку березня 2020 року тим, що заперечував пандемію, взагалі її існування. Водночас антикоронавірусні заходи уряду були поставлені під сумнів», – згадує у бесіді з кореспондентом Укрінформу історик, політолог і журналіст, доктор філософських наук Сюзанне Шпан.

Сюзанне Шпан
Сюзанне Шпан

Як приклад вона наводить меседжі, які пролунали в матеріалах зазначених ЗМІ, про те, що мити руки марно, що політики вживають антипандемічні заходи лише для посилення своєї влади та переслідування простих громадян; що уряд і влада ФРН є безпорадними й нездатними впоратися з проблемою, що вся система скоро завалиться. Водночас у приклад ставиться Росія та політична система за президента Путіна.

Доходило й до відвертих фейків, коли, приміром, Sputnik дав «новину» про те, що німецька влада може почати застосовувати вогнепальну зброю, аби змусити громадян залишатися вдома на карантині.

Чимало уваги RT Deutsch та Ruptly надають протестним рухам, зокрема ксенофобської PEGIDA або Querdenken, яка виступає проти коронавірусних обмежень. На відміну від інших ЗМІ, вони практикують прямі трансляції їхніх демонстрацій, поширюють таким чином популярність цих рухів та ідей серед скептиків, а це десятки тисяч глядачів інтернет-каналів. Таке жодним чином не сприяє боротьбі з вірусом. Шпан бачить «багаторічний альянс між російськими державними ЗМІ та протестувальниками».

Фото: Ruptly
Фото: Ruptly

ІГРИ НАВКОЛО ВИБОРІВ

«Однозначно йдеться про атаку на нашу демократію, про те, аби поставити під сумнів нашу систему, пророкувати її крах. Уся ця дезінформація, безумовно, загрожує нашій демократії, а також населенню», – підкреслює експертка. Вона дивується тому, що у федерального уряду ФРН такий стан речей не викликає занепокоєння, він досі не сприймає небезпеку серйозно.

А варто було б. Не за горами вибори до Бундестагу, які мають відбутися наприкінці вересня. Сюзанне Шпан давно досліджує діяльність російських ЗМІ на цьому напрямку, зокрема щодо земельних виборів, а також брала участь у проєкті моніторингу виборів до Бундестагу в 2017 році. «Там ми чітко задокументували: RT і Sputnik намагалися вплинути на федеральні вибори й підтримували AfD (права популістська партія «Альтернатива для Німеччини») та Ліву партію», – зазначає експертка. Вона прогнозує, що цього року можна очікувати чогось подібного.

Інші політичні партії Німеччини, як правило, не є «героями» репортажів RT. З одного боку, вони просто не підходять для тих меседжів, які Кремль поширює, з другого – самі ці партії насторожено ставляться до одіозної медіакомпанії. Зокрема, речник Вільної демократичної партії зазначив, що «RT DE виробляє державний PR під фіговим листом нібито журналістського нейтралітету»; у Християнсько-демократичному союзі виданню Spiegel заявили, що «не вважають Russia Today каналом новин», що метою мовника є поширення очевидної дезінформації та однобічних повідомлень». У Християнсько-соціальному союзі також вважають, що «RT не займається журналістикою, а цілеспрямованою дезінформацією». «Зелені» стурбовані перспективою того, що незабаром RT може почати виходити в ефір цілодобово, і «це погана новина для Німеччини».

НЕ КИЙКОМ, ТО ДРЮЧКОМ

Початок прямого мовлення заплановано на грудень цього року. Але не все так просто і без проблем із банками. Треба спочатку отримати ліцензію. Але ж німецький закон забороняє надання її ЗМІ, які є на 100 відсотків фінансованими державою, а саме таким і є RT. Отже, питання в тому як обійти німецькі закони.

Можна припустити, що Кремль спробує поміняти на папері власника (хоча це нелегко). Окрім того, теоретично можливо мовити через супутник з Москви. Ще одним варіантом є переїзд штаб-квартири компанії до іншої країни ЄС, яка погодиться надати ліцензію, що дозволило б вести трансляцію на Німеччину.

Фото: Shutterstock
Фото: Shutterstock

За будь-яких умов питання ліцензії вирішуватиме медіарегулятор, якому доведеться брати до уваги думку різних структур. Таких, приміром, як Німецька спілка журналістів (DJV), яка застерігає від такого кроку й називає RT «пропагандистським інструментом Кремля». При цьому спілка враховує дослідження Шпан.

Співбесідниця агентства вельми позитивно оцінює нинішнє рішення банку, який, окрім іншого, очевидно, зрозумів, що дії RT не відповідають законам Німеччини. Блокування рахунків, переконана Шпан, є абсолютно коректним, обґрунтованим і таким, що відповідає засадам демократії. При цьому вона прогнозує, що медіахолдинг залучить усі правові інструменти, адвокатів, аби добитися свого.

«Я вважаю, що рішення банків заблокувати рахунки RT Deutsch і Ruptly є правильним і зрозумілим, оскільки російські державні ЗМІ в Німеччині – це не засоби масової інформації в традиційному розумінні, це зброя в інформаційній війні», – каже незалежна експертка.

Свою думку вона підтверджує фактами в дослідженні, підготовлену наприкінці 2020 року. Шпан моніторить роль російських ЗМІ в Німеччині вже кілька років, фактично з моменту, коли на її країну обрушився шквал дезінформації, пов’язаної з подіями навколо України.

Використання ЗМІ є частиною інформаційної війни проти Заходу загалом, резюмує Шпан.

НІМЕЧЧИНА НА МУШЦІ

Новинний портал RT Deutschland (запущений, що не дивно, у 2014 році) і Russia Today (зокрема й відеоагентство Ruptly, яке розпочало свою діяльність у Німеччині в квітні 2013-го) – два найважливіших російських ЗМІ за кордоном. У 2020 році їхній загальний бюджет, за даними Шпан, сягнув 430 млн євро (для порівняння, у Deutsche Welle – 366 млн). Як згадувалося, протягом найближчих чотирьох років фінансування планується збільшити на 550 млн євро. Авдиторія цих ЗМІ неухильно зростає. На початку листопада минулого року RT Deutsch обігнав на Фейсбуці за кількістю передплатників Deutsche Welle.

Фото: РИА Новости
Фото: РИА Новости

Прикметно, що фактично всі російські державні ЗМІ, які діють у Німеччині, скоротили назви до абревіатур, за якими недосвідчений споживач не відразу побачить, що вони російські. Усі вони підносять себе як «незалежні альтернативи мейнстриму», які знаходять чимало симпатиків. Зрозуміло, що про жодну незалежність навіть не йдеться, усі вказівки надходять місцевому відділенню прямо з Москви.

У доповіді робочої групи стратегічних комунікацій East StratCom, яку оприлюднила 9 березня Європейська служба зовнішніх зв’язків, зазначається, що в ЄС саме Німеччина найчастіше ставала об’єктом російських кампаній дезінформації. «Жодну іншу країну ЄС не атакують активніше, ніж Німеччину», – наголошується в доповіді. Так, з кінця 2015 року в базі даних EUvsDisinfo зафіксовано понад 700 подібних випадків у публікаціях у відкритому доступі або висловлюваннях політиків. Потім з великим відривом ідуть Франція (300 випадків), Італія (170), Іспанія (понад 40).

Подвійна мова Росії (один контент для своїх, інший – на зовні) – це систематичний та обдуманий підхід, вважають автори доповіді. Він має на меті створити невизначеність, посіяти розбрат і водночас надати російським чиновникам поле для маневру, щоб послабити ЄС.

Схоже, не всі в ЄС досі усвідомлюють загрозу, хоча, приміром, балтійські компанії заборонили в себе мовлення російських каналів.

Олександр Ткаченко
Олександр Ткаченко

Як зазначив міністр культури та інформаційної політики України Олександр Ткаченко, коментуючи нещодавнє рішення німецького банку, «тішить, що проросійська пропаганда все частіше блокується в європейських країнах, і все більше держав на міжнародному рівні визнають, що медіа Кремля негативно впливають на їхній інформаційний простір». Політик держави, яка як ніхто потерпає від російської інформаційної агресії, вважає це хорошим сигналом для інших країн переглянути змістову присутність РФ у їхньому медіапросторі. Пропагандистські наративи та нескінченні фейки мають демонструватися загалу завдяки відкритій боротьбі з дезінформацією, підкреслив Ткаченко та закликав усіх розвивати критичне мислення і медіаграмотність. «Чим більше країн це визнають, тим менше інформаційного сміття буде у світі», – написав міністр у своєму Фейсбуці.

Ольга Танасійчук, Берлін

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-