Довіряй лише інформації з офіційних джерел, а не фейкам з-за “порєбріка”

Довіряй лише інформації з офіційних джерел, а не фейкам з-за “порєбріка”

Аналітика
Укрінформ
Мережею шириться психологічна атака про нібито різні загрози українцям у зв’язку з введенням воєнного стану. Вчимося її відбивати

Через введення в Україні воєнного стану Росія збільшила кількість фейків та вкидів у інформаційний простір для розгону панічних настроїв. Як поширення звичайних чуток, так і свідомої брехні. У соціальних мережах та стрічках новин деяких засобів масової інформації навіть з’явилися фальшиві “офіційні документи” та “накази”, які начебто підписані військовим керівництвом. Укрінформ зібрав колекцію наявних фейків, а також проаналізував методи їх виявлення і знешкодження.

А “ольгіньці” працюють аж чуби упріли

Як повідомив Укрінформу начальник прес-служби Міноборони Олексій Чернобай, одразу про оголошення воєнного стану 27 листопада жителям Путивлівського району Сумської області, що територіально межує з державним кордоном з РФ, від імені Міноборони надходили SMS-повідомлення з пропозицією прибути до найближчої військової частини. Такі SMS зафіксовано й в інших областях”, – наголосив Чернобай.

Протягом останніх двох-трьох діб з’явилося іще декілька схожих повідомлень, які розповсюджуються через соцмережу Fecebook та мессенджер Viber.

Так, одним із поширюваних фейків є інформація про нібито вилучення транспортних засобів та існування відповідного “наказу міністра оборони”, а саме: “З метою забезпечення мобільного переміщення особового складу та компенсації недостатньої кількості автомобільного транспорту в ЗСУ, на територіях, де введено воєнне положення — вилучати автомобілі з іноземною реєстрацією, власники яких не розмитнили (подали заявку на розмитнення) автотранспорт”.

У месенджері Viber поширюють неправдиву інформацію про те, що всі повідомлення та дзвінки будуть нібито записуватися: “У зв’язку з обставинами в нашій країні, з’являються нові правила комунікації. Всі виклики будуть записані. Всі записи телефонних дзвінків записуються. Всі повідомлення та дзвінки від Whatsapp записуються. Моніторинг Twitter, Facebook, всі соціальні мережі і форуми”.

Мережею також ширяє жорсткий “тролінг” (не виключено, від тих же “запореєбрікових”). В емоційному напруженні не кожен українець здатен розгледіти цю “шутку гумору", а тому дехто прийняв цей жарт всерйоз, поширивши його серед друзів та знайомих “по всіх каналах”. “Срочно! Оповестите всех по всем каналам! Во время военного положения в водопровод будет поступать дигидрогена монооксид! Это страшный яд!

Ба більше! Хвиля фейків навіть перетнула українсько-польський кордон. Мешканці однієї з гмін на південному сході Польщі отримали на свої мобільні телефони текстові повідомлення про те, що усі чоловіки призовного віку мають прибути до органів влади ґміни у зв’язку із ситуацією в Україні, інформує “Польське радіо”. “Увага! Чоловіки віком 18-65 років, які живуть на території ґміни Дукля (Підкарпатське воєводство), зобов'язані прибути до управління гміни 27 листопада на 10:00 у зв'язку з кризовою ситуацією в Україні. Очікуйте наступних повідомлень”. Агентство внутрішньої безпеки Польщі повідомило, що отримало сигнал про надсилання фальшивих попереджень на телефони громадян від нібито Урядового центру безпеки (RCB), де спростували надсилання подібних повідомлень. Наразі спецслужби країни з’ясовують всі обставини цього інциденту.

Те, що українців постійно “годують” фейками – не відкриття. Але, і це очевидно, нині спостерігається надзвичайна їх концентрація.

Заступник міністра інформаційної політики України Дмитро Золотухін повідомив, що за останні 48 годин спостерігається значне зростання подібних інформаційних атак з боку ворога.

Дмитро Золотухін, заступник Міністра інформаційної політики України
Дмитро Золотухін, заступник міністра інформаційної політики України

“Особисто я, за допомогою різноманітних моніторингів, виявив 400-500 повідомлень різного характеру: від заяв російських офіційних осіб до розповсюдження якихось листів, наприклад, про нібито необхідність відбирати автомобілі на єврономерах для потреб армії. Повний абсурд! Ми виявили десятки таких новин за останні кілька днів і звернулися з цього приводу до адміністрації Фейсбуку. На наш запит там швидко відреагували: один із дописів про нібито мобілізацію, який репостнули близько 2,5 тисяч разів – вже видалено... Практично всі ці фейки покликані викликати в людини емоцію, якесь занепокоєння або страх. Жоден орган державної влади ніколи не розповсюджуватиме подібну інформацію. Скоріше за все, кількість фейків збільшуватиметься. Російська сторона добряче інвестувала у “фабрику інтернет-тролів”, яка цим займається”, – розповів Дмитро Золотухін.

Тож як ідентифікувати бота? Найпростіше – зайти на Фейсбук-профіль людини (або не людини) і подивитися, коли було створено акаунт. Для цього потрібно проскролити коліщатко прокрутки вниз до плашки “timeline” або “оновлення статусів” і натиснути. Після цього з’явиться меню, приміром “2017 рік” або “2018 рік” залежно від того, коли заведено профіль. “Більшість акаунтів, з яких здійснювалися репости фейкових новин, створені не раніше 2017-2018 року, – каже Дмитро Золотухін. – А це важливий “дзвіночок”. Бо якщо акаунт “живе” менше року та ще й без особливої активності, тобто там мало дописів, то, швидше за все, його спеціально створили для мережі ботів. Звичайно, стовідсоткової впевненості в тому, що це справді бот, а не людина нема. Утім, все ж змушує засумніватися в достовірності поширених з такого акаунта повідомлень, якщо таких “молодих” профілів, які перепостили новину, наприклад, більше 10-ти”.

Мінінформполітики закликає українців не вестися на провокації російських спецслужб, перевіряти новини та ДОВІРЯТИ ЛИШЕ ІНФОРМАЦІЇ З ОФІЦІЙНИХ ДЖЕРЕЛ.

“Зараз нашим міністерством здійснюється верифікація сторінок держорганів та військових командувань, зокрема, ВМС, ССО та ін. Там постійно оновлюється інформація, тому якщо дійсно хочете допомогти боротися з фейками, будь ласка, підпишіться на всі ці сторінки, вподобайте їх, поставте пріоритетний перегляд у вашій новинній стрічці, і лише повідомлення з цих сторінок поширюйте серед друзів і знайомих”, – резюмував він.

Схожі рекомендації дає політтехнолог Дмитро Бачевський. За його словами, російські фейки, які нині розсилаються громадянам через усі засоби комунікації, це засіб психологічного терору проти населення, покликаний посіяти серед нього тривогу, почуття небезпеки, відчуття вторгнення в особистий простір. Протистояти цьому можна лише внутрішньою дисципліною та інформаційною гігієною.

Дмитро Бачевський, політтехнолог
Дмитро Бачевський, політтехнолог

“У Кремлі чудово зрозуміли, що хід Петра Порошенка із введенням воєнного стану після конфлікту у Керченській протоці здатен суттєво підвищити його рейтинг. Тому вони відреагували оперативно і розпочали психологічну спецоперацію, мета якої – швидко знівелювати бонуси, які заробив український Президент напередодні виборів. На думку кремлівських технологів, населення України має відчути сильний дискомфорт від введення воєнного стану, і, таким чином, вони планують перетворити тактичну перемогу Порошенка на його поразку. При цьому не має значення, що люди впізнають, що це фейк, головне – що вони відчуватимуть тривогу та негативні емоції. Крім того, подібні психологічні спецоперації проводяться з метою дезорієнтувати, залякати та виснажити жертву, зробити її згодною на все, щоб припинився психологічний терор. У нашому випадку в Кремлі розраховують, що населення України остаточно втомиться від протистояння з Росією та обере на президентських та парламентських виборах більш зговірливих політиків, які зможуть примиритися з Росією і зупинити терор. Тому найближчим часом слід очікувати посилення психологічного тиску на українців через подібні спецоперації, і до цього треба бути готовими”, – зазначає політтехнолог.

Буде адресне залякування, потоки дезінформації, поширення чуток та теорій змови, буде зроблене все, щоб морально зламати українців, переконує пан Бачевський. Справа в тому, що реакція на фейки індивідуальна і залежить від того, наскільки людина є емоційно вразливою. “Вразливі люди гостро сприймають будь-яку шокуючу інформацію і моментально хочуть відреагувати, зокрема і розповсюдженням такого фейку. Інші – хочуть стати в очах друзів і знайомих ньюзмейкером – тим, хто перший повідомив шокуючу новину і, таким чином, опинитися у центрі уваги. Журналісти хочуть більших рейтингів для своїх видань. І часто особистий інтерес в таких випадках переважає, – каже Бачевський. – Протистояти цьому можна лише внутрішньою дисципліною та інформаційною гігієною. Громадяни знову мають внутрішньо мобілізуватися, перевіряти отриману інформацію з кількох джерел, а якщо вона стосується роботи державних структур – то зважати лише на їхню офіційну позицію. Тому єдина рекомендація тут – відчувати власну відповідальність за майбутнє країни, адже кожний фейк – це зброя, яка стріляє нам у спину”.

Мирослав Ліскович. Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-