Бюджет участі є найбільш успішним інструментом прямої демократії

Бюджет участі є найбільш успішним інструментом прямої демократії

Дослідження
Укрінформ
Найбільш успішним інструментом участі громад в ухвалення управлінських рішень є бюджет участі.

Про це свідчать передані Укрінформу результати дослідження Інституту "Республіка" щодо використання громадянами інструментів прямої демократії.

Зокрема, як нагадали автори дослідження, інструментами громадської участі є методи, які дозволяють активному громадянину впливати на прийняття рішень, серед них найпопулярніші - місцева ініціатива; збори громадян за місцем проживання; громадські слухання; електронна петиція; бюджет участі.

Зазначається, що Інститут «Республіка» на початку весни надіслав інформаційні запити на місцеві ради 32 населених пунктів України, де представлена «Активна громада», з метою дослідити стан активності громадян у використанні інструментів участі та дізнатися про рівень їх впровадження у громадах.

Таким чином, у 32 містах за 2017 рік відбулося 1892 зборів громадян, з них рекордна кількість в Одесі – 1522, що становить 80% від загальної кількості. У 18 містах із 32 або не було зборів, або ж міська рада не веде такий облік заходів.

Громадськими слуханнями як інструментом участі громадяни й органи влади скористалися 235 разів за рік. Найбільша кількість громадських слухань відбулась у Львові (60), Івано-Франківську (43) та Вінниці (25). У 8 містах із 32 або не було громадських слухань, або ж міська рада не веде такий облік заходів.

Місцевими ініціативами як інструментом участі із 32 міст скористалися лише 6 міст, де було подано 2461 проект рішення, з них за 829 проголосували депутати. Кам’янець-Подільський – лідер серед міст дослідження: аж 2429 ініціатив, з них впроваджено міською радою – 821 (34%).

Бюджет участі із 32 міст працює в 26 містах, де за 2017 рік було зібрано від громадян 2793 проектів, з них впроваджено 15% та ще частина проектів буде впроваджена у 2018 році за даними місцевих рад.

Бюджет участі можна вважати одним з найуспішніших інструментів, підкреслюється в дослідженні.

Тим часом до електронних петицій вдавалися громадяни у 26 містах, які подали 9556 петицій, з них впроваджено 388, тобто 4%. Найбільша кількість петицій подана у Запоріжжі, Харкові та Києві – понад 1000 за 2017 рік. Найбільша результативність у м. Хмельницький – з 255 петицій виконано 83, що становить 33%. Електронна петиція - один з найпопулярніших інструментів участі громадян, проте, як показує статистика, поки що не дуже результативний, констатують автори дослідження.

Читайте також: Досвід найуспішнішої територіальної громади вивчали на Полтавщині

“Україна впевнено крокує на шляху до прямої учасницької демократії. Це тренд, рух, який вже не зупиниш. Ми можемо лише думати над тим, як удосконалювати діючі інструменти участі та посилювати знання громадян щодо користування ними. Як виявилося, на практиці найбільший ефект дають місцеві ініціативи (в основному досвід Кам’янця-Подільського) та бюджет участі. Електронні петиції теж можуть бути достатньо дієвим механізмом за умови, що влада хоча б даватиме відповіді на петиції і роз’яснюватиме, чому одні петиції підтримуються радою, а інші – ні. Це спростить подальшу роботу місцевих рад, оскільки кількість якісних звернень зросте, а громадяни зекономлять такий дорогий ресурс як час і будуть краще розумітись на дієвих зверненнях електронного формату”, - зазначили експерти Інституту “Республіка”.

Зазначається, що дані для дослідження було взяти з відповідей на запити до місцевих рад у містах - Богуслав, Добропілля, Дрогобич, Житомир, Жмеринка, Запоріжжя, Зіньків, Знам’янка, Івано-Франківськ, Кам’янець-Подільський, Київ, Коломия, Краматорськ, Кремінна, Кропивницький, Львів, Одеса, Полтава, Рівне, Рубіжне, Скадовськ, Суми, Тернопіль, Ужгород, Харків, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Южне.

Всеукраїнська ініціатива «Активна Громада» - об’єднання людей та громадських рухів задля самоорганізації та участі у вирішенні місцевих проблем. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка».

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-