Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Скаржитися, а не мовчати: чому пацієнти досі платять у лікарнях та як це виправити

Скаржитися, а не мовчати: чому пацієнти досі платять у лікарнях та як це виправити

Укрінформ
Медзаклад зобов’язаний інформувати пацієнтів про послуги за Програмою медичних гарантій

Попри те, що в Україні для пацієнтів діє Програма медичних гарантій, коли медичну допомогу вони отримують безоплатно, а витрати медзакладу покриває Національна служба здоров’я, лікарні не завжди дотримуються своїх зобов’язань. Як діяти, щоб не платити за безкоштовні послуги? 

Відповіді – у матеріалі експертів аналітичного центру «VoxUkraine»

Уже майже чотири роки в Україні діє Програма медичних гарантій (ПМГ), у межах якої пацієнти мають право отримувати якісну безоплатну медичну допомогу в медзакладах, що мають відповідні договори з Національною службою здоров’я (НСЗУ). Проте у медзакладах не завжди дотримуються своїх зобов’язань та часом порушують права пацієнтів – як зумисно, так і через незнання деталей власних пакетів. Наприклад, вимагають гроші за послуги, які мають бути безкоштовними, чи взагалі відмовляються надавати допомогу.

«VoxCheck» за підтримки проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я»  роз’яснює пацієнтам, як діє державна Програма медичних гарантій, які медичні послуги безоплатні для українців у рамках програми, та що робити, якщо ваші права порушують під час надання цієї медичної допомоги.

За підтримки проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» «VoxCheck» щотижня аналізує та спростовує наративи щодо системи охорони здоров’я, які поширює російська пропаганда в інформаційному просторі України, білорусі, росії.

«ТРИМАЙТЕ ЧЕК»

За чотири роки на медзаклади Львівської області скаржилися 362 рази, і переважно (43% скарг) – на неправомірне вимагання грошей за ліки чи послуги. Лідером у регіоні як за кількістю скарг загалом, так і за скаргами щодо вимагання грошей є Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги, більше відома як Перше територіальне медичне об’єднання Львова.

Перше ТМО створили у листопаді 2021 року, об’єднавши Клінічну лікарню швидкої медичної допомоги (тепер – Лікарня Святого Пантелеймона), 8-му міську клінічну лікарню (тепер – Лікарня Святого Луки) та Міську дитячу клінічну лікарню (тепер – Лікарня Святого Миколая). Також діє філія «Лікарня Святої Анни». Наразі об’єднання має найбільшу суму договору з НСЗУ  з-поміж медичних закладів Львівської області. Це свідчить про те, що ТМО надає серед них найбільший обсяг медичних послуг. Від початку повномасштабного вторгнення у лікарнях ТМО отримали амбулаторну та стаціонарну допомогу майже 1 млн пацієнтів.

Загалом на Перше ТМО та його структурні підрозділи до реорганізації за чотири роки скаржилися 74 рази, з яких 39 разів – саме на неправомірне вимагання грошей за ліки чи послуги.

Одна з таких скарг надійшла до НСЗУ влітку 2023 року. Пацієнтка потрапила до Лікарні Святого Луки каретою швидкої допомоги з сильною задишкою та слабкістю. Попередньо їй поставили діагноз «прогресуюча стенокардія». Проте, щоб його підтвердити, потрібно було провести низку аналізів та досліджень, зокрема комп’ютерну томографію (КТ) грудної клітки. Один з лікарів повідомив родичці пацієнтки, що КТ потрібно оплатити, що вона і зробила, отримавши відповідний чек.

Уже після виписки з лікарні родичка пацієнтки звернулася за роз’ясненням правомірності вимагання грошей за КТ до лікарні, а також до Національної служби здоров’я зі скаргою. Завдяки наявності чека про оплату послуги медзаклад повернув їй гроші.

Ми звернулися до медзакладу із запитом, що ж стало причиною вимоги оплати, та як вони вирішували ситуацію зі свого боку. В лікарні пояснили, що в клінічних протоколах, за якими почали лікувати пацієнтку, КТ грудної клітки не передбачена. Втім, зробити його було необхідно, кажуть там. 

«У зв’язку з різностороннім трактуванням норм законодавства та відповідно до ситуації, що склалась, а також для недопущення розвитку конфліктної ситуації між медичним закладом та пацієнткою лікарня повернула пацієнтці кошти», – розповідає в.о. генерального директора медзакладу Ірина Литвин.

У лікарні додають, що, аби уникати таких ситуацій, консультують пацієнтів щодо оплатності чи безоплатності послуг на гарячій лінії.

«Більшість звернень громадян стосовно безоплатних / оплачуваних послуг та умови їх отримання обговорюється з пацієнтами на лінії контакт-центру медичного об’єднання, під час запису пацієнтів на послуги та на етапі реєстрації пацієнта у лікарні для отримання медичної послуги», – пояснили у ТМО.

ЯК ДІЯТИ ПАЦІЄНТУ, ЯКЩО МЕДЗАКЛАД ПОРУШУЄ ЙОГО ПРАВА

Якщо лікарня має договір з НСЗУ за відповідним пакетом, то пацієнт може бути певним, що за цю послугу сплачує Національна служба здоров’я. Інформацію про укладені договори можна знайти на сайті НСЗУ. Крім того, сам медзаклад зобов’язаний інформувати пацієнтів про послуги, доступні в межах ПМГ, на сайті чи безпосередньо в лікарні.

«Якщо працівники медзакладу просять оплату за послугу, ліки чи надають список ліків, які треба придбати, насамперед варто звернутися до керівництва лікарні за роз’ясненням, чому послуга не надається безкоштовно. Саме керівник медзакладу відповідальний за дотримання умов договору з НСЗУ. Проте часом він може не знати, що лікарі беруть гроші з пацієнтів, і звернення до нього допоможе виправити ситуацію», – пояснює заступник начальника відділу роботи зі скаргами пацієнтів НСЗУ Тарас Стеценко.

Якщо ж проблему не вдається розв’язати таким чином, НСЗУ наполегливо закликає пацієнтів звертатися до неї з офіційними скаргами. Часто пацієнти не хочуть скаржитися відразу, бо бояться реакції лікарів, мовляв, це вплине на їхнє лікування. Але НСЗУ приймає скарги й після завершення лікування.

Залишити скаргу можна такими способами:

1. Зателефонувати до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77.

2. Надіслати листа на електронну пошту: info@nszu.gov.ua. 

3. Надіслати листом на пошту за адресою: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073. 

Додайте якомога більше підтверджень неправомірного вимагання коштів: чеки придбаних ліків, аудіо- чи відеозаписи. Вкажіть правильну назву закладу та імена медпрацівників, які вимагали кошти. НСЗУ звернеться до закладу з вимогою їх повернути. Якщо й після цього заклад відмовиться виконувати свої зобов’язання перед пацієнтом, НСЗУ може звернутися до правоохоронних органів.

ЧОМУ ПАЦІЄНТАМ ВАЖЛИВО СКАРЖИТИСЯ НА ПОРУШЕННЯ СВОЇХ ПРАВ

Повернення грошей за безоплатну послугу – найпростіший, але не єдиний результат скарги пацієнта. Скарги на медзаклади до НСЗУ загалом допомагають поліпшувати медичну систему України та підвищувати якість надання послуг. Завдяки скаргам медзаклад розуміє, що може зазнавати втрат. Адже, наприклад, за кожен виявлений факт оплати пацієнтом послуги лікарня повертає НСЗУ 0,1% від суми договору за відповідним пакетом. І медзаклад розуміє, що вигідніше все ж надати послугу безоплатно, ніж втратити фінансування за ПМГ.

«НСЗУ замовляє і оплачує медичні послуги в медзакладів у інтересах пацієнтів, тому скарги з боку пацієнтів є важливими для моніторингу виконання умов договору. Скарги – один з елементів ризик-орієнтованої системи, яка є визначальною щодо проведення планового моніторингу. За результатами моніторингового візиту до закладу Комісія з розгляду зауважень та/або заперечень надавача може рекомендувати Голові НСЗУ розірвання договору, призупинення оплат, перерахунок суми договору, а якщо термін договору вже минув, – то судово-претензійну роботу», – говорить начальник управління моніторингу Національної служби здоров’я України Сергій Лапоног.

Крім того, НСЗУ почала відправляти засновникам медзакладів – наприклад, обласній раді чи міському голові – листи щодо скарг на ці медзаклади. Якщо є скарги, отже, умови договору з НСЗУ не виконуються, а призначений засновником керівник медзакладу не виконує повноцінно свої обов’язки. НСЗУ інформує, що керівник медзакладу – не ефективний, і на підставі таких листів-звернень керівника медзакладу можуть звільнити та замінити на більш відповідального.

Дисклеймер: Цей інформаційний матеріал підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданої від імені народу Сполучених Штатів Америки. Відповідальною за зміст цього інформаційного матеріалу, який необов’язково відображає погляди USAID, Уряду Сполучених Штатів Америки, є виключно компанія ТОВ «Делойт Консалтинг» в рамках контракту №72012118C00001.

Автори:

Команда «VoxCheck»

«Вокс Україна»

«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-