Експерт назвав причини додаткових корупційних ризиків у дорожній галузі
Про це сказала координатор урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» Оксана Величко на прес-конференції в Києві, повідомляє кореспондент Укрінформу.
"Конкуренція у дорожній галузі є недостатньою, бо, за даними CoST Ukraine, участь у конкурсах беруть 2-3 підрядники. ... Мала кількість підрядників створює можливості для замовників дорожніх робіт вступати з ними у змову й отримувати неправомірну вигоду", - сказала Величко.
Вона додала, що умови тендерів можуть бути прописані в інтересах певних виконавців дорожніх робіт; також може відбуватися дискваліфікація підрядників під час закупівель за формальними ознаками, мовляв, підрядник десь забув поставити печатку. Також є випадки уникнення закупівель через Prozorro шляхом розбиття обсягів необхідних товарів та робіт на менші закупівлі за обсягом і вартістю.
"Корупційні ризики в дорожній галузі можна класифікувати по групах: політична корупція, зокрема, коли депутати у бюджеті закладають фінансування окремих доріг, які, можливо, не є стратегічно важливими для країни, але входять в коло їхніх інтересів; кадрові призначення шляхом непрозорих конкурсів; зловживання з матеріалами - коли постачаються дешевші матеріали замість дорожчих, коли є неналежний облік ресурсів", - сказала Величко.
За її словами, мінімізувати корупцію у дорожній сфері можна шляхом конкурсних призначень на керівні посади у дорожній сфері, а також забезпечення незалежного інженерного контролю якості за всіма видами дорожніх робіт і експлуатаційним утриманням доріг. Зменшенню корупційних ризиків при закупівлях сприятимуть внесення змін до законодавства та навчання і методичні рекомендації для людей, які здійснюють закупівлі.
За даними ініціативи CoST Ukraine, середня економія під час закупівель у дорожній сфері у 2017 році становила 4,07% від їхньої суми.
Добровільна ініціатива CoST (Construction Sector Transparency Initiative) із секретаріатом у Лондоні (Велика Британія) створена для забезпечення прозорості та підзвітності будівництва, яке здійснюється за рахунок публічних коштів. Ініціатива об'єднує представників влади, громадськості і бізнесу. В Україні Ініціатива CoST була започаткована у листопаді 2013 року, коли Укравтодор долучився до неї, активна робота розпочалася влітку 2015 року.