Який винищувач захищатиме мирне небо України?

Який винищувач захищатиме мирне небо України?

Укрінформ
Французький Rafale може вступити у конкуренцію за нішу з американським та шведським винищувачами

Цього року вік найбільш «молодих» літаків тактичної авіації, які є у складі Повітряних сил Збройних сил України, сягає 30-річчя від початку експлуатації.

За роки незалежності України на озброєння її Повітряних сил не було закуплено та уведено до бойового складу жодної нової або бодай вживаної одиниці тактичної авіації. Хоча ремонт і модернізація таких літаків силами українських підприємств проводяться регулярно.

Фото: Дмитро Муравський
Фото: Дмитро Муравський

Йдеться про чотири типи літаків, які дісталися Україні з радянського минулого. Це різні модифікації багатоцільових винищувачів Міг-29, Су-27, фронтовий бомбардувальник Су-24М та штурмовик Су-25. Щоб зупинити моральне і фізичне старіння української військової авіації, запобігти деградації цього високотехнологічного виду Збройних сил, вже давно постало нагальне питання кардинального переозброєння тактичної авіації Повітряних сил на апарати нових поколінь – 4++ (виходячи із реальних можливостей) та 5-го (виходячи з амбітних планів на перспективу 15-20 років).

ВІЗІЯ НА СОТНІ МІЛЬЯРДІВ

Україна, як авіаційна держава і один зі світових лідерів у пасажирському, транспортному й військово-транспортному літакобудуванні, ніколи не спеціалізувалася на створенні та виробництві саме винищувальної, бомбардувальної й штурмової авіації.

Тому сьогодні постало питання геополітичного, стратегічного і військово-технічного вибору зарубіжного виробника і типу повітряного судна, а також виділення масштабного державного фінансування із залученням кредитів від закордонних партнерів із урядовими гарантіями.

Власне, це передбачено в ухваленій у травні 2020 року Візії Повітряних сил Збройних сил України - 2035. Стратегічний документ розроблений на основі Візії ЗСУ та має за мету визначення раціональних шляхів розвитку військової авіації до 2035 року, формування вихідних даних для Державної програми розвитку Збройних сил України до 2025 року, Програми розвитку Повітряних сил, інших документів оборонного планування.

Фото: Дмитро Муравський
Фото: Дмитро Муравський

За першим, підготовчим етапом імплементації Візії, що триватиме до 2025 року, у 2021-2022 роках має бути проведений міжнародний тендер та підписаний контракт на закупівлю багатоцільового винищувача. Його обмежені постачання загальною кількістю до 6-12 одиниць повинні розпочатися у 2023-2025 роках для початку дослідної експлуатації, вивчення форм і способів застосування, організації підготовки персоналу.

Основною метою другого, виконавчого етапу до 2030 року є перехід до планового переоснащення тактичної авіації, що дасть змогу припинити деградацію спроможностей Повітряних сил. Мають бути налагоджені регулярні постачання нової бойової авіаційної техніки (8-12 багатоцільових літаків щороку) з одночасним виведенням із бойового складу застарілих зразків, позбавлення від окремих родів авіації.

До 2030 року щонайменше дві авіаційні бригади тактичної авіації мають бути повністю переоснащені на нові літаки й набути повних бойових операційних спроможностей. Крім того, упродовж цього періоду мають початися також переоснащення транспортної і спеціальної авіації (1-2 зразки щороку), розгортання нових безпілотних авіаційних підрозділів на заміну штурмової, бомбардувальної й розвідувальної авіації.

За розрахунками експертів Командування Повітряних сил, орієнтовна потреба у ресурсах на переоснащення лише тактичної авіації становить близько 200 млрд гривень, тобто десь 6,5 млрд євро або 7 млрд доларів за нинішнім курсом.

https://www.defense.gouv.fr/
Rafale. Фото: defense.gouv.fr

ФРАНЦІЯ ЗАПРОПОНУЄ НАЙДОРОЖЧИЙ RAFALE?

Дискусії про вибір країни-постачальника і типу нового літака вже тривають в Україні більш як десять років та нині набувають особливої гостроти й актуальності. Це буде дуже складне рішення. Воно включає геополітичні, воєнно-стратегічні, військово-технічні та, звичайно, фінансові чинники.

Як відомо з публічних заяв представників Командування Повітряних сил ЗСУ, серед оптимальних варіантів розглядаються американський багатофункціональний винищувач F-16 Block 70/72 від компанії Lockheed Martin та шведський Saab JAS-39E/F Gripen.

Але, як видається, у боротьбу за українську військову авіацію можуть включитися інші потужні світові гравці. Принаймні, так повідомляє з посиланням на свої джерела французьке видання Intelligence Online.

Йдеться про французький аерокосмічний гігант Dassault Aviation, який може запропонувати багатофункціональний винищувач Rafale, а також американський Boeing зі своїм F/A-18 Super Hornet.

Аналіз кожного із цих типів літаків за бойовими характеристиками, ціною, включаючи вартість одиниці, експлуатацію, підготовку пілотів та обслуговуючого персоналу, постачання озброєння і боєприпасів, а також можливість виробництва й обслуговування в Україні, кредитну політику урядів – це проблематика для окремих аналітичних досліджень.

 Чауc
Saab JAS-39E/F Gripen. Фото: saab.com

Якщо коротко для загального розуміння, то F-16 і JAS-39 – це легкі винищувачі, оснащені одним двигуном, аналогічні за класом до Міг-29. А Rafale і F/A-18 – важкі багатофункціональні винищувачі з двома двигунами. 

Власне, усі сучасні винищувачі поколінь 4+, 4++ та 5-го є багатофункціональними, високоточними, малопомітними, що можуть виконувати у своїх різних модифікаціях функції перехоплювачів, бомбардувальників, штурмовиків, розвідників та навчально-бойових літаків.

Різниться тут і ціна, яка також залежить від багатьох чинників. Серед чотирьох згаданих тут літаків найдешевшим є JAS-39E/F – 25-50 млн євро.

До слова, Швеція, яка виробляє винищувач JAS-39, який за багатьма характеристиками і, найголовніше, за ціною, може бути цілком виваженим варіантом для України, не є членом НАТО. Але ця країна неухильно політично підтримує Україну в Євросоюзі та у дружніх і партнерських двосторонніх відносинах.

Але повернімося до можливої французької опції. Дійсно, Rafale, вартість якого може коливатися від 150 до 260 млн євро, є найдорожчим у Європі та у світі винищувачем у своєму важкому класі. Але це з урахуванням усього «стратегічного фаршу», який може бути передбачений у контракті міжурядового співробітництва у перспективі щонайменше на кілька десятків років. Ці цифри є приблизними і лише відображають загальну тенденцію.

У ПРІОРИТЕТАХ МАКРОНА

Як повідомляють французькі ЗМІ, питання про можливий продаж винищувачів Rafale буде одним із головних у порядку денному візиту президента Франції Еммануеля Макрона до України, який запланований на першу половину цього року.

Той факт, що Intelligence Online, публікації якого переважно є доступними за передплатою, оприлюднило матеріал про французькі авіаційні амбіції в Україні у відкритому доступі, лише свідчить, що офіційний Париж зацікавлений у такому публічному розголосі й включився у конкурентну боротьбу, щоб зайняти цю перспективну нішу в Східній Європі.

На даному етапі відомо, що уряд Франції готовий гарантувати надання Україні кредиту в 1,5 млрд євро на закупівлю винищувачів, що забезпечить фінансове покриття 85% вартості контракту.

За приблизною оцінкою, виходячи з відкритих на сьогодні даних та візії української сторони щодо переозброєння тактичної авіації Повітряних сил, Україна може замовити у Франції близько 45 нових винищувачів Rafale (це, якщо вартість буде не більше 150 млн євро за одиницю). При цьому, стратегічне бачення Командування ПС ЗСУ передбачає наявність у 2035 році чотирьох бригад тактичної авіації, на озброєнні яких перебуватимуть 72-108 літаків покоління 4++. І це за ідеальних умов достатнього і вчасного фінансування програми переозброєння.

Фото: NATO
Rafale. Фото: NATO

ПРИМХЛИВИЙ ФРАНЦУЗ

Багатофункціональний винищувач Rafale почав надходити до складу Військово-повітряних і космічних сил, а також Військово-морських сил Збройних сил Франції у середині 2000-х років.

На сьогодні французькі ВПС мають на озброєнні 102 одиниці найновішого варіанту F3-R, який відповідає вимогами покоління 4++, а за деякими параметрами, зокрема, двигунами – 5-го. Винищувач спроможний також нести ядерну зброю.

Цей літак є виключно французьким: від створення до будівництва та використання комплектуючих матеріалів.

Згідно з програмою розвитку ЗС Франції до 2025 року, на озброєння мають надійти 27 Rafale новітньої модифікації F4.

Об'єктивно, Rafale є хорошим апаратом у своєму класі, але й найдорожчим за всіма параметрами. Він є ефективним, але складним у бойовому застосуванні, що також потребує тривалішої порівняно з конкурентами підготовки пілотів.

Саме через це літак має складну експортну історію. У 2011 році тодішній міністр оборони Франції Жерар Лонге заявив, що виробництво апарата завершиться, коли буде виконано замовлення національного військового відомства. Але французькому оборонному лобі вдалося просунути літак на міжнародні ринки. Нині він є на озброєнні Єгипту, Катару, Індії та Греції.

Контракт з Афінами почав виконуватися на початку 2021 року. Франція поставить грецькій стороні 18 Rafale на суму близько 2 млрд євро. При цьому 12 літаків будуть вживаними та виведеними зі складу французьких ВПС. Власне, Греція є єдиним союзником по НАТО, яка закупила ці французькі літаки.

За стратегічними планами, Франція у 2040 році повинна мати на озброєнні багатофункціональний винищувач 6-го покоління. Він створюється за програмою бойової повітряної системи майбутнього (FCAS) спільно з Іспанією та Німеччиною.

ОСТАТОЧНО ЗРУЙНУВАТИ РАДЯНСЬКО-РОСІЙСЬКИЙ БАСТІОН

Серед можливих переваг для України у співпраці з Францією у сфері бойової авіації є перспектива створення на українській території першого у Східній Європі центру обслуговування, навчання, ремонту у ході експлуатації саме для винищувачів Rafale. Це може забезпечити не лише залучення українського науково-технічного і виробничого потенціалу спільно із потужним європейським і світових гігантом Dassault Aviation, але й великі французькі інвестиції, передачу технологій, створення робочих місць. Це буде потужним військово-політичним сигналом агресивній Росії про реальні кроки Києва, які прямують геть від Москви, остаточне руйнування колишньої радянсько-російської монополії у сфері бойової тактичної авіації у регіоні. І це на тлі втрачання російським ВПК колишнього потенціалу, зниження конкурентної спроможності на світових ринках озброєнь та запроваджених міжнародних економічних санкцій, збройового ембарго проти Росії.

U.S. Navy
F/A-18 Super Hornet. Фото: U.S. Navy

МОРАЛЬНА ПЕРЕВАГА АМЕРИКАНЦІВ

Як прогнозують експерти Intelligence Online, Сполучені Штати найближчим часом посилять й активізують зусилля у просуванні багатофункціонального винищувача F/A-18 Super Hornet на український ринок. Цей літак доповнить американський асортимент у цих перегонах на задоволення потреб української бойової авіації. Адже, як згадувалося вище, F-16 із самого початку є у фокусі уваги Командування ПС ЗСУ.

Вашингтон у відносинах з Києвом також має низку геополітичних переваг. США є найбільшим партнером України, який щороку надає державі масштабну військово-технічну допомогу, включаючи летальну зброю. Цього року така допомога передбачає в американському оборонному бюджеті 250 млн доларів. Аналогічні обсяги виділялися у минулі роки. Рішення про це американська сторона ухвалювала в умовах ескалації збройного протистояння під час розв'язаної Росією війни проти України, коли інші західні країни утримувалися від надання Києву летальної зброї, щоб не дратувати агресора.

Фото: U.S. Air Force
F-16. Фото: U.S. Air Force

Ще одним геополітичним козирем Вашингтона перед конкурентами є неухильна підтримки євроатлантичних перспектив України, тобто вступу держави до НАТО.

Без сумніву, Вашингтон тут має навіть моральну перевагу перед конкурентами і партнерами у просуванні своїх інтересів у сфері бойової авіації для України.

Сполучені Штати прагнуть і готові розширити присутність своїх озброєнь і військової техніки у Східній Європі, на східному фланзі євроатлантичного простору. Це також буде черговим і сильним сигналом агресивній Росії від західних партнерів України.

Але цінності партнерства і союзництва завжди мають й інші виміри. Жорстка конкуренція на світовому ринку озброєнь, корупційна складова, фінансові можливості клієнтів, вплив великих політиків і всюдисущих лобістів, діяльність спеціальних служб – це неодмінні чинники, які сьогодні визначають, які літаки будуть на варті мирного неба України.

Андрій Лавренюк, Страсбург

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-