Спілкуймося чемно: правила етикету в месенджерах

Спілкуймося чемно: правила етикету в месенджерах

Укрінформ
Не турбуйте колег вечірніми гіфками, не виправляйте чужі помилки і з’ясовуйте стосунки без «слухачів»

Месенджери для багатьох стали ще одним соціальним середовищем, де ми спілкуємося з друзями, рідними, викладачами, начальниками, клієнтами. Це зручно, але до певного моменту: доки хтось не перетинає наші особисті кордони. Для віртуального спілкування теж є свої правила, яких треба дотримуватися. Перш за все – аби вас розуміли правильно. І, бажано, не згадували «незлим тихим» словом за нахабство.

Експертка з етикету та кроскультурних комунікацій, засновниця школи Etikate Studio Катерина Літвін разом із командою Viber розповіли, де ті межі дозволеного у чатах, які так легко переступити й зіпсувати настрій та стосунки. 

*  *  *

Правила етикету, як і при живому спілкуванні, в месенджерах будуть відрізнятися залежно від обставин. І якщо рідні та друзі апріорі налаштовані дружньо і ніхто краще вас не знає, що можна дозволити собі у спілкуванні з ними, то для ділового – існує трохи законів, про які, на жаль, чули не всі.

Звісно, правила етикету залежать від конкретної організації, компанії, людини. З часом щось буде змінюватися, якісь правила перестануть бути актуальними. Але пам’ятайте, що основна функція месенджера – зробити спілкування швидким та ефективним, і це лише один із засобів комунікації. Може, краще відправте запрошення на каву – і обговоріть всі важливі моменти особисто. 

ГРУПОВІ ЧАТИ – НЕ ДЛЯ ЖАРТІВ

У чаті з колегами в неробочий час іноді допускається надсилати цікаві новини або доречні жарти, в залежності від того, які склалися стосунки в колективі. Але щоб відпочинок був якісним, дуже важливо відволікатися від інформаційного шуму. Саме тому в налаштуваннях месенджера можна активувати функцію “Вимкнути сповіщення у чаті”, задля повного релаксу й цифрового детоксу. Звичайно, бажано попереджати про вимкнення сповіщень на вечір. Так, у разі екстреної ситуації, колеги будуть знати, що треба писати в особисті. 

У групових чатах доречно згадувати учасника через “@”, аби не виникало непорозумінь. Проте намагайтеся все ж розв'язувати окремі питання в особистих повідомленнях, це буде проявом поваги до інших учасників чату, яких повідомлення не стосується. 

І найголовніше: пишіть коротко і за темою, чітко відповідайте на поставлені запитання. Так ви виявите повагу до часу співрозмовника. Для робочих групових чатів рекомендуємо проговорювати загальні правила користування ними заздалегідь. Так, у поширеному месенджері Viber, наприклад, для цього є функція “Закріплені повідомлення”, завдяки якій можна закріпити правила чату, аби кожен учасник їх бачив. Просто затисніть повідомлення та оберіть “Закріпити”.

І трохи основних засад: при діловому спілкуванні завжди вітайтеся та прощайтеся, звичайного “Гарного дня” буде достатньо. Намагайтесь відповідати на повідомлення якомога швидше, особливо, якщо питання важливе. Якщо ж не виходить або ви якийсь час будете не на зв’язку, доречним буде попередити про це. 

ЗАХИЩАЄМОСЬ ВІД ТРОЛІНГУ 

За тоном спілкування в групових чатах повинна стежити адміністрація, яка має право припиняти будь-який тролінг та запропонувати сторонам вирішити конфлікт. Якщо чат створюєте ви, то треба одразу проговорити правила й ціль його створення, аби не відходити від теми. До того ж, бажано у кожного учасника запитати, чи можна додати його до групи.

Якщо ж раптом діалог у чаті вийшов за рамки, а під негатив потрапили ви, візьміть ініціативу в свої руки та запропонуйте продовжити розмову в особистому чаті. Конфлікт швидше вичерпає себе без глядачів. 

Буває так, що людина відверто йде на конфлікт та не бажає зупинятися. У такому разі її можна просто заблокувати. Для цього достатньо перейти на сторінку контакту, натиснути іконку редагування й відповідно натиснути “Заблокувати контакт”. Нехай що там сталося, але ввічливо буде попередити людину, що у разі такої поведінки ви її заблокуєте.

ЯК БУТИ З ХИБОДРУКАМИ?

У діловому листуванні кожна літера та кома можуть бути показником професіоналізму та ставлення до роботи. Що робити з помилками та хибодруками? Якщо ж спілкуєтеся з друзями та родичами, то тут головне, аби всі одне одного розуміли. Тому не варто, навіть з близькими, нехтувати базовими правилами пунктуації та орфографії, аби донести інформацію чітко й зрозуміло. 

Все частіше зустрічаються рекомендації експертів, що у кінці повідомлення не варто ставити крапку, мовляв, так у співрозмовника виникне відчуття, що ви грубі та суворі з ним. Ставити чи не ставити крапку в кінці? Її можна оминати, якщо вам так зручно. Проте обов'язково ставте крапку в кінці речень, якщо ви надсилаєте довге повідомлення, аби вас зрозуміли правильно. А коли хтось вище вас за рангом ставить крапки, краще б також це робити.

Щодо помилок – як то кажуть, слідкуйте за собою, етикет не передбачає публічне виправлення помилок інших учасників чату. Можна лише написати в особисті повідомлення та ввічливо вказати на помилку, якщо ваші взаємини дозволяють такі коментарі. Що робити, якщо помилилися? Виправити, якщо можна редагувати повідомлення (у Viber – просто затисніть його та оберіть “Редагувати”). Однак не зловживайте цією функцією та не міняйте зміст повідомлення. А ще краще, особливо якщо стосунки дозволяють, – відправте веселий стікер із вибаченням.

ДЗВІНОК ЧИ МЕСЕДЖ?

Ми так звикли спілкуватися повідомленнями, що звичайний дзвінок – сигнал, що сталося щось жахливе. А дехто взагалі принципово не любить телефонні розмови. Тому тепер краще починати з текстового повідомлення. Навіть якщо ви плануєте подзвонити людині, проявом поваги буде попередити про дзвінок через текстове повідомлення. Звичайне повідомлення передбачає відповідь протягом 12-24 годин.

ГОЛОСОВІ: «ЗА» І «ПРОТИ»

Складніше з аудіоповідомленнями: зустрічаються палкі ненависники такого формату. Цей вид повідомлень іноді є доречним при діловому спілкуванні, але потребує попереднього узгодження. Майте на увазі пріоритет та посаду: хто “доросліший”, той і може запропонувати перейти на формат аудіоповідомлень, якщо так буде комфортно співрозмовнику. Пам'ятайте, що тривалість голосового повідомлення не повинна перевищувати 2-х хвилин, і воно не повинно бути довгими філософськими міркуваннями. З іншого боку, коли голосовим повідомленням вам просто відповідають “ок” або “зрозумів”, то виникає питання – а чи не легше це було просто написати? Адже ви б набагато швидше це просто прочитали.

Не розраховуйте на швидку відповідь на аудіоповідомлення, тому що в адресата може не бути можливості його прослухати. Саме тому вони доволі часто губляться у чаті.

Аудіоповідомлення набагато швидше записувати, аніж набирати текст, але для прослуховування в адресата має бути вільний час та відповідні умови. Тому добре зважте, чи дійсно у цей конкретний момент варто вдаватися до аудіоповідомлень. 

У «ПРЯМОМУ ЕФІРІ»

Відеоповідомлення – ще одна заплутана тема. Усі звикли до того, що блогери спілкуються з нами через фронтальну камеру, а тут така можливість – надсилати селфі-запис прямо в месенджері. Такий вид повідомлень – дуже неформальний. Він підійде для спілкування з друзями, а в інших випадках радимо добре обдумати ситуацію та контекст, аби бути доречними.

«ТЕЛЕФОНЧИК ДАСИ?»

Коли збираєтеся поділитися контактом вашої знайомої людини, завжди просіть дозвіл на це чи попереджайте, навіть якщо це ваш близький друг чи родич. Цим проявите повагу до особистого простору людини та до її особистої інформації. Якщо ж вам дали контакти незнайомої людини, при зверненні до неї обов’язково згадайте того, хто поділився цим контактом.

ТІЛЬКИ НЕ СПАМ!

Привітання – це увага, а стандартні листівки, відправлені по списку контактів, працюють навпаки – одразу видно, що це масова розсилка. Тому краще обходитися без спаму листівками, гіфками та безліччю набридливих повідомлень із побажаннями. Натомість використовуймо стікери, або ж тематичні листівки (буде достатньо однієї). Дуже важливо не забувати про ім'я отримувача. Коротке іменне привітання показуватиме вашу увагу більше, аніж найпречудовіша, але стандартна листівка.

Головне правило привітань у ділових чатах – орієнтуватися на стиль спілкування компанії/організації. Якщо у вас дружній колектив, де всі в чаті переписуються неформально і часто діляться смішними мемами чи новинами – офіційне привітання буде недоречним. Якщо стиль спілкування формальний – вітаємо коротко, ретельно продумавши. У цьому випадку теж недоречно робити розсилку однієї листівки всім колегам, це буде виглядати як неповага.

Пам'ятаймо: спочатку текст, потім малюнок (стікер, або ж листівка). Так ми не будемо починати чат із людиною без мінімального привітання. Обов'язково вітайте зі святами до умовних "новорічних канікул" та у робочий час. Звичайно, правило не поширюється на рідних і близьких друзів.

Тетяна Негода, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-