Туризм на Мальті: хто і навіщо їде - 03.07.2017 14:11 — Новини Укрінформ
Туризм на Мальті: хто і навіщо їде

Туризм на Мальті: хто і навіщо їде

Аналітика
2281
Ukrinform
Країна за рік приймає туристів в 4,6 більше свого населення

Мальта увійшла в історію незалежної України тим, що саме під час її головування в Європейському Союзі ми отримали довгоочікуваний безвізовий режим з ЄС. Тепер українці будуть більше їздити і до самої Мальти, розвиток туризму в якій можна віднести до історій успіху.

Кількість іноземних туристів, які відвідують Мальту, за останні 5 років збільшилася більш ніж на півмільйона, і за 2016 рік наблизилася до двохмільйонної позначки. Країна площею всього 316 кв. км, де проживає 434 тисячі осіб, складається з 7 островів, населеними з яких є три – Мальта (основна частина жителів), Гозо (29 тисяч) і Коміно (4 людини). На туризм припадає близько 30% ВВП держави.

ЗВІДКИ ТУРИСТИ?

У середньому турист приїжджає на Мальту на строк не менше тижня. Майже третина – приїжджають повторно, решта – в перший раз.

Близько 85% усіх туристів – з країн Європейського Союзу. Перші позиції у 2016 році, за даними Національного статистичного офісу Мальти, традиційно займали Британія - 560 тисяч, Італія - 315 тисяч, Німеччина - 157 тисяч, Франція - 145 тисяч. З нових тенденцій - дедалі більше туристів приїжджає з Польщі, яка за підсумками цього року може увійти в топ-5 країн з відвідування Мальти.

Російських туристів на Мальту зараз їде відносно небагато (як через економічні, так і через політичні причини). Якщо у 2013 році таких було близько 40 тисяч, то у 2016-му їхня кількість скоротилась майже в 2,5 рази – до трохи більше 16 тисяч. І якщо раніше в літній сезон до Мальти з Росії літало 13 літаків на тиждень, то зараз лише три. Причому більша частина цих пасажирів летять до родичів або друзів, які живуть в країні. Близько чверті туристів з РФ приїжджають не стільки відпочити в класичному розумінні, а на курси вивчення англійської мови.

Українських туристів, які відвідали Мальту минулого року, нараховувалось близько 4 тисяч. Безвіз з Україною пожвавив інтерес Мальтійського управління з туризму до роботи над українським ринком, але процес поки що у початковій стадії. Багато залежить від збільшення кількості авіарейсів на Мальту і від роботи туроператорів в Україні, оскільки сьогодні більшість українців при плануванні відпустки звертаються до турагентств.

Молодіжним туризм на Мальті не назвеш. Туристів віку до 24 років тут - до 20% від загальної кількості, від 24 до 44 років – 35%, від 45 до 64 років – 31%, 65 років і старше - 14%.

98% туристів приїжджають на Мальтійський архіпелаг літаком. На сьогодні місцевий аеропорт має сполучення з близько 80 аеропортами світу. Основним авіаперевізником на сьогодні є ірландський лоукостер Ryanair, на який припадає більше третини міжнародних перельотів у країні. І для самого Ryanair Мальтійський міжнародний аеропорт другий за важливістю, тут у компанії 18 літаків. Літають на Мальту й інші лоукостери: на британський EasyJet доводиться 5,5% перельотів, угорський Wizz Air – 3,5%. Ще близько третини перевезень здійснює мальтійська авіакомпанія Air Malta, 4,5% - Lufthansa, 2,5% - Turkish Airlines.

Цього літа на Мальту з міжнародного аеропорту Київ (Жуляни) літає чартер авіакомпанії Bravo Airways.

ЧОМУ ОБИРАЮТЬ МАЛЬТУ?

Мальта унікально поєднує в собі середземноморський клімат і кухню, багатющу культурну спадщину доісторичних мегалітичних храмів, Мальтійського ордену, церковної архітектури (місця, які варто відвідати, гідні окремої публікації, читайте незабаром на Укрінформі), доброзичливість, і, нарешті, зручність спілкування англійською мовою, яка для країни офіційна поряд з мальтійською. За цим поєднанням більшість туристів і їде.

На Мальті є готелі, розраховані на відпочинок сімей з дітьми (child friendly), а є такі, в яких ви дітей практично не зустрінете (мовляв, не всім туристам подобається жити в місцях з постійним дитячим криком), є невеликі бутик-готелі. Є й варіанти оренди будинків.

Для тих, хто віддає перевагу виключно пляжному відпочинку, готелі або інші місця проживання потрібно ретельно вибирати. Широких пляжів з піском на Мальті зовсім небагато. З цієї причини їх не віддають готелям. Такі пляжі відкриті для всіх, бажаючі можуть взяти там парасольку (до 4,5 євро) і лежак (до 4,5 євро) на день (до шести-семи годин вечора, залежно від пляжу). Від більшості готелів до хорошого піщаного пляжу на Мальті доведеться добиратися автобусом (в залежності від розташування готелю може зайняти до 30-40 хвилин) або машиною. Автобуси на Мальті ходять чітко за розкладом (в залежності від маршруту з інтервалами від 15 хвилин до півгодини), у них є кондиціонери. Вартість однієї поїздки, незалежно від відстані - 2 євро. Виданий вам водієм квиток буде дійсний і на інший автобус, якщо ви скористаєтеся ним протягом двох годин від покупки. По закінченню пляжного дня автобус може бути переповнений, у таких випадках мальтійська водій може просто не зупинитися на зупинці, щоб не набирати нових пасажирів.

Своїми машинами на Мальту приїжджають зовсім невелика кількість туристів, які переправляються морським шляхом з Італії (від сицилійського порту Поззалло до Валлетти - 90 км, ходить пором, на якому, крім пасажирів, перевозять як легкові, так і вантажні машини). Машину на мальтійських островах можна орендувати за суму до 28 євро в день, проте її водіння для більшості туристів стане випробуванням. Крім того, що рух у країні лівосторонній, у мальтійських містах і селищах вкрай вузькі вулички, часто похилі і з багатьма поворотами.

Біля мальтійських островів є підводні печери і затонулі судна, тому вони користуються популярністю у дайверів. Минулого року серед туристів таких було більше 100 тисяч. Мальтійська влада продовжує розвивати дайвінг, зокрема оскільки це та категорія туристів, яка, зазвичай, витрачає під час відпочинку в два рази більше. На Мальті працює 40 дайвінг-центрів, що пропонують курси для початківців. Мальтійська авіакомпанія надає дайверам безкоштовне додаткове місце для багажу, як, втім, і іншим туристам, які приїжджають на Мальту займатися спортом, у тому числі велосипедистам.

Мальтійські велосипедні маршрути більше затребувані в період, коли закінчується спека. Але це лише лягає в концепцію розвитку туризму на Мальті, оскільки там хочуть підтримувати потік туристів не тільки в літній сезон, але й цілий рік. Поки що більш активним туристичний сезон залишається з квітня по жовтень. Максимальна завантаженість готелів, хостелів та інших місць для проживання приходиться на липень-серпень, у грудні-січні вдвічі менше.

З листопада, після півроку без дощів, на Мальті можуть по кілька днів поспіль йти зливи. Але оскільки середня температура взимку залишається на рівні 15 градусів, і після трьох днів зливи часто слідує сухий тиждень з температурою під 20 градусів, сюди продовжують їхати за сонцем. У першу чергу, британці. А деякі з них і зовсім перебираються пожити на Мальту з листопада по березень.

Цілорічно працюють і курси вивчення англійської мови на Мальті. Вони обійдуться дешевше, ніж у Британії, а середземноморський клімат є додатковою перевагою.

Минулого року близько 77 тисяч іноземців приїхали вивчати англійську на Мальту. Серед них найбільше італійців (близько 25%), громадян Німеччини та Франції (14% і 11% відповідно), а також достатня кількість росіян, іспанців та австрійців (близько 5% від кожної з країн).

Загалом на Мальті 40 шкіл з вивчення англійської мови як іноземної. Середня тривалість курсів – 3 тижні. У програму зазвичай включають екскурсії Мальтою. Вчити мову їдуть як школярі і студенти, так і дорослі, зокрема ті, кому потрібно вдосконалення англійської у професійних цілях, наприклад, бізнесмени або лікарі.

Один з нових напрямків – весільний туризм на Мальті. Тут допоможуть організувати як офіційний розпис (оскільки Мальта - член ЄС, то свідоцтво про шлюб буде визнаватися у всіх країнах Євросоюзу), так і вінчання для римо-католиків. Місця для святкувань створення нової сім'ї пропонують найрізноманітніші – це можуть бути як готелі, ресторани, вілли, так історичні місця - Верхні сади Барракка у Валлетті, Морський музей і навіть Палац інквізитора.

КРУЇЗНИЙ ТУРИЗМ

До загальної статистики на Мальті не включають туристів, які відвідали країну під час зупинки в порту Валлетти круїзних суден, як правило на день. А таких суден у мальтійську столицю у 2016 році заходило більше 300, на кожному з них у середньому по дві тисячі пасажирів. Загалом за минулий рік на Мальті відзначилися більш 626 тисяч круїзних туристів. У 2017-му очікують показника в 700 тисяч.

Три чверті пасажирів таких круїзних лайнерів – громадяни країн ЄС, але такого роду подорожі також користуються популярністю у американців і японців. Цікаво, що у морські круїзи, як свідчать дані Національного статистичного офісу Мальти, переважно відправляються люди старшого віку. Більше третини пасажирів круїзних лайнерів, що заходили в Валлетту, належать до вікової категорії від 60 до 79 років, ще майже третина – від 40 до 59 років.

На сьогодні є два круїзні судна, які починають круїз з Мальти, за маршрутами Західного і Східного Середземномор'я. Іноземці, які такі тури купують, прилітають літаком, і часто залишаються на Мальті кілька днів до і після круїзу, що дає додатковий дохід мальтійській економіці.

Тим туристам, які зібралися в круїз, але не хочуть займатися самостійно перельотом і організацією свого перебування на Мальті, пропонують пакет «Прилітай і вирушай у круїз» (Fly and Cruise). Цією пакетною пропозицією більше за інших користуються німці і британці.

На Мальті вважають круїзи напрямком перспективним і незабаром планують запустити третій круїзний маршрут, який би починався і закінчувався у Валлетті.

КОНТРОЛЬ ЗА ЯКІСТЮ ТА ІНВЕСТИЦІЇ В ПЕРСОНАЛ

На Мальті до туризму підхід серйозний. Тут і брендинг країни, і плани розвитку туристичних послуг на середньострокову перспективу, і велика увага до їхньої якості, і організація візитів іноземних журналістів (близько 700 чоловік на рік).

Так, Мальтійське управління з туризму (Malta Tourism Authority), штат якого становить близько 100 чоловік, займається не тільки просуванням Мальти як туристичного напрямку, але і забезпечує контроль послуг, які надаються туристам, у першу чергу, готелями і ресторанами.

Представники управління можуть несподівано прийти з перевіркою в готель. І якщо знайдуть серйозну невідповідність критеріям, визначеним для кількості «зірок» закладу та його адміністрація не зможе швидко усунути недоліки, то готель можуть навіть закрити. Постояльців при цьому розселять в інші готелі, а це повинен буде сплатити власник готелю, який закрили. Зокрема, влітку минулого року був прецедент, коли наступного дня після перевірки близько тисячі мешканців одного з готелів, де були проблеми з водопроводом, розселили в інші.

Втім, причиною несподіваних візитів перевіряючих часто бувають скарги самих постояльців. Туристи з Британії тримають першість з відвідування Мальти, і для них не становить труднощів ні визначити, куди поскаржитися в країні, яка до 1964 року була британською колонією, ні написати скаргу англійською.

Для гідів на Мальті теж треба мати освіту і ліцензію. Якщо 15 років тому для роботи екскурсоводом достатньо було закінчити лише курси, то зараз від бажаючих бути гідами вимагають профільну освіту, яку на Мальті пропонує Інститут туризму (Institute of Тоurіѕm Studies - ITS). Але і маючи диплом з туристичної спеціальності, мальтійські гіди щодвароки повинні пройти курси підвищення кваліфікації, щоб оновити ліцензію. В ліцензії, до речі, вказується, якою мовою екскурсовод може проводити екскурсії. Знання мови має підтверджуватися складанням іспиту.

Проведення екскурсій без ліцензії заборонено, за таке може настати адміністративна відповідальність. А якщо це буде робити людина, яка працює на Мальті, але не має мальтійського громадянства, то її можуть позбавити дозволу на роботу.

Усі гіди на Мальті не можуть працювати самостійно, а тільки через агентства, штатно або позаштатно. Якщо на позаштатного гіда надійшли небезпідставні скарги від туристів, до нього агентство навряд чи не звернеться наступного разу, і незважаючи на наявність ліцензії, він може залишитися незатребуваним.

Список ліцензованих гідів Мальтою включає близько 6 сотень, його (як і всю систематизовану та детальну інформацію для туристів) можна знайти у відкритому доступі на сайті VisitMalta. У списку вказані контакти екскурсоводів, за якими з ними можна зв'язатися, і мови, якими вони можуть проводити екскурсії.

Мальтійська влада акцентує на необхідності якісної підготовки не тільки гідів, але й усіх працівників туристичної галузі. Виходячи з того, що тільки при такому підході можна зберегти конкурентоспроможність, держава виділила 70 млн євро для будівництва нового приміщення Інституту туризму і планує створити на його базі регіональний центр передового досвіду в туристичній сфері.

ВИСОКА КВАЛІФІКАЦІЯ ЯК ЗАПОРУКА ВИСОКОГО РІВНЯ ЖИТТЯ

У тому ж туризмі, забезпечуючи своїх громадян місцями для кваліфікованої робочої сили, Мальта віддає роботи, що не потребують високої кваліфікації, іноземцям. Так, у мальтійських ресторанах і барах зараз нерідко можна зустріти офіціантів, які приїхали сюди на роботу з Сербії.

Сьогодні Мальта входить в трійку країн ЄС з найвищими показниками зайнятості. За останніми даними Євростату, оприлюдненими у травні 2017 року, рівень безробіття в країні становив 4,1% (кращі показники в ЄС мають тільки Чехія – 3,2% та Німеччина – 3,9%), притому, що у Греції кількість безробітних сягала 23.2%, в Іспанії -17,8%.

І рівень життя мальтійців досить високий. Середня оплата некваліфікованої праці становить близько 800 євро на місяць, кваліфікованої – до 2,400 тисяч євро). Більшість мальтійських сімей мають по кілька машин і яхту.

Все це при тому, що природні ресурси Мальти, територія якої, в основному, кам'яниста, дуже бідні, країна імпортує більшість продуктів харчування і питну воду, а також енергоресурси. Близько 80% мальтійської економіки становить сфера послуг, основними серед яких є туризм, фінансові послуги, гральний онлайн бізнес (I-gaming).

Показово, що якщо Мальта впускає на свою територію іноземні компанії, то це, насамперед ті, які надають робочі місця для кваліфікованої сили. Так, у невеликому секторі мальтійської промисловості працюють кілька великих іноземних компаній у сфері мікроелектроніки та друку банкнот. Найбільший іноземний роботодавець – представництво провідної світової компанії з розробки, виготовлення та продажу мікроелектроніки ST Microelectronics (штаб-квартира у Женеві, річний дохід близько 7 млрд доларів).

Більше 40 років у Мальті працювала фабрика британської компанії De La Rue, яка займається виробництвом банкнот та іншої захищеної продукції. На початку 2016 року компанія мала намір скоротити штат і припинити друк банкнот на Мальті. Мальтійський уряд відразу ж почав переговори про можливу співпрацю з найбільшою американською компанією з друку банкнот Crane Currency. У вересні 2016 року була досягнута угода, що передбачає інвестиції в 100 млн доларів у будівництво на Мальті фабрики Crane Currency на 200 робочих місць і з часом їхнього збільшення до 300. Через два місяці і De La Rue оголосило про перегляд свого рішення, інвестиції в 33 млн євро на створення на базі своєї мальтійської фабрики центру передових технологій і розширення штату працівників до 500 осіб.

Мабуть, подивитися, як може жити країна з обмеженими ресурсами при правильному їх використанні - це ще один резон для українців відвідати Мальту.

А найближчими роками тут візуалізуються і наслідки Брекзіту. Економіка Мальти, як і деяких інших європейських країн, очевидно, буде у виграші від виходу Британії з Євросоюзу. Так, на Мальту з Лондона можуть перебазуватися деякі європейські агентства, що фінансуються Євросоюзом. Зокрема, очікується, що сюди буде перенесено Європейське агентство з лікарських засобів (European Medicines Agency), яке займається тестуванням і ліцензуванням ліків для використання в ЄС. Та й низка британських компаній відкриють тут свої офіси, щоб продовжувати працювати в Євросоюзі, наприклад, це збирається зробити лоукостер EasyJet. Такі перебазування не були однозначно наперед визначені на користь Мальти, а говорять про те, що свою конкурентоспроможність вона таки підтримує добре не тільки в туризмі.

Наталія Костіна, Київ

Фото: Мальтійське управління з туризму

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>