2021-2030. Чи літатимуть українські міста? А Європа літатиме

2021-2030. Чи літатимуть українські міста? А Європа літатиме

Укрінформ
Аеротаксі – це вже ознака найближчого прийдешнього

Не знаю, як ви, а я узяв би собі цей концептуальний безпілотний літаючий електромобіль “Audi Pop.Up Next”, який може рухатися як землею, так і повітрям.

Спільними зусиллями солідну чоловічу іграшку розробили німецький автовиробник “Audi AG”, французький аерокосмічний гігант “Airbus” та італійське дизайнерське бюро “ItalDesign-Giugiaro S.p.A”. Вперше новинку показали на Женевському автосалоні в 2018 р. Дехто розкатав губу, а вони – анічичирк.

Тим часом президент “ItalDesign” та член правління корпорації “Audi AG” із питань пошуку та інформаційних технологій Бернд Мартенс (Bernd Martens) надихає надією:

- Літаючі таксі вже в дорозі до нас. Ми в “Audi” в цьому глибоко переконані.

концептуальний безпілотний літаючий електромобіль “Audi Pop.Up Next”
“Audi Pop.Up Next”

Щоправда, “Audi Pop.Up Next” – це така собі високотехнологічна складанка на кшталт… кубиків “Lego”. Апарат модульно комплектують: автономний електромобіль, що представляє собою змінний двомісний корпус, розроблений “ItalDesign” та “Audi”, й колісну платформу. Коли власнику цяцьки потрібно, він викликає авіамодуль із чотирма гвинтами, розроблений “Airbus”, той приземляється і стикується з кабіною, ніби вдягаючись на автокапсулу.

Читайте також: АеротаксіAudi Pop.Up Next”. Основні характеристики

Доки нова конструкція (авіамодуль+кабіна) чітко не зафіксується, політ до пункту призначення не розпочинається. Неймовірно, але водій може автономно керувати під’єднанням автомобільної кабіни до аеромодуля, коригуючи стиковку – через дотик, голосові команди, вираз обличчя та напрям погляду: сенсори все належним чином опрацюють та виконають.

“Audi Pop.Up Next”
“Audi Pop.Up Next”

Це, так би мовити, увертюра. Тематичний заспів про перехідний концепт-кар. Проте ми з вами вже встигли пересвідчитися, що майбутнє неймовірніше за наші уявлення про нього. І мав рацію американський письменник та філософ Річард Бах:

- Політ ідей – така ж реальність, як вітер, як політ птаха.

безпілотний літачок Penguin C Mk2 може нести 4 кг вантажу
Безпілотний літачок Penguin C Mk2 може нести 4 кг вантажу

ЩОБ БЕЗПІЛОТНИКИ НЕ ЗАСТРЯГАЛИ В КОРКАХ 

Риторичним видається запитання: чи потрібні нам більш розумні міста, де ми по три години на добу не стирчатимемо у корках, де документ із мокрою печаткою кур’єр доставляє за 15 хвилин, де замовлена гаряча їжа сама залітає у вікно? Це – не сон Іванка-дурника, який лежить на печі, колупаючи стінку, це – реальність, що стукає і в українські двері.

Адже глобальний проєкт Євросоюзу – AMU-LED (Air mobility urban – Large experimental demonstrations, тобто, Міський повітряний транспорт – Великі експериментальні демонстрації, скорочено – МПТ ВЕД) на повному серйозі прагне у найближчому майбутньому інтегрувати всі види безпілотників у міське середовище (інша назва – U-space), аби зробити гігантський крок до розумних і більш зручних для городян міст. 

Йдеться про справжню революцію у міській повітряній мобільності (urban air mobility, UAM), що обіймає нові концепції логістичних операцій, бізнес-кейси, діючі нормативні акти, залучаючи до програми МПТ ВЕД – як зацікавлені сторони, так і кінцевих користувачів. Разом із тим, новий сегмент багатомільярдного ринку повинен бути захищеним юридично, виписаним у деталях; він має логічно самовдосконалюватися, структуруватися та індустріально розвиватися, залишаючись стабільним та сумісним у рамках U-space.

Проєкт охоплює різні комерційні напрямки, рахуючи пасажирські перевезення, повітряні таксі, логістику вантажів, поліцейський нагляд, санітарний контроль та підтримку аварійних служб. На 2022 р. офіційно заплановані пілотні старти МАМ ВЕД у трьох європейських країнах: Іспанії, Великобританії та Нідерландах.

- (Тук-тук-тук…) Добридень, я – ваше Майбутнє.

МЕНІ У НЕБО У СПРАВАХ ПОТРІБНО!

Повітряні таксі, безпілотні бандеролі, аеропосилки, небесна підтримка надзвичайників – це реальність, що стрімко наближається. Три європейські країни, які мають стати експериментальними полігонами, самі визначили найбільш доречні майданчики для стартапів. Це Сантьяго-де-Компостела – в Іспанії, Кренфілд – у Великобританії, Амстердам та Роттердам – у Нідерландах.

До реалізації амбітного проєкту “H2020” Європейського Союзу, для здійснення якого було засновано спільне підприємство “SESAR” (“Single European Sky ATM Research Joint Undertaking”; Угода про надання гранту №101017702), залучені 17 компаній та установ Старого та Нового світів.

проєкт H2020 Європейського Союзу
H2020

Координує діяльність “H2020” іспанський гігант ІТ-технологій “Еveris Spain S.L.U”, що відбирає, впроваджує та оптимізує найкращі технологічні та бізнес-рішення для прискорення процесу цифрової трансформації.

До консорціуму ввійшли дуже відомі у транспортному секторі та високотехнологічні агенти: “Airbus”, “AirHub”, “Altitude Angel”, “ANRA Technologies”, “Boeing Research & Technology-Europe”, “FADA-CATEC”, “Cranfield University”, “EHang”, “ENAIRE”, “Gemeente Amsterdam”, “INECO”, “ITG”, “Jeppesen”, “NLR”, “Space53” та “Tecnalia”.

Чи не найпершим із європейців запросив у небо співплемінників італійський художник, учений, винахідник Леонардо да Вінчі (Leonardo di ser Piero da Vinci; 1452-1519), коли напророкував:

- Одного разу відчувши смак польоту, ви ходитимете по землі, вдивляючись у небо, бо, побувавши там бодай раз, ви назавжди збережете бажання туди повертатися.

КОЖЕН ІЗ РЕАЛЬНИХ БЕЗПІЛОТНИКІВ УЖЕ НАЛІТАВ 100 ГОДИН

У рамках проєкту AMU-LED ніяких креслень чи 3D-моделей!

Розглядаються реально збудовані безпілотники, що над містами налітали більш як 100 годин. А ось їхнє застосування може бути різне: повітряні таксі, вантажні перевезення, логістика товарів, медична допомога, інспекція міської інфраструктури, поліцейське патрулювання, підтримки аварійних служб.

Та й вимоги для учасників проєкту висуваються життєво важливі: скажімо, знезаражування доріг, санепідеміологічне патрулювання, оптимальне за маршрутами перевезення людей та вантажів, час та відстань поїздки, маневреність і габарити, скорочення забруднення повітря, зменшення кількості ДТП.

Завдяки даним, отриманим під час різноманітних тестів, AMU-LED надасть безцінну інформацію таким регуляторним органам, як, скажімо, Європейське агентство із безпеки польотів (European Union Aviation Safety Agency, EASA). Врешті-решт, мета глобальної програми полягає у практичній розробці та встановленні чітких законів і норм у галузі U-space.

Глобальний проєкт Євросоюзу “H2020” через СП “SESAR” має на меті забезпечити модернізацію управління повітряним рухом у Європі, де міська повітряна мобільність є ключовим елементом. Це вимагає нових концепцій та норм для проєктування, структурування та промислового забезпечення стійкої й сумісної системи. Всебічну і багатопрофільну команду професіоналів МАМ ВЕД складають експерти у галузі повітряного руху, моделювання та експлуатації безпілотників, науково-дослідні технологічні центри, законодавці, експерти з випробувань, демонстранти.

ЯК ЦЕ ЗАХОПЛИВО – ПОДІБНО ДО СВЯТОГО ДУХА ШИРЯТИ НАД МІСТАМИ

Підступимося до яскравих фактів. Пандемія мине, коронавірус ми здолаємо, а чим у 2022-му заманюватимемо в Україну туристів? Киянам, безперечно, знадобиться такий досвід. Наприклад, аеронавігаційне управління Іспанії “Enaire” оголосило про плани розпочати в 2022 р. використання аеротаксі в Барселоні та Сантьяго-де-Компостела. Адже захопливо для мандрівників із неба – над юрбою, подібно до Святого Духа, ширяти над містами, роздивляючись перлини архітектури, цікаві квартали і цілі райони. Ціна питання? Подорож до 15 км – €250.

генеральний директор “Enaire”  Анхель Луїс Аріас 1
Анхель Луїс Аріас

Як заявив генеральний директор “Enaire” Анхель Луїс Аріас (Ángel Luis Arias) на онлайн-конференції:

- Нам потрібно перенести міську мобільність у третій вимір: повітряний простір. І слід це зробити якомога ефективніше. Як публічна компанія Міністерства транспорту, мобільності та міського розвитку (Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana), “Enaire” виконає свої обов’язки і допомагатиме приватним фірмам або державним інституціям, зацікавленим у тому, щоб Іспанія позиціонувала себе в авангарді розвитку та функціонування нового сектору – U-space.

Звісно, у тій царині іспанці не стануть ні Колумбами, ні Магелланами. Пасажирські безпілотники вже успішно літають п’ять останніх років. Маю на увазі такі компанії, як китайська “Ehang” та німецький авіа-стартап “Volocopter”.

Tecnalia
“Tecnalia”

ТАКА САМА КОМФОРТНА, ЯК ПОЇЗДКА АВТОБАНОМ

У липні минулого року іспанська компанія “Tecnalia” представила прототип безпілотного повітряного таксі на одну особу. Апарат вертикального злету та посадки (Vertical Take-Off and Landing, VTOL) здатен перевозити людину (або: вантаж) вагою до 150 кг. Він має крейсерську висоту 300 метрів і розвиває швидкість 90 км/год, тобто долає відстань до 15 км за 15 хвилин. Ну, це з Хрещатика на Харківський масив, без будь яких корків. Просто краса!

Рух забезпечують чотири комплекти гвинтів, що живляться від електродвигунів, розташованих по чотирьох кутах безпілотника. Кожен гребний гвинт має власний двигун; тобто, загалом 16 гребних гвинтів та 16 електродвигунів. Оскільки кожним набором можна керувати незалежно, вони забезпечують аеротаксі стабільність, ефективність, точність та керованість. Міська подорож повітрям стає такою ж комфортною, як поїздка автобаном.

“Tecnalia”
“Tecnalia”

Компанія “Tecnalia” планує, що їхній безпілотник взаємодіятиме з мобільними телефонами, матиме простору кабіну та даруватиме міському мандрівникові високотехнологічний досвід; навіть можливість легко входити і виходити пасажирові із задньої частини апарата. А ще іспанський розробник стверджує, що в разі потреби здатен швидко створити безпілотник, який збільшить вантажопідйомність до чотирьох пасажирів та літатиме зі швидкістю 190 км/год.

ПОЛІТ НАД ВУЛИЦЯМИ ЗАРАДИ ЗАДОВОЛЕННЯ

На тлі іспанської компанії “Tecnalia” прима-балериною виглядає корпорація “Airbus”. Ідея компактного аеротаксі виникла в інженерів підрозділу “Airbus Helicopters SAS” ще в 2015 р. У повітря мрію підняло бажання перетворити міські поїздки на стійке задоволення. Робота в хед-офісі, розташованому в аеропорті “Marseille Provence Airport” у французькому містечку Маріньян, що неподалік від Марселя, – розпочалась із переосмислення традиційної архітектури літаків, а закінчилася створенням… мультироторної конструкції на основі електродвигунів.

Так народився міський безпілотник “CityAirbus”, який на сьогодні налітав не сто годин, а від 3 травня 2019 р. здійснив понад 100 (!!!) випробувальних польотів, що довело аеродинамічну конфігурацію повномасштабного прототипу до ідеалу.

31 серпня 2020 р. експериментальна модель електричного апарату опинилась у передмісті Манхінг баварського міста Інгольштадт, де демонструвалася… офіційним особам уряду ФРН.

ГЕЛІКОПТЕРИ ЯК ШАТТЛ-АВТОБУСИ

Ось подивіться технічний паспорт новинки. “CityAirbus” вміщує чотирьох пасажирів загальною вагою до 250 кг, що ідеально для повітряних польотів над містом.

Розміри міського безпілотника – 8 м на 8 м; вага – 2200 кг… Апарат з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL) має мультикоптерну конфігурацію, оснащену чотирма канальними високопідйомними силовими установками. Вісім гребних гвинтів рухають вісім автономних електродвигунів “Siemens SP200D” потужністю 100 КВт із швидкістю 950 об/хв, що забезпечує низький акустичний слід. Крейсерська швидкість – 120 км/год на фіксованих маршрутах з автономністю до 15 хвилин.

електродвигун “Siemens SP200D” міського безпілотника “CityAirbus”
Електродвигун “Siemens SP200D” міського безпілотника “CityAirbus”

Утім, аерокосмічний гігант “Airbus” не був би світовим флагманом, якби окрім “CityAirbus” не запропонував цілу лінійку новинок. Ідеться про те, що на новий ринок безпілотників у міському середовищі можуть бути виведені (і – виводяться) інші апарати.

“Airbus A³ Vahana”
“Airbus A³ Vahana”

Насправді, ніяких несподіваних проривів не відбувається, а “CityAirbus” логічно продовжує попередні ініціативи концерну у галузі AMU (Міський повітряний транспорт): безпілотник “Skyways” діловито доставляє кореспонденцію та пакети у студмістечку Університету Сінгапура (University Оf Singapore), одномісний електричний гелікоптер “Airbus A³ Vahana”, реалізований спільно з інженерами з Силіконової долини, безпілотник VTOL (апарат вертикального злету та посадки), мобільний додаток “A³ Voom” для спільного бронювання і використання вертольота “Airbus A³ Vahana” в якості… міського шатла.

китайське аеротаксі “Ehang 184”, малюнок 1
“Ehang 184”

І ЦЯ ЕПІДЕМІЯ ТАКОЖ СПАЛАХНУЛА У КИТАЇ

На завершення короткого огляду новинок U-space – кілька слів про стартапи: китайське аеротаксі “Ehang 184” та німецький двомісний “Volocopter V2X”. Впровадження останнього фінансово підтримує американський ІТ-гігант “Intel”; та 18-гвинтова модель уже сумлінно служить муніципальній владі, контролюючи у Сінгапурі дотримання карантинних заходів щодо поширення COVID-19.

повітряні таксі Volocopter ліьають у Сінгапурі, жовтень 2019 р.
Повітряні таксі Volocopter літають у Сінгапурі, жовтень 2019 р.

Китайська компанія “EHang” (亿航; “EHang Intelligent Technology Co. Ltd”) знаходиться в Гуанчжоу, провінція Гуандун. Від 2014 р. вона конструює та виготовляє безпілотники й пасажирські літаки, що в КНР використовуються в кінематографії й фотографії, а також задля поліцейського патрулювання, підтримки аварійних служб, оглядових місій та допомоги надзвичайникам.

“Volocopter V2X”
“Volocopter V2X”

У січні 2016 р. на Виставці побутової електроніки (Consumer Electronics Show) в Лас-Вегасі, Невада, фірма представила перший у світі безпілотник “Ehang 184”, здатний перевозити пасажирів. Тоді більшість оглядачів зневажливо пореготали, бо вважали експонат… PR-кроком.

НЕБЕСНЕ ФЛАМЕНКО З КИТАЙСЬКИМ АКЦЕНТОМ

У листопаді 2018 р. компанія із Гуанчжоу уклала угоду з французьким Ліоном, де відкрився спільний дослідницький аероцентр. Згодом компанія “EHang” підписала договір про співпрацю з австрійською аерокосмічною групою “FACC AG” щодо подальшого розвитку, сертифікації та виробництва китайських безпілотників у Західній Європі.

18 березня 2020 р. азіатський виробник створив стратегічне партнерство із муніципалітетом іспанського міста Лірія, провінція Валенсія – на розробку концепції та впровадження міського повітряного транспорту для потреб розвитку туризму й логістики товарів. Китайська компанія “EHang” плідно співпрацює з Іспанським агентством авіаційної безпеки та охорони (Agencia Estatal de Seguridad Aérea), а Лірія стала другим іспанським містом, із яким фірма із КНР уклала угоду.

І коротко – про сам пасажирський безпілотник “Ehang 184”. Виробник стверджує, що перевозити пасажирів він почав у 2015 р. та здійснив 40 польотів, перш ніж 6 лютого 2018 р. було оприлюднене відео. За три останні роки проведено понад 1000 випробувальних польотів, рахуючи деякі “жорсткі” з манекенами, під штормовим вітром, за слабкої видимості та вночі на висоті 300 м.

“Ehang 184”
“Ehang 184”

Загальні характеристики “Ehang 184”: екіпаж – автопілот; місткість – 1 пасажир; розміри – 3,86 м х 1,44 м; розмах лопатів – 5,5 м; висота – 1,44 м; пропелери – вісім гребних гвинтів, 2-лопатевих фіксованого кроку на чотирьох плечах; швидкість – 130 км/год; дальність – 16 км; повітряна стеля: 500 м. До липня 2018 р. було побудовано 30-40 моделей аеротаксі.

ГРОШІ НА ВІТЕР – АЕРОТАКСІ В НЕБО 

У серпні 2019 р. глобальна логістична компанія “DSV Panalpina”, що працює у 70 країнах світу, почала експлуатувати футуристичні вантажні безпілотники “Ehang 184”, спільно розроблені компанією “EHang” та аерокосмічною групою “FACC AG”. Як пішов бізнес? До кінця 2020 р. “FACC AG” продукувала в Лінці для потреб Старого Світу мінімум 300 китайських літальних апаратів.

Чому стався такий індустріальний стрибок, одразу – удесятеро? Перспективи міського повітряного транспорту більшість футурологів визначають як “багатообіцяючі”. Зважаючи та те, що у світі міське населення продовжує стрімко зростати, прогнозується: до 2050 р. в мегаполісах мешкатиме 5,2 млрд людей, що на 1 млрд більше, ніж сьогодні.

Тобто за 30 років частка містян складатиме 68 відсотків світового населення. Це, у свою чергу, значить, що на землі народ щодня зазнаватиме жахливої тисняви з огляду на дорожні корки та перевантаження транспортних магістралей.

Піднятися вертикально у повітря й полетіти на роботу – це може стати наріжним каменем та стійким рішенням для створення у розумному місті стійкої транспортної інфраструктури. Згідно з доповіддю “Aerospace & Defense Radar”, підготовленою німецькою консалтинговою фірмою “Roland Berger Strategy Consultants”, очікується, що до 2030 р. попит на безпілотники – пасажирські та вантажні – складе €32 млрд.

Все може трапитися, як із вакциною: мовляв, ще є час.

А потім – з дуба впасти: чому ми у хвості черги за аеротаксі?

Офіційних осіб прошу: хоча б погортайте, які 20 реальних моделей міських безпілотників пропонуються на світовому ринку.

Порядок цифр? $250-300 тис.

МЕСА” БУДЕ ЗАПАКОВАНА НЕБЕСНИМИ ТАКСІ 

Грошей немає, капітане Очевидність?

Ось, будь ласка, найсвіжіша новина:

- Фінансово підтриманий автоконцерном “Fiat” (“Fabbrica Italiana Automobili Torino”) виробник електричного авіатаксі “Archer eVTOL” зібрав від інвесторів, рахуючи італо-франко-американський автомобільний гігант “Stellantis N.V.”, $1,1 млрд.

Мета? Не пізніше цього року запустити… власний міський безпілотник.

Діють зарубіжні підприємці з розмахом, на рівні консорціуму, куди ввійшли “Exor”, “Baron Capital Group”, “Federated Hermes Kaufmann Funds”, “Mubadala Capital”, “Putnam Investments”, “Access Industries”. Кожен – опікується своїм напрямком. Наприклад, дочірнє підприємство “Stellantis Fiat-Chrysler Automobiles” забезпечує композитне виробництво та підтримку промислового ланцюга поставок, тоді як американський авіаперевізник “United Airlines” уже уклав угоду на $1,5 млрд – на майбутнє використання своїми регіональними авіалініями “Mesa Airlines” нового покоління міських авіатаксі.

Як результат, за кілька днів Нью-Йоркська фондова біржа мовчки засвідчила інвестиційну привабливість нового інтегрального проєкту, оцінивши “Archer Aviation”, що збиратиметься, до речі, в США, – у $3,8 млрд.

Олександр Рудяченко

Використані джерела: 1234567891011     

Інфографіка з цієї теми: Аеротаксі “Audi Pop.Up Next”. Основні характеристики

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-