![Якщо вважаємо, що це «наша особиста думка», варто замислитися ще раз Якщо вважаємо, що це «наша особиста думка», варто замислитися ще раз](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/thumb_files/630_360_1711619739-923.jpeg)
Якщо вважаємо, що це «наша особиста думка», варто замислитися ще раз
Іще в 2019 році американське видання «Rolling Stone», відстежуючи тодішні вибори у США, провело розслідування під заголовком: «Той надихальний твіт, який ви щойно поширили? Його написав російський бот». Якщо ви не читаєте англійською, не переживайте: статтю переклало українське видання «Texty», яке спеціалізується на боротьбі з дезінформацією. Вони в перекладі відразу винесли в заголовок основний висновок розслідування: «Якісна дезінформація підтверджує ваші погляди, і нею хочеться поділитися».
Найбільш професійна пропаганда під час інформаційної війни не є брехнею як такою, йдеться в американському розслідуванні. Значно ефективніше – не вигадувати факти, а вказувати на певні випадки. Зміщувати наголоси.
І саме тому найбільш професійну пропаганду важко помітити. Й саме тому носіями ворожої пропаганди, не підозрюючи цього, стають також щирі люди.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/1711619541-323.jpeg)
***
Ми всі знаємо, що Росія веде в рамках широкомасштабного вторгнення інформаційну війну проти нас.
Непрофесійні приклади ми легко помічаємо, з них легко жартувати, вони стають мемами. Як-от знаменита «бавовна», що є неправильним перекладом з "Google" російського слова «хлопок» – у сенсі «легкий удар», російського евфемізму вибуху. Є інші відомі смішні приклади. «Підлога країни», гугл-переклад «пол страны» у значенні «половина країни». «Треба міняти державний будуй» – переклад словосполучення «государственный строй». Або граматичні каліки на кшталт «розпові вчительке».
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/1711619177-917.png)
З таких ляпів російської пропаганди легко глузувати («стьобатись» – від слова «stab» – «колоти», – ред.), створюючи меми.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/1711619245-567.jpeg)
Але, звісно, не треба думати, що вся ворожа пропаганда аж така непрофесійна. На російських ботофермах є достатньо людей, які володіють українською мовою.
Значно важче помітити, коли переклад здійснено без видимих ляпів. Або коли текст писала людина з українським корінням. Для цього потрібна мінімальна критичність мислення. Можна впізнати кліше. Часом явно старі, адже методички ботів оновлюються із запізненням. Наприклад, у повідомленні начебто від імені патріотичної українки трапляється те, що стало темою пародій: «наші хлопці голі босі». Ну, і далі – спотворені аргументи:
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/1711619361-927.jpg)
Все в цьому взірцевому дописі – кліше. І особливо впадає у вічі їх нагромадження. У цієї ж псевдоукраїнки, наприклад, у сусідніх коментарях звучить, що, з одного боку, тато вже два роки в Бахмуті, а з іншого – що всі одразу гинуть.
Пропагандисти сподіваються суто на масованість таких дописів. Беруть не якістю, а кількістю. Сподівання на те, що хтось із некритичних українців використає один аргумент, а хтось – інший. І що більшість, наприклад, уже не читатиме спростування BBC щодо того, чи в законі справді є суттєва різниця між воєнним станом і станом війни (спойлер: фактично не прописано, по суті, це синоніми). Важливо, що українці начитаються таких коментарів і не подивляться у закони, щоб зрозуміти, що мобілізація відбувається цілком у рамках законодавства.
Звісно, ця «Снєжка Снєжок» є низькопробним ботом, який просто відпрацьовує кількістю. У бота вищого рівня буде нормальне ім’я і відкритий профіль. Натомість, мабуть, зрадницькі коментарі чергуватимуться з патріотичними постами. Елементарна maskirovka.
Наступний і найбільш мінорний рівень – коли справжні люди сприймають пропаганду за «особисту думку». Повернімося до американського розслідування. Професійна пропаганда грає на емоціях, вона посилює те, у що тобі хочеться вірити.
Наприклад, згідно з розслідуванням "Info Sapiens" 2024 року, ті, хто боїться мобілізації, однією з причин називають недостатнє матеріальне забезпечення. Такий погляд сформували всі оці Снєжки з їхнім «голі-босі». Щоб підтвердити свій страх, людина послухає умовну Снєжку і не послухає військового, який напише, що у нього, навпаки, валяється купа невикористаних натовських броників і шоломів.
У результаті маємо таке. Виходить душевне відеопояснення від 59-ї бригади про те, чого чекати в армії. Під ним справжня людина, яка загалом постить відео зі зборами, робить несподіваний для будь-якого військового висновок, що «видають лише кота». А добродушного жарту про те, що «прес качати не треба, бо тобі дадуть бронежилет», просто не помічає.
***
Дуже часто, коли людина безапеляційно й агресивно каже: «Це моя особиста думка» – готуйся почути масове кліше. Це працює доволі просто, але, на жаль, ефективно. Ось як:
Людина бачить те, що підтверджує її нинішню емоцію. Наприклад, недобрий випадок із ТЦК. Вона ставить цьому позначку «подобається» («лайкає» – від слова "like" – «подобатися», – ред.) і поширює далі («шерить» – слова "share" – «ділитися», – ред.). Алгоритми видають їй таке знову. Російські боти допомагають. Натомість та ж людина не подивиться нудне відео про те, що в інших 99 відсотків випадків працівники ТЦК діють за протоколом.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/1711619628-928.jpeg)
Ще гірше. Все, що думку людини заперечує, вона знервовано пропустить. Алгоритми їй такого більше не видадуть. Ба більше, якщо військовий, наприклад, послідовно каже те, що людина чути не хоче, – вона просто відмовиться відслідковувати його дописи – «відфоловить» (від слова "follow" – «слідувати», – ред.).
Інший приклад. Якщо людина (з того ж дослідження) має страх «потрапити до поганого командира», вона шукатиме випадок, коли хтось скаржиться. І не слухає інших військових, які похвалять свого командира, такого ж колишнього цивільного, як вони самі.
І ось ти вже у воронці ідей, які частково сформував сам, а решту сформовано для тебе.
На противагу цьому, цивільна людина, яка готова прийти в армію, щоб захищати близьких або мститись окупантам, побачить відео втечі діток із дитсадка під час російського обстрілу.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_03/1711619456-223.jpg)
Кожен бачить те, що підтверджує його позицію.
Але принаймні наступного разу, коли на емоціях палець тягнеться поширити зрадофільське відео, зачекайте, поки заспокоїтесь, а тим часом поміркуйте.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1708001669-352.jpg)
СтратКом ЗСУ
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама