Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Як держава може сприяти поліпшенню житлових умов для ветеранів війни

Як держава може сприяти поліпшенню житлових умов для ветеранів війни

Блоги
Укрінформ
Чому ветерани рідко користуються пільгами для отримання помешкання

Президент Зеленський у квітні 2022 року пообіцяв усіх ветеранів, захисників та постраждалих забезпечити власним житлом. До честі влади, навіть в умовах війни уряд знаходить фінансові можливості для виконання обіцянки. Протягом цього і наступного років заплановано забезпечити у держбюджеті кошти на грошову компенсацію 5000 сімей ветеранів (насамперед осіб з інвалідністю) для придбання нового житла, що були в черзі, яку сформувало Міністерство ветеранів станом на 01.03/06.2023. Мінветеранів розробило також покроковий механізм (інструкцію) отримання таких дотацій, який вже працює.

Втім, з огляду на довготривалу війну, зрозуміло, що це – лише крапля в морі, адже кількість ветеранів війни, які потребують поліпшення житлових умов, вже тепер є в багато разів більшою і зростатиме далі. За даними Мінветеранів у 2022 році понад 16 тисяч ветеранів російсько-української війни набули статусу внутрішньо переміщених осіб. Саме для них проблема забезпечення житлом та житловими субсидіями на нових місцях проживання є гострою і пріоритетною.

За результатами опитування Українського ветеранського фонду, яке було проведено влітку 2022 року, 68% опитаних зазначили потребу в допомозі з житлом як одну з найбільш поширених та пріоритетних. Водночас серед майбутніх потреб 42,6% військовослужбовців та 28,2% членів їхніх сімей таку потребу озвучили як головну.

В інструментарії держави сьогодні – декілька програм допомоги ветеранам у поліпшенні їхніх житлових умов: «Доступне житло», «Власний дім», а також пільгове кредитування та позика на будівництво. Крім того, також є кредити і субсидії на сплату оренди житла. Правильним кроком з боку держави було запровадити інститут помічника ветерана, бо розібратись у всіх нюансах перерахованих вище програм, а також позбирати документи, щоб скористатись їхніми можливостями, фізично здоровій і освіченій людині складно, а не те що людині, яка пройшла війну, – надто забюрократизованими вони є.

Мені видається не зовсім правильним те, що держава акцентує проблему поліпшення житлових умов ветеранів передусім на придбанні чи будівництві ними нового житла. Проблема реально є значно ширшою. Влада не врахувала те, що ще є й інші категорії ветеранів. Частина з них потребує не так купівлі нового житла, як поліпшення чи адаптації житлових умов, які в них є. Серед ветеранів також формується значна група тих, хто потребує тимчасового житла до моменту, коли вони остаточно визначаться з місцем постійного проживання і роботи. Також, очевидно, є й ті, хто не планує купівлю власного життя, а надає перевагу оренді помешкання. Для таких категорій ветеранів держава не передбачила пільг.

Крім цього, наявна ще й інша проблема: ветерани погано обізнані, а тому рідко користуються пільгами для отримання житла, які надала їм держава. Багато з них до того ж скептично ставляться до можливості отримання житла від держави, оскільки відомо, що в черзі на квартиру можна стояти десятки років.

І ще один момент, який насторожує, – це те, що комунікація держави і ветеранів у житловому питанні залишається не тільки надто складною, але й доволі непрозорою. Насправді коли я занурився цю в цю проблему, то з подивом довідався, що в Україні немає єдиного реєстру ветеранів, які потребують поліпшення житлових умов. Частина з них перебуває на квартирному обліку військових частин, а інші – вказані в реєстрах, які ведуть органи місцевого самоврядування. Тому визначити кількість ветеранів, які потребують такої послуги, можна лише приблизно.

Отже, кроками, які дадуть змогу державі більш реалістично і комплексно розв’язати проблему поліпшення житлових умов ветеранів війни, на мою думку, мають стати:

1. Визначення критеріїв і формування єдиного ветеранського реєстру поліпшення житлових умов ветеранів.

2. Розширення напрямів державної фінансової підтримки ветеранів для поліпшення житлових умов.

3. Забезпечення прозорих і зрозумілих механізмів отримання ветеранами державних допомог на поліпшення житлових умов.

4. Посилення інформаційної і консультативної роботи серед ветеранів з інформування щодо пільг, які вони мають для поліпшення житлових умов.

Віталій Герсак, голова ГО «Вільні та Вірні», військовослужбовець-доброволець

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-