Автодорам мало грошей. А менше "хімічити" не пробували?

Автодорам мало грошей. А менше "хімічити" не пробували?

Аналітика
9550
Ukrinform
«Дорожники» все ще намагаються зловживати, але під пильним оком громадськості робити це стає дедалі важче

У вирі весняних дорожніх клопотів усі вже й забули, як місяць тому СБУ гучно заявляла про обшуки в Київавтодорі, звинувачуючи комунальну корпорацію у багатомільйонних зловживаннях. Не згадують і про те, як ще трохи раніше гендиректор Київавтодору намагався відстояти свою професійну честь добровільною відставкою у зв’язку з руйнуванням Шулявського шляхопроводу. «Забулося» як київський мер Віталій Кличко розривався між двома вогнями – не знаючи, чи то гніватись і карати директора Київавтодора за бездіяльність, чи то захищати його від ганьби несправедливих звинувачень Служби безпеки. СБУ, до речі, теж мовчить після своєї такої гучної заяви.  В результаті склалася більш ніж дивна ситуація. Попри скандали (подробиці - ТУТ) найбільшим комунальним «автодором» - київським, продовжує керувати Олександр Густєлєв. Звинувачення? Обшуки? Добровільна відставка? Ну, поговорили… А тепер – забудьте?

Йшов 7-ий тиждень звільнення директора Київавтодору…

Олександр Густельов на початку березня (після обвалу на Шулявському шляхопроводі) подавав у відставку. Але з тих пір його заяву ніхто більше не бачив. Як і аналогічну заяву його «коллеги» по нещастю Іллі Сагайдака, заступника голови КДМА, що теж поклав «бамагу» Кличку на стіл і скромно не став наполягати на її задоволенні.

Потім звинувачення СБУ в розкраданні чиновниками Київавтодору «сотень мільйонів гривень з державного та міського бюджету», таке враження, що теж лягли під сукно. Здається, туди ж відправилися і висновки Державної аудиторської служби про завищення вартості дорожніх робіт у Києві на 11 млн гривень та про порушення законодавства у сфері держзакупівель.

І ніхто, звісно, не став ні перед ким вибачатися за той незрозумілий «шухер» з  обшуками, чи намагатися далі розплутувати діло, ведучи його до логічного кінця. За версією слідства, керівники "Київавтодору" за змовою з комерсантами під час тендерів закуповували матеріали і роботи за значно завищеною ціною. Потім гроші переказували на фіктивні фірми, переводили в готівку і привласнювали. Приводилась навіть шокуюча цифра у 300 мільйонів тільки за 2016 рік.

«Антикорупційна» Комісія столичної міськради, яка грозилася влаштувати Густєлєву публічну «сповідь», провела вже друге своє засідання з того часу. І при цьому з її порядку денного питання про ситуацію навколо Київавтодору та стану ремонту столичних автошляхів дивним чином зникло.  Хоча депутати і встигли публічно «попіаритись» на неповазі до себе з боку головного «фігуранта», який на кілька днів щез від пильного ока громадськості (офіційно - у відпустку). 

Однак, потім пан Густєлев, як ні в чому не бувало, з’явився і, як кажуть, приступив до виконання. І от ми уже бачимо ролик, де він разом з Кличком інспектують хід ремонтних робіт на київських дорогах, демонструючи найвищу ступінь відповідальності та заклопотаності. Хоча, відповідальністю за вчинки, дії та слова тут і не пахне. Причому не пахне з усіх сторін…

Безпосередньо в столиці для наведення порядку на дорогах потрібно близько 20 млрд грн. Однак заплановано  на цей напрям в 2017 році приблизно 2 млрд грн. «Зрозуміло, що цього недостатньо, аби роботи виконати якісно і в повному обсязі. На ці заплановані 2 мільярди гривень, в тому числі, ляже корупційна складова, яка складає, як правило, 20-30%, відповідно уже виходить орієнтовно 1,4 мільярда. Плюс питання, пов'язане власне з неефективністю будівельних робіт, які йдуть не в сезон, з порушеннями тощо. Це ще мінус близько 30% ефективності», - відзначає експерт з транспортних питань Віктор Медвідь.

«Дорожні» мільярди йдуть, як вода у пісок

У нового очільника "Укравтодору" Славоміра Новака, колишнього міністра транспорту Польщі, пояснення поганому стану українських доріг, ті ж самі, що і в його численних попередників – катастрофічна нестача коштів на катастрофічно вбиті українські дороги, яких в Україні 90%. За його словами, фінансування ремонту доріг протягом останніх десяти років вистачало лише на 3-5% від обсягу усієї мережі – це кілька мільярдів гривень із необхідних 130 млрд грн. Але є й інше пояснення поганому стану доріг. Із 100% коштів, які потрапляють в "Укравтодор", лише 60% йдуть на дороги, а решта, у вигляді "відкатів", повертається і розподіляється між зацікавленими особами", – свідчить екс-заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер.

Експерти припускають: на ремонті доріг корупційна складова може сягати третини від загальної вартості робіт. І система електронних закупівель Prozorro перед цим майже безсила. Досить часто в тендерах на капітальний ремонт доріг бере участь лише обмежений пул компаній. А ціни на ремонтні роботи і матеріали часто завищуються на 40-50%, а то і всі 200%.

«Схема заробити грошей на дорогах фактично завжди одна: це записати, ніби ти зробив от стільки, забрати гроші, а насправді зробити набагато менше. І як підвид цього – замінити щось хороше на щось погане, наприклад, бетон однієї марки на бетон гіршої марки. Різниці на око взагалі немає, її можуть показати тільки лабораторні випробування... І йдеться насправді про те, що так от можна заробити до чверті, третини від вартості всього», – стверджує редактор сайту «Наші гроші» Юрій Ніколов в програмі «Схеми». Тобто, в основному способи заробляння криються в банальному недотриманні технологій будівництва і ремонту. Наприклад, замість природнього, гранітного щебеню, кладуть менш тривкі штучні матеріали, керамзит, замість 5 см асфальту кладуть 3 см. Замість 10 проїздів котком (це ж яка економія солярки!) роблять 3-4 і так далі.

Українські дороги і «світле майбутнє»

У дорожньому господарстві України розпал ремонтних «весняно-польових» робіт, за якими прискіпливо спостерігає громадськість. Усі очікують, що ганебні тенденції в такій традиційно корупційній сфері як утримання та будівництво автодоріг нарешті буде поборено. В усякому разі, такі обнадійливі заяви звучать з усіх рівнів  –  починаючи від президента, голови уряду до міністрів та мерів різних калібрів. За словами Президента Порошенка, на будівництво доріг в Україні в цьому році додатково буде виділено 15 мільярдів гривень. Крім цього, дороги відбудовуватимуть за рахунок облігацій внутрішньої держпозики. Президент запевнив, що в 2017 році в Україні має бути збудовано 2,5 тисячі кілометрів доріг.

У свою чергу прем'єр Володимир Гройсман – теж за будівництво нових доріг. Під час минулорічних інспекцій доріг центральною частиною України він пообіцяв виділити на автошляхи рекордні 35-40 мільярдів гривень. 

Уряд переконує, що цього року нарешті буде зломлено тенденцію хронічного недофінансування та неякісного виконання робіт в дорожньому будівництві. Усі надія на «прозорі» тендерні процедури та особисту відповідальність топ-менеджерів. Прем'єр вже пообіцяв, що про «халтурників з Укравтодору знатиме вся країна». Хочеться вірити. Однак корупційні схеми, корпоративні змови, завищення цін на дорожні роботи поки не зникли. Їх не можуть повністю «витравити» ні хвалені електронні торги, ні висновки ревізорів, ні гучні кримінальні справи. Та і з персональною відповідальністю поки не все складається…

Марина Нечипоренко, Київ.


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-