Нові можливості та креатив: як волинські громади покращують якість освіти

Нові можливості та креатив: як волинські громади покращують якість освіти

Децентралізація
1587
Ukrinform
Жовто-помаранчеві кольори фасаду, затишні класи, тенісні столи у коридорах, фотолабораторія, велопарковка, стипендії за знання

Усе це віднедавна - звичні реалії для школярів та вчителів опорно-освітнього закладу смт Голоби Ковельського району, який відвідали волинські журналісти.

Прес-тур був організований Волинським Центром розвитку місцевого самоврядування, створеним за підтримки Програми "U-LEAD з Європою" та Мінрегіоном.

"Статус опорного закладу маємо з 2016 року. Це школа у Голобах, де навчається більш як півтисячі учнів та 4 філії, загалом – 721 учень", – розповіла директор опорно-освітнього закладу Наталія Хом’як. 

За її словами, у Ковельському районі ця школа посідає перше місце за наповнюваністю. "До опорного закладу доїжджають діти з 20 населених пунктів, один із яких у сусідній громаді, а найдовша відстань, яку щодня долають учні, – майже 13 кілометрів. Возять їх три шкільні автобуси, проте є ще один резервний. Звичайно, відразу після створення опорного закладу батьки скептично ставились до довезення, але зараз нарікань майже немає. І чим довше ми працюємо, тим більше усі переконуються, що створення закладу такого типу у нашій громаді – це стимул до серйозного поступу наших вихованців у розвитку", - зазначила Хом’як.

Голобська громада – одна з перших, яка стала на шлях децентралізації на Волині і одна з перших, де був створений опорний заклад. Голова громади Сергій Гарбарук зауважив, що жодної хвилини не пожалкував, що зважився на об’єднання ще у 2015-му, адже це дало можливість залучити серйозні кошти на розвиток усіх сіл, що увійшли до складу тергромади. Зокрема, лише на утеплення та реконструкцію Голобської школи вкладено більше двох мільйонів гривень, до того ж, як опорний заклад, школа отримала від держави три мільйони гривень, які витрачені на оргтехніку та покращення матеріально-технічної бази. Чимало ініціатив фінансується з місцевого бюджету, наприклад харчування дітей воїнів АТО та малозабезпечених сімей тощо. 

"Ми також скрізь впроваджуємо заходи з енергоефективності, встановлюємо твердопаливні котли та багато інших речей, які дають можливість економити власні кошти і енергоресурси. І ці кошти, а це мільйони – втрачений шанс для тих сільських рад, які і досі вагаються", - зауважив Гарбарук. 

Школу, що відкрилась наприкінці минулого року у Дубовому Ковельського району, директори шкіл з інших регіонів жартома називають "школою мрії". І недарма, адже тут вражає усе, що бачиш довкола: і дошка поваги вихованців закладу у формі дерева при вході, і полички із численними спортивними нагородами, і розмальовані стіни, на яких оживає багата волинська природа, і класи, оснащені хорошою технікою та різноманітними креативними доробками вихованців закладу, і намальовані класики та інші цікаві ігри просто на підлозі у шкільних коридорах. 

Дубівська ОТГ була створена наприкінці 2016 року. У 2017-му власні надходження тергромади склали 14 мільйонів гривень, чимала частина яких, за словами голови громади Романа Троцюка, була витрачена на розвиток освіти: в опорний заклад було вкладено більше двох мільйонів, зокрема, півтора мільйони на утеплення і перекриття приміщення, решта – на паркан та озеленення. Також великі кошти спрямовані у с. Вебка: тут був добудований корпус школи, що вартує майже 19 мільйонів. Уже зараз готовий проект, на добудову спортзалу, актової зали, їдальні, котельні на твердому паливі та благоустрою території, а також реконструкцію та термомодернізацію старого приміщення школи загальною вартістю 91 мільйон гривень, щоб створити сучасні умови для навчання дітей. 

"Плануємо багато коштів залучати на заходи з енергоефективності, бо ці вкладення працюють на нашу економію. У нашій громаді уже працює система енергоменеджменту, яка щодня подає покази лічильників газу, електроенергії, кількості спалених дров та води на спеціальну електронну пошту, щоб ми могли їх проаналізувати. Це дозволяє дуже швидко зреагувати на проблему, а також порахувати переваги від термомодернізації", - зазначив Троцюк. 

Директор Дубівського опорного закладу Олена Балецька також поінформувала, що після об’єднання відчули багато переваг, перш за все щодо можливостей і фінансів. Філіями опорного закладу у Дубовому стали малокомплект школи кількох сіл громади, що дало змогу зекономити кошти, водночас покращивши умови навчання дітей. 

Читайте також: Великоновосілківський район шукає стимули для об’єднання в ОТГ

"Зараз в опорному закладі навчається 367 дітей, є шкільний автобус. Маємо дуже гарну пришкільну територію, про яку кілька років тому лише мріяли. В опорній школі діє також музей історії села, який складається із кількох експозицій, найцікавішою з яких є старовинна світлиця, де зберігається рушник, вишитий 1932 року", - зазначила Балецька. 

Люблинецька тергромада теж має опорний заклад нового типу, у якому навчається майже півтисячі учнів та впроваджується чимало креативних ініціатив і для школярів, і для вчителів. Проте на Волині ця громада відома тим, що першою в області здійснила бюджетну децентралізацію, передавши повноваження розпоряднику нижчого рівня – управлінню гуманітарної сфери, яке є окремою юридичною одиницею. 

Голова громади Наталія Сіховська зауважила, що "створення такого розпорядника коштів значно спрощує роботу голові, адже люди, які управляють освітою, самі підписують усі платіжні документи, що стосуються освіти. Тож усі кошти та субвенції, відповідно, передаються на цього розпорядника Це те управління, яке має уповноваження управляти галузями освіти, культури, соціального захисту і у майбутньому – охорони здоров’я. Децентралізація – це незворотній процес. І не потрібно боятись передавати повноваження на місця".

Всі опорні заклади Ковельського району, які у рамках прес-туру відвідали журналісти, уже розпочати активну підготовку до нового освітнього простору, де є місце для втілення будь яких креативних ідей. У кожному з цих опорних закладів навчається по кілька дітей з інклюзією, а це можливість їх розвитку, якої раніше не було в українських школах. Всі ці школи також активно практикують преміювання учнів та вчителів за особисті досягнення. А найкращим підтвердженням ефективності навчання у форматі опорного закладу є кількість переможців у районних, обласних та всеукраїнських олімпіадах, яка зростає з року в рік. Виграють від цього і самі громади і держава в цілому.

Програма "U-LEAD з Європою" спільно фінансується Європейським Союзом і його кранами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.

Ольга Шарута, Луцьк

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>