«Антиколомойський» законопроект: те, на що МВФ погодився

«Антиколомойський» законопроект: те, на що МВФ погодився

Аналітика
Укрінформ
Єдине, чого хоче МВФ від України – щоб українці не віддавали свої гроші олігарху за націоналізований Приватбанк. І, схоже, так і буде

Фінальну версію законопроєкту про неповернення виведених з ринку банків ексвласникам МВФ нарешті погодив. 23 березня документ затвердив Кабмін та передав його на розгляд Верховній Раді. Сьогодні на шляху до відкриття нової трирічної програми на $5,5 млрд для України – це єдина вимога кредиторів. Вже навіть закон про продаж землі не вимагають, бо розуміють, що не часі. А от уникнення виплат Ігорю Коломойському та Геннадію Боголюбову за націоналізований Приватбанк – для них питання принципове. І схоже, українська влада знайшла прийнятну формулу. Бо розуміє, що без зовнішніх кредитних ресурсів пережити економічні наслідки «коронавірусного» карантину не вдасться. Частина депутатів монобільшості вже заявила свою підтримку і виступила за нагальне голосування кабмінівського законопроєкту, та олігарх не здається – його прибічники в Раді хутенько зареєстрували ще три альтернативні законопроєкти, аби відвернути увагу від ключового.

Що було в законопроекті, що буде і чим душа МВФ заспокоїться

Оновлений "антиколомойський" законопроєкт №3260 щодо удосконалення деяких механізмів регулювання банківської діяльності (наразі найбільше значення він має для державного Приватбанку в протистоянні з колишнім власником – Ігорем Коломойським) опублікували на сайті Верховної Ради.

Уважне його прочитання доводить: після попередньої невдалої спроби підлаштувати документ до інтересів олігарха, влада під тиском кредиторів повернулася до інтересів державних. Коротко нагадаємо, що у варіанті законопроєкту, яких тоді відкинув МВФ, головне протиріччя викликала норма про те, що власники банків-банкрутів, зокрема тих, які були націоналізовані, можуть домовитися з Кабміном про компенсацію, а суму збитку повинен довести український суд. Такий підхід, на думку МВФ, дозволяв Коломойському легко впливати на процес – «домовляючись» з потрібними людьми, як то кажуть, не відходячи від каси.

Денис Малюська
Денис Малюська

Наразі ж оновлений законопроєкт, розроблений під керівництвом Міністра юстиції Дениса Малюськи, який безпосередньо вів переговори з МВФ з цього питання, передбачає, що екс-власники банку не можуть домогтися повернення виведеного з ринку фінустанови навіть за рішенням суду. Єдине, на що вони можуть розраховувати, якщо доведуть незаконність рішення про виведення (націоналізацію) – це відшкодування збитків у грошовій формі.

Але.

На відміну від попередньої версії змін, що «грали» на руку Коломойському (зміни до статті 79 Закону про банки і банківську діяльність «Оскарження рішень НБУ». – Авт.) в статтю додано новий розділ, який фактично зводить грошове відшкодування за націоналізований Приватбанк до нуля.

По-перше, розмір відшкодування визначається лише розміром недоотриманих прибутків (втраченої вигоди). Тобто ніякої моральної шкоди, як було в попередній версії.

По-друге, упущену вигоду відшкодують лише в тому випадку, якщо рішення Нацбанку стало єдиною причиною її втрати і якщо вона не була врахована при оцінці реального збитку (вартості акцій).

По-третє, розмір втраченої вигоди встановлюється лише на основі експертизи міжнародної аудиторської компанії, яку вибере суд. А не в процесі прямих переговорів колишніх власників і Кабміну, як було в попередній версії.

По-четверте, при визнанні рішення про націоналізацію незаконним власники мають повернути всі витрачені на банк державні кошти. (У випадку Приватбанку це 150 млрд грн).

По-п’яте, в разі присудження відшкодування екс-бенефіціари не звільняються від відповідальності, зокрема за шахрайства, які дозволили, за оцінками міжнародного агенства Kroll, вивести з банку мінімум $5,5 млрд.

Кредитори і притомні люди дають «добро»

Тож, як бачимо, боротьба за відшкодування (а Коломойський вимагає саме грошей, а не повернення установи у власність – Авт.) стає справою абсолютно невигідною. Якщо ці норми залишаться в законі після голосування, то вони убезпечать державу від необхідності будь-що платити Коломойському і Ко. Бо за цими нормами група Приват, не тільки не отримає відшкодування, а ще й винна державі залишиться.

Тепер зрозуміло, чому МВФ підтримав схему, детально описану у запропонованому додатку до 79-ої статті Закону про банки і банківську діяльність. І готовий у разі підтримки її народними депутатами одразу «включити» кран фінансування за довгоочікуваною програмою.

Анастасія Красносільська
Анастасія Красносільська

Ті, депутати, які розуміють катастрофічність наслідків у разі блокування донорського фінасування, вже згуртувалися і виступили з відповідною заявою на підтримку принципового законопроекту. З подачі депутатки з фракції «Слуга народу» Анастасії Красносільської депутати започаткували ініціативу з хештегом #ніДефолту.

«Ми, народні депутати України, члени фракції “Слуга народу”, закликаємо колег по фракцїї та парламенту підтримати урядовий законопроєкт №3260, що унеможливить відміну рішення НБУ про націоналізацію/ліквідацію банків та повернення несправедливої компенсації з Державного бюджету їх попереднім власникам. Цей законопроект знімає ризики розбалансування фінансової системи України та необгрунтованого навантаження на Державний бюджет у важкий для країни період світової економічної кризи», – закликала своїх колег Анастасія Красносільська .

Мовляв, на сьогодні його прийняття – це єдиний шанс для України отримати кредит від МВФ та уникнути дефолту.

«На жаль, через світову економічну кризу та форс-мажор у вигляді пандемії коронавірусу, наша економіка не здатна самостійно подолати всі наслідки тих проблем, з якими вона зіткнулася. Нам потрібна допомога і економічне відродження. Оголошення дефолту призведе до катастрофічних наслідків для нашої державності», – справедливо вважає ініціаторка.

Вона закликала Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики негайно розглянути законопроєкт, щоб якнайшвидше розглянути його у Верховній Раді. І в цьому заклику її підтримали депутати з Демократичної платформи фракції «Слуга народу»

"Зараз єдиний критично важливий закон, який стримує МВФ від співпраці з Україною, який є домашнім завданням України, – це "антиколомойський" закон. Люди звикли що всі кажуть, ніби МВФ – це болючі реформи, що МВФ щось хоче від українців. Єдине, що зараз хоче МВФ від українців – щоб українці не віддавали свої гроші олігарху. І єдине, що вимагає зараз МВФ від української влади – це прийняти "антиколомойський" закон", – наголосив в ефірі "Прямого" інвестиційний банкір Сергій Фурса.

А головний фігурант, звісно, проти

Ігор Коломойський
Ігор Коломойський

Колишній же власник Приватбанку Ігор Коломойський будь-що намагається зірвати прийняття проекту. По-перше, народний депутат Олександр Дубінський (СН), якого пов'язують з олігархом, активно агітує проти голосувань у дистанційному режимі. А, по-друге, він та ще два народні депутати Ігор Палиця і Ольга Василевська-Смаглюк 25 березня оперативно зареєстрували одразу три альтернативні до урядового законопроєкти – №3260-1, №3260-2 та №3260-3.

Дубінський та Палиця пов'язані з колишнім власником "Приватбанку" Ігорем Коломойським своєю колишньою роботою. Обидва вони входять у профільний для "банківського" законопроєкту комітет із питань фінансів, податкової та митної політики, а Дубінський ще є заступником голови цього комітету.

Станом на момент підготовки цієї статті, текстів усіх трьох «альтернативних» законопроектів не було представлено на сайті ВР. В системі обліку статус документів був визначений як «одержано Верховною Радою, передано на розгляд керівництву».

Марина Нечипоренко, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-