Законотворча новація: Чи зможемо покарання за виборчі злочини зробити невідворотним?

Законотворча новація: Чи зможемо покарання за виборчі злочини зробити невідворотним?

Блоги
1344
Ukrinform
Кращого варіанту подолати проблему фальсифікацій виборів та скупки голосів наразі немає

Уперше з підкупом виборців та виборчими махінаціями на дільницях зіткнувся в далекому 1998 році, коли тільки почались з’являтись перші паростки цієї страшної хвороби. Спершу все було досить цивільно: календарики з портретами кандидатів, ручки, партійна символіка й концерти за участі відомих українських та російських співаків. Найкращим подарунком у той час були Біблії, які виборцям безпосередньо підписували кандидати в депутати.

Виборча кампанія 1998 року характеризувалась приходом перших великих олігархічних грошей у політику. Як наслідок, з кожним роком "хвороба" прогресувала, повноцінно проявившись у 2004-2006 роках. Візитною карточкою стали махінації кандидата в президенти Януковича, що призвели до Помаранчевої революції та київські бабусі, які за пакет гречки зі шпротами привели до влади мера Черновецького.

Далі були вибори 2007 року, коли подібні технології масово застосували блок Литвина «МИ» та Партія регіонів. Однак цього разу, окрім роздачі продпайків, людям почали пропонувати по «200 грн» за одне голосування.

На жаль, за ті масові скупки голосів та фальсифікації результатів волевиявлення ніхто з організаторів не поніс жодного покарання. Безкарність породжує вседозволеність та зростання ЗЛА. Кожна наступна кампанія ставала все бруднішою і дорожчою, перетворивши вибори на змагання продпайками, а не боротьбу між ідеологіями та програмами кандидатів.

Ситуація не змінилась навіть після Революції Гідності. Апогеєм війни «продпайки» проти «500 грн» стали місцеві вибори 2015 року, на яких кандидати до місцевих рад влаштовували небувалі «атракціони щедрості». Цілком очевидно, що зараз ці кандидати, ставши депутатами, в першу чергу думають не про інтереси своїх виборців, а про те, як компенсувати свої витрати за рахунок місцевого бюджету.

Громадські організації давно намагались подолати це зло, зокрема шляхом адвокатування прийняття нового виборчого кодексу. І ось у середу з’явився шанс вирішити це питання. Завдяки ініціативі громадянської мережі «ОПОРА» в середу на засіданні Уряду розглядався законопроект "Про невідворотності покарання за виборчі злочини". До речі, законопроект після року обговорень та погоджень отримав підтримку з боку МВС, ГПУ, МінЮсту й ЦВК та профільного урядового комітету.

Прем’єр Гройсман підтримав законопроект, наголосивши, що Уряд вважає боротьбу з підкупом виборців пріоритетним завданням і зробить все можливе, щоб парламент якнайшвидше ухвалив його в сесійній залі.

Законопроект передбачає ключову процедурну новацію – поліція матиме можливість затримувати і притягати до відповідальності безпосередніх учасників підкупу на місці подій.

Окрім того, криміналізується низка порушень виборчого законодавства, зокрема:

- незаконне використання, вкидання бюлетеня – 2 роки;

- розголошення волевиявлення виборця членом комісії, кандидатом, спостерігачем – 2-5 років;

- розголошення волевиявлення виборця третьою особою – до 2 років;

- надання кандидату неправомірної вигоди (підкуп технічних кандидатів) – до 6 років (можливість проведення негласних слідчих дій);

- підкуп виборця – до 6 років (можливість проведення негласних слідчих дій);

- прийняття виборцем неправомірної вигоди – до 2 років;

- прийняття кандидатом неправомірної вигоди – до 2 років;

- агітація шляхом надання громадянам неправомірної вигоди – до 2-6 років;

- агітація шляхом надання юридичним особам неправомірної вигоди – 2-6 років.

Законопроектом вводиться додаткова відповідальність членів виборчих комісій за фальсифікацію, підробки, вкидання або знищення виборчої документації. Також передбачене додаткове покарання для членів ДВК за ухиляння від роботи, розширено перелік та форми способів впливу службових осіб на виборчі комісії та їх членів, встановлено чіткий перелік виборчої документації, незаконне знищення та фальсифікація якої передбачає кримінальну відповідальність.

Важливою новацією є введення інституту «викривачів» шляхом звільнення від відповідальності осіб, які до оголошення підозри повідомлять про фальсифікацію виборчої документації або підкуп.

Більш ніж переконаний, що цей законопроект буде дуже тяжко "проходити парламентське горнило". Зокрема через наявність у сесійній залі 198 мажоритарщиків, частина з яких уже активно працюють над «засіванням» своїх округів. Однак кращого варіанту подолати проблему фальсифікацій виборів та скупки голосів наразі немає.

Тому зараз як ніколи важливо сконцентрувати спільні зусилля і добитись його прийняття. А паралельно з цим будемо уважно аналізувати та інформувати суспільство – хто з депутатів активно протидіятиме його ухваленню. Саме ці депутати будуть нести пряму персональну відповідальність за майбутні порушення та фальсифікації на президентських та парламентських виборах 2019 року.

Віктор Таран
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>