Вибори-2019 стануть випробуванням для боротьби з політичною корупцією — НАЗК

Вибори-2019 стануть випробуванням для боротьби з політичною корупцією — НАЗК

Укрінформ
Майбутні президентські та парламентські вибори 2019 році стануть випробуванням для існуючої системи запобігання політичній корупції, зокрема у сфері агітаційної діяльності.

Це прогнозують в Національному агентстві з питань запобігання та протидії корупції (НАЗК).

"Майбутні президентські та парламентські вибори у березні та жовтні 2019 р. відповідно, без сумніву, стануть випробуванням для існуючої системи запобігання політичній корупції та державного фінансування політичних партій. Вже зараз, у період виборчого «затишшя», НАЗК, представники громадських організацій, активісти та небайдужі громадяни виявляють окремі маніпуляції політичних партій у сфері агітаційної діяльності", - цитує прес-служба НАЗК керівника відділу методологічної роботи Департаменту з питань запобігання політичній корупції Катерину Берднікову.

За її словами, за результатами проведеного аналізу звітів політичних партій доводиться констатувати, що одним з основних напрямів, на які партіями витрачаються кошти, є пропагандистська діяльність, що полягає у розміщенні реклами на телебаченні, радіо, у друкованих засобах масової інформації, друку газет, листівок, продукції з логотипом та інших агітаційних матеріалів.

Так, внаслідок антикорупційної реформи щодо запобігання політичній корупції встановлено чітку заборону партіям та кандидатам у депутати використовувати для проведення передвиборної агітації власні кошти чи кошти з інших джерел, у т.ч. внески з ініціативи виборців. Встановлення механізму здійснення передвиборної агітації виключно коштом виділених на забезпечення ведення передвиборної агітації коштів з Державного бюджету України та коштів виборчих фондів партій і кандидатів у депутати передбачає для учасників будь-якого виборчого процесу жорсткі обмеження фінансового контролю.

Берднікова зазначила, що поширеним є зловживання, що полягає у відображенні у звітах про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах значно менших обсягів коштів, що витрачені на проведення різних форм передвиборної агітації. Це зумовлено тим, що законом «Про вибори в Україні» встановлено обмеження розмірів виборчих фондів для політичної партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі (не більше 90 тис. розмірів мінімальної заробітної плати, що становить близько 330 млн грн), а для кандидата в депутати в одномандатному окрузі – не більше 4 тис. розмірів мінімальної заробітної плати (близько 15 млн грн).

Юрист підкреслила, що проблема для суб’єктів виборчого процесу полягає в тому, що витрачання коштів з поточних рахунків виборчого фонду здійснюється в безготівковій формі, а тому є чітко контрольованим та може бути перевірено. Кожен у своїй агітаційній діяльності намагається мінімізувати офіційні витрати, щоб «влізти» у встановлені виборчим законодавством рамки, а далі доагітувати за «тіньову» готівку, наголосила вона.

Крім того, підкреслила Берднікова, кількість згадувань політпартії чи кандидата в радіоефірі майже неможливо простежити. Зокрема, невеликі регіональні радіостанції можуть на своїх FM-частотах агітувати значно масштабніше, аніж це офіційно вказує у фінансових звітах суб’єкт виборчого процесу. Прослідкувати та зафіксувати такі порушення можливо лише при фактичному прослуховуванні ефірів відповідними уповноваженими особами.

Окрему проблему також, за словами юриста, становить організація мітингів на підтримку суб’єктів виборчого процесу за участі певної частини «оплачених» мітингарів-агітаторів, які отримують кошти за активну підтримку та проведення заходів на користь партії чи кандидата. Оплата таких «агітаторів», звісно, здійснюється за готівку та ніде офіційно не відображається.

Як зазначається, серед найпоширеніших хитрощів, до яких вдаються суб’єкти виборчого процесу, є збільшення кількості встановлених зовнішніх агітаційних матеріалів. Виглядає це так: договір щодо розміщення агітації на білбордах укладається щодо 20 одиниць, а насправді розміщено 100 таких білбордів. 

"Це створює можливість для суб’єкта виборчого процесу вказати значно меншу кількість коштів, витрачених на це. І навіть якщо таке порушення буде зафіксоване НАЗК, інформацію про договір та витрачені кошти на таку агітацію воно отримає від партій лише після закінчення звітного періоду, і втрата часу спричинить збіг строків давності для притягнення до відповідальності та дасть змогу уникнути покарання за порушення положень виборчого законодавства", - розповіла Берднікова.

На її переконання, однією з перешкод для розв’язання проблем, які існують у сфері запобігання політичній корупції, є недостатні людські ресурси та відсутність територіальних підрозділів НАЗК, що фактично не дає змоги контролювати дотримання вимог антикорупційного законодавства у регіонах чи місцевих виборах у віддалених регіонах.

Крім того, наголосила юрист, сьогодні існує проблема вдосконалення процедури складання протоколів про адмінправопорушення, пов’язані з корупцією, розгляду судом відповідних справ, збільшення строків накладення стягнень за порушення встановлених законом обмежень щодо фінансування політпартій.

Уваги потребує й вирішення проблеми підвищення розмірів штрафів за порушення встановленого порядку надання або отримання внесків на підтримку політичних партій від громадян.

Читайте також: У НАЗК розповіли, коли розпочнеться перевірка е-декларацій топ-чиновників

Як відомо, контроль за дотриманням вимог щодо участі ЗМІ та інформагентств в інформаційному забезпеченні виборів та проведенні передвиборної агітації стосовно електронних (аудіовізуальних) ЗМІ здійснює Нацрада з питань телебачення і радіомовлення, а стосовно друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств – Держкомітет телебачення і радіомовлення.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-