Як вирівняти кремлівський економічний «баланс»

Як вирівняти кремлівський економічний «баланс»

Укрінформ
Росіянам підвищать додаткову вартість війни в Україні

«Найбільший прогрес щодо завершення війни Росії проти України – те, що російська економіка в жахливому стані», – заявив Дональд Трамп у розмові з Президентом Володимиром Зеленським під час останньої зустрічі в Нью-Йорку. Офіційний представник Кремля Пєсков фактично визнав це і ствердив: «Більшість росіян готові миритися з економічними труднощами», зазначивши, що додаткове навантаження на них є «збалансованим».

Ідентифікація загиблих важливіша за здоров'я живих

Насправді кремлівський «баланс» видається таким. Витрати РФ на оборону в найближчі три роки заплановані в розмірі близько 13 трлн рублів щорічно. Це випливає з проєкту федерального бюджету на 2026–2028 роки, який напередодні схвалив уряд. Наступного року Кремль витратить на армію 12,6 трлн, у 2027 році – 13,6 трлн, у 2028 році – 13 трлн рублів.

Зазначмо, цього року Путін планував витратити на оборону 13,5 трлн рублів, (а разом із безпекою – 17 трлн), або 8 % ВВП. Проте не вписався, і в реальності ці витрати виявилися значно вищими. Про «збалансований» бюджет свідчить і той факт, що рік тому бюджет РФ вже був ухвалений із дефіцитом 1,2 трлн, або 0,5 % ВВП. Навесні він був збільшений утричі до 3,8 трлн руб., або 1,7 % ВВП. Тепер ця цифра збільшиться ще на 1,94 трлн і складе 2,6 % ВВП.

Проте падіння бюджету війни наочне. Але й на нього бракує грошей. Де їх узяти? Звісно, з людей. Міністерство фінансів запропонувало (і це, звичайно, узгоджено з Кремлем), підвищити з наступного року податок на додану вартість (ПДВ) до 22 %.

Варто нагадати, що особисто Путін у лютому 2024 року доручив «зафіксувати основні податкові параметри до 2030 року», а на початку цього місяця додатково підтвердив, що «уряду потрібно збільшувати доходи бюджету, але без збільшення податкового тягаря». У червні міністр фінансів Антон Сілуанов також обіцяв, що коригування податків не планують, «незважаючи на складну ситуацію з виконанням бюджету». Але раптом усе змінилося.

Проте вже у вересні він заявив, що «нові податкові зміни дадуть змогу забезпечити оснащення збройних сил необхідним озброєнням, військовою технікою,  модернізувати підприємства ОПК та підтримати військовослужбовців і членів їхніх сімей».

Що ці зміни означають, можна побачити на прикладі Удмуртії, де у 2026-му фінансовому році на впізнання тіл тих, хто загинув в Україні, виділять більше, ніж на ліки для пацієнтів з рідкісними захворюваннями.

Новий розмір ПДВ у РФ поширюватиметься на ширше коло компаній. Зараз його зобов'язані сплачувати компанії з виручкою понад 60 млн рублів на рік, але цей поріг хочуть знизити до 10 млн. Нове податкове навантаження значною мірою ляже на споживачів. Підтвердив це й голова Російського союзу промисловців і підприємців Олександр Шохін, який назвав підвищення ПДВ «найнеприємнішою для бізнесу і населення податковою новацією».

«ПДВ все-таки відшкодовується по ланцюжку, але, зрештою, платить його кінцевий споживач – через зростання зокрема, роздрібних цін. Тому далі – знову інфляція, підвищення ставки і таке інше», – прогнозує він.

Вже підраховано, що наступного року підвищення податків призведе до зростання інфляції на 1,5 процентних пункти, що ускладнить роботу Центробанку, оскільки йому доводиться ще більше лавірувати між погіршенням інфляції та подальшим уповільненням економіки.

«Реалії на землі» не пускають у небеса

Про те, що з грошима в Путіна все погано, каже не тільки секвестр бюджетів на охорону здоров’я, а й на авіаційну промисловість та нацпроєкти з безпілотних авіаційних систем. У найближчі три роки витрати на ці напрями зменшать на третину, якщо порівняти з раніше затвердженими показниками.

Для того, щоб зрозуміти увесь нинішній масштаб падіння російського авіабудування, достатньо навести наступні цифри: за вісім місяців Boeing поставив 385 літаків, Airbus – 434, РФ – усього один (планували всього 15). Далі, з огляду на «балансування», буде тільки гірше.

Відчувають це й самі російські авіабудівники. Проте звинувачують у цьому Захід. У роботі Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) застосовується політика подвійних стандартів, заявив глава Росавіації Володимир Потєшкін. За його словами, обмеження проти РФ є неправомірними. Він вважає, що санкції порушують норми міжнародного права, включно з Чиказькою конвенцією про цивільну авіацію – основоположний документ ІКАО і всієї світової авіагалузі. Потєшкін назвав «політизацією» присвоєння Росії статусу «значної стурбованості в галузі безпеки польотів» (SSC). Його також, до речі, мають Конго, Еквадор, Ліберія, Зімбабве тощо.

Відомий авіаційний експерт Вадим Лукашевич виступ Потєшкіна прокоментував так: «Політизація» – це, коли ти вважаєш себе великою авіаційною державою, озираючись на радянський період своєї історії, але літаєш переважно на іноземних лайнерах, тому що своїх у потрібних кількостях немає, а ті небагато, що є – літають погано. Крім того, він дав покрокову інструкцію, «як потрапити до такого яскравого кола світових лузерів у тому, щоб гарантувати безпеку польотів.

1. Спочатку потрібно поховати свій цивільний авіапром, замінивши в національних авіакомпаніях вітчизняні літаки на іноземні. Підказка: якщо припинити випуск вітчизняних літаків, то ця заміна на іноземні відбудеться сама собою в міру старіння своїх, - тут головне – багаторічне терпіння.

2. Важливий момент: іноземні літаки потрібно не купувати, а брати в лізинг, і обов'язково в іноземців.

3. Коли іноземні літаки складуть понад 90 % авіапарку, потрібно почати війну, і не просту, а агресивну, з інтервенцією, бомбардуваннями і окупацією України – іншої країни-члена ICAO.

4. Після початку такої війни іноземні лізингодавці на знак протесту вимагатимуть повернути свої літаки. Але не віддавати, оголосивши їх «своїми».

5. Коли очманілі лізингодавці відкличуть на все ще свої, але які вже стали «російськими» літаки, сертифікати льотної придатності, потрібно підписати у Путіна указ, що дозволяє реєструвати викрадені літаки в себе і видавати їм свої сертифікати льотної придатності.

6. І оскільки розлючені лізингодавці (а їх важливо розлютити, інакше нічого не вийде) не анулюють своєї реєстрації, то – вуаля!

За сотні літаків із подвійною реєстрацією (що категорично заборонено правилами ICAO) ти заслужено отримуєш «червоний прапорець» за результатами міжнародного аудиту безпеки польотів, що свідчить про «значну проблему безпеки», і вважаєш себе великою авіаційною державою», – підсумовує Лукашевич.

Власне, лише цей авіаційний приклад (в інших галузях ситуація не ліпша) доводить, як Росія у стилі пікірувального бомбардувальника намагається вирівняти свій загальний фінансово-економічний баланс. Але з іноземцями, як бачимо, виходить не дуже. Тому тепер росіянам доведеться заплатити додану вартість путінської війни в Україні. Проте може так статися, що скоро й додавати не буде кому та не буде чого.

Макс Мельцер

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-