
Американська «ТікТок-паніка», українські тренди та нові виклики
Про ТікТок, як і про Клавдію Петрівну, можна почути кардинально різні оцінки: від захвату до образ. Якщо ви не знаєте, хто така Клавдія Петрівна, і згадки про неї та натяки на подібність з образом Меланії Трамп вам нічого не говорять – зазирніть у ТікТок. Втім, є великі шанси, що з цих відео ви найближчим часом не зможете вибратись і Клавдія Петрівна тут стане лише приводом.

Поява цієї мережі спричинила карколомні зміни способу сприйняття інформації, комунікації. Якщо десятиліття тому заговорили про «кліпове мислення», то на сьогодні воно стає тіктоковим. Швидкість і простота в користуванні, яскравість і легкість набору популярності відео запустили в мережу не лише розваги, а й політику та мільярди капіталовкладень. Про глобальні зміни говорять філософи та соціальні психологи, підхоплюють тренди економісти та шоубізнес. Від «пропалофсьо» до абсолютного захвату. Не відстають у цьому плані й політики з першої шеренги й не лише.
Ще пів року тому про Келіна Джорджеску не знали «широкі кола громадськості» навіть у Румунії. Шоком і сенсацією 2024 року стало те, що раніше майже невідомий ультраправий політик переміг у першому турі виборів президента Румунії. Так він здобув і світову відомість. І все це відбулося за лічені місяці й завдяки TikTok, – вважають експерти та поліція. Ефективності та маніпулятивності, яка йде від цієї платформи не врахували навіть соціологи під час екзитполів. – Джорджеску навіть не вносили до списків у рейтингах. Продовження відоме – суд скасував результати першого туру виборів, але вже запущений «на орбіту» суспільної уваги скандал і зараз допомагає політикові отримувати непогані результати опитувань.

TikTok – одна з масових платформ у світі, яка стрімко набирає популярності та вже займає лідерські позиції в багатьох країнах, особливо серед молоді. Зокрема, у США, Індії та Бразилії TikTok є однією з найпопулярніших соціальних мереж. У США до заборони кількість користувачів TikTok становила близько 170 мільйонів – це половина населення.
Розробники платформи обміну коротких відео натрапили на золоту жилу стрімкого часу – яскраві короткі відео та алгоритми, які пропонують переглянути нові й нові на основі уподобань користувача.
Звісно, світові експерти вже досить давно висловлюють занепокоєння щодо безпеки TikTok, зокрема, через можливий збір та передачу персональних даних користувачів китайському уряду, оскільки компанія ByteDance, яка володіє TikTok, базується в Китаї. А ще – бояться напливу шахраїв.
А ще існують небезпідставні побоювання (румунський прецедент) щодо можливого впливу на інформаційну безпеку та приватність користувачів.
Ще у 2023 році Європейська Комісія та Європейська Рада заборонили використання TikTok на офіційних пристроях через побоювання щодо безпеки даних. Країни-члени ЄС, такі як Бельгія, Франція та Данія, ввели подібні обмеження на державному рівні. Інші країни – Індія, Пакистан, Індонезія, Афганістан, Непал та навіть Сомалі запровадили різні рівні обмежень або заборон на використання TikTok через побоювання щодо безпеки та неприйнятного контенту.
ТОЖ У ЧОМУ НЕБЕЗПЕКА?
Збір даних користувачів TikTok у Китаї викликає занепокоєння з кількох причин.
Доступ уряду Китаю до даних, адже китайські закони можуть вимагати від компаній, на зразок ByteDance, надавати уряду доступ до зібраних даних. Це створює ризик використання особистої інформації користувачів у державних «китайських» цілях, що може порушувати приватність. І хоча дирекція заперечує цей вплив, експертне середовище вказує на вразливі моменти зберігання даних користувачів ТікТок у китайських хмарних сховищах.
Дані, зібрані TikTok, можуть бути використані для шпигунства або впливу на громадську думку. Наприклад, уряд США висловлював стурбованість щодо можливого доступу китайського уряду до даних американських користувачів, що призвело до обговорення заборони TikTok у США. Алгоритми TikTok сприяють швидкому поширенню відео, а це небезпечно з огляду на те, що вони можуть містити дезінформацію або маніпулятивний контент. Приклад Румунії саме і свідчить про такі механізми.
Вплив на користувачів. Існують небезпідставні побоювання, що TikTok може використовуватися для поширення пропаганди. Наприклад, російська пропаганда знаходить шлях до українських користувачів саме через TikTok, використовуючи його алгоритми для поширення свого впливу. Один із яскравих прикладів – у 2023 році була величезна хвиля фейкових повідомлень, яку TikTok визнав як операцію зі створення штучного контенту. Було заблоковано понад 12 800 окремих профілів, які мали понад 800 тисяч підписників і мільйони переглядів. Всі ці боти створювали контент з фейками про «корупцію в Україні на найвищому рівні».

Так формується потрібне декому і хибне для решти уявлення про події та явища. Постійний перегляд негативного або маніпулятивного контенту може впливати на психічне здоров'я, особливо серед молоді. Тому й важливо критично ставитися до контенту в TikTok, перевіряти інформацію в надійних джерелах та бути пильними щодо маніпулятивних матеріалів.
Втім, загрози китайського «ковпака», російських маніпуляцій та зміни світогляду окремих користувачів виглядають не так яскраво, як багатомільйонна маса підписників, можливість впливу на них і швидкого та контрольованого ефекту. Це ж коротке відео. Хто може протистояти таким спокусам?
США – ТІКТОК: БЛОКУВАННЯ ЗАТЯГУЄТЬСЯ НА 75 ДНІВ
«Небезпечна» і «не радимо», казали політики про цю платформу, між тим, створюючи та просуваючи власні акаунти в ТікТоці. Камала Гарріс та Дональд Трамп цієї кампанії використовували TikTok для залучення молодих виборців. Кампанія Гарріс, яку ще називали «виборами в TikTok», залучила команду молодих креаторів для створення вірусного контенту на важливі теми.

Дональд Трамп, 45-й та 47-й президент США теж став активним користувачем платформи. Відомий своїм неоднозначним ставленням до TikTok під час свого першого президентства, він намагався заборонити цю платформу в США, посилаючись на загрози національній безпеці саме через безпосередній зв'язок TikTok із китайською компанією ByteDance.
Однак, у червні 2024 року Трамп створив власний акаунт у TikTok під ім'ям @realdonaldtrump. З моменту приєднання минулого року Трамп зібрав майже 15 мільйонів підписників на TikTok, і він вважає, що ця платформа допомогла йому завоювати популярність серед молодих виборців. Після створення акаунту Трамп швидко набрав мільйони підписників, демонструючи ефективність використання соціальних мереж для політичної комунікації.
А вже самісінько перед інавгурацією, 19 січня 2025 року, 170 мільйонів користувачів платформи у США не змогли отримати доступ до TikTok протягом більш як 12 годин. Того дня набув чинності закон, який забороняє TikTok на території США через побоювання щодо національної безпеки. Компанія ByteDance відмовилася продати платформу, що призвело до припинення її роботи у Сполучених Штатах.
Уже наступного дня, 20 січня, «свіжоінавгурований» Трамп підписав указ про відстрочку блокування платформи на 75 днів, надаючи додатковий час для пошуку рішення щодо її присутності в країні. Все одно йдеться про передачу бодай частини акцій китайської компанії американському бізнесу. «Мені здається, у мене є тепле місце для TikTok», сказав Трамп. Шоу Цзи Чу, генеральний директор TikTok, відвідав інавгурацію Трампа, сидячи разом з американськими технологічними важковаговиками, а компанія стала головним спонсором вечірки з нагоди інавгурації Трампа.
«Найімовірніше, протягом 75 днів буде знайдено якийсь консенсус і TikTok продовжить роботу в США», – коментує Укрінформу Ілона Хмельова, секретарка Ради економічної безпеки України (РЕБ), докторка філософії. – Також можна очікувати, що протягом цього часу зміниться структура власності компанії (зі збільшенням впливу уряду США або компаній, наближених до нової адміністрації)». Такі прогнози найчастіше і звучать від інших експертів. Адже ТікТок це вплив, подача важливої інформації ще й доволі приваблива бізнес-структура.

Ілона Хмельова, втім, пояснює стратегію нової влади США саме у зміні підходів: «Можна очікувати, що США відмовляться від політики заборон, натомість намагатимуться активніше просувати власний порядок денний із використанням усіх наявних інструментів. Логіка приблизно така: якщо ти не можеш побороти вплив соцмереж, треба їх очолити».
Водночас ці рішення не мають вводити в оману щодо загальної політики США, застерігає експертка. «Нові підходи до кібербезпеки, протидія впливу Китаю, посилення відповідальності за кібератаки – завдання, окреслені Майклом Волцом. Нова адміністрація хоче максимально спиратися на співпрацю з приватним сектором. Тому, мені здається, кожна велика технологічна компанія отримає шанс на те, щоб стати партнером, а не противником американського уряду. А от хто і як використає цей шанс – окреме питання. Адже посилення санкцій у кіберсфері радник з нацбезпеки також не відкидав».

У коментарі інформагенції Укрінформ фахівці гарячої лінії Nadiyno.org, яка надає безоплатну кваліфіковану допомогу українцям, як-от захист від зламів акаунтів, витоку даних, шпигунства, шахрайства та інших онлайн-ризиків прогнозують, що майбутнє TikTok у США залежить від успішності переговорів щодо продажу американцям частини бізнесу. «Якщо ByteDance не зможе досягти угоди протягом відведеного часу, TikTok може бути остаточно заборонений у США. Ця ситуація підкреслює важливість захисту національної безпеки та персональних даних користувачів у цифрову епоху», – зазначають експерти. «Якщо TikTok буде змушений локалізувати дані чи передати контроль над ними, це створить прецедент для українського уряду, щоб запровадити подібні вимоги для інших міжнародних платформ», – зазначають вони.
То ж постає питання – в який бік дивиться Україна і що чекає в майбутньому цю платформу на теренах уанету.
ТІКТОКОВЕ УКРАЇНСЬКЕ ПИТАННЯ: БЛОКУВАТИ ЧИ РОЗВИВАТИ
Майже 17 мільйонів користувачів ТікТок зареєстровано в Україні, а це 53,9% дорослого населення країни. Серед цієї аудиторії 51,7% жінки, а 48,3% – чоловіки. З початку 2023 року до початку 2024 року кількість користувачів TikTok в Україні зросла на 3,5 мільйона, що відповідає приросту у 26,6%. Масштаби і швидкість поширення мережі вражають.
Серед користувачів мережею є й відомі українські політики. Серед перших були Віталій Кличко та Олег Ляшко, існує профіль і Петра Порошенка, і Олексія Гончаренка. У нині чинного президента є офіційний акаунт під назвою «Команда Зеленського» (@ze__president) – він має понад 1,6 мільйона підписників. Варто зазначити, що особистий акаунт Володимира Зеленського в TikTok не підтверджений офіційно. Однак існують фан-акаунти та інші профілі, які публікують контент, пов'язаний з президентом, хоча він навряд чи відстежує їх.
Але тема небезпек, витоку чи збору даних, маніпуляцій та російської пропаганди на цій платформі лише на етапі обговорення в Україні. Державної політики стосовно ТікТок поки не було прокомуніковано. «Блокування TikTok в Україні наразі не обговорюється – для українців блокування того ж Telegram є більш актуальним питанням», – зазначають в Nadiyno. – «Проте гіпотетично політика США щодо TikTok може мати і наслідки для українських користувачів».
На конкретні приклади шахрайства й використання Китаєм баз даних дивиться Ілона Хмельова: «Найбільша загроза для України не стосується приватності й доступу до даних. TikTok – інструмент, який значно впливає на суспільну думку, може формувати тренди і, звісно, використовуватися для дезінформації.
Дослідження Ради економічної безпеки України продемонструвало, що різні атаки Росії (ракетні, інформаційні, кібер) взаємопов’язані», – зазначає докторка філософії.
Проте блокування – не завжди найкращий сценарій. Хмельова додає: «Заборона не усуває першопричини проблеми – тобто здатності популяризувати власні наративи і здійснювати якісні стратегічні комунікації. Україна не зможе повністю ігнорувати нових підходів США, тому варто вже зараз подумати над посиленням державно-приватного партнерства в цій сфері. Поки ми не будемо створювати достатньо власного якісного контенту, хтось завжди робитиме це замість нас. Найчастіше – не з найкращими намірами».

Nadiyno пропонують зосередитись на підвищенні рівня цифрової освіти і відповідальності українців. «Спихати» всю відповідальність на державні інститути теж не варто: «Обмеження або блокування TikTok у США можуть потенційно стати приводом для України оцінити ризики використання цієї платформи. Це також має сприяти підвищенню обізнаності українських користувачів щодо кіберзагроз, адже незалежно від блокування TikTok, українці повинні розуміти ризики використання такої платформи».
ЯК У БОРОТЬБІ З ДРАКОНОМ НЕ СТАТИ ДРАКОНОМ?
Поки ж світ завмер в очікуванні результатів протистояння США та Китаю щодо однієї із наймасштабніших та найяскравіших платформ останніх років. Чи зможуть домовитись за 70 днів китайські акціонери та американські? Очевидний прогноз щодо «перемовин тиску» уже є.

Втім, є така древня мудрість, яку приписують, до речі, китайцям – переможець дракона сам стає драконом. Розуміння, що блокування мережі (будь-якої) не є остаточною перемогою вже прийшло. Залишається запитання: а чи американський капітал може стати єдиною гарантією чесності, прозорості, відсутності маніпуляцій? Це стосується не лише ТікТок, а й усіх глобальних гравців цього ринку. Адже кожний з них має величезну купу претензій від держав і користувачів, звинувачень і штрафів. Але це ніби забіг із вітром, перегнати вітер не вийде.
Чи лишаються ризики, що, отримавши частку американського капіталу, ця мережа перестане бути драконом? Або чи продовжить вона маніпулятивні стратегії вже з іншим прапором поки сказати складно. Так само як складно моделювати ефект від «тісної дружби» світових інформаційно-мережевих гігантів із лідером «найбільшої демократії світу» .
Все складно, або, як співала загадкова співачка Клавдія Петрівна, у якої на ТікТоці понад 200 тисяч підписників:
Завжди кінець – це початок нового,
Хорошого, чи ні, не важливо якого,
Кидай, що не треба, знайди душі миле,
І хай будуть поруч усі вищі сили.
В історії з ТікТоком, здається, час подбати про сили не вищі, а цілком приземлені, проте спільні. Блокування і справді, може, не вихід. Звісно, варто думати глобально над різними стратегіями роботи із соцмережами. Поки є час.
Ярина Скуратівська, Київ
Перше фото Martin Meissner.