Космічна гонка мільярдерів, або На що багаті в Америці витрачають гроші

Космічна гонка мільярдерів, або На що багаті в Америці витрачають гроші

Аналітика
Укрінформ
У NASA уважно слідкують за успіхами комерційних компаній Blue Origin та SpaceX і сподіваються на їхню допомогу в освоєнні супутника Землі

Світова преса постійно повідомляє про активізацію Сполученими Штатами плану з освоєння Місяця, яка тягнеться ще з 2017 року, коли Дональд Трамп підписав Директиву №1 Космічної політики США (Space Policy Directive 1).

За два останні місяці назбиралося чимало цікавих новин з цього приводу. Наприклад, віце-президент США Майк Пенс твердо заявив, що перша (принаймні, у XXI столітті) пілотована місія до Місяця, якій в американському космічному агентстві NASA напередодні дали ім’я “Артеміда” (Artemis), відбудеться у 2024 році. Ще одне повідомлення – на поверхню супутника вперше має висадитися жінка.

Між тим, найбагатша людина світу Джефф Безос (той, що засновник Amazon і Blue Origin) поділився планами з підкорення Місяця: на початку травня він презентував прототип посадкового модуля під назвою Blue Moon, давши зрозуміти своєму конкуренту, власнику компанії SpaceX Ілону Маску, що боротьба за першість на Місяці набиратиме обертів.

Тож давайте по порядку. А почнемо... з “Артеміди”.

Чому така назва?

Пам’ятаєте шкільні уроки історії, присвячені давньогрецьким міфам? Так от, Артеміда – це богиня полювання і родючості. А ще – покровителька Місяця та рідна сестра Аполлона. На честь останнього було названо програму пілотованих космічних польотів NASA (місія “Аполлон”, або Apollo), у межах якої жителі Землі (американські астронавти Ніл Армстронг та Едвін Олдрін) уперше в історії людства ступили на поверхню іншого небесного тіла – Місяця (1969 рік). Символічно, правда?..

Утім, назва «Артеміда» має ще один зашифрований сенс: у NASA є амбіційний план висадити на Місяць першу жінку-астронавта. У 60-70-х роках на супутнику побувало 17 людей, і всі вони – чоловічої статі.

«Я думаю, це дивовижно, що через 50 років після «Аполлона» програма «Артеміда» відправить на Місяць іще одного чоловіка і першу жінку. В мене є 11-річна дочка, і я хочу, щоби вона могла уявити себе в тій же ролі, що й жінки, які побували на Місяці», – заявив директор американського космічного агентства NASA Джим Брайденстайн. І додав, що на відміну від минулих десятиліть, нинішній склад космонавтів – дуже різноманітний, а отже, чи не кожен американець має шанс опинитися в складі місії.

Що відомо про запланований політ?

Утім, мабуть, найголовніше питання, а чи відбудеться політ астронавтів NASA взагалі та за яких обставин? Попри те, що в 2020 році космічне агентство очікує на рекордне фінансування з бюджету – 22,6 мільярда доларів, перспективи однак залишаються доволі туманними. Для польоту астронавтів на Місяць та, власне, в інших місіях, NASA використовуватиме «найбільшу» і «найпотужнішу» ракету SLS, і космічний корабель (капсулу) «Оріон». Але є одна проблемка. Тестовий запуск «найпотужнішої» і «найбільшої» постійно переноситься, починаючи з 2016 року. Причини різноманітні – аж до того, що, як повідомляють в агентстві, проведено «недостатньо тестів на екологічність». Нова дата запуску – 2021 рік (за умови, якщо його знову не перенесуть). SLS неодноразово піддавалася критиці, зокрема, від експертів NASA: ракета передбачає використання твердопаливних бічних прискорювачів, складних і дорогих (нехай і високопродуктивних) центральних водневих двигунів, а також відсутність можливості повторного використання більшості компонентів ракет (крім капсули і бічних прискорювачів). На додачу, крім зриву термінів і маси критики, ракета виявилася ще й вкрай дорогим задоволенням: до теперішнього моменту американське космічне агентство витратило на будівництво SLS близько 11,9 мільярда доларів, ще понад 13 мільярдів пішло на розробку корабля «Оріон. А тим часом SpaceX Ілона Маска за приблизно аналогічний термін успішно розробили і запустили Falcon 9 і Falcon Heavy, а Blue Origin Джеффа Безоса провели 11-й тестовий запуск (всі попередні теж були успішні) багаторазової суборбітальної ракети New Shepard. І це вже не кажучи про нові проекти ракет – SpaceX (Falcon Heavy і BFR) і Blue Origin (New Glenn).

Поруч з усім цим SLS виглядає, ну, вельми безперспективно. Схоже, це розуміють і в американському космічному агентстві, і вважають, що “компанії-приватники” справляться з виконанням завдання набагато швидше, – перші прототипи та навіть перші пуски згаданих важких і надважких ракет можуть пройти вже до кінця 2020 року. Тож приглядаються до них і сподіваються на допомогу, зокрема, в розробці посадкового модуля для “Артеміди”. Що ж, один із можливих варіантів під назвою Blue Moon напередодні презентував Джефф Безос.

За право «першості»: Маск проти Безоса

На перший погляд, Джефф Безос та Ілон Маск дуже схожі один на одного, як мінімум із трьох на те причин, а саме: по-перше, вони – мільярдери, які розбагатіли за рахунок Інтернету, по-друге, їх компанії Blue Origin і SpaceX розробляють багаторазові ракети-носії, здатні перевозити людей і супутники для державних і комерційних клієнтів, а по-третє, обидвоє «поклали око» на Місяць, конкуруючи за право називатися "першим". І ось чому.

На початку травня Джефф Безос презентував концепцію і макет нового космічного апарату для польотів на Місяць. Планується, що він зможе доставити обладнання та людей на супутник Землі до 2024 року (тобто виконати умову Білого дому. – Ред.).

Безпілотний апарат під назвою Blue Moon буде придатний до багаторазового використання. Він зможе доставляти корисні вантажі на поверхню Місяця (наукові інструменти), розгортати до чотирьох самохідних транспортних засобів (місяцеходів), запускати супутники на орбіту Місяця і, можливо, людей. Вага Blue Moon майже 15 тисяч кілограмів при старті з Землі, а на момент приземлення – зменшується приблизно до 3 100 кілограмів.

Посадковий апарат оснащений новим киснево-водневим двигуном, який Blue Origin розробили спільно з NASA. Робочі тестування планують провести цього літа. До речі, як повідомив Джефф Безос, мета його дітища – приземлитися на південному полюсі Місяця, де в кратерах знайшли запаси льоду. Воду, отриману з цього льоду, можна буде використати для виробництва водню, який потім може забезпечити енергію для космічного апарату для подальших місій Сонячною системою. Як доставити цей апарат – питання. Адже з ракет-носіїв Blue Origin має лише New Shepard, що призначена для космічного туризму й точно не зможе доправити 15-тонний модуль аж до Місяця. Тож надія на надважку New Glenn, яку компанія обіцяє побудувати до 2021 року.

На рахунку Blue Origin Джеффа Безоса 11 вдалих запусків. Але компанія досі не вивела жодного апарату на орбіту і проводить тільки суборбітальні польоти. Проте Безос, схоже, серйозно налаштований поборотися з Маском за першість у “місячній гонці”.

Ну, а власник компанії SpaceX одразу нагадав про себе, тут же розмістивши трішки змінене фото корабля Безоса в своєму Twitter: там замість Blue Moon (“Блакитний місяць”) написано Blue Balls (“Блакитні кулі”).

Утім це не більше, аніж безневинний твітт, за яким насправді ховається здорова конкуренція. Ілон Маск теж має чим похизуватися. За останні кілька років SpaceX стала однією з найактивніших компаній-виробників ракет на планеті. Тільки в 2018 році SpaceX здійснила 21 запуск, що становить близько 20% всіх запусків у світі. Більше того, у лютому 2018 року компанія випустила першу ракету Falcon Heavy, яка складається з трьох видозмінених ступенів Falcon 9 і здатна доставити на низьку навколоземну орбіту понад 60 тонн вантажу – набагато більше, ніж будь-яка інша ракета-носій з нині існуючих. Та навіть на цьому послужний список Маска не закінчується. Наразі SpaceX розробляє космічний корабель Starship (верхня ступінь з екіпажем) і гігантську ракету Super Heavy (нижня ступінь ракети-носія), що в комплексі отримало назву Big Falcon Rocket або BFR.

Можливості – перевезення до 100 тонн вантажу та 100 (!) пасажирів на Марс. Початок випробувань нової ракети заплановано на кінець 2019 року. Якщо все піде за планом, то, як повідомляють у SpaceX, перший безпілотний політ на Марс відбудеться в 2022 році, а в 2024-му – перший політ з людьми на борту. Місія з обльоту Місяця з приватними пасажирами на борту заплановано на 2023 рік.

Тож запасаємося поп-корном – “космічна” боротьба мільярдерів продовжується, і обіцяє бути дуже захопливою.

Мирослав Ліскович, Київ, за матеріалами ЗМІ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-