Hubble знайшов комети-

Hubble знайшов комети-"камікадзе", що атакують молоду зірку

Орбітальна обсерваторія "Хаббл" отримала незвичайні фотографії молодої зірки HD 172555 в сузір'ї Павича, які вказали на присутність цілого "роя" комети, що рухаються в бік світила і періодично стикаються з ним.

Про це передає ТАСС.

"Як показують знімки з "Хаббла", ці об'єкти виглядають і рухаються, як комети Кройца в Сонячній системі, що періодично згоряють при зближенні з Сонцем. Тим не менш, поки ми не знаємо їх складу, ми не можемо говорити, що це комети. Потрібні додаткові спостереження для того, щоб зрозуміти, чи є вони кам'янистими небесними тілами, як астероїди, або льодяними, як комети", — заявила Керол Греді (Carol Grady) з Центру космічних польотів імені Годдарда в Меріленді (США), повідомляє сайт космічного телескопа.

Греді і її колеги зробили це відкриття, спостерігаючи за допомогою інструментів "Хаббла" і ряду інших телескопів НАСА за нещодавно відкритій зоряною системою HD 172555, яка вважається однією з самих незвичайних "сусідок" Сонця, знайдених астрономами в останні роки.

Ця зоряна система, як розповідає Греді, є немовлям за космічними мірками – вона народилася приблизно 23 мільйони років тому, і в ній ще не завершились процеси формування планет і малих небесних тіл. Вона віддалена від Землі всього на 95 світлових років, що дозволяє вченим вивчати найдрібніші деталі цієї новонародженої "зіркової сім'ї".

Головною причиною того, чому HD 172555 цікавить астрономів, є те, що в 2009 році телескоп "Спітцер" виявив можливі натяки на те, що нещодавно поблизу цієї зірки відбулося "планетне ДТП". Два невеликих зародки планет розміром з Меркурій зіткнулися один із одним, в результаті чого один з них був зруйнований, а другий – майже повністю випарувався.

Крім уламків і хмари розжареного газу, що виник після зіткнення планет, вчені відносно недавно знайшли біля HD 172555 велику кількість комет, виявивши сліди нетипових для зірки елементів – кальцію – в її спектрі. Це відкриття змусило вчених з НАСА перевірити, чи дійсно існують ці комети, використовуючи "Хаббл".

Для цього Греді і її колеги проаналізували ультрафіолетову частину спектру HD 172555, намагаючись знайти сліди інших "кометних" елементів і виміряти швидкість руху їх носіїв, орієнтуючись на червоне зміщення їх ліній. Як виявилося, вони дійсно існують, і при цьому рухаються з дуже високою швидкістю – 580 тисяч кілометрів на годину – у бік зірки.

Як вважають вчені, обидва цих відкриття говорять про те, що "Хаббл" побачив хмарку з газу, що виникла на місці розірваної і розтопленої HD 172555 комети, чиї останки продовжують рух у бік зірки.

Поки не зрозуміло, чи є цей об'єкт аналогом комет Кройца, що зближуються із Сонцем на мінімально можливі відстані і періодично згоряють в його атмосфері, або ж звичайним астероїдом, який був викинутий в бік HD 172555 в результаті зіткнення зародків планет.

Вчені перевірять обидві ці гіпотези в ході подальших спостережень, для чого вони спробують знайти сліди водню і кисню в спектрі зруйнованої комети, які вкажуть або спростують наявність води в кометі або астероїді-"камікадзе". Якщо існування комет підтвердиться, то тоді вчені спробують знайти невидиму для нас планету-гігант, яка повинна "диригувати" їх рухом.

Ілюстрація: hubblesite.org