Як гра повертає дітям відчуття опори: досвід ігротерапії в «Твій»
Гра для дітей – це їхнє життя. В іграх вони можуть реалізувати свої бажання, мрії, фантазії. Їх не треба змушувати гратися чи вчити цьому, вони завжди граються охоче. Це їхній природний спосіб розвитку, і пізнання.
Через гру дитина вчиться взаємодіяти з іншими, домовлятися, захищати свої кордони, зважати на кордони інших, контролювати свої емоції. Гра допомагає дитині проходити через труднощі, перемоги й поразки та готує її до реальних життєвих ситуацій.
Сьогодні в Україні діти переживають досвід, який раніше був швидше винятком, а став буденністю – втрати, розлуки, вимушені переїзди, довгі періоди стресу, непрості сімейні історії. Їхні реакції різні – хтось стає надміру активним, хтось замикається в собі; хтось починає бурхливо реагувати навіть на дрібниці, а у когось зʼявляється абсолютна байдужість до всього, що відбувається навколо.
Понад 350 тис. дітей в Україні мають статус постраждалих від війни. У цих реаліях гра є тим способом підтримки, який дитина, певно, зрозуміє найкраще.
КОЛИ ІГРОТЕРАПІЯ МОЖЕ БУТИ ОСОБЛИВО КОРИСНОЮ
У грі дитина поводиться вільно й невимушено, не намагається відповідати очікуванням дорослих і не стримує реакції. Саме тому ігрові методики такі дієві в роботі з психологічними переживаннями. Ігротерапія особливо корисна, коли дитина стикається з такими станами:
-
Підвищена тривожність та напруга
Часті хвилювання, настороженість, труднощі з розслабленням.
-
Емоційні труднощі
Різкі перепади настрою, часті сльози, гнів або навпаки – емоційна «порожнеча».
-
Поведінкові прояви
Імпульсивність, конфліктність, складнощі з правилами та межами.
-
Адаптаційні виклики
Переїзди, зміна школи чи садка, нове середовище.
-
Пережиті втрати чи розлуки
Втрата близьких, зміни у сімейному укладі, довгі періоди нестабільності.
-
Труднощі у навчанні та концентрації
Зниження уваги, розсіяність, проблеми з мотивацією на фоні стресу.
-
Складнощі у соціальній взаємодії
Уникання контактів, страх нових знайомств, труднощі співпраці у групі.
Ігротерапія дає можливість працювати з цими проблемами м’яко, без тиску та у власному темпі.
ОСНОВНІ ЦІЛІ ІГРОТЕРАПІЇ
В терапевтичній роботі гра має конкретні цілі. А саме:
1. Допомогти дитині зрозуміти та висловити свої почуття
Гра створює безпечний простір, де дитина може проявляти емоції, які словами важко пояснити.
2. Сформувати навички розв’язання проблем і конфліктів
У сюжетних іграх діти пробують різні стратегії поведінки та бачать наслідки своїх рішень.
3. Опрацювати травматичні переживання
Гра дозволяє торкатися болючих тем обережно та в темпі, який дитині підходить.
4. Розвивати соціальні навички
Командні ігри вчать співпраці, емпатії, взаємопідтримці.
5. Підтримувати самооцінку та впевненість у собі
Коли дитина в грі «з чимось справляється» або «щось створює», це дає відчуття власної спроможності та стає важливою частиною відновлення.
У грі дитина поводиться природно, не намагається відповідати очікуванням дорослих і не стримує реакцій. Саме тому ігротерапія така дієва.

ГРА ЯК НЕВІД’ЄМНА ЧАСТИНА РОБОТИ З ДІТЬМИ У ПРОСТОРАХ “ТВІЙ”
Психологи «Твій» добре знають сильні сторони ігротерапії й активно застосовують її на різних етапах роботи: від першого знайомства до індивідуальних і групових занять. Від початку роботи просторів у різноманітних активностях взяли участь 3337 дітей – кожна з власною історією, реакціями та шляхом до відновлення.
Гра допомагає встановити контакт, побачити емоційний стан дитини та створити атмосферу, в якій вона може відкриватися поступово.
Щоб допомогти дитині, фахівці використовують різні ігрові формати. Наприклад:
-
Сюжетно-рольові ігри
Вони допомагають «програти» складні ситуації у безпечній формі.
-
Ігри з матеріалами, які знімають напругу
Пісок, тісто, вода, фактурні предмети допомагають заспокоїтись і повернути відчуття опори
-
Ігри, що розвивають емоційний інтелект
Картки, кубики, творчі вправи допомагають дитині розпізнавати власні почуття.
-
Командні ігри
Вони зміцнюють відчуття приналежності до певної групи, підтримки і важливості кожного учасника.
АРТ-ТЕРАПІЯ ТА КАЗКОТЕРАПІЯ В РОБОТІ З ДІТЬМИ
Поряд з ігротерапією фахівці «Твій» застосовують арт-терапію та казкотерапію – інструменти, що працюють за схожим принципом і доповнюють гру.
Арт-терапія дає дитині можливість передати свої емоції через малювання, ліплення, роботу з кольором і формою. У цих процесах важливий не результат, а можливість зняти напругу, впорядкувати думки й відчути контроль над тим, що відбувається всередині.
Казкотерапія працює через історії. Дитина бачить свої переживання у героях, упізнає власні реакції та отримує новий погляд на те, що з нею відбувається. Казка створює безпечну дистанцію, у якій дитина може проживати складні емоції, не лякаючись їх.
Обидва методи органічно підтримують ігротерапію, розширюючи можливості дитини для самовираження та відновлення.
ЧОМУ ЦЕ ПРАЦЮЄ І ЩО МАЄМО В РЕЗУЛЬТАТІ
Для багатьох дітей гра стає першим кроком до відновлення – моментом, коли напруга спадає, а емоції перестають лякати. Ігротерапія така ефективна, бо дозволяє дитині відкриватися у своєму темпі, без вимушених «серйозних» розмов. Знайомі ритуали, вибір і свобода дій повертають їй відчуття контролю й стабільності, а в атмосфері довіри поступово оживають внутрішні ресурси, які, здається, були вже втрачені.
Уже після кількох тижнів занять у просторах «Твій» у дітей змінюється настрій, зменшується тривога, полегшуються страхи, поліпшується сон, зростає бажання взаємодіяти й пробувати нове. Ці зміни, зокрема, є результатом ігротерапії.
Гра не «відволікає» дітей від війни – вона повертає їм їхню внутрішню опору: тиху, поступову й справжню. І саме ця опора дозволяє дітям рухатися вперед.

Надія Остапчук, менеджерка проєкту Програми підтримки ОБСЄ для України

реклама