Трагічне дежавю: у Польщі два українські автобуси розбилися в одному й тому самому місці

Трагічне дежавю: у Польщі два українські автобуси розбилися в одному й тому самому місці

Укрінформ
Крапки над «і» в цих драматичних історіях мають поставити слідчі органи

Це міг би бути непоганий сюжет для містичного трилера на основі реальних подій. Складно собі уявити, але факт: два рейсові автобуси з інтервалом у два тижні без жодних проблем їдуть сотні кілометрів по дорогах країни, аби трагічно завершити свою подорож у майже той самий час і точнісінько в тому самому місці. Утім, версію містики відкиньмо і спробуймо тверезо проаналізувати всі наявні факти, порівняти дві трагічні події й зробити висновки.

автобус польща Фото: PAP
Фото: PAP

СІМЕЙНА ТРАГЕДІЯ

Диспетчери рятувальної служби Підкарпатського воєводства Польщі, отримавши приблизно опівночі з неділі на понеділок 22 березня сигнал про ДТП за участю українського автобуса на автомагістралі A4 поблизу пункту обслуговування пасажирів (ПОП «Кашице»), напевно, спочатку сприйняли це за невдалий жарт.

Уже пізніше, інформуючи про хід рятувальної операції, воєвода воєводства Ева Ленярт зауважила, що сталася «майже неможлива ситуація»: ДТП автобуса сталася в тому самому місці, що й автокатастрофа 6 березня (детальніше про попередню катастрофу можна прочитати тут). За її словами, багато рятувальників, медиків та поліцейських, які брали участь у рятувальній операції понад два тижні тому, «пережили дежавю», адже ще один український автобус кільканадцять днів перед цим потрапив до того ж рову, його так само потрібно було розрізати, аби витягувати з нього постраждалих. Відрізнялися лише колір автобуса, а також, на щастя, кількість жертв та постраждалих: їх було уп’ятеро менше, ніж під час автотрощі на початку березня. Ленярт підкреслила: відповідно, рятувальна операція була трохи простіша, адже було менше загиблих та травмованих.

Фото: PAP
Фото: PAP

Незабаром після ДТП поліція повідомила деталі. У пасажирському автобусі, який здійснював рейс Вроцлав–Чернівці, перебувало 10 осіб (двоє водіїв та вісім пасажирів). Власником автобуса марки Van Hool з чернівецькою реєстрацією є перевізник зі Снятина Івано-Франківської області.

Унаслідок автокатастрофи загинула одна людина (50-річний водій-змінник), а п’ятеро осіб отримали множинні травми голови, грудної клітки, черевної порожнини, переломи кінцівок. Їх було доправлено до лікарень міст Перемишль, Пшеворськ та Любачів. Серед постраждалих – 22-річний водій автобуса та чотири жінки різного віку. Найстарша, 74-річна пасажирка перебуває в тяжкому стані. Водночас четверо інших пасажирів не постраждали. Їх перевезено до шкільного гуртожитку в місті Ярослав, звідки пізніше іншим автобусом перевізника відправлено в Україну.

Згодом з’ясувалося, що одну з українських сімей спіткало подвійне лихо: загиблий водій-змінник є вітчимом молодого водія, на якого після одужання чекатиме судовий процес, а, можливо, і реальний термін ув’язнення.

Фото: PAP
Фото: PAP

СХОЖІСТЬ ТА ВІДМІННІСТЬ КАТАСТРОФ

Обидві аварії сталися в одному місці й приблизно в один час. Жертв і постраждалих в останній ДТП могло би бути набагато більше, якби автобус був заповнений.

Після першої автокатастрофи прокуратура майже одразу висунула звинувачення водієві у ненавмисному доведенні до катастрофи під час руху. Тоді було оприлюднено й попередню доказову базу: водій упродовж чотирьох секунд різко зменшував швидкість з 95 до 45 км/год, аби вписатися в поворот на з’їзді з автомагістралі до ПОП «Кашице». Водій попередньої ДТП, 48-річний Володимир К., тривалий час відмовлявся свідчити в цій справі, посилаючись на поганий психоемоційний стан. Тож досі не відома його версія подій трагічної ночі 6 березня.

Щодо аварії 22 березня немає певності, чи водій виконував маневр повороту праворуч. Радше навпаки – цей автобус, на відміну від попереднього, не планував з’їжджати з автомагістралі, а мав далі їхати в напрямку Перемишля й пункту пропуску «Медика–Шегині». За попередньою інформацією, він мав рухатися прямо по автомагістралі аж до прикордонного пункту «Корчова–Краківець». Однак за невстановлених обставин водій чомусь різко з’їхав праворуч, протаранив відбійник і скотився до глибокого рову. У першому випадку основний удар прийшовся на правий бік автобуса, у другому – на лобовий відсік транспортного засобу.

Що могло стати причиною аварії 22 березня: утома водія, проблеми з технічним станом автобуса, з дорожньою інфраструктурою?

Łukasz SolskiPoprzednieNastępne
Фото: Łukasz Solski

ВЕРСІЇ

Поки що не можна ані виключити, ані однозначно підтвердити жодну з версій, які призвели до катастрофи.

Версія з поганим технічним станом транспортного засобу виглядає найменш імовірною, оскільки автобуси, які здійснюють міжнародні перевезення, регулярно перевіряються. Ніхто з перевізників не хоче додаткових проблем і перспективи втрати ліцензії на міжнародні перевезення в разі виявлення несправності автобуса.

Воєвода Ленярт під час пресконференції у минулий понеділок наголосила на питанні, яке напрошується само собою: чи все гаразд із цією ділянкою автомагістралі? І відразу ж, відповідаючи на нього, підкреслила, що в Генеральній дирекції національних доріг та автомагістралей (GDDKiA) Польщі, яка відповідає за утримання в нормальному стані цієї дороги, її запевнили: «Правильність дорожніх позначень у цьому місці не викликає жодних сумнівів». Вона також висловила припущення, що, можливо, водії втомлюються за кермом після багатогодинного переїзду, і, поспішаючи на кордон, втрачають пильність. Проте водіїв у автобусі двоє, та й для одного кілька годин за кермом по автомагістралі із Вроцлава до кордону з Україною – не є чимось надзвичайним.

Фото: Łukasz Solski
Фото: Łukasz Solski

Найбільше запитань – все ж таки до стану дорожньої інфраструктури в цьому місці. Представник GDDKiA в Підкарпатському воєводстві Маріуш Блискал у понеділок запевнив, що після першої аварії українського автобуса дирекція національних доріг спільно з поліцією перевірила це місце й не виявила жодних проблем з інфраструктурою, що могли б ускладнювати проїзд цього відрізку автомагістралі.

Спекуляцій на тему двох аварій та їхніх причин в інтернеті не бракує. Зокрема, у соцмережах з’явилися коментарі, що з’їзд із магістралі на ПОП «Кашице» позначений погано. Крім того, він занадто вузький і майже під прямим кутом до дороги, а знак обмеження швидкості до 40 км/год стоїть на самому повороті, а не перед ним. Інші дописувачі заперечують це, наголошуючи, що цей з’їзд стандартний і за параметрами не відрізняється від десятків інших на польських дорогах. Хтось стверджував, що на цьому відрізку дороги трапляється обледеніння під час приморозків, тож це могло вплинути на керованість автобусом. У ту трагічну ніч температура й справді опускалася нижче нуля, а також падав невеликий дощ зі снігом.

Укрінформ звернувся по додаткові роз’ясненням до GDDKiA з цього приводу. Її речник Шимон Пехов’як не має сумнівів, що стан дорожнього покриття, інформаційні покажчики, освітлення та безпекова інфраструктура на місці ДТП перебували в належному стані й не могли бути безпосередньою причиною автокатастроф.

За його словами, уся інфраструктура в цьому місці облаштована правильно, відповідно до проєкту й усіх нормативних документів. Торкаючись теми погодних умов, Пехов’як підкреслив, що незадовго до ДТП цю ділянку проїжджала cпецтехніка і дорога посипалася сіллю. Тож там не могло бути обледеніння.

Фото: Łukasz Solski
Фото: Łukasz Solski

Водночас речник GDDKiA зауважив, що його установа усе ж розгляне можливість установлення в цьому місці інших елементів, які не передбачено чинними нормами, але які можуть підвищити рівень безпеки. А поки що біля ПОП «Кашице» буде додатково встановлено попереджувальні знаки «Часті аварії» та «Інші небезпеки».

Польська прокуратура не поспішає робити однозначних висновків. На місці останньої автокатастрофи працював прокурор районної прокуратури в Ярославі. Однак окружна прокуратура в Перемишлі, яка контролює хід слідства, ще не оприлюднила офіційну інформацію з цього приводу, очевидно, збираючи додаткові дані. Утім, за інформацією генконсульства України в Любліні, 22-річному водієві автобуса буде висунуто таке саме звинувачення, як і водієві іншого українського автобуса – ненавмисне спричинення катастрофи під час руху, яка загрожує життю та здоров’ю людей і карається ув’язненням до п’яти років.

Крапку в цих справах ставити зарано, як і робити завчасні висновки. Відповіді на чимало питань могли б дати водії автобусів, які поки що мовчать. Крім того, свої відповіді на суперечливі запитання ще мають дати експерти, яких прокуратура залучає до вивчення технічного стану автобусів, дорожньої інфраструктури в місці катастрофи. Вивчатиметься також психоемоційний стан обох водіїв, котрі, як уже встановила поліція, у момент катастроф були тверезими.

Юрій Банахевич, Варшава

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-