
Реєстрація, вибірка і похибка: як виявити фейкове соцдослідження
Про це розповів заступник директора Інституту соціології НАН України Євген Головаха під час пресконференції за участі провідних українських соціологів та упорядників «Бази псевдосоціологів» від Texty.org.ua, яка відбулася в Укрінформі 15 жовтня.
«Журналіст має з'ясувати кілька речей. Важливо – це термін перебування соціологічної групи на ринку. Далі - наявність реєстрації при міжнародних чи при національних асоціаціях, маркетингових і соціологічних, і це вже показник реального професійного статусу», – зазначив Головаха.
Також до важливих критеріїв, за його словами, належить наявність в описі дослідження інформації про вибірку та похибку, бо якщо її немає, то «відразу можна сказати, що це фейкове дослідження».
«Причому, коли пишуть про помилку (похибку, – ред.), відразу бачу, це професійна людна чи ні. Можна про цю помилку по різному написати. Наприклад, “помилка 3%” – і все, мені відразу зрозуміло, що це несерйозна організація, тому що нема помилки в 3%,» – уточнив експерт.
Водночас він радить звертатися за допомогою в з'ясуванні цих деталей до фахових структур на зразок Соціологічної асоціації України, до комісії з питань професійної етики або ж до провідних експертів у галузі.
«Ми не шкодуємо свого часу для того, щоб пояснити, кому можна довіряти, а кому – ні. Але це потрібно, бо саме журналісти відповідальні за поширення фейкової інформації. Жодні соціологічні центри не зможуть нічого зробити, якщо їм не прийдуть на допомогу різні журналістські спільноти», – наголосив він.