Виклик лікаря по-новому: прийде чи ні?

Виклик лікаря по-новому: прийде чи ні?

Аналітика
1222
Ukrinform
Новою системою виклику лікарів незадоволені насамперед батьки — кажуть, зараз везуть малечу до лікарні навіть з температурою 39...

Проблема нагальна, очевидна і ще не вирішена. У розвинених країнах, чия, зокрема, медицина так нам подобається – в Америці, в Європі – деякі поняття, звичні для нас, – взагалі відсутні. Наприклад, там не знають, що таке «виклик лікаря на дім» у зв’язку з, скажімо, ГРВІ. Незалежно – дитина, дорослий, пенсіонер – іди особисто, власними ніжками на прийом. На відстані – нам дуже подобається їхня медицина – ефективна і передова, а на практиці, коли у нас в межах медреформи намагаються наблизитися до західних стандартів, у багатьох це викликає невдоволення і спротив. Що з тим робити?

Сезон захворюваності на грип та ГРВІ уже розпочався, але в Центрі громадського здоров’я інформують: про епідемію говорити поки рано, до епідемпорогу нам іще 26%. Та оскільки це перший «застудний» сезон після того, як почали діяти нові правила виклику лікаря на дім, то більшість громадян іще остаточно не розібралися — що і як тепер працюватиме, а ті, хто уже випробував ці правила, виявилися ними не надто задоволеними... Тож Укрінформ дізнавався детальніше, якими були основні претензії пацієнтів до змін у системі виклику лікарів, що хвилює їх найбільше з початком епідсезону у зв’язку з цими змінами та чи виправдовує нова система можливі ризики?

Батьки: лікарі не дають номери і відмовляються приходити на виклик

На запитання Укрінформу про те, як нині все це регулюється, у прес-службі МОЗу відповіли: «Виклики додому сімейного лікаря, терапевта та педіатра є у переліку послуг первинної медичної допомоги, але рішення про виїзд додому лікар приймає самостійно. Лікар за медичними показами визначає, чи є необхідність їхати на виклик, чи він може вирішити проблему пацієнта по телефону або запросити його в амбулаторію». Але, як відмічав раніше у Мережі відомий харківський лікар-імунолог Андрій Волянський, якщо у лікаря буде вибір прийти до пацієнта чи ні, то він, швидше за все, не прийде.

Якщо доросле населення з новими правилами виклику лікарів ще готове миритися, то щодо дітей більшість вважає їх надто жорсткими:

“Я дуже незадоволена цими змінами. У дитини 38,5, а лікар не приходить, говорить привезти її на прийом. Але ж у черзі до лікаря зустрінеш дітей з різними хворобами - хтось чхає, хтось кашляє, тобто у кожного своя інфекція. Інший момент: якщо у дитини просто температура і нежить — то повезти її до лікаря не так ризиковано, як тоді, коли у неї кашель і є імовірність запалення легенів”, - говорить Юлія В. з Чернігова. Схожу історію доводилося чути й від іншої чернігівчанки Ірини К., яка з місяць тому теж нарікала, що лікарка відмовилася приїздити за викликом до її дитини, в якої температура перевалила за 39, тож їм довелося брати таксі і кілька годин сидіти в черзі.

“Коли у вихідні в дитини піднялася температура до 39 і більше доби не спадала, супроводжуючись блювотою і запамороченням, я не знала, що робити. Терапевт, з яким ми підписали декларацію, телефон для таких критичних випадків не надав, невідкладна відмовилася приїздити, пояснивши, що це звичайна інтоксикація після грипу і все що там можуть зробити – це відвезти дитину в інфекційну лікарню. Допомогла лише знайома лікарка, яка телефоном давала покрокову інструкцію, як збити такий жар», - розповіла наша колега Марина С. з Укрінформу.

“Коли підписувала декларацію з педіатром, то він спочатку відмовлявся давати телефон і казав за потреби телефонувати у невідкладну чи швидку. Коли такий момент настав і у дитини піднялася дуже висока температура — так і зробила, але приїхали парамедики і просто дали загальні рекомендації. Після цього лише з третьої спроби вдалося випросити телефон у нашого педіатра”, - говорить інша колега Ірина Р.

Чому лікарі вважають, що нова система — на користь нашій медицині

Поспілкувавшись із пацієнтами, а також прочитавши багато подібних історій в Мережі, видається говорити про цілий пласт ризиків, непорозумінь та проблем, з якими зіштовхуються хворі у процесі переходу на нову форму спілкування з лікарями.

По-перше, якщо говорити про початкову консультацію пацієнта лікарем у телефонному режимі, то чи не збільшує це ризик лікарської помилки?

По-друге — якщо хворий з інфекцією і високою температурою піде до лікарні, то чи не зашкодить це йому, а також тим, хто буде навколо у цей момент?

Наскільки виправдані всі ці ризики? З цими запитаннями Укрінформ звернувся до фахівця у галузі сімейної медицини.

Євген Мешко
Євген Мешко

Євген Мешко, головний лікар Центру первинної медико-санітарної допомоги Мукачева та один з співзасновників ГО “Академія сімейної медицини України” говорить, що досвідчений лікар, який вже знає свою аудиторію, зможе і у телефонній розмові об'єктивно оцінити стан хворого, і якщо зрозуміє, що відвідати його необхідно - точно не стане у цьому відмовляти. Якщо йдеться про ще незнайомих пацієнтів, які тільки-но підписали з ним декларацію, то швидше за все він приїде для того, щоб познайомитися і зрозуміти, наскільки адекватно вони сприймають свій стан або стан дітей.

«Важливо і те, щоб встановити дружні та довірливі відносини з лікарем і цінувати його час, від чого залежить і здоров’я інших пацієнтів. Адже якщо він поїде на виклик до пацієнта зі звичайною простудою, то не зможе прийняти 5 інших пацієнтів, яким допомога теж потрібна. Та якщо ж стосунки не складуться – пацієнт завжди може змінити лікаря, але повірте, більшість лікарів у цьому не зацікавлені», - каже Євген Мешко і додає, що коли заклад, де він працює, перейшов на новий принцип роботи, від усіх викликів там не відмовилися, а відсіяли приблизно третину таких, коли присутність лікаря нічого не змінює, що дало можливість приймати більше пацієнтів.

Побоювання пацієнтів погіршити свій стан або ж заразити/заразитися в черзі під дверима кабінету лікар вважає перебільшеними і наголошує, що передусім шлях передачі ГРВІ - не чхання чи кашель хворого, а брудні руки. «Тобто потрібно підвищувати обізнаність людей в напрямку особистої гігієни і громадського здоров’я. При цьому немає статистично доведених даних про погіршення стану, перебігу, поширеності інфекційних чи неінфекційних захворювань у тих країнах, де взагалі немає викликів додому”, - пояснює лікар.

На запитання, чи має лікар надавати свій номер пацієнту, Євген Мешко відповів, що знову ж таки, тут все залежить від особистих стосунків лікаря і пацієнта і навів досвід у організації роботи мукачівської лікарні, де працює: “Ми приміром, організували це так: пацієнт телефонує в лікарню, а лікар сам йому передзвонює — чи з робочого номеру, чи ж з особистого, дізнається про його стан і скеровує його дії”.

Лікаря, який не поспішає надавати особистий номер телефону, зрозуміти теж можна, адже маючи до 2000 пацієнтів, де гарантія, що йому телефонуватимуть лише за реальної потреби? Можливо, коли пацієнти і лікарі вже остаточно познайомляться одне з одним, складуть власне враження один про одного і призвичаяться до нової системи, то стануть більше довіряти одне одному і такої проблеми не виникатиме.

Але поки такий контакт лікаря з пацієнтом не налагодився, залишається й інша сторона медалі. У розпал епідсезону основною цільовою аудиторією все ж таки стають найслабші – діти та старі люди, які в разі високої температури просто не в силах дістатися лікарні. Якщо приїздити до них через економічну недоцільність і трату часу відмовлятимуться і лікар, і невідкладна допомога, то можливо, цю проблему вирішила б наявність службових авто якщо не в кожній, то хоча б у частині лікарень, куди можна було б звернутися за критичної потреби? Адже загальний добробут населення спирається не лише на економічні показники, а й про те, як держава піклується про своїх громадян, надаючи їм сервіс у найважливіших життєвих потребах.

Юлія Горбань. Київ

P.S. Правила оформлення лікарняних наразі не змінилися, зокрема і для тих, хто свого сімейного лікаря ще не обрав

Правила виписки лікарняного для пацієнтів, які підписали декларацію з сімейним лікарем, терапевтом чи педіатром, наразі не змінилися, про що повідомили Укрінформу в прес-службі Міністерства охорони здоров’я. У разі хвороби пацієнт звертається до свого сімейного лікаря, який після огляду хворого виписує лікарняний в амбулаторії або на дому.

Але щоб залишити паперову тяганину з оформленням лікарняних в минулому і уникнути використання підроблених довідок, з наступного року планується запустити електронні лікарняні в національній електронній системі охорони здоров’я eHealth. Щоправда про точні терміни введення е-лікарняних в Україні поки що невідомо, а детальніше про те, як це працюватиме, Укрінформ писав тут.

Якщо ж пацієнт ще не підписав декларацію з сімейним лікарем, то він може це зробити безпосередньо під час прийому. Якщо пацієнт досі не визначився, якого лікаря обрати, то він як і раніше, може звернутися до свого дільничного, який надасть йому допомогу та випише лікарняний. До середини 2019 року Національна служба здоров’я України додатково оплачує медичному закладу за медичні послуги для пацієнтів, які ще не обрали свого лікаря, але проживають на території обслуговування медичного закладу. При цьому усі пацієнти, незалежно від того, чи є у них декларація, чи немає, можуть записатися до лікаря та прийти на свій час, хоча швидше за все першими в черзі будуть ті пацієнти, які вже оформили декларації.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-