«Дівчині з лопатою» платять 4 тисячі. Ви за ці гроші пішли б сніг чистити?

«Дівчині з лопатою» платять 4 тисячі. Ви за ці гроші пішли б сніг чистити?

Репортаж
2298
Ukrinform
Укрінформ вирушив до одного із столичних ШЕУ, щоб побачити снігоприбиральну «кухню» зсередини

На початку тижня Київ добряче засипало. За півдоби випало більше половини місячної норми опадів - 30 см снігу. Українська традиція: від самого ранку користувачі соцмереж активно обговорюють роботу комунальних служб. Коментують по-різному. Одні критикують і лають: “...За те, як прибрали сніг біля мого будинку, можу поставити 3+. Двірник доріжку розчистив і навіть посипав, але все одно слизько, а отже - дуже небезпечно”, “Маю питання: хто в місті прибирає тротуари? Поки дійшла до клініки, повністю промокло взуття. Довелося їхати додому перевзуватися...”. А інші, навпаки, позитивно оцінюють зусилля київської влади: “...Не варто наскільки гостро критикувати комунальників. До складних погодних умов вони підготувалися. З самого ранку в місті працювала снігорозчищувальна техніка”, “Сьогодні їхала по розчищених дорогах і, уявіть собі, не зустріла жодної пропущеної”.

Ми вирішили не втручатися в дискусію. Натомість, попрямували до ШЕУ Святошинського району, щоб з’ясувати, по-перше, як проходять роботи з очищення вулично-дорожньої мережі від снігу, а по-друге, згадавши апокаліптичну весну 2013 року, з’ясувати: наскільки команда Кличка врахувала помилки своїх попередників?

Що з цього вийшло - в репортажі Укрінформу.

Кілька годин із життя комунальників

У Святошинському ШЕУ, що по вулиці Янтарна, 5, нас зустрічає старший майстер комунального підприємства Олена Крижанівська.

«Це ви журналіст? Хутчіш, треба їхати», – поспіхом кличе у снігозбирач марки “МАЗ” жінка, вдягнена у спецодяг синього кольору.

Заледве видряпавшись на високий східчик, щоб залізти в кабіну, де нас з водієм стає троє, дістаю з рюкзака диктофон.

“Мене звуть Олена Борисівна Крижанівська - старший майстер. У комунальній сфері працюю вже 19-й рік, тому Святошинський район знаю, як свої п’ять пальців. А це – Петрович, наш водій, - усміхається і просить повернути голову праворуч. – Гляньте в дзеркало. Позаду нас ще дві машини. Даю по рації команду водіям нехай заводять мотори. Ось дорожня карта з вулицями, які потрібно очистити. (Див. фото нижче). Кожен водій таку має. Поїдемо за таким маршрутом: Янтарна - Велика Кільцева - проспект Леся Курбаса - бульвар Кольцова - Сім’ї Сосніних - Гната Юри - Янтарна”.

Дорожня карта розчистки засніжених вулиць Святошинського району
Дорожня карта розчистки засніжених вулиць Святошинського району // Фото: Павло Багмут 

Олена Борисівна розповідає, що зачищати цілу смугу самотужки одній машині досить складно, тому працюють за старою схемою - виїжджають втрьох, «бойовий» порядок – «східці». Тобто на дорозі розміщуються таким чином, щоб сніг, який відгортає перша машина, потрапляв під «лопату» другої, а звідти - під грейдер, який викидає його за межі дороги. Таким ланцюжком техніка рухається дорогою. У першу чергу прибирають магістральні дороги, якими їздить громадський транспорт та автомобілі, а потім – бокові вулички.

“Центральні вулиці вже чисті, тому їдемо прибирати периферійні. Особлива увага – до зупинок громадського транспорту. Спочатку відкриваємо від снігу бордюр, а потім грейдер розчищає вал, який формує снігоприбиральна машина, - каже пані Олена.

Істина – стара, як світ: неправильно припарковані машини заважають

Щойно звертаємо на бульвар Кольцова - натикаємося на припарковані на узбіччі машини. Водій “МАЗа” Петрович заводить про своє:

"Водії недобросовісно ставляться - кидають машини, де попало, а потім скаржаться, що працюємо погано. Ось, гляньте, який красень. Замело снігом по самі вінця, - показує на “Ланос”, який стоїть на узбіччі. - Тепер потрібно об’їжджати, а на цьому місці сніг залишається неприбраним”

Засніжений по самі вінця
Засніжений по самі вінця "Ланос"

За кілька хвилин дорогу перекриває “ГАЗель” фіолетового кольору. Петрович двічі сигналить, просить звільнити шлях для снігоприбиральної техніки. Власник мікроавтобуса відкриває дверцята, промовляє кілька нецензурних слів, але таки скеровує на узбіччя.

Водій двічі сигналить
Водій двічі сигналить "ГАЗельці". Просить дати дорогу

“Культура аж зашкалює. Але не дивуйтеся. Бувало гірше...”, - коментує неприємний інцидент Олена Борисівна, згадуючи, як нещодавно в кабіну невідомі жбурнули цеглину, а ще раніше - палку.

“МАЗ” розвертається на невеличкому п’ятачку та знову їде дорогою, вирівнюючи її контур. Вантажівка нахилилася, і наші тіла одразу ж за інерцією також нахилило праворуч. Петрович міцно вчепився за кермо, пані Олена за крісло, а я - за дверну ручку. Кілька секунд - і знову спокійно їдемо далі. Майстриня розповідає скільки машин у парку Святошинського ШЕУ, куди вивозять сніг та чи виконано нормативи з очищення снігу.

- Загалом в ШЕУ працюють 96 водіїв, 60 дорожників, 6 майстрів та 4 диспетчерів. Але на ділі ж всяке буває: хтось захворів або у відпустці. Автопарк налічує 27 машини спецтехніки. Здебільшого це застарілі моделі. Потрібно оновити, як мінімум, 50%. Наприклад, ті ж “МАЗи” закуплені в 2000-х роках, а трактори “Білоруси” взагалі - ще за Союзу. Звичайно, нове теж є. За останні два роки купили вантажівку “МАН” і три самохідні підмітально-прибиральні машини CityCat 2020 (виробник Bucher), які оснащені сніговим відвалом... Щодо вивозу снігу, то цей процес відбувається в цілодобовому режимі. Вивозимо сніг на спеціальний майданчик, який виділено для цих потреб відповідним розпорядженням КМДА: проспект Перемоги (кемпінг «Пролісок»).

Чистимо магістраль на Південній Борщагівці, неподалік лінії швидкісного трамваю
Чистимо магістраль на Південній Борщагівці, неподалік лінії швидкісного трамваю // Фото: Павло Багмут 

Запитую Олену Борисівну про зону відповідальності ШЕУ, а відтак - про нормативи: от випав сніг. За який час його належить прибрати?

- Зона відповідальності Святошинського ШЕУ - 175 кілометрів доріг. Після припинення снігопаду комунальники забов’язані зачистити головні автомагістралі за 2 години, а периферийні - за 3-4 години. Думаю, з поставленими завданнями ми цього тижня впоралися.

- ...175 кілометрів доріг. А техніки взагалі достатньо?

- Згідно з нормативами - то ні, недостатньо. Потрібно ще як мінімум 10 вантажівок і 5 тракторів.

- А зарплатою задоволені? Скільки отримує умовна «людина з лопатою», на яку так люблять скаржитися кияни?

- Ну, як вам сказати... Все залежить від сезону й від того, хто на якій техніці працює. Приміром, дорожники з лопатами отримують 4-5 тисяч гривень, а водії - 7 тисяч. Звичайно, хотілося б отримувати трохи більше, а то ціни на продукти і комуналка ростуть, як на дріжджах.

Миколая діти святкували без мами

Розмову перериває телефонний дзвінок. Схоже, голос Олени Борисівни трохи пом’якшав: “Доця, зараз трошки зайнята. Передзвоню пізніше”. Запитую, скільки має дітей та як відсвяткували Миколая.

“В мене двоє дітей, хлопчик і дівчинка — 16 і 10 років. Миколая ніяк не святкували, бо увесь день прибирала вулиці від снігу. Але я не жаліюсь, та й діти все розуміють, - сумно зітхає, а потім продовжує. - Шкода, що не всі цінують те, що ти робиш. Спочатку мене це ображало, але до всього з часом звикаєш”.

Якщо хтось має бажання на собі приміряти шкуру комунальника, то пані Олена ласкаво запрошує в Святошинське ШЕУ, що по вулиці Янтарна, 5.

“Посадимо вас у кабіну водія, поїздите вулицями, проінспектуєте роботу, знімете весь процес на смартфон, закинете у Facebook і прокоментуєте. А щоб побачити реальний треш - рекомендуємо прийти в нічну зміну. Саме тоді починається найцікавіше”, - переконує вона.

Рухаємося круговим перехрестям на перетині вулиць Леся Курбаса і Гната Юри (Борщагівка, “Колібріс”), водій каже, що повертаємося в ШЕУ - дозаправимо МАЗа, прочистимо засніжений ковш, ну і - заразом пообідаємо. Петрович нарікає, що з учорашнього вечора і крихти в роті не було.

Сніговий апокаліпсис 2013 року не повторився

Повернувшись на базу, помічаю, що майданчик ШЕУ майже пустий: тут стоять лише згадані три новенькі CityCat 2020, два солероскидувачі на базі “МАЗ” та один трактор “Білорусь”. Запитую, куди поділася техніка? “Як це куди, всі працюють...” - відповідає Петрович.

Три новенькі самохідні підмітально-прибиральні машини CityCat 2020 (виробник Bucher)
Три новенькі самохідні підмітально-прибиральні машини CityCat 2020 (виробник Bucher) // Фото: Павло Багмут 

На годиннику 16:00. Кажу, що мушу вже бігти, але наостанок прошу пригадати снігопад у березні 2013 року і порівняти його з цьогорічним, грудневим.

Крижанівська: “Весну 2013-го згадую з жахом: за добу випала місячна норма - 50 сантиметрів опадів (40 мільйонів тонн). Тоді нам не підфартило: після зими солі і піску залишилося на мінімумі - посипати було нічим. Додаткового клопоту додали загрузлі в кучугурах фури. На виїзді зі столиці зібрався багатокілометровий затор, в якому не тільки вантажівки, а й легковики, автобуси та маршрутки простоювали від 12 годин до доби. (В аномальну весну 2013 року до розчищення доріг було залучено нібито 253 одиниці снігоприбиральної техніки, 400 працівників Київавтодору, а також підрозділи ГУ ДСНС Києва і 5 БТРів Міноборони України з президентського полку. - Ред.) Щоправда, після перевірки з’ясували, що з них в робочому стані було менше десяти, бо на закупівлю запчастин у бюджеті не було закладено грошей…

За словами майстра, цього року снігу випало теж дуже багато, але ситуація кардинально інша.

Олена Крижанівська
Олена Крижанівська // Фото: Павло Багмут 

Крижанівська: “До снігопаду підготувалися. За кілька днів до негоди комунальники чергували цілодобово, машини стояли напоготові з наповненими піско-сольовою сумішшю резервуарами та з причепленими до них плугами... Коли столицю почав засипати сніг, наслідки вдалося мінімізувати: киян попросили не користуватися особистим транспортом, тимчасово заборонили в'їзд фурам, відправили працювати 450 одиниць техніки і 4 тис. комунальників, звернулися за допомогою до армії. На третій день можу сказати, що відпрацювали добре. Попри те, не хочу квапитися з висновками — попереду ще два місяці зими”.

Звісно, не все так райдужно. На ділі - проблеми. Навіть на тротуарах Хрещатику досі лежать височенні кучугури снігу. І це, до речі, добрий знак: не лише урядовий центр столиці чистять комунальні служби, от і Хрещатик, виходить, чекає своєї черги. Так що не все так погано - перезимуємо.

Мирослав Ліскович, Київ

Фото: Павло Багмут 

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-