50 км/год: дрібничка, яка збереже життя

50 км/год: дрібничка, яка збереже життя

Аналітика
1206
Ukrinform
Швидкісний режим, який хочуть запровадити в Україні, зменшить травматизм  на дорозі, але не в усіх випадках

25 липня Мінінфраструктури погодило проект постанови Кабміну про обмеження швидкості в населених пунктах до 50 км/год. Вже зовсім скоро, після затвердження урядом, норма  стане чинною. А відтак, за прогнозами Славоміра Новака, керівника Державного агентства автодоріг України, це дозволить в 90% випадків зберегти життя людини після дорожньо-транспортної пригоди. Мабуть, це — наслідок багаторічної роботи в Польщі керівника Укравтодору.  А у нас 90%-ве зниження смертності виглядає не те, що захмарним, а навіть фантастичним.

Укрінформ придумав спосіб перевірити прогнози пана Новака — подивитись на результати краш-тестів: як впливає на їх результат зниження швидкості на 10 км/год? Для аналізу були обрані найпопулярніші на українських дорогах автомобілі зі списку ТОП-10 продаж за 2016 рік.  В ньому представлені такі марки, як Toyota, Skoda, Nissan, Volkswagen, та інші. То що з цього вийшло?

Автопром піклується про нас

Лідер рейтингу — KIA Sportage хетчбек — показує пристойні результати на швидкості  50 км/год. При лобовому зіткненні з об’єктом, що знаходиться в статичному положенні, передня частина кузова вминається десь на 40%: колеса залишаються цілими, як і пасажирський салон. Але при боковому зіткненні, коли автомобіль вже в статиці — ситуація гірша. Водія та пасажирів рятує лише подушка безпеки, що розкривається майже моментально. Двері, в свою чергу, розлітаються майже вщент. Смертельні ризики для пасажирів все-одно є: якщо подушка безпеки спрацювала, то не виключена можливість отримати травми шиї.

Тестування лобового зіткнення седану Renault Logan на швидкості 50 км/год пройшло досить успішно. Передня частина кузову зминається, але пасажири серйозних травм не зазнають. Крім одного — кермо дуже близько наближається до тулуба водія і є ризик зашкодити грудній клітині. Натомість бокове зіткнення, у порівнянні з KIA, здається безпечнішим — стійка між передніми та задніми дверима напрочуд міцна і майже не деформується при ударі. Тож вона, а також подушки безпеки, рятують пасажирів від серйозних травм.

Skoda Octavia також отримала найвищі оцінки на краш-тестах. Лобове зіткнення руйнує повністю передню частину, але пасажири та водій залишаються цілими. З боковим зіткненням ситуація така ж, як і в Renault — міцна стійка захищає пасажирів від серйозних травм.

Натомість передок Toyota Corolla зазнає ще більшої руйнації, але подушки безпеки захищають водія та пасажирів набагато краще, ніж в інших автомобілях — якщо в Skoda та KIA водій в момент удару “вилітає” вперед ледь не на півметра, то подушки Toyota краще стримують — не “пролетить” і 10 сантиметрів.

А що ж буває, якщо їхати швидше?

Що ті 10 км/год...

В тому, що на більшій швидкості і наслідки аварій можуть бути серйознішими, немає нічого дивного. Але на скільки?

Наприклад, якщо при ударі на швидкості 50 км/год у KIA Sportage передок  постраждає лише до середини капоту, то 60 км/год - “зімнеться” все до лобового скла.  А відтак і наслідки для пасажирів будуть гіршими.

Про бокове зіткнення годі й говорити — виходить, що 50 км/год — критична швидкість, яка ще дозволяє більшості конструкцій вберегти людей від важких травм.

А прогноз щодо наслідків лобового зіткнення автомобіля з пішоходом виглядає дуже переконливо: якщо на швидкості 50 км/год у людини ще залишаються теоретичні шанси вижити, то на швидкості 60 км/год їх фактично немає. Саме та ситуація, коли 10 км/год зберігають життя.

Статистика підтверджує: 50 км/год — оптимальна швидкість для населеного пункту

За даними “Авто центру”, вірогідність вижити при “наїзді” зі швидкістю 60 км/год становить 80%, а вже при зменшенні її до 50 км/год —  50%. Це суттєво зменшує кількість смертельних випадків на дорогах. Інша статистика свідчить: на швидкості до 50 км/год ризики інвалідності та смерті дуже високі, а вже на швидкості 30 — 40 км/год — лише можливі. Крім того, треба враховувати гальмівний шлях автомобіля — якщо рухатись зі швидкістю 40 км/год, можна зупинитись майже моментально, а вже рухаючись зі швидкістю від 50 км/год і вище — травм пішоходу майже не уникнути.

Але яким чином ця норма пристосується до українських реалій — одному Богу відомо. Змінилась лише цифра — “правила гри” залишились старі. По-перше, «старе» обмеження в 60 км/год було багато в чому формальним, таким же ризикує стати і нове  - 50 км/год. Безкарна «дельта» перевищення швидкості - 20 км/год діяла на українських дорогах і діє, а відтак і в нових умовах треба очікувати швидкість 70 км/год, а не зазначені 50. По-друге, більшість аварій зі смертельними наслідками трапляються аж ніяк не на швидкості в 60 км/год, а значно більшій. Треба підтвердження? Будь ласка. Коли авто мчить населеним пунктом 100-150-180 км на годину, то при чому тут наші розмови про краш-тести? Нове швидкісне обмеження точно не зменшить випадків великого перевищення швидкості. Щоб боротися з цим, потрібне масове облаштування  систем штучного обмеження швидкості (наприклад, як у Лохвиці), не кажучи вже, про посилене покарання за подібні «штуки».

Для зменшення кількості смертельних та травматичних випадків автовиробники вже кілька десятиліть роблять усе, що в їх силах. Система безпеки в нових машинах відрізняється від випущених в минулому десятилітті, інколи, як ніч і день.. Якщо при лобовому зіткненні умовний Daewoo Lanos розлітається вдрузки, то в Toyota Corolla сучасних випусків водій подряпини не отримає. Авто, наприклад,  уже давно укомплектовані таким чином, що двигун, який при ударі міг би задавити водія, іде під днище. А Skoda Octavia, наприклад, має такий капот, який при наїзді автомобіля на пішохода автоматично “складається”. Це  суттєво підвищує шанси неуважного бідолаги на життя.

Європейський досвід: чи дійсно в країнах зі швидкісним режимом 50 км/год менше ДТП?

Наявна статистика по світу каже, що Україна по кількості ДТП знаходиться на 76 місці, а оточують нас такі “світові лідери”, як Того, Зімбабве, Марокко і Бутан. Як можна здогадатись, країни Європи — далеко попереду. За іншим рейтингом, в Україні смертність на дорогах — найбільша в Європі. Погодьтесь, це страшно!  Для поліпшення ситуації треба зрозуміти причини.

Які можуть бути причини такої сумної статистики? Відсутність належної системи покарань та адекватних ПДР, правил поведінки на дорогах та “солідарності” водіїв — причин може бути безліч. І обмеження швидкості в населених пунктах до 50 км/год — лише один з  перших невеличких кроків до поліпшення усієї нашої дорожньо-транспортній ситуації.

В більшості європейських держав, для порівняння, швидкість в населених пунктах — 50 км/год і ніхто ж не жаліється. І покарання за перевищення великі: в Австрії — 2 000 євро,  у Великобританії — близько 1100 євро, в Швейцарії — судова справа і штраф до 40 000 швейцарських франків. А наскільки Україна опуститься в рейтингах смертності в ДТП, якщо запровадити штрафи (і реально штрафувати!) за перевищення швидкості, скажімо, до 60 000 гривень?

Віталій Рябошапка, Київ

Перше фото: liikkeella.fi


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-