В Європу літаком за ціною купе до Львова: чи можливо таке в Україні?

В Європу літаком за ціною купе до Львова: чи можливо таке в Україні?

Аналітика
1747
Ukrinform
Здешевлення авіаквитків цілком реально. Для цього є політична воля і підтримка бізнесу. Та й за пасажирами не пропаде

Ситуація, що склалася в українській галузі авіаперевезень, своєю парадоксальністю нагадує наші справи з цінами на автомобілі: не надто багаті українці платять значно більше, ніж заможні європейці. І, як і у випадку з автівками, причиною цьому є високі податки та різноманітні збори. Днями надійшов позитивний сигнал: наказом Міністерства інфраструктури зменшується аеропортові збори у аеропорту «Бориспіль». Усі, хто хоч раз в своєму житті літав літаком знає, що аеропортові збори – це завжди серйозна «надбавка» до ціни квитка. Інколи навіть суттєвіша, ніж усі інші складові собівартості пасажирських авіаперевезень. Зменшення цих зборів  - це більша доступність авіаквитка для пасажира, вільна конкуренція для авіаперевізників, ріст  авіаперевезень та  доходів для держави.

Хочеш дешево - потратиш час, хочеш швидко – потратиш гроші

З початку літа українці можуть їздити до Європи за новими міграційними правилами.  З точки зору бюрократії, потрапити в ЄС стало простіше. Однак з точки зору транспортної логістики ситуація для українських громадян майже не змінилась. Так, ми маємо доступні міжнародні автобусні маршрути, наприклад квиток з Києва до Варшави можна придбати за 400 гривень. Однак така подорож навіть до сусідньої країни триватиме майже добу, а то й довше, якщо на кордоні потрапити в чергу.

 Зручніше і швидше діставатись Європи літаком. Але це й дорожче: квиток туди й назад  до тої ж Польщі вартуватиме близько 2400 гривень, за умови його придбання більш ніж за місяць до дати вильоту і якщо ви плануєте подорожувати без багажу. Спонтанна подорож (придбання квитка за 3 дні до вильоту) туди й назад – квиток коштуватиме вже 6,5 тисяч гривень, знову ж таки лише з ручною поклажею.

Порівнюючи з тарифами на рейси з України до країн Західної Європи – це не так багато. Однак думка про те, що ціни на авіаквитки в Україні зависокі з`являються тоді, коли починаєш порівнювати наші ціни з тими, що діють в країнах Європи. Наприклад, стати пасажиром рейсу Варшава – Осло (в один бік) можна за якихось 30 злотих (200 гривень). З Берліна до Брюсселя (в один бік) – за 17 євро (близько 500 гривень).

З Брюсселя до Гамбурга (туди й назад) – за 16 (460 гривень). З Софії в Барселону – за ті ж 16, щоправда в один бік (460 гривень). Якщо натрапити на акційні пропозиції, то знайдуться квитки і по 5 євро в один бік. Це, знову ж таки, ціна подорожі без багажу (ручна поклажа, частіше за все, не має бути важчою за 10 кілограмів і діють обмеження щодо габаритів) та при купівлі квитків за місяць.

Приведені ціни – це тарифи лоу-кост перевізників, і вони є звичними для Європи. Але не для України. Так, у нас вже розпочала роботу перша дійсно бюджетна авіакомпанія (мова про WizzAir), готується до входу на ринок ірландська компанія Ryanair (в серпні-вересні здійснить свої перші польоти зі столичного аеропорту «Київ»). Також міністр транспорту та інфраструктури Володимир Омелян повідомив про плани компанії Eurowings (група компаній Lufthansa) «і ще одного лоу-коста» створити конкуренцію існуючим гравцям на вітчизняному ринку. З наступного року лоу-кост перевізник Eurowings планує почати польоти за маршрутом Київ-Берлін з подальшим відкриттям польотів в Дюссельдорф. Генеральний директор аеропорту «Бориспіль» Павло Рябикін не приховує задоволення: «Ми раді кожному маленькому досягненню аеропорту "Бориспіль", яке робить його ближче і зручніше для пасажирів».

Втім, перелік міст Європи і України, які з`єднують доступні авіарейси поки що не значний. Та і ціни на квитки наших лоукост-перевізникив, в більшості своїй, все ще вищі, ніж в Європі, (хоча різниця не така разюча, як раніше).

Йдемо у напрямку дешевих квитків. А хотілося, щоб бігли

Днями міністерство інфраструктури зробило крок назустріч українським авіапасажирам – відомство  своїм наказом зменшило аеропортові збори за обслуговування пасажирів у «Борисполі». У своєму дописі на Facebook міністр Володимир Омелян зазначив: «Це - стимуляція росту авіаперевезень, вільна конкуренція, а для пасажирів - дешеві квитки, великий вибір і зручні авіаперельоти».

Згідно з текстом наказу, з 20 червня аеропортові збори в Борисполі для міжнародних сполучень зменшуються на 23,5%, або на $4 (до $13) за кожного відправленого пасажира. Аеропорту ж буде надано право на застосування понижувальних коефіцієнтів до граничних ставок зборів при виконанні нових і чартерних рейсів.

При цьому, незмінними залишаються ставки тарифів за обслуговування транзитних пасажирів - $8,5 і за обслуговування пасажирів внутрішніх рейсів - $2,5. За словами Павла Рябікіна, це надзвичайно важлива подія для всього авіаційного ринку. Вимога ірландців із Rainair про прийнятний для них тариф у $7,5 за пасажира теж виконана – відомий лоу-кост отримає його на нові для Борисполя напрямки. При цьому керівництво «Борисполя» свідомо погоджується на зниження доходів до 8% у другому півріччі цього року, з тим розрахунком, що невдовзі обсяги перевезень суттєво збільшаться, відповідно, і доходи - теж.

Чи дійсно зменшення зборів кардинально вплине на український ринок і змусить його учасників знизити тарифи, ми запитали у авіаційного експерта, секретаря Громадської ради при Державіаслужбі Богдана Долінце. «Раніше ставка аеропортового збору в «Борисполі» була 17 доларів з пасажира, тепер вона знизилась до 13. Теоретично на ці 4 долари вартість квитків може бути знижена, адже компанії матимуть таку можливість. Але це ринок і ніхто нікого може змусити знизити тарифи, але компанії точно мають для цього все необхідне. Думаю, що авіакомпанії підуть на такий крок», – каже експерт. - Зараз є кілька компаній, які проводять різні акції, розпродають квитки за зниженими цінами, тому борючись за збільшення обсягів перевезень вони будуть знижувати ціни. Зрештою, покрити витрати можна за рахунок збільшення пасажиропотоку, а враховуючи лібералізацію візового режиму з Євросоюзом, то можна не сумніватись, що попит буде еволюційно зростати, а квитки ставатимуть все доступніші».

Окрім того, на думку п. Долінце, є інші можливості для здешевлення квитків. Зараз обговорюється відміна податку на додану вартість, який у нас все ще збирається з кожного проданого авіаквитка. «Такий крок автоматично здешевить внутрішні перельоти на 20%. ПДВ стягується лише із внутрішніх рейсів, тому при однаковій тривалості польоту квитки на міжнародні подорожі будуть дешевші. Якщо ПДВ таки буде скасовано, ми одразу отримаємо відчутне зниження вартості перельотів»,- пояснює експерт. Також є «простір для маневру» з паливом. Виявляється, в Україні авіаційний керосин один із найдорожчих в Європі, а вартість палива складає 40-50% вартості квитка. В Україні дорого заправляти літаки, бо немає можливостей забезпечити свої потреби власними ресурсами, майже все імпортується. «А з цього випливають дві проблеми: затратна логістика і митні збори. В Україну пальне для літаків завозиться морем через Одесу з Саудівської Аравії, або залізницею з Європи, де колія вузька і рідке паливо доводиться на кордоні перевантажувати"», - розповідає п. Долінце. Стосовно митних проблем, то він наводить приклад: з 2014 року збори з імпорту авіаційного керосину зросли з $19 за тонну до $198, тобто в 10 разів. Це одна з причин, чому зараз ми маємо таку ситуацію, коли у нас заправити літак в два рази дорожче, аніж, наприклад, у Німеччині. На думку Богдана Долінце, робота в напрямку зменшення вартості пального стала б найвагомішим стимулом для авіакомпаній до зниження вартість квитків для українців. «Разом з врегулюванням зборів та оподаткування квитків і, звичайно, забезпеченням чесної конкуренції та доступом до ринку бюджетних перевізників – все це в комплексі може призвести до того, що авіа перельоти, за вартістю, складуть конкуренцію залізничному транспорту, як це є в Європі».

Як кажуть в Україні, його б слова – та Богові у вухо. І чим по швидше, тим краще.

Євгеній Коровай, Марина Нечипоренко, Київ 

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-