Проблеми перекладу, або І буде щастя українським пенсіонерам

Проблеми перекладу, або І буде щастя українським пенсіонерам

Аналітика
1865
Ukrinform
Переклад лише одного слова у Меморандумі Україна – МВФ дає владі можливість не підвищувати пенсійний вік для громадян

Про це фактично заявив віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко у відповідь на резонанс, що спричинився після опублікування чергового Меморандуму України з МВФ. В ньому йдеться про економічні та фінансові зобов’язання для отримання третього траншу в рамках програми EFF, відкритої Міжнародним валютним фондом для України в 2015 році. Протягом періоду дії програми у 2015-2018 роках, нагадаємо, МВФ обіцяє надати Україні фінансову підтримку у розмірі $17,5 млрд.

Перші два транші, які сумарно склали $6,7 млрд, офіційний Київ отримав минулого року. Виділення третього траншу ($1 млрд), яке очікувалось влітку цього року, постійно затримувалось - український уряд і МВФ ніяк не могли узгодити позиції. Після того, як представники українського уряду на чолі з прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом підписалися під обіцянками виконувати чергові настанови головного кредитора, буквально за два дні - 16 вересня - довгожданий третій транш надійшов до України.

Виконання положень нового Меморандуму дасть змогу до кінця 2016 року залучити додатково $1,3 млрд фінансової підтримки від МВФ, які підуть до резервів Національного банку України.

Як тільки текст Меморандуму в його англомовній версії став доступний на сайті МВФ (офіційного українського перекладу досі немає), у ньому виявили багато цікавинок. У власному перекладі і трактуванні їх дуже швидко рознесли політики - завсідники телевізійних ефірів. Адже в тексті, окрім усього, йдеться про болючі соціальні питання, вирішення яких нагально потребує хвора економіка. Але на які не можуть зважитися політики при владі.

Зокрема, Україні для отримання четвертого траншу в рамках програми розширеного фінансування EFF треба прийняти закон про поступове підвищення пенсійного віку. Ця вимога є так званим «структурним маяком», тобто, умова обов’язкова для виконання. Від цього залежатимуть строки надання та розміри наступних траншів.

 «Позиція абсолютно чітка і принципова – сьогодні ми не підемо на підвищення пенсійного віку для наших співгромадян. Це питання можна буде розглядати лише у перспективі: після того, коли ми підвищимо рівень і якість життя українців, а найголовніше – різко збільшиться тривалість життя в нашій країні», - заявив Павло Розенко одразу після публікування Меморандуму.

І попутно не втримався від випадів у бік «папєрєдників». Мовляв, хоч питання підвищення пенсійного віку в Україні і стояло на переговорах з МВФ, починаючи ще з 2005 року, але ані тоді, ані в 2008 році ми (тобто «правильні» політики - Авт.) не піднімали планку пенсійного віку. Але на це зважився – екс-президент Віктор Янукович з екс-прем’єром Миколою Азаровим у 2011 році.

Саме тоді під тиском МВФ Україна розпочала процедуру збільшення пенсійного віку, як це було передбачено стратегією співпраці. Прийняті в тому ж році поправки до Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачали єдиний вік – 60 років, як для чоловіків, так і для жінок, після досягнення якого і наявності страхового стажу не менше 15 років, можна претендувати на отримання пенсії за віком.

Однак, відносно жінок рішення щодо імплементації цих норм постійно коригується. На сьогодні право на пенсію за віком мають жінки 1961 року народження і старші, яким ще не виповнилося 60.

Тобто, влада продовжує маніпуляції з пенсійним законодавством, усіляко намагаючись уникнути гіркої долі непопулярних керманичів. Вони б і раді збалансувати існуючий бюджетний перекіс за рахунок скорочення витрат Пенсійного фонду, але це означатиме їх вірну політичну смерть. Швидше українці залишаться без штанів, аніж політики – без влади. І, судячи з усього, МВФ на боці останніх.

 «Вимога МВФ про підвищення пенсійного віку дійсно є, але вона не однозначна. Вжите слово «adjust» - коректувати, упорядковувати і т.д. Офіційного українського перекладу тексту поки нема, але всім очевидно, що МВФ не має на увазі пониження. Тому і йдуть такі маніпуляції з боку уряду та політиків», - пояснює Маріанна Онуфрик, експерт Інституту суспільно-економічних досліджень. - Не думаю, що влада піде на підвищення пенсійного віку для всіх категорій громадян. По-перше, це дійсно не справедливо по відношенню до людей - постійно за їх рахунок вирішувати проблеми, пов'язані з недолугим управлінням у сфері пенсійного забезпечення. А по-друге, це політично небезпечно».

Скоріш за все, уряд буде усіляко уникати виконання «пенсійних» вимог МВФ. Благо, вони виписані так, що зробити це, схоже, цілком реально. До кінця поточного року, за словами міністра фінансів Олександра Данилюка, уряд повинен начебто лише визначитися з моделлю пенсійної реформи. І вона може передбачати, зокрема, поступове підвищення пенсійного віку. А може й не передбачати. Адже, структурний маяк по пенсійній реформі з попереднього меморандуму теж не був виконаний. І нічого страшного у відносинах з зовнішніми кредиторами не сталося.  Що наводить на думку: видаючи Україні транші в рамках вищеназваної програми, Міжнародний валютний фонд теж приймає політичні, а не економічно обґрунтовані рішення.

Отже, експерименти продовжуються.

Прогнозуємо, що Кабмін і надалі буде зменшувати можливості громадян для раннього виходу на пенсію. Певно, буде переглядатися перелік посад і професій, які надають право на це. Він дуже великий, і по факту середній вік виходу на пенсію в Україні становить менше 50 років. І на цьому політики поки що й тримаються, формуючи образ захисників народних інтересів в очах свого електорату.

Оксана Поліщук, Київ

«Пенсійні» вимоги МВФ:

– поступова зміна пенсійного віку;

– подальше скорочення переліку вимог для дострокового виходу на пенсію;

– посилення критеріїв кваліфікаційних вимог для отримання мінімальної пенсії;

– консолідація пенсійного законодавства, яке зараз охоплює близько двох десятків законів;

– забезпечення єдиного принципу виплати пенсій без надання пільг для будь-якої професії (за винятком військових);

– розширення бази для внесків у систему соціального забезпечення;

– встановлення справедливого податкового режиму для пенсій;

– забезпечення більш тісної зв'язки між пенсійними внесками та розміром пенсії, що має стимулювати до декларуванню реальних доходів.


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-