До Відня - євроколією
Про те, що 12 вересня перший потяг поїде євроколією до Відня, оголосили тиждень тому. Тоді ж, 5 вересня, почали продавати квитки. Сьогодні першим рейсом з Ужгорода до Відня через Будапешт поїхали 150 людей: більшість із Чопа, квитки з обласного центру придбали понад три десятки людей. Проїзд коштує від 1200 гривень і вище. Серед перших пасажирів – студенти, жінки з дітьми та сімейні пари. Хто їхав першим потягом, наскільки це зручно та вигідно, дізнавалася кореспондентка Укрінформу.
КРАЩЕ, НІЖ АВТОБУСОМ
7:30 ранку, Ужгородський вокзал. На поїзд №146 сідають перші пасажири. Жінки з дітьми, молоді люди, сімейні пари. Вони займають місця у вагонах, поїзд рушає одразу по восьмій. За півгодини від буде в Чопі, там українці, що їдуть за кордон, пройдуть паспортний і митний контроль та поїдуть далі в Європу – кому куди треба.



У купе вмощується Дмитро Соснін. Питаємо про перші враження.
- Чисто, гарно, круто загалом. Побачимо, як мені тут буде сидітися, я ще не зрозумів, куди ноги подіти. Але це краще, аніж в автобусі, – каже він.
Дмитро в Ужгород добирався також Укрзалізницею – плацкартом з Рівного їхав 12 годин. До Відня йому ще десять.
- Але це нормально. Враховуючи, що не стоїш годинами на кордоні, – каже хлопець.

НАРЕШТІ МОЖУ ПОДОРОЖУВАТИ ЄВРОПОЮ
Двадцятирічний Міхал Гарбус також із Рівного. Студент почув про потяг до Відня з новин. Знайшов квитки та викупив їх у застосунку УЗ. Каже, що жодних проблем не було і ціна влаштувала.
- Вийшло щось біля 55 доларів – до Відня це не так уже й багато. Є деякі проблеми з квитками до Ужгорода – але скористався функцією автовикупу. Придбав квиток минулої суботи, майже одразу, як почався продаж. Було б іще краще, якби можна було їхати по студентському, – каже він.

Загалом хлопець радий нагоді подорожувати Європою. Каже, що досі мандрував лише Україною – об’їздив весь захід країни, – а тепер можна і за кордон.
Міхал із приятелем прямують до ще одного друга, котрий із 2022 року навчається у Відні. Давно не бачилися, каже, та раді, що є така можливість. На понеділок уже взяли квитки у зворотному напрямку.

ПЕРЕДБАЧАЄТЬСЯ, ЩО В ЧОПІ ПОЇЗД СТОЯТИМЕ ПІВ ГОДИНИ
Доїжджаємо до Чопа. Людей у вагоні одразу помітно більшає. Ті, хто сідав на цій станції, вже встигли пройти митний та паспортний контроль. До інших пасажирів прикордонники й митники підходять у вагони – люди з поїзда не виходять.


Речниця Чопського прикордонного загону Олена Трачук каже, що для прикордонників це досить складно, адже часу на перевірку документів мало. Якщо раптом виникатимуть якісь питання чи проблеми, це означатиме затримки. Митники, зі свого боку, також кажуть, що в разі, якщо хтось із громадян захоче задекларувати валюту, наприклад, то ця процедура забере 20 хвилин.

- Прикордонний контроль пасажирів, які прибули в Чоп, проводиться на вокзалі. Тих пасажирів, які прибули з Ужгорода, перевіряють безпосередньо у вагонах. Процедура передбачає перевірку документів та огляд багажу. Це максимально спрощує та робить комфортною подорож. Їм не потрібно більше виходити в зал. Загалом передбачено, що потяг має простояти на станції Чоп 30 хвилин, – каже Олена Трачук.
УЖГОРОД СТАЄ ПОТУЖНИМ ЄВРОПЕЙСЬКИМ ХАБОМ
Керівник філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця» Олег Головащенко каже, що роботи з побудови Євроколії почалися у серпні 2024 року.
- Мета – створення в Ужгороді великого потужного європейського хабу для пересадки та комфортних подорожей пасажирів. Йдеться про збільшення пасажиропотоку, з’єднання із європейськими країнами та розвиток нових напрямків. У планах на майбутнє, – каже Головащенко, – з’єднання з Чехією, збільшення кількості поїздів та вагонів на вже існуючих напрямках та продовження євроколії до Львова через Перечин та Сянки.


ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ НА ПРАКТИЦІ
Заступник керівника Офісу Президента Віктор Микита назвав запуск поїзда з Ужгорода до Відня «практичною євроінтеграцією».
- Коли пасажири можуть дістатися Європи набагато швидше, ніж було досі, – це і є практична євроінтеграція. Ми єдина велика європейська сім’я, у нас спільна культура, традиції і відтепер – інфраструктура. Цей транскордонний зв'язок покращує нашу взаємодію, – додав він.



Микита відзначив, що цей напрямок є надзвичайно завантаженим в усіх пунктах пропуску на кордоні, а пересадки, котрі раніше доводилося робити в Чопі, були не надто зручними й займали певний час. Відсьогодні кожен може обрати комфортніший маршрут за допомогою потяга, який зʼєднав Ужгород зі столицями Угорщини й Австрії та курсуватиме щоденно.
Також Микита назвав запуск потягів до Відня та Братислави через Будапешт моментом, який покращує відносини з Угорщиною.


Як повідомляв Укрінформ, 5 вересня в Ужгороді відкрили ділянку євроколії Ужгород – Чоп. Відтак, Ужгород став першим обласним центром, що буде зʼєднаний із Братиславою, Кошицями, Будапештом і Віднем завдяки новій залізничній колії. Будівництво та запуск проєкту стали можливими завдяки співпраці Укрзалізниці, Міністерства розвитку громад та територій України та завдяки підтримці Європейської Комісії (програма Connected Europe Facility) і Європейського інвестиційного банку.
Тетяна Когутич, Ужгород–Чоп
Фото авторки та Ігоря Ткаченка, відео авторки