КПВВ «Чонгар»: дорога на Крим

КПВВ «Чонгар»: дорога на Крим

Укрінформ
Пункт в`їзду-виїзду на півострів сьогодні схожий на великий будівельний майданчик

Це один із трьох на Херсонщині контрольних пунктів в’їзду-виїзду на адмінмежі з тимчасово окупованим Кримом, саме тут зараз активно будують нові сервісну та режимну зони.

Саме на цей КПВВ у липні 2019 року приїздив президент Володимир Зеленський, щоб представити нового голову Херсонської ОДА. І саме тут активно та швидко зараз будують нові сервісну та режимну зони – тема, як кажуть, «з бородою» і дискусійна.

ДОРОГА ДО АДМІНМЕЖІ

Наш автобус зупиняється метрів за 100-150 від того місця, де на КПВВ триває будівництво. Тут уже стоїть інший автотранспорт, біля якого крутяться кілька чоловіків – вони вивчають нас із такою ж цікавістю, як і ми їх. Навкруги багато розкиданих пластикових пляшок, пакетів. Дуже брудно. Схоже, саме тут перевізники чекають своїх клієнтів.

Як розповідають в ОДА, в області є близько десяти місць, де скупчуються нелегальні перевізники – це, зокрема, автовокзал у Херсоні, місця поблизу КПВВ «Каланчак» та КПВВ «Чонгар», залізничної станції в Новоолексіївці, залізничного вокзалу у Херсоні, біля аеропорту «Херсон».

Як стверджують в ОДА, «нелегали» у Генічеському районі взагалі не дають працювати перевізнику, який офіційно виграв конкурс. Влада сподівається, що ситуація зміниться на краще, коли запрацює офіційний автовокзал у сервісній зоні КПВВ, коли в транспорті на внутрішньообласних маршрутах буде безготівковий розрахунок і офіційні перевізники встановлять GPS-трекери. А поки що на Херсонщині дати раду «нелегалам» не можуть, незважаючи на те, що в перевірках залучені силові структури.

Зараз люди в потягах із Києва, прямуючи до Криму, обговорюють, як краще добиратися – чи їхати в Новоолексіївку, чи в Херсон. Працює ціла система – автобусами пасажирів забирають на залізничних вокзалах, потім везуть до КПВВ, далі вони пішки перетинають адмінмежу (на «Чонгарі» це значний відрізок шляху), а з того боку їх чекають інші перевізники. Так само працює ця схема і в зворотному напрямку.

Йдемо далі – до КПВВ, коли чую, як мене гукає чоловік, що торгує в одній із халабуд, встановлених уздовж дороги: «Русские нужны?». В сенсі, питаю, нащо мені якісь «русские»? Виявляється, що мені пропонували обміняти українські гривні на російські рублі. Мовляв, у бік Криму направляємось, то й пропонують «обмін». До речі, чому в безпосередній близькості до КПВВ так вільно торгують сушеною рибою і ще не дуже зрозуміло чим – питання відкрите.

З боку окупованого Криму і в зворотному напрямку йдуть пішки люди з сумками, валізами, їдуть автівки. На бетонних плитах сидить жінка. Вона дуже втомлена і тихенько плаче. Розповідає, що повертається з Криму – у неї там діти. І на материковій Україні у неї теж діти. Отак і доводиться їздити, а вона інвалід, тому їй важко пішки долати шлях між постом окупантів, що розташований у Криму, і нашим постом на материку, а потім ще до автобуса.

Будівництво КПВВ "Чонгар" / Фото: Дмитро Стаховський, Укрінформ

Зараз КПВВ «Чонгар» – це великий будівельний майданчик. Саме тут, а ще на КПВВ «Каланчак» споруджують нові сервісні та режимні зони. Тепер через «Каланчак» пропускають лише пішоходів, а через «Чонгар», як і раніше, їздять автівки та йдуть пішоходи.

На КПВВ якраз чекали міністра інфраструктури та керівника Укрзалізниці – на нараду та для інспектування ходу будівництва. Тому люди, які йдуть з окупованого Криму і шукають «свої» автобуси, здивовано розглядають чиновницький натовп. Хтось навіть думає, що тут десь мають стояти ті самі автобуси, що довезуть їх до залізничних станцій, щоб їхати далі: комусь – додому, комусь – оформляти документи, комусь – на навчання чи до рідних.

ПРО КАПЛИЧКИ, МУЗЕЙ І ЦНАП

Олександр Воробйов
Олександр Воробйов

Тема будівництва цих нових КПВВ тягнеться вже не один рік. За рахунок благодійних коштів місцева влада змогла за роки після окупації Криму створити елементарні умови для тих, хто перетинає адмінмежу – з’явились туалети, сервісна зона, встановили баки для сміття. «Це зроблено за рахунок патріотів-благодійників, волонтерів, – каже тепер уже ексголова Генічеської РДА Олександр Воробйов (на момент розмови він працював останній день на посаді голови РДА). – З того боку окупанти побудували (так кажуть, я не бачив), більш сучасний КПВВ, а тут – ті умови, які ми змогли забезпечити самотужки. Зараз влада ухвалила стратегічне рішення щодо створення умов для людей, які перетинають КПВВ «Чонгар». Тут буде сучасний сервісний центр, і автостанція».

Щодо облаштування КПВВ, то на Херсонщині серед експертів, громадськості й журналістів – багато різних думок. Навіть категорична: що не треба взагалі створювати особливо комфортних умов, бо, мовляв, серед тих, хто перетинає адмінмежу, є колаборанти, й ті, хто з материка досі їздить у Крим на відпочинок.

Гульнара Бекірова
Гульнара Бекірова
Люди, які перетинають адмінмежу, безумовно потребують комфортних умов, вважає заступник голови Генічеської РДА Гульнара Бекірова. Вона розповідає про те, що у Генічеському районі компактно проживають кримські татари, в окупованому Криму у них лишились рідні, яких треба провідувати. А з Криму на материк їдуть на навчання молоді люди, батьки яких лишаються на півострові.
Борис Бабін
Борис Бабін

У 2018 році тодішній голова ОДА Андрій Гордєєв обіцяв, що на КПВВ діятимуть не лише сервісні зони, які включатимуть автостанцію, ЦНАП, амбулаторію, а й навіть музей окупації та капличка. Це викликало гаряче обговорення у соцмережах та ЗМІ. «Упевнений, що музей окупації буде. Але звісно – не на Чонгарі, а у звільненому Севастополі», – коментував тодішній представник президента в АРК Борис Бабін.

Ізет Гданов
Ізет Гданов

В цілому ж довкола того, що на КПВВ мають бути створені елементарні комфортні умови для тих, хто перетинає адмінмежу та для тих, хто тут працює, особливих суперечок все ж немає, більшість – «за». Але щодо розміщення на КПВВ ЦНАПів у ці роки звучало багато категоричних «проти». Головним чином – з огляду на питання безпеки. Про це заявляли екскерівники Представництва президента у Криму. «Мінімальний рівень інфраструктури необхідно забезпечити суто для перетину адміністративної межі – і все! ЦНАП, макдональдз, музеї, бізнес-хаби, готелі, автостанції високого класу там не потрібні й навіть запиту від жителів Криму на них немає. Якщо б займалися проблемою документування громадян із Криму, знали б, що ЦНАПом на КПВВ проблему отримання документів не вирішити, потрібні ще суди, РАЦС, терпідрозділ Мін'юсту і т.д. Та й питання безпеки важливе – в прямому огляді окупантів видавати документи державного зразка? Багатьом то може і все одно, а нашим громадянам з Криму небезпечно», – писав у липні 2019 року колишній перший заступник постійного представника президента України в Автономній Республіці Крим Ізет Гданов.

На думку багатьох експертів, кримчани мають їздити на материк далі, за КПВВ, комфортно добираючись до населених пунктів Херсонщини, де працюють ЦНАПи. Їздити на легальному транспорті гарними дорогами і не лише за адмінпослугами, а й для того, щоб спілкуватися, отримувати юридичні, культурні послуги. А так виходить, наче їх із порога завертатимуть в окупований Крим.

Як там було б, але в проєктах, які реалізуються, таки є ЦНАПи.

ЯКЩО НЕ ВСТИГНУТЬ – БУДЕ НОВИЙ ГОЛОВА ОДА

На запитання, чому президент представляв його саме на КПВВ, розповів голова ОДА Юрій Гусєв. В ефірі місцевого телебачення він заявив, що, коли готувався до роботи у Херсонській ОДА, перед ним поставили завдання – подумати, що і як робити з контрольними пунктами в’їзду-виїзду «Чонгар» і «Каланчак». Адже протягом двох останніх років питання будівництва нових, якісних, сучасних і, як підкреслює влада, тимчасових, КПВВ не вирішувалось. Хоча кошти на це були виділені.

Юрій Гусєв
Юрій Гусєв

«Два роки проєкт не реалізовувався, кошти виділили наші донори, європейці – близько 100 млн гривень, була величезна загроза, що цей проєкт не буде виконаний і в 2019 році», – зазначив Гусєв. Провели наради з прикордонниками, замовниками, проєктантами.

Президент України під час перебування на «Чонгарі» поставив завдання – завершити проєкт повністю до 20 грудня цього року. «Якщо ні – новий голова ОДА залишиться в минулому. Це чесно», – заявив Зеленський. Перший етап – режимну зону, мають побудувати вже до 15 листопада.

«Для мене цей день особливий, президент під час робочого візиту 13 липня на КПВВ «Чонгар» обіцяв приїхати саме 15 листопада», – зазначив Гусєв, якому саме у цей день виповниться 40 років.

Уряд 19 вересня на своєму засіданні підтримав пропозицію міністра інфраструктури Владислава Криклія й схвалив рішення про передачу функцій замовника з будівництва КПВВ від УДП "Укрінтеравтосервіс" до Укрзалізниці.

Тепер кажуть – до 15 листопада протестують повністю всі тимчасові споруди, що мали спорудити за графіком, ще й третину виділених коштів зекономлять завдяки тому, що Укрзалізниця будує КПВВ власними силами. Крім того, зникла корупційна складова.

Владислав Криклій
Владислав Криклій

«Єдиний варіант, щоб виконати роботи у такі стислі терміни, було прийнято важливе державницьке рішення – це передати функцію замовника об’єкту Укрзалізниці. Крім того, що ми скоріше, ніж за графіком, виконаємо будівництво і режимної, й сервісної частин, ми ще додатково зекономимо 30-35%, оскільки початкові ціни були ініційовані й поставлені за тендером… За повідомленням від правоохоронних органів, деякі підприємства мали ознаки фіктивності», – зазначив 2 жовтня під час брифінгу на КПВВ «Чонгар» Владислав Криклій.

Він підкреслив – споруди тимчасові, коли Крим буде звільнений, їх використають за іншим призначенням. Проте Ізет Гданов висловлює сумнів із цього приводу в соцмережі: «Це такі тимчасові споруди... По факту будується кордон!».

Ще одна тема – про відновлення перевезень в окупований Крим. Довкола цієї теми також є багато чуток і припущень – ось із останнього обговорюють, що у Криму, начебто, готують колії, якими з материкової частини України можуть піти потяги на окупований півострів. Українська влада проте стверджує, що регулярні пасажирські перевезення у Крим стануть можливі лише після того, як півострів буде звільнений від окупантів.

«Крим є анексованою територією… Коли ця частина України повернеться до України – стане підконтрольною, тоді ми можемо говорити про регулярні пасажирські перевезення. Поки що це, на жаль, неможливо з дуже багатьох причин. У тому числі, безпеки», – зазначив на брифінгу на КПВВ «Чонгар» Владислав Криклій.

Євген Кравцов
Євген Кравцов

Голова правління АТ "Укрзалізниця" Євген Кравцов на цьому ж брифінгу зазначив, відповідаючи за запитання щодо планів розвитку пасажирської залізничної станції на Чонгарі: «На сьогодні ми, в залежності від того, який буде пасажиропотік і яким буде завдання від уряду, розглядаємо можливість розширення сполучення з найближчими станціями і, за умов необхідності, також – розбудовувати залізничну станцію та вокзал. На сьогодні Укрзалізниця сконцентрована на КПВВ для того, щоб завершити будівництво в строк. Як тільки буде завершено будівництво на цьому об’єкті, будемо розглядати наступні кроки, відповідно до програми покращення сполучення з цим регіоном».

За інформацією прикордонників, протягом 9 місяців 2019 року в обох напрямках в усіх трьох КПВВ («Чонгар», «Каланчак», «Чаплинка») загалом адмінмежу перетнули трохи більше 2 млн громадян. Ця цифра залишається десь на рівні минулого року.

Ірина Староселець, Херсон–Чонгар

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-