ОТГ Миколаївщини вчаться реформувати освіту

ОТГ Миколаївщини вчаться реформувати освіту

Децентралізація
Укрінформ
Головні аспекти проведення реформи освіти в умовах децентралізації, роль у цьому процесі об’єднаних територіальних громад та налагодження їх співпраці з педагогами щодо створення умов реалізації Нової української школи цікавлять сьогодні багатьох керівників та управлінців новостворених громад.

Ці питання 13 квітня стали предметом обговорення під час семінару «Реформа освіти: виклики та перспективи в умовах децентралізації», організованого Миколаївським Центром розвитку місцевого самоврядування, створеним за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону, повідомляє кореспондент Укрінформу.

«Сьогодні на Миколаївщині 28 ОТГ, і в 26 з них вже є власні відділи освіти. Але практично всі вони створені недавно, отож більшість з представників громад, які там працюють, не мають управлінського досвіду. Отож, метою сьогоднішнього семінару-практикуму є розгляд проблем, які хвилюють кожного керівника відділу освіти. Ми зібрали їхні питання, щоб надати вичерпну професійну консультацію», - сказала директор департаменту освіти і науки Миколаївської ОДА Олена Удовиченко.

За її словами, наразі ОТГ найбільш цікавлять проблеми створення та функції відділів освіти, налагодження співпраці з батьками та громадськістю, організації нового освітнього простору, харчування дітей. Є багато питань зі сфери управлінської діяльності, реалізації закону «Про освіту», концепції Нової української школи та інші.

«Під час роботи семінару ми організуємо і практичні заняття. Це будуть фокус-групи, які охоплять три напрямки: організацію оздоровлення дітей в ОТГ, оптимізацію мережі навчальних закладів та юридичні питання», - додала Удовиченко.

Вона також звернула увагу на те, що наразі не всі громади можуть мати власні відділи освіти. Це стосується відносно невеликих ОТГ, які мають лише кілька закладів. Тому створюються загальні відділи, які поєднують функції освіти з іншими напрямками – культурою, спортом і таке інше.

Окрема увага на семінарі приділена і налагодженню співпраці органів місцевого самоврядування з педагогічними працівниками щодо створення умов реалізації Нової української школи. Сьогодні Миколаївській області вже виділено на ці цілі освітню субвенцію з держбюджету у розмірі 40 млн грн. З них 10 млн грн буде витрачено на підготовку тренерів, керівників та вчителів. А решта коштів – на меблі, комп'ютеризацію, навчально-методичні посібники тощо. Всі ці кошти будуть розподілені між громадами, відповідно до їх потреб. Проте є одна умова – ОТГ мають взяти участь у співфінансуванні в пропорції 10 на 90. Тобто громада дає 10 відсотків, все інше – за рахунок субвенції.

Читайте також: На Дніпропетровщині провели фестиваль писанок серед ОТГ

І поки одні громади ще роздумують, де їм взяти кошти на ці цілі, Шевченківська ОТГ вже працює в цьому напрямку.

«Для учнів першого класу Нової української школи ми вже сьогодні за власні кошти закупили новенькі сучасні меблі, мультимедійні комплекси та два комп'ютерні класи на 15 місць», - розповідає начальник відділу освіти Тетяна Згурська.

Вона також зазначає, що приїхала на цей семінар щоб отримати консультацію з різних проблем. «Я хочу почути відповіді на запитання щодо оптимізації мережі навчальних закладів, алгоритму створення опорних шкіл. Мене також цікавить робота інклюзивного ресурсного центру. Адже наразі ми не плануємо його створювати на базі своєї ОТГ, але хочемо делегувати повноваження. Тому мені потрібна консультація на яких умовах це може бути, чи отримають наші дітки належний доступ, чи не будуть вони обділені увагою і таке інше», - ділиться своїм баченням Згурська.

Варто зазначити, що на балансі Шевченківської ОТГ нині перебуває 7 шкіл та 7 дитсадків. Громада об’єднує 12 сіл і налічує 12 тисяч населення. Тому відділ освіти тут повноцінно працює ще з липня минулого року. Наразі він налічує 8 працівників, але тут планують розширюватися, бо, як показала практика, така кількість працівників не в змозі якісно забезпечувати покладені на відділ функції.

Що ж до доцільності створення відділу освіти взагалі, то це питання навіть не обговорюється. «Хоч ми працюємо менше року, але вже сьогодні заклади освіти відчули позитив від цього рішення, насамперед, у поліпшенні матеріально-технічного стану. Крім того, ми стали більш мобільні, тісніше співпрацюємо з педагогічним колективом, керівниками шкіл, батьками та учнями. Отож питання наразі вирішуються значно швидше», - зауважила керівник відділу.

Дорошівська ОТГ – одна з тих, хто немає ще свого відділу освіти, але працює над його створенням. Тут порахували, що мати такий у своїй громаді вигідно не лише з точки зору організаційних питань, а й з фінансової.

«У нас невеличка громада – 3 тисячі людей і відділу освіти ще немає. Я приїхав на цей семінар, щоб дізнатися всі деталі його створення. У нас 2 школи, 2 садочки. А ще 2 будинки культури і 2 бібліотеки. Ми хочемо поєднати функції освіти з культурою, молоддю та спортом. Ми вже прорахували, що тієї субвенції, яку передаємо на райвідділ освіти, нам вистачить, щоб утримувати ці заклади самим. Більше того, податки із зарплати працівникам відділу залишатимуться у нашому бюджеті, а це біля 90 тисяч на рік», - поділився своїми планами голова ОТГ Олександр Ігнатов.

Під час семінару також зазначалося, що сьогодні перед ОТГ стоять нові виклики в плані освітньої реформи. Адже саме вони мають створити належні умови для організації навчально-виховного процесу й утримання закладів освіти. Громади повинні бути зацікавлені в тому, щоб в селах залишалася молодь, щоб заклади освіти розвивалися, а, відповідно, і вся громада ставала спроможнішою.

Програма «U-LEAD з Європою» спільно фінансується Європейським Союзом та державами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією й підтримує реформу децентралізації та її секторальні напрямки.

Фото Алла Мірошниченко / Укрінформ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-