Клим Чурюмов: Найцікавіше буде, коли комета наблизиться до Сонця
Поверхня комети -це дуже красивий гірський пейзаж. Він нагадує місця в Карпатах
22.11.2014 13:00

12 листопада 2014 року вперше в історії людства космічний апарат сів на поверхню комети - модуль "Філи", відстикувався від автоматичної станції "Розетта", здійснив посадку на ядро комети Чурюмова-Герасименко.

Одним з головних героїв проекту став відомий український астроном Клим Чурюмов - один з першовідкривачів комети, член- кореспондент НАНУ, головний науковий співробітник відділу астрометрії та малих тіл Сонячної системи Астрономічної обсерваторії Київського університету, президент Українського товариства любителів астрономії, директор Київського планетарію.

Про екстраординарну і безпрецедентну місію "Розетта", яку здійснює Європейське Космічне Агентство (ЄКА), про подробиці польоту і відкриттів - уже зроблених і очікуваних - в інтерв'ю вченого Укрінформу.

КОМЕТИ - ЦЕ КАПСУЛИ ЧАСУ І БЕЗКОШТОВНІ КОСМІЧНІ ЗОНДИ

- Климе Івановичу, вітаємо Вас з унікальною подією. Комета, відкрита Вами, стала першою в історії, на яку здійснив посадку космічний апарат. Ми хочемо знати подробиці - посадки апарату на комету, історії проекту. З якою метою такий проект був задуманий? Хто був його ініціатором?

- Нас цікавлять, в першу чергу, кометні ядра. Комети - це своєрідні капсули часу, машини часу. Вони несуть інформацію про речовину, з якої утворилися Сонце і вся Сонячна система. Головним чином нас цікавить, як утворилася Земля, особливо, якою вона була в "молодості", коли на ній не було води, кисню в атмосфері, а значить і життя. І речовина комети допоможе уточнити це, оскільки комети - свідки видатних подій давнини, коли протопланетна хмара складалася з газу і пилу і не було ні планет, ні Сонця. Спочатку сформувалися шляхом акреції такі невеликі небесні тіла, як кометні ядра та астероїди, потім вони стали об'єднуватися у великі тіла, їхня маса росла - і внаслідок великої сили тяжіння перетворювалися на сферичні об'єкти через швидке обертання, трохи сплющуючись біля полюсів. Наприклад, у Землі зараз полюси ближчі до центру Землі, ніж екватор, на 21 кілометр.

Оскільки у комет маса невелика, вони майже всі мають неправильні форми. І незвичайна і дивовижна форма комети Чурюмова-Герасименко, на мою думку, зберігається вже мільярди років. Чому? А тому, що в 1959 році, за десять років до її відкриття, - а ми відкрили її в 1969-ому, - вона пролетіла через сферу дії Юпітера, що має потужне магнітне і гравітаційне поле. Сила тяжіння була така, що комета змінила орбіту і наблизилася до Сонця - завдяки чому вона стала доступною для телескопічних спостережень. До 1959 року її перигелій знаходився в поясі астероїдів, і тоді її ще неможливо було сфотографувати на фотопластинку з допомогою навіть найбільших телескопів. Це було її перше проходження через новий, ближчий до Сонця перигелій, коли вона стала доступною, коли вже можна було отримати її фотографічний портрет, і ми зі Світланою Герасименко її побачили першими. В цьому сенсі нам дуже пощастило. Але ми шукали, у нас була спеціальна програма кометної експедиції і наказ по університету - спостерігати комети і шукати нові. Ми його виконали точно, як ректор наказав.

У 1986 році я відкрив другу комету, але головною виявилася ця перша, саме вона привернула увагу всього світу.

- Отже, комета Чурюмова-Герасименко нам цікава з точки зору первинної речовини, тобто як свідок створення Сонячної системи.

- Це по-перше. А по-друге, комети - це своєрідні космічні зонди. Тобто, спостерігаючи комету, ми отримуємо інформацію про фізичні умови в міжпланетному просторі, про їхні зміни, пов'язані із сонячною активністю. За допомогою комет ми можемо вивчати міжпланетне середовище, причому майже безкоштовно, за наявності вельми скромного фінансування і тільки за допомогою спостережень. А для того, щоб запустити космічний апарат, вже потрібні мільйони, сотні мільйонів. Скажімо, місія "Розетта" коштує близько 1,5 мільярда євро.

Ви запитали, коли це почалося. Почалося приблизно в 1990-х роках - після комети Галлея, яку в 1986 році вперше в історії вдалося спостерігати з досить близької відстані. На зустріч з ядром комети Едмунда Галлея полетіло 6 космічних апаратів. Апарати із Землі летіли назустріч їй зі швидкістю 80 км/сек. Що на такій швидкості можна побачити і зняти? Проте зняли, і ми вперше побачили, як виглядає ядро комети - воно монолітне, має структуру, невисокі гори, долини, зруйновані кратери. Побачили викиди газу і пилу. Але на знімках все це не досить чітко, адже знято було здалеку, скажімо, навіть апарат "Джотто" пролетів в 600 кілометрах від ядра.

Проте вже в 1993 році Європейське Космічне Агентство і НАСА спланували спільну місію, метою якої було посадити апарат на ядро комети, набрати в капсули грунт і повернути його на Землю. Був складений список з 12 комет - в тому числі і нашої, тому що вона періодична, має прийнятні параметри, до неї можна посилати зонд і він не промахнеться, потрапить точно на ядро.

Такий експеримент планувався вперше, і, звичайно, він був дуже цікавий. Але коли справа дійшла до фінансування, Конгрес США відмовив. А оскільки Європа вже почала підготовку до проекту, в ЄКА вирішили: навіщо нам американці, раз не дають грошей, ми сплануємо місію "Розетта" самі - але тільки посадку, без повернення назад. Спочатку обрали комету американського астронома Віртанена. Але в 2003 році, коли мав відбутися запуск, сталися неполадки з ракетою. Було втрачено тимчасове вікно для запуску космічного апарата, скажімо тиждень-два, коли Земля перебуває в площині орбіти комети і лише в такому випадку можна успішно наблизитися до її ядра.

Нам знову пощастило. Стали вибирати іншу мету. І виявилося: щоб точно досягти ядра комети, для запуску в березні 2004 року годиться тільки одна - комета Чурюмова-Герасименко. А далі вже потрібно, щоб "Розетта" стала, як супутник, кружляти навколо ядра, необхідні реактивні двигуни. Тому на апараті встановили резервуар з 1,5 тоннами палива - для здійснення маневрів. Що ми і побачили в цьому році.

- "Розетта" летіла десять років. Чому так довго?

- Запуск відбувся 2 березня 2004 року. Але спершу були дві невдалі спроби. Пам'ятаю, на другій спробі відвалилася якась керамічна, теплоізоляційна плитка. Але до наступної спроби запуску ракети "Аріан", 2 березня, все виправили. Нас, першовідкривачів, на той час відправили літаком до Парижа. Тому на третій спробі ми не змогли бути присутніми. Ми попрощалися з "Розеттою", сфотографувалися на прощання на тлі ракети і побажали їй щасливого польоту. А оскільки Бог любить трійцю, ми були впевнені, що ця спроба буде вдалою. Так воно і сталося. Ракета стартувала успішно, і "Розетта" вийшла на задану орбіту.

ЄКА запланувала посадити спеціальний модуль "Філи" на безатмосферне ядро комети, коли вона перебуватиме дуже далеко від Сонця і недалеко від орбіти Юпітера. Там сонячного тепла ще недостатньо, щоб навколо ядра утворилася газово-пилова атмосфера, яка могла б зашкодити благополучній посадці модуля на ядро.

Для польоту знадобилося 10 років, щоб заощадити витрати палива, щоб за допомогою гравітаційних полів Землі та Марсу вивести "Розетту" точно на таку ж орбіту, як і у комети. Тобто спочатку вона рухалася навколо Землі, потім перейшла на другу космічну швидкість - стала супутником Сонця. Тричі за ці 10 років "Розетта" пролітала біля нашої планети, і Земля підштовхнула її, змінила орбіту з кругової на еліптичну. Потім один раз "Розетта" пролетіла над Марсом - точно на висоті 250 кілометрів. Марс своєю гравітацією теж змінив її орбіту, і вона вийшла на курс точного польоту до ядра комети Чурюмова-Герасименко.

Цього року вона досягла ядра комети. 23 травня "Розетта" перебувала від ядра на відстані близько 750 тисяч кілометрів. Через місяць, 22 червня, ця відстань скоротилася до 130 тисяч км. Ще через місяць, 24 липня, - "Розетта" наблизилася до ядра комети на 3 тисячі км, а 5 серпня її відділяло від ядра всього 180 км.

Потім, коли вона стала ще більше наближатися, на короткий термін у Центрі управління польотами включали реактивні двигуни - щоб скоригувати орбіту. І ось вона підійшла на 100 км. І з цієї відстані стала передавати дуже якісні, чіткі знімки поверхні ядра комети. А потім вже зовсім близько - з 9,8 км до центру або 7,8 км до поверхні. І зараз ми маємо більше 15 тисяч фотографій ядра комети із самих різних ракурсів.

З їх допомогою і побудували цю модель - глобус ядра комети, тільки в десять тисяч разів меншу. Насправді ж її розмір - 4 кілометри. Сама комета, як і Земля, обертається навколо своєї осі з періодом 12,4 години, тобто в два рази менше, ніж наша доба. А навколо ядра обертається "Розетта", що стала першим штучним супутником ядра комети.

- І все це відбувається вперше в світі. І ми вперше нарешті побачили детальний рельєф комети. А найважливіше - що це українська комета! Яким же вимальовується її рельєф?

- Це дуже красивий гірський пейзаж. Він нагадує мені деякі місця в Карпатах. Можливо, Кавказькі гори або Родопи. Одне слово, прекрасний земний гірський масив, але не високий. Тут і долини, і кратери, і численні конусоподібні піки - стометрові і вище, як голки. Невідомо, як вони утворилися, але нагадують бурульки. На Землі таке побачиш дуже рідко, тільки десь у печерах.

Отже, після того, як вивчили рельєф, вибрали 5 майданчиків, потім - один. Ядро комети складається ніби з двох частин, маленька голова і тіло, з'єднані невеликою перемичкою. Ось на "голові" - біля кратера, на рівній ділянці - вибрали місце для посадки.

Я, до слова сказати, пропонував назвати його "Київ" - тому що комету відкрили в Києві, два відкривачі тут жили, вчилися і працювали. А на конкурсі вирішили назвати Агілкія - за іменем маловідомого маленького острова в дельті Нілу.

Але ми будемо боротися, бо комета - українська і на ній мають бути українські назви: Київ, Миколаїв, де я народився. Світлана Герасименко народилася в Баришівці під Києвом. Можна Харків і Львів. І назви інших прекрасних українських міст, сіл і річок. Великий кратер я б назвав на честь мого вчителя, професора Сергія Всехсвятського, який вважав, до речі, що комети утворюються внаслідок вивержень вулканів. Кратери можна назвати і на честь інших видатних українських астрономів. Я пошлю такий список в ЄКА і буду домагатися цього через Міжнародний астрономічний союз.

КОЛИ "ФІЛИ" СІЛИ НА КОМЕТУ, Я ВІДЧУВАВ, ЩО ЗІ МНОЮ РАДІЄ ВЕСЬ СВІТ

- ...І ось настало 12 листопада 2014 року - момент істини. Ви були в Центрі управління польотами, коли модуль "Філи" висадився на комету Чурюмова-Герасименко. Що там відбувалося?

- Мене запросили в Дармштадт - там зібралося все керівництво Європейського Космічного Агентства і космічних агентств 16-ти європейських країн, а також багато відомих астрономів - дослідників комет і астероїдів. Хоча Україна дала головне - об'єкт, який досліджується всім світом, на жаль, серед прапорів нашого не було, тому що Україна жодних коштів у цей проект не вносила. Тому ми там не задіяні, жодного українського приладу на "Розетті" немає. А так би ми могли самі переробляти цю інформацію, робити нові відкриття... Але рано чи пізно ми до цього прийдемо.

- А НАСА повернулося в цей проект?

- НАСА встановило на "Розетті" три високоточних прилади. Беруть участь в проекті, зокрема, і вчені з Канади, Австралії. Але керує всім ЄКА. І мені дуже сподобалося, що воно взялося за цей проект. Вони дуже ретельно його готували, і протягом 10 років все провели дуже гладко. Коли "Розетта" летіла, вона вивчала і Землю, і Місяць, і інші комети, і два астероїди.

12 листопада ми спостерігали все в реальному масштабі часу. З нетерпінням чекали, як виглядає ядро. Здалеку побачили, що воно ніби подвійне - перемичку не видно, вона яскрава, і через контраст здавалося, що комета складається з двох частин. Але виявилося, що це не два окремих ядра, що вона монолітна.

Звичайно, відчуття були непередавані. Відчував хвилювання, бо це дуже складний експеримент, багато чого непередбачуваного могло трапитись. Але коли модуль "Філи" торкнувся комети - а це стовідсотковий успіх! - і навігаційна команда, і всі присутні застрибали, заплескали в долоні, стали обніматися. Ми з генеральним директором ЄКА Дорденом і професором Бонне - організатором першого польоту до комети Галлея - вітали один одного і обнімалися. Атмосфера була святкова. І це була особлива ейфорія, бо відчуваєш, що разом з тобою радіє весь світ, адже подія - історична і рідкісна.

- Журналісти, напевно, Вас просто "порвали"?

- Тут були деякі нюанси. У Центрі управління польотами зібралися журналісти з усього світу. Я всім давав інтерв'ю - американцям, канадцям, німцям, журналістам з Аргентини, Голландії, Франції. З НТВ підходили, і я їм сказав: дам інтерв'ю за умови, що не обзиватимуть мене радянським ученим. Вони погодилися: "Та боже збав". Я їм все розповів, їм сподобалося. Але коли вони випустили інтерв'ю, то кілька разів обізвали таки мене радянським ученим. Не захотіли назвати українським. Брехливі, як усі російські ЗМІ. І я з ними більше справи не матиму, раз вони такі обманщики...

НА КОМЕТІ ЧУРЮМОВА ПАХНЕ ФІАЛКАМИ

- ЗМІ, до речі, поширили чутку, що на кометі нібито дуже поганий запах. Там вивчили атмосферу, виявили метан і аміак - а значить, там пахне тухлими яйцями або як на стайні.

- Це неправда, тому що концентрація цих молекул там дуже маленька, вона не впливає на запахи. Ніякого такого запаху ви б там не відчули. Ось у нашій кімнаті, де ми сидимо, та й у будь-якому приміщенні, концентрація цих газів - метану й аміаку - в десятки тисяч разів більша. Але ми ж цього не відчуваємо, не втрачаємо свідомість, ми дихаємо, і вважається, що це допустима концентрація. Так що коли говорять про запах тухлих яєць на кометі, це просто смішно. І навіть просто негарно.

Адже насправді все навпаки. Якщо космонавт, який там рано чи пізно побуває, зніме скафандр, він відчує запах фіалок, можливо, "Шанель №5" або який-небудь інший, але це не буде відразливий запах. Адже там найчистіша атмосфера, чистіше від якої не знайдеш.

Так що це всі ці міркування про неприємні запахи - від злостивих журналістів.

- Зараз є можливість послухати в інтернеті, як звучить Ваша комета - дуже незвично. Ви чули музику своєї комети? Як вона Вам?

- Дуже здорово, дуже цікаво звучить, приємно слухати.

Взагалі кожне небесне тіло має власний голос. Тому що у них різні розміри, різний хімічний склад, різні порожнини всередині - немов резонатори. Сонячний вітер обтікає, магнітне поле змінюється, і якщо трансформувати коливання цих хвиль - ми почуємо звук. Це справжній, природний звук і ніби свій голос. Велике тіло має більш потужний звук і більш різноманітний, тому що у нього є і магнітні, і електричні поля, і вода... Там ціла симфонія. Усі планети мають свої ноти, свої акорди.

ЖИТТЯ НА ЗЕМЛІ З'ЯВИЛОСЯ ЗАВДЯКИ КОМЕТАМ

- Головна новина зараз - що модуль "Філи" виявив на кометі молекули органічних сполук, які можуть відповідати за виникнення життя. Що знайшли конкретно?

- Безсумнівно, всі складні молекули виявлені - метан (СН4), аміак (NН3), СН3ООН. Прилад "КАЗАК", встановлений на "Розетті", аналізуватиме найскладніші органічні молекули. Поки у мене інформації про це немає, але я думаю, він запрацює і видасть сюрприз - адже це КОЗАК!

Але це буде тільки підтвердження, оскільки в одній з комет - Вільда 2 - уже було виявлено гліцин, складну органічну молекулу, одну з амінокислот - NH2СН2COОH. А що таке гліцин? Це одна із цеглинок живої матерії. Без нього не може обходитися жодна жива істота. Наш мозок, спинний особливо, без гліцину не працював би.

І звідси біологам і медикам підказка: що органіка, яка є на Землі, з якої розвинулося життя - перші біологічні клітини, що діляться, спочатку найпростіші, а потім складніші, - засіяна якраз кометами. Саме вони занесли на Землю органічні речовини, складні молекули. Тут уже ці молекули потрапили в хороше середовище - вода. Знову ж, звідки взялася вода? З кометних ядер, які на 80 відсотків складаються з води, - наприклад, комета Галлея.

Величезна кількість - трильйони - кометних ядер 3-4 мільярди років тому падали на Землю, вони вдарялися, частина води випаровувалася, лід, що залишався, охолоджував Землю, і коли їх випало досить багато, Земля нарешті охолола і вода - вже у вигляді рідини - спершу випаровувалася, а потім стала заповнювати западини, утворилися океани, моря.

Походження води, можна сказати, вже доведено, і, я вважаю, вже ніхто не зможе це спростувати.

- Тобто вода однозначно потрапила на Землю з комет?

- Я в цьому переконаний на 100 відсотків. Тому що ізотопний склад води - є Н2О і важка вода D2О - в кометних льодах (це було виміряно у комети Хартлі) і в океанах однаковий. Значить, джерелом води безсумнівно є кометні ядра. Як і джерелом органіки. Якщо зараз ще знайдуть амінокислоти, з яких складається ДНК, подвійна спіраль, - а я думаю, вони знайдуться, - то вже на 100 відсотків підтвердиться, що життя на Землю потрапило з космосу, воно зародилося з космічних складних органічних молекул, які, потрапивши в потрібне середовище - тепло, вода, кисень, - випадково, в результаті обертання молекул, об'єдналися у вигляді подвійної спіралі.

Звичайно, ймовірність такого походження першої біологічної молекули, що ділиться, була дуже малою. Академік Шкловський порівнював ймовірність її утворення з можливістю мавпи без помилок англійською мовою надрукувати на друкарській машинці монолог Гамлета. Тобто шанс практично нульовий. Проте це сталося. І мільярди років усе це розвивалося, і зараз існують такі організми, як тварини, люди, є розум. Загалом, ця гіпотеза може повністю підтвердитися. Й іншого виходу немає. Ну, або тоді вже - Бог...

Тобто головне для нас - вирішення трьох фундаментальних проблем. Походження Землі. Походження життя. Ну а третє, і вже не пов'язане з космосом - хоча, можливо, і космос допоможе, - звідки з'явився розум. Адже його теж треба ніби вдихнути, так?.. Але це вже, коли будемо знати, як виникло життя. Розум - це найтонша матерія, вища матерія, якесь дивовижне поле, можна сказати "дар Божий"...

НА КОМЕТАХ ВІДПОЧИВАТИМУТЬ КОСМОНАВТИ, ПОДОРОЖУЮЧИ ПО ВСЕСВІТУ

- Климе Івановичу, як довго триватиме проект?

- За планом - до 31 грудня 2015 року. Хоча є деякі ризики, непередбачувані моменти. Скажімо, ви знаєте, що модуль "Філи", відокремившись від "Розетти" і опустившись на поверхню комети, тричі стрибнув і не закріпився.

Ну, уявіть, 10 років польоту, особливо коли "Розетта" перебувала поблизу Сонця, на неї впливало сонячне випромінювання. Вузли, звичайно, на ній не поржавіють, але щось на них вплинуло.

До речі, Сонце наше перебуває зараз в максимумі свого 11-річного циклу, трапляється більше аварій, катастроф, летальних випадків від серцево-судинних захворювань... Але чому на "Філах" не спрацювали гарпуни? Можливо, вони не вистрілили, тому що, коли "Філи" сідали, вони мали спершу однією ніжкою торкнутися, потім другою, а вони підстрибнули - і мережа не замкнулася, електричний ланцюг, що керує гарпунами, не ввімкнувся. Поки що доводиться тільки гадати.

Але зараз зонд уже на двох ніжках, він керований. Його вже пересунули з-за скелі, з тіні, на сонячне світло. Буде більш надійне підживлення, сонячні батареї запрацюють, вся апаратура відновиться. І ще, я думаю, цілий рік всі чутливі і високоточні прилади будуть функціонувати.

"Філи" вже видали колосальну кількість інформації, поки сонячні батареї були заряджені і 56 годин безперервно працювали всі прилади. Зараз модуль перебуває в сплячому режимі. Я думаю, він запрацює найближчим часом!

- Ще є надія, Ви гадаєте, оживити гарпуни?

- Можливо, їх удасться оживити, щоб більш надійно закріпити модуль на поверхні. І тоді буде бездоганна, безперебійна робота всіх десяти високоточних приладів. А це значить, десяти науково-дослідних інститутів.Тобто ще багато чого попереду.

- На які ще дивовижні відкриття ми можемо очікувати від подорожі "Розетти"?

- По-перше,вже побудували глобус ядра комети - вперше в історії науки. Зараз "Розетта" через ядро комети посилає радіохвилі, а "Філи" з іншого боку ядра сприймають ці хвилі. Ми побачимо внутрішню будову, скелет комети, якісь ущільнення або порожнини.

Але ж ми точно не знаємо навіть внутрішню будову Землі. За допомогою сейсмічних хвиль ми дізналися, що є ядро, мантія, літосфера - грубі оболонки. Та ми не можемо просвітити Землю, щоб дізнатися якусь тонку її структуру...

- Чому нам важливо дізнатися будову комет?

- Внутрішня будова - це якісь порожнини, печери, де можуть зупинятися космонавти на своєму шляху, відпочивати у таких камерах всередині комети. Там є лід, значить є достатньо води, і за допомогою приладів можна з Н2О робити кисень, тобто створити повітряну атмосферу.

- Космонавти, що подорожують у Всесвіті, - це з царини фантастики! Ви вірите в космічні подорожі?

- Те, що було фантастикою, стане дійсністю, повірте... Я якось розповідав про місію "Розетти" знаменитому фантастові Роберту Шеклі. Він був у Києві, я з ним зустрівся і розповів, показав картинки. Він дивувався: "От це здорово, от це реальна фантастика!" Шкода, він помер у 2005 році, старенький був, не дожив до нинішньоЇ події... Я його ще в дитинстві читав. А коли познайомився, було цікаво поспілкуватися. Йому сподобалася ця моя інформація, він сказав, що треба ще якийсь новий сюжет вигадати...

Але фантастика - це мов казки. А посадка на ядро комети - це вже реальність. І колись людина гулятиме, мов по Місяцю, по кометі, по астероїдах. Особливо, коли почнеться розробка надр - тобто коли на Землі закінчиться вугілля, нафта і все стане страшним дефіцитом. Щоб людство не загинуло, доведеться використовувати кометні ядра як сировину, доставляти копалини з надр комет і астероїдів. Особливо треба буде використовувати Місяць, де є гелій-3. На Землі його лише кілька десятків тонн, а там - до десяти мільйонів. Цього вистачить на мільйони років, щоб задовольнити потребу людства в енергії. Причому це ідеальне пальне, безпечне, без радіації, безвідходне.

- До слова, Ви вірите у прибульців з інших світів?

- Я думаю, що прийшлих з інших світів ніколи не було і нам буде дуже складно колись з ними зв'язатися. Тільки по радіо ми зможемо нарешті отримати сигнали і якусь цінну інформацію про братів по розуму.

А їх там дуже багато. Безсумнівно, весь космос - це багато цивілізацій. Це вже доведено, відкрито більше тисячі планет біля інших зірок. Якщо на Землі розум є, то таких зірок, як Сонце, - 70 відсотків у Всесвіті. Тому й таких життєдайних планет, як Земля, теж мільйони, мільярди. Можливо, вони досягли більш високого рівня розвитку...

"РОЗЕТТА" СТАНЕ СУПУТНИКОМ СОНЦЯ

- Повернімося до "Розетти". Якщо все складеться нормально, вона супроводжуватиме комету Чурюмова-Герасименко по всій орбіті на шляху до внутрішньої Сонячної системи і назад.

- "Розетта", доки вистачить пального для утримання її на орбіті і доки її тримає гравітація, буде обертатися, як Місяць біля Землі. Вона рухається по орбіті, наблизиться до Землі, пройде через пояс астероїдів, і все це якось впливатиме на її політ. Але рано чи пізно вона відірветься і полетить у космос. Буде нескінченно довго обертатися навколо Сонця, ставши його штучним супутником. Дистанційно вона буде знаходиться близько до комети Чурюмова-Герасименко. Вони будуть віддалятися одна від одної, але дуже довго будуть разом.

Я думаю, що "Розетта" функціонуватиме ще десятки, а може, й сотні років. Там є передавач, він фіксуватиме. Коли він замовкне, ми вже не знатимемо, де вона перебуває, і поступово її втратимо. Але ця частинка земного розуму десь літатиме по еліптичній орбіті, обертатиметься навколо Сонця.

А "Філи" вже навіки залишаться на кометі. Вони вже - частинка кометного ядра. "Філи" і наша комета - єдині.

- Цікаво, як довго з "Розеттою" буде зв'язок?

- Так довго, наскільки їй вистачить батарей. У 2016 році вона ще буде підживлюватися від Сонця. А далі сигнал слабшатиме. На якийсь час ми її втратимо.

Коли вона через якийсь оберт, через 6,5 року, знову наблизиться до Сонця, можливо, її вдасться оживити, сонячні батареї знову почнуть працювати. Так що якийсь час після закінчення експерименту його ще можна буде продовжити.

- Скажіть, Климе Івановичу, чи плануються ще подібні експерименти?

- Безсумнівно, вони будуть. І якби Україна була б багатшою, ми запустили б свій зонд до комети. Можна знову до комети Чурюмова-Герасименко. Бачите, не все ж вирішено, хоча ми вже знаємо її, здавалося б, з усіх боків - властивості, поведінку.

Але найцікавіше, звичайно, буде попереду, коли вона наблизиться до Сонця і почнеться випаровування - будуть вириватися струмені газу, гейзери, все це призведе до утворення атмосфери, туманної оболонки навколо ядра, і красивий витончений хвіст у неї обов'язково з'явиться, і ми його побачимо!

Коли сонячний тиск світла відштовхує гази і пил, ми бачимо хвіст в протилежному боці від Сонця, причому іноді він досить довгий. Крім того, що ми спостерігатимемо дуже красиве видовище, розвиток її активності буде дуже цікавим завдяки можливості отримати безцінну інформацію.

ПУТІН ЗБОЖЕВОЛІВ У РІК СОНЯЧНОЇ АКТИВНОСТІ

- Климе Івановичу, коли Ви говорили про сонячну активність, Ви сказали, що вона впливає на людський організм.

- Безсумнівно. Сонячна активність дуже сильно впливає на здоров'я людини. Кожні 11 років ця активність збільшується, оскільки зростає кількість плям на Сонці. Навіть здорова людина, коли змінюється магнітне поле, може відчути укол у серце, а на нездорових людях це може позначитися сильніше.

На Землі під час спалахів на Сонці та магнітних бур в 4 рази збільшується смертність від серцевих нападів. Тобто людям із серцевими захворюваннями потрібно надавати своєчасну допомогу, створювати відповідний режим, їм потрібні відповідні ліки, спеціальна палата із залізними стінами, куди не проникає магнітне поле. Звичайно, хтось може і в гаражі відсидітися, але головне, щоб лікар призначив ліки і сказав лежати і не хвилюватися.

Сонячна активність впливає і на психіку, люди втрачають розум. І в цей час відбуваються всілякі "заварушки" на земній кулі, як революція 1917 року, страшні події 1937 року. Якраз цього року - максимум сонячної активності.

- ...І у нас в Україні теж страшні події. Хочете, серйозно сприймайте моє запитання, хочете - ні, але чи не пов'язана "активність" Путіна з подібним явищем?

- Думаю, так. От Путін і збожеволів. Це взагалі якийсь мутант, і страждає весь народ. Після такого ми і російських людей перестанемо поважати.

Що ж це за неподобство - захоплювати чужі землі? Не ті часи. Коли я їхав по центральній Росії, бачив кинуті села на тисячі кілометрів, жодної людини, труби, як у Хатині, стирчать. Гарна ж земля, а пустує. Та вони свої землі не обробляють, а забирають чужі. І народ там у злиднях живе, спивається і деградує.

- До речі, європейські вчені з Вами солідарні? Ви відчували їхню підтримку?

- Звичайно, всі з нами солідарні. В Європі з великою повагою говорять про Україну. Вони всі підтримують незалежність і свободу. І проти Росії висловлюються - об'єктивно, звичайно, і правильно. І німці, і американці, особливо канадці.

- Росія брала участь у проекті? Взагалі вона присутня в Європейському Космічному Агентстві?

- Ні. Їх і не приймуть. Їх не пускають, не беруть їхні прилади. В таких проектах вільні країни повинні брати участь, а не рабовласницька імперія. І зараз, схоже, санкції будуть посилювати.

- Не можу Вас не запитати про екстрасенсів, про астрологію...

- ... В екстрасенсів я не вірю. В жодному разі. Це шарлатани. Серед них є люди чутливі, вони вміють якось впливати, але це більше гіпноз. І провидці - теж шарлатанство. Але це добре ерудовані люди, вони, як губка, на ходу вбирають інформацію, аналізують. Можуть потрапити в точку, але в основному повз... Уже довели, що це шахрайство суцільне, коли заклали мільйони гороскопів у машину і порівняли положення Сонця в тому чи іншому сузір'ї під час народження - і ніякого збігу, ніякої кореляції немає між положенням сузір'я, характером людини, її ремеслом, роботою й удачею. Жодного зв'язку.

Астрологія - це лженаука, обман. Люди слухають, тому що їх легко обдурити, дуже легко. Головне - виманити грошики, і вони їх виманюють. Дивно, що навіть на телебачення всіх їх пускають.

Ні щоб говорити про науку. Геологи, фізики, біологи, хіміки могли б просвіщати людей.

- Ось така просвітницька програма нам дійсно потрібна. Подібна до тієї, яку Сергій Капіца вів колись на телебаченні.

- Звичайно, дуже потрібна, адже це захоплююче. Вчені можуть розповідати про космос. Я виступав, до речі, у передачі "Очевидне неймовірне" по кометі Галлея. Я брав участь у спостереженнях, був координатором радянської та міжнародної програми. І Сергій Петрович мене запросив. Ми розмовляли з ним цілу годину про комети і взагалі про все...

У нашому планетарії є дуже цікаві лекції для школярів. Але можна було б робити щось для широкої аудиторії.

- Скажіть, Климе Івановичу, а багато астрономів є у світі?

- Зовсім небагато. Астрономів менше, ніж віце-прем'єрів і міністрів. Якщо всі країни взяти, віце-прем'єрів і міністрів значно більше, ніж астрономів на Землі. Тому-то наука слабо фінансується. А без науки будь-яка нація не розвивається належним чином, прямує в глухий кут, з якого виходу немає. Однак, сподіваюся, не все похмуро. Україна поліпшить економіку, і коли у нас трошки краще стане, на космос виділятимуться хороші гроші і можна буде запускати спільні проекти з Європою. Україна обов'язково вступить в Європейське Космічне Агентство.

Головне зараз, щоб бандитів вигнали. І щоб нові бандити не виросли...

Я, до речі, написав Оду Майдану, ще 9 грудня 2013 року. Її можна знайти у Фейсбуці. Вона закончується словами:

Над Україною знов засяє

Надії світ - спаде туман,

Так хай живе й перемагає

Всеєвропейський наш Майдан!

- Успіхів Вам, Климе Івановичу, міцного здоров'я, нових відкриттів. Будемо вірити, що все у нас буде добре, і в науці, і в державі. Щиро дякую Вам за розмову.

Валентина Пащенко, Київ.