Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Як Prozorro Market сприяє детінізації ринку медичних товарів?

Як Prozorro Market сприяє детінізації ринку медичних товарів?

Укрінформ
Prozorro Market має «вузькі місця», як і будь-яка складна система, але ключові стейкхолдери системно працюють над його вдосконаленням

За результатами дослідження, проведеного Київською школою економіки, тендерні процедури забезпечують економію понад 5%, а Prozorro Market – більш як 10%.  «Це додаткове і переконливе свідчення, що закупівлі, значну частку яких в 2022 році, після початку повномасштабної війни, Уряд дозволив здійснювати поза Prozorro, необхідно повертати в конкурентну систему, а за можливості – переводити в Prozorro Market», – підкреслюється у дослідженні KSE.

Що таке Prozorro Market, чим він відрізняється від торгів у Prozorro та як допомагає боротися з корупцією? Далі – в огляді «Вокс Україна».

PROZORRO MARKET: ВІД ІДЕЇ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ

Prozorro Market – це аналог інтернет-магазину, де публічні замовники можуть легко, ефективно та ощадливо купувати необхідні товари, а постачальники – реалізовувати свою продукцію. Він був створений у 2018 році як зручна альтернатива класичним публічним закупівлям.

«Поширюючи Prozorro Market на закупівлі медичних товарів, ми керувалися думкою, що лікарі мають лікувати, а не займатися закупівлями. Ця ідея закладена у філософію Prozorro Market, і ми продовжуємо втілювати її в життя», — розповідає Надія Бігун, заступниця міністра економіки України. 

Олександр Вінницький, заступник генерального директора з інформаційних технологій ДП «Прозорро», пояснює, що каталог – це не альтернатива Prozorro, а один із небагатьох інструментів для закупівельників у межах Prozorro для придбання стандартизованих широковживаних товарів. Він створений для зменшення адміністративного навантаження на замовників та учасників торгів.

Пояснимо на прикладі. Уявіть, що 100 лікарень в один день оголосили закупівлі необхідних їм препаратів. Під час «класичних» закупівель (відкриті торги через електронну систему Prozorro) малий та середній бізнес не зможе одночасно взяти участь у всіх оголошених торгах. Бо для цього треба подати документи на участь у кожній закупівлі, а це складно через відсутність великого штату менеджерів з продажів та обмежених термінів подання пропозицій.

Натомість щоб почати продавати товари на Prozorro Market, постачальники мають пройти кваліфікацію до категорії (фармацевтичні препарати) і подати необхідні документи лише один раз. Цього достатньо, аби позмагатися за перемогу у всіх 100 закупівлях. Бо це одна категорія, і постачальникам не потрібно щоразу підвантажувати документи, слід лише сформувати ціну пропозиції для кожної закупівлі. 

З іншого боку, для лікарень це спрощені закупівлі без необхідності розробляти технічне завдання та перевіряти документи постачальників (це вже зробив адміністратор), вища конкуренція (бо більша кількість постачальників візьме участь у закупівлі) і відповідно нижча ціна.

Е-КАТАЛОГ І ВІДКРИТІ ТОРГИ

Спочатку Prozorro Market був інструментом допорогових закупівель (до 200 тис. грн). Після повномасштабного вторгнення це обмеження усунули, надавши можливість замовникам швидко закуповувати товари в маркеті на будь-які суми.

Наступним кроком у розвитку Prozorro Market було рішення Уряду в липні минулого року робити закупівлі визначеного переліку ліків та медвиробів обов’язково через е-каталог. Цей пункт є частиною заходів Державної антикорупційної програми НАЗК до 2025 року. 

У І кварталі 2024 року, за даними BI Prozorro, майже половина (44%) продажів ліків в електронній системі закупівель Prozorro відбувалася через е-каталог Prozorro Market.

Починаючи з липня 2023 року і до сьогодні каталог демонструє більшу конкуренцію, економію, коротший термін закупівель, успішність процедур, ніж було до того, як інструмент став обов’язковим, а також у порівнянні з відкритими торгами.

За словами Надії Бігун, заступниці міністра економіки, понад 70% всіх закупівель (медичних товарів, товарів широкого вжитку, електроенергії тощо) нині відбуваються через конкурентні тендери. Конкуренція у системі  Prozorro зростає: у 2022 році було 1,86 учасника на тендер, у 2023 – 2,02, у І кварталі 2024 року – 2,36. 

Рушієм цього тренду є електронний каталог Prozorro Market: тут конкуренція у закупівлях становить 3,53 пропозиції на тендер. А лише по медичній частині цей показник становив 3,24. 

Ключові показники закупівель медтоварів у в каталозі за перший квартал можна переглянути в інфографіці нижче.

Джерело: дані Медичних закупівель України

За результатами аудиту держзакупівель в Україні, проведеного компанією SMD, перехід на закупівлі через Prozorro Market сприяв зменшенню цін на медтовари та більш ефективному використанню державних коштів.

«Prozorro Market дозволяє робити закупівлі частіше і меншими обсягами, що покращує планування та зменшує обсяги «заморожених коштів», що пішли на закуплені, але ще не використані ліки», – підкреслюють аналітики компанії.

ЯК РОЗПОДІЛЕНІ ФУНКЦІЇ В Е-КАТАЛОЗІ

Prozorro Market – це екосистемний продукт. Кожен зі стейкхолдерів у системі має чітко обмежений функціонал:

  • Уряд в особі Мінекономіки та Міністерства охорони здоров’я є розробником політик: формує закупівельну та правову політики;
  • ДП «Прозорро» визначає архітектуру даних та адмініструє центральну базу даних;
  • Центральні закупівельні організації (Медичні закупівлі України, Професійні закупівлі, Українські спеціалізовані системи)  створюють категорії, специфікації товарів та кваліфікують/дискваліфікують постачальників;
  • Електронні майданчики створюють інтерфейс для користувачів та займаються техпідтримкою.

ЦІНА/ЯКІСТЬ ТОВАРІВ

Як і у відкритих торгах, ключовим критерієм для визначення переможця закупівлі є ціна. Але очевидно, що не завжди найдешевший товар задовольняє медичні заклади.

То як їм захиститися від закупівлі неякісних товарів? Медичні закупівлі України, перед включенням до каталогу детально прописують технічне завдання, що дозволяє відсіяти постачальників, що пропонують товари сумнівної якості.

Тобто якість товару можна визначати технічними вимогами. Якщо постачальник привезе невідповідний товар – замовник має право його не приймати так само, як і у відкритих торгах. 

Водночас, згідно із законодавством, замовники при закупівлях від 500 тис. грн не можуть прописати в технічних вимогах товар конкретного бренду чи з унікальною характеристикою – ані в Prozorro Market, ані у відкритих торгах.

«Додавання унікальних характеристик товарів дозволить створювати запити “під свого” постачальника, що дискримінуватиме учасників публічних закупівель», – додає Олександр Вінницький, заступник генерального директора з інформаційних технологій ДП «Прозорро».

Але під час закупівель медвиробів ситуація дещо інша. За словами Едема Адаманова, генерального директора МЗУ, замовники поки не можуть включати до умов закупівель нецінові критерії. 

«Ми спільно з Європейською бізнес-асоціацією та іншими стейкхолдерами рухаємо цей процес. Тут важливо врахувати досвід європейських країн, при цьому не обмежуючи конкуренцію», – пояснює Едем Адаманов.

ВИМОГИ ДО ПОСТАЧАЛЬНИКІВ

Перед тим, як отримати можливість реалізувати товари у медичній частині е-каталогу, учасники ринку проходять обов’язкову перевірку МЗУ. Однією з кваліфікаційних вимог є наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Для кваліфікації до категорії ліків необхідна ліцензія на виробництво чи торгівлю ними, для наркотичних та психотропних засобів – ліцензія на право обігу таких засобів.

Крім того, відділ з питань антикорупційної роботи та комплаєнс МЗУ перевіряють постачальників на відсутність підстав для відхилення, які встановлені пунктом 40 Порядку Постанови №822 й аналогічні підставам дискваліфікації учасників відкритих торгів.

Фахівці МЗУ аналізують дані з таких джерел: 

Постачальника включають до е-каталогу, якщо він відповідає кваліфікаційним критеріям і стосовно нього немає підстав для відхилення заявки. Перекваліфікація відбувається раз на три роки.

Водночас МЗУ регулярно перевіряє вже кваліфікованих постачальників на факт вчинення ними антиконкурентних узгоджених дій або інших порушень, що стали відомі МЗУ від органів влади, громадськості та ЗМІ. Якщо подібні факти підтверджуються – постачальників виключають із каталогу.

БАЛАНС ІНТЕРЕСІВ

Функціонал е-каталогу надає можливість виключно замовникам поскаржитися на недобросовісних учасників ринку. Постачальник, на якого надійшло три скарги на місяць або 5 за три місяці від різних замовників,  блокується на 90 днів. 

Трапляється, що замовники в запитах пропозицій в е-каталозі вимагають додаткові документи або прописують додаткові вимоги в договорах, хоча такі дії заборонені законодавством. В таких випадках учаснику ринку варто звернутися із офіційним запитом до керівництва замовника для усунення неправомірних вимог та інформування щодо наміру захисту своїх інтересів у суді, якщо такий запит не буде враховано. 

Представники ДП «Медзакупівлі» запевняють, що бачать ці зловживання, і радять використовувати типові договори по лікарських засобах та медвиробах. 

«На жаль, нині типові договори мають  для лікарень рекомендований характер. Коли буде запроваджено е-контрактинг, лікарні будуть зобов’язані використовувати такі документи. Це рішення дозволить захистити постачальників від неправомірних вимог замовників», – пояснює гендиректор МЗУ Едем Адаманов.

Крім цього, бізнес скаржиться на технічні проблеми з боку МЗУ під час додавання/валідації товарів, відповідей на запити тощо. У Медзакупівлях визнають, що через зростання популярності цього інструменту серед постачальників та замовників одномоментно збільшилася кількість постачальників і товарів, які необхідно додати в Prozorro Market. 

Для порівняння: до минулорічної постанови про обов’язковість закупівель через каталог МЗУ в середньому отримували на розгляд до 200 товарів на місяць, нині – до 500 товарів щодня.

В Медзакупівлях додають, що автоматизували процес додавання товарів до е-каталогу і нині опрацьовують усі запити в порядку черги та працюють над ще більшою автоматизацією.

ЕКОНОМІЯ ДЕРЖАВНИХ КОШТІВ

Аби постачальники та замовники були в курсі всіх нововведень та краще розуміли алгоритм роботи з каталогом, МЗУ проводять багато вебінарів, зустрічей з учасниками ринку, виїзних семінарів по регіонах України. Цього літа адміністратор також планує низку виїзних практичних воркшопів для замовників, аби допомогти їм заощадити ще більше часу та коштів на закупівлях. 

За даними Медичних закупівель України, адміністратора медчастини каталогу, економія лікарень (основного клієнту Prozorro Market) на закупівлях у І кварталі 2024 становила понад 1,2 млрд грн. У середньому це 16% від очікуваної вартості проти 8% у відкритих торгах. Економія на ліках вища, ніж економія на всьому обсязі товарів (10% та 5% відповідно).

У січні-березні 2024 року обсяг продажів медтоварів через е-каталог виріс до 6,13 млрд грн. Це в 2,4 рази та майже в 22 (двадцять два!) рази більше, ніж у минулому (2,55 млрд грн) та позаминулому (28 млн грн) роках відповідно.

Наприклад, як свідчать дані Prozorro, Вінницька міська клінічна лікарня №1 заощадила на закупівлях обладнання для анестезії та реанімації 92,4 тис. грн або 31%, Рахівська районна лікарня заощадила 264,5 тис. грн або 47% на закупівлі фармацевтичної продукції, а Запорізький регіональний протипухлинний центр заощадив 180 тис. грн або 23% на закупівлях медичних матеріалів.

За словами Михайла Радуцького, голови Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, ці цифри говорять про те, що частина керівників медзакладів уже зрозуміли користь використання каталогу.

«Водночас при закупівлях на рівні лікарень виникають корупційні ризики. Саме для того, щоб їх уникнути, запроваджена система закупівель через електронний каталог. Наразі залишаються генеральні директори медичних закладів, які з різних причин відмовляються користуватися цим інструментом. Доцільно посилити роз’яснювальну роботу, довести до керівників закладів переваги е-каталогу, що дозволить у перспективі перевести більшу частину регіональних закупівель на цей інструмент», – зазначає Михайло Радуцький.

Він також додає, що у Комітеті разом з МОЗ, МЗУ, Мінекономіки, НАБУ та НАЗК розроблено законопроєкт № 10282, який дозволить заощаджувати 15-30% на закупівлях через е-каталог дорогого обладнання. Така економія вкрай важлива під час повномасштабної війни, коли бюджетні ресурси обмежені.

Prozorro Market має «вузькі місця», як і будь-яка складна система. Але ключові стейкхолдери системно працюють над його вдосконаленням, враховуючи зауваження та пропозиції користувачів. Адже е-каталог довів свою ефективність та став одним із ключових закупівельних інструментів країни, що покриває потреби держави у медтоварах, електроенергії, харчових продуктах тощо. 

«Вокс Україна» публікує цей матеріал, оскільки, на нашу думку, він суспільно важливий. «Вокс Україна» не отримувала кошти за публікацію.

Автори:
Олена Самбрус, керівниця відділу маркетингу та комунікацій Prozorro

«Вокс Україна»

«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів.

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-