ДІАМ замість ДАБІ: а що, крім назви, зміниться в будівельному контролі?

ДІАМ замість ДАБІ: а що, крім назви, зміниться в будівельному контролі?

Аналітика
Укрінформ
Уряд позбувається помилок у зв’язку з ліквідацією Держархбудінспекції. Та без законодавчого унормування ситуацію не виправити, – кажуть експерти 

Поміж очікуваних реформ, які не вдалося втілити в “пандемічний” 2020-ий, – реальні зміни в системі архітектурно-будівельного контролю. Через специфіку цієї сфери, про нюанси якої відомо лише фахівцям і невеликій групі “посвячених” експертів, у публічній площині тема не набула такого розголосу, як, приміром, реформа митниці чи податкової. Не кажучи вже про медичну галузь або антикорупційну вертикаль. Водночас “посвячені” кажуть: збереження статус-кво в недореформованій системі ДАБІ таїть купу небезпек. Це й корупційні ризики – коли дозволи та рішення продаються за гроші, а прозорі тендерні процедури дискредитуються. Й економічні – коли “в тіні” обертаються мільярди, а до бюджетів нічого не потрапляє. Й технологічні – коли через консервування старих підходів гальмуються будь-які інновації, а отже – не йдеться про жодні “здорові” інвестиції й реальний прогрес. І соціальні – коли порушення правил та норм за відсутності держконтролю не лише підвищує градус соціальної напруженості (згадаймо протистояння довкола сотень незаконних будівництв чи про десятки тисяч жертв будафер), а й безпосередньо загрожує життю та здоров’ю українців.

Тож і не дивно, що “під ялинку” влада  ухвалила два важливі для старту (чи перезапуску) реформи рішення. Уряд затвердив постанову “Про деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду”, якою скасував низку попередніх ухвал, що були розкритиковані фахівцями. А президент видав указ про персональний склад Координаційної ради з вирішення проблемних питань у сфері містобудування, що, поміж іншого, шукатиме шляхи розв’язання проблем незаконної забудови і довгобудів, спорудження яких почалося за кошт приватних інвесторів – фізичних осіб.

Система архітектурно-будівельного контролю: крок вперед і два назад?

Реформування галузі стало однією із перших тем, якою ще до весняного карантину “впритул” зайнявся чинний Кабінет міністрів, скориставшись напрацюваннями “попередників” з уряду Олексія Гончарука. Восени 2019-го останній отримав від глави держави доручення побороти корупцію в системі ДАБІ. 13 березня минулого року відбулося виїзне урядове засідання, під час якого Володимир Зеленський повідомив про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції. Датованою тим же днем постановою КМУ замість ДАБІ створили три нових органи: Державну інспекцію містобудування, Держагентство з технічного регулювання у містобудуванні і Державну сервісну службу містобудування. Отже, ДАБІ – “універсального монстра”, що контролював практично всю систему правових і господарських відносин у цій сфері, – де-юре було ліквідовано. Його колишні відповідальність та функції розділили: Державній сервісній службі містобудування доручили реєстраційні дії у будівництві, Держагентство  з техрегулювання у містобудуванні мало визначати технічні параметри, будівельні норми, єврокоди тощо, “містобудівна” ж інспекція повинна, за задумом, опікуватися наглядом і контролем у будівельній галузі.

Утім, таке рішення розкритикувала частина “зацікавленого” бізнесу й експертного середовища. Та й Секретаріат Кабінету міністрів, до речі, також  оприлюднив негативні висновки щодо нього. Адже на такий крок не можна було іти, попередньо не внісши законодавчі зміни. Інакше – будь-які підзаконні акти в цій царині суперечитимуть закону (Закон України “Про регулювання містобудівної діяльності” від 2011 року). І це, певно, й стало однією з причин того, що станом на кінець 2020-го де-факто реформу так і не втілили.

За тиждень до новоріччя урядовці зробили і юридичний “крок назад”. Кабмін відновив дію постанови від 2011 року, якою повернув “дореформенний” порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. Двоє із “зачатих”, але так і “не народжених” за 9 місяців “дітищ реформи” – Державна інспекція містобудування й Державна сервісна служба містобудування – ліквідовані. Натомість Кабмін утворив Державну інспекцію архітектури та містобудування України (ДІАМ), що втілюватиме державну політику з питань держархбудконтролю і нагляду.

Віктор Глеба
Віктор Глеба

На думку колишнього заступника головного архітектора Києва, незалежного експерта в галузі містобудування Віктора Глеби, після невдалої спроби реформи повернути систему у “стару річку” уже не вдасться. З одного боку, ДАБІ, попри березневе рішення про ліквідацію, начебто продовжує існувати, має свій сайт, надає адміністративні послуги, веде низку реєстрів. З іншого – основних функцій з державного контролю та нагляду з березня минулого року відомство не виконує. І фізично відновити контроль та нагляд, лише змінивши назву із ДАБІ на ДІАМ, неможливо. Бо в ДАБІ вже немає ключових для цього департаментів – дозвільних процедур та нагляду і контролю – як це, власне, передбачено Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності”.

“Практичні наслідки уже маємо, – каже Віктор Глеба. – Мова, приміром, про надання дозволів на будівництво житлових комплексів замість гуртожитку МВС, складів ДП “Вугілля”, майна Інституту меліорації, на землях Національної академії наук поблизу “Феофанії”... Й це, за оцінками авторів реформи, не вважається корупцією. Бо корупція, на їхню думку, – лише заборона на спорудження об’єктів: мовляв, таким чином хтось намагається ставити палиці у колеса “чесному” будівельному бізнесу. Хоча насправді більшість відмов обґрунтовані: через невідповідність генеральним планам чи порушення державних будівельних норм. Тепер на ці “дрібниці” заплющують очі. Тож і не дивно, що у “перехідний період”, коли галузь ніхто не контролював, видали 4800 дозволів із порушенням ДБН” – підсумував експерт.

Реформування законодавства vs зміни через підзаконні акти

Головою новоствореної Координаційної ради з вирішення проблемних питань у сфері містобудування Володимир Зеленський призначив заступницю керівника парламентського Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олену Шуляк. Завдання нової структури визначено попереднім указом глави держави від  29 вересня. Мета – створення належних умов для реалізації права громадян на житло, напрацювання ефективних механізмів захисту прав інвесторів і забудовників об’єктів житлового будівництва та інших об’єктів містобудування, відповідно до пункту 28 частини першої статті 106 Конституції України.

Нагадаємо, раніше в уряді заявляли про напрацювання “дорожної карти” з розв’язання проблем незаконних забудов та проінвестованих населенням “довгобудів”. Поміж першочергових завдань – створення нової законодавчої бази, яка б унеможливлювала шахрайство із забудовами, гарантуючи захист вкладених інвесторами грошей у будівництво, та формування дієвих механізмів добудови незавершених об’єктів. Мета начебто благородна, завдання – “притомні”...

Утім, частина експертів доволі критично поставилася до “кадрового” вибору глави держави. Приміром, кандидат наук із державного управління Віктор Глеба нагадує, що саме Олена Шуляк була одним з ідеологів попередніх кроків з реформування галузі, що призвели до її розбалансування. І народна депутатка це сама визнала, назвавши ситуацію в галузі “провалом 2020 року”.

Олена Шуляк
Олена Шуляк

"Тікав від вовка, а потрапив до ведмедя", – українське прислів'я, яке ідеально описує те, що трапилося з реформою ДАБІ. Власне, саме ця реформа і удостоюється звання "провал року", оскільки її не те, що не зробили… навпаки – зробили гірше, ніж було. ДАБІ ліквідували, але замість неї створили три нові структури. Девелопери й забудовники кажуть: корупція нікуди не зникла. І я погоджуюся. Більше того, із сумом констатую, що "такса" зросла втричі”, – написала пані Шуляк. За її словами, тепер вся надія на рестарт реформи у 2021-му.

Але. Якщо це знову спробують зробити через ухвалення підзаконних актів, діла не буде, – переконані галузеві фахівці. Вихід – оновлення законодавства. І вже потім приведення усієї нормативної бази у відповідність із ним.

Законопроєктів багато. “Хороших і різних”. Та чи буде результат?

Далеко не всі вірять, що ВР вдасться досягнути консенсусу щодо узгодженого варіанта нового рамкового закону. Річ у тім, що в парламенті було зареєстровано 5 законопроєктів щодо цього. Із різними підходами, з різною ідеологією, а головне – з різними вигодоотримувачами від ухвалення того чи іншого документа. Два з них відкликали. Залишилося три “активних”.

1. Проєкт закону №3336. Як нагадує кандидат юридичних наук, старший партнер TOTUM LF Юрій Хапко, саме цей проєкт перебуває у Верховній Раді найдовше. “Його зміст, на мою думку, викликає найбільше питань, адже містить низку сумнівних положень. Одне з них – надання права здійснювати державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності експертам і експертним організаціям. Фактично – це створення таких собі "приватних ДАБІ", що може призвести як до зникнення корупції у цій сфері та суттєвого спрощення оформлення документів, так і до появи "чорних реєстраторів ДАБІ" та ще більшої кількості проблемних об'єктів”, – вважає пан Хапко.

Архітектор Віктор Глеба також застерігає від позбавлення держави функцій із нагляду та контролю у будівництві. Таке свого часу зробили з будівельною експертизою, яка зараз на 92% сконцентрована у приватних руках. Тобто, ми свідомо провокуємо ситуацію, коли відповідальність за будівельну безпеку в Україні нестимуть ТОВ – товариства з обмеженою(!) відповідальністю.

 “Не забуваймо також про діяльність “сірих” нотаріусів і “чорних” реєстраторів. Якщо такі ж схеми впровадять і в дозвільній сфері, “сірі” інспектори та “чорні” реєстратори через Єдину електронну систему зможуть без особливих для себе ризиків зареєструвати усе що завгодно. Приміром, зараз в системі за адресою Будинку профспілок на Майдані Незалежності зареєстровано торговельний центр, фізично розташований на проспекті Бажана. Точка реєстрації фельдшерсько-акушерського пункту села Бзів – у  Старонаводницькому парку Києва... Дуже часто прив’язка в Єдиній електронній системі здійснюється за недостовірними відомостями з підробкою експертних звітів та висновків технічного нагляду. Приватний контроль, переконаний, лише додасть проблем”, – наголошує Віктор Глеба. А передбачений авторами законопроєкту запобіжник у вигляді обов'язкового страхування відповідальності таких “приватників” навряд чи спрацює...

Юрій Хапко
Юрій Хапко

2. Проєкт №3875. На думку Юрія Хапка, цей документ “видається більш прогресивним для галузі з технологічної точки зору, адже пропонує впровадження BIM-проєктування (інформаційне моделювання будівельного об’єкта, його віртуальне спорудження, що дозволяє оцінити усі переваги та ризики, – ред.), обов'язковість розроблення містобудівної документації у векторній цифровій формі і, навіть, можливість з 1 вересня 2022 року автоматичної генерації містобудівних умов та обмежень програмними засобами”.

Пан Хапко лише сумнівається, що в українських реаліях це спрацює саме так, як задумано. Адже вплив місцевих органів архітектури на бізнес збережеться. Що в умовах потенційного підвищення вартості проєктних робіт може лише посилити корупційні ризики. Бо при виборі – відмовлятися від втілення будівельного проєкту чи “домовлятися”, – інвесторам відступати буде вже нікуди.

3. Проєкт закону №3876. “Документ, як на мене, досить символічно  визначає кримінальну відповідальність і кваліфікує значну кількість порушень у сфері містобудування як злочини. Наприклад, запропоновано кримінальну відповідальність за порушення у сфері містобудування, що спричинили шкоду  життю і здоров’ю осіб або значну майнову шкоду”, – наголошує Юрій Хапко. Утім, і цей документ, на думку експертів, потребує доопрацювання та більш чітких формулювань. Зокрема, наразі залишається відкритим питання щодо компетентності органів досудового розслідування злочинів у сфері містобудування.

Юрій Хапко додає: “Проаналізувавши усі законодавчі ініціативи, можна зробити висновок, що консолідована позиція абсолютно відсутня й окремі групи народних обранців кардинально по-різному бачать розвиток галузі. Кожен із законопроєктів містить як позитивні, так і суттєво негативні моменти, які можуть створити більше проблем, ніж їх розв’язати. Маю надію, що жоден з проєктів не буде ухвалено окремо в поточних редакціях. Натомість, варто створити консолідовану версію, яка вбере в себе найкращі ідеї кожного з них”.

Хоча Віктор Глеба вважає, що шанси на ухвалення документа, який поверне сферу державного архітектурно-будівельного контролю до повноцінного життя, мінімальні. “Оскільки експериментально можемо з’ясувати, що станеться, коли п’ятеро людей одночасно кинуться у вузькі двері... Занадто багато інтересів довкола сконцентровано. Й існують ризики “протягування” групами впливу саме свого документа”. Свідченням цього пан Глеба вважає те, що й досі не відбулося комітетських слухань щодо жодного із галузевих законопроєктів. Тож до підготовки консолідованого документа, схоже, іще далеко.

Владислав Обух, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-