Сенси театру: найкращі київські вистави з митцями Харкова і Львова

Сенси театру: найкращі київські вистави з митцями Харкова і Львова

Укрінформ
Традиції та несподіванки Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2025»

Переможців у семи номінаціях оголосили експерти ІІ Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2025». Фаворитами стали Олег Стефан і Тетяна Міхіна; Тамара Трунова і Аліна Сарнацька, постановки «Реквієм»,  «Brecht. Cabarett» та «Травіата». Відразу зазначмо, що склали список претендентів і голосували 12 експертів, серед них театрознавці, театральні критики і блогери та журналісти.

Організатор – Українське національне інформаційне агентство  «Укрінформ» – назвав у кожній категорії своїх найкращих митців театральної сфери та вистави. У цьому переліку  дипломантів Анастасія Пустовіт і Віталій Ажнов, Дмитро Захоженко, Андрій Бондаренко, драма «Король Лір»,  балет-біографія «Леся», студентська вистава «Сімейка Адамсів». У новій номінації «Відкриття року» переміг незалежний колектив «Пароль: Театр», створений 2025 року.  

Церемонія  оголошення переможців ІІ Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2025» перетворилася на дуже цікаву розмову багатьох учасників театрального процесу столиці, Харкова і Львова, а також експертів. Свої думки озвучили, зокрема, Віталіна Біблів, Олеся  Жураківська, Євген Нищук, Ганна Веселовська, Ольга Стельмашевська, Євген Лавренчук і Оксана Дмитрієва.

Улюблениця багатьох – акторка Анастасія Пустовіт – доєдналася онлайн, бо на сім днів випало щастя поїхати до коханого, який захищає Україну. Загалом повсякчас звучали подяки українським оборонцям за можливості в період повномасштабної російсько-української війни творити заради перемоги.

ВІДКРИТТЯ РОКУ, АБО ЯК СТУДЕНТИ НАСТУПАЮТЬ НА П’ЯТИ ПРОФЕСІОНАЛАМ

Беззаперечними є два аргументи щодо важливості Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум», що відбувається вже вдруге. Найперше – що більше говоримо про культуру і кожну його складову,  то міцнішою стає українська ідентичність.

«В умовах війни український театр не просто виживає, а розвивається й показує взірці справжнього світового мистецтва, – зазначив генеральний директор Укрінформу Сергій Череватий. –  Це надихає. Адже це ознака того, що наша нація жива, вона незламна, вона бореться».

Олеся Жураківська, Дмитро Захоженко, Сергій Череватий, Любов Базів
Олеся Жураківська, Дмитро Захоженко, Сергій Череватий, Любов Базів

По-друге, як зазначила режисерка Тамара Трунова, Київський  рейтинг Укрінформу  «Театральний інфобум» є оперативною ініціативою: експерти визначають найкращих фактично за період календарного року без одного місяця, із додаванням грудневих прем’єр попереднього року. Тоді як, наприклад, Всеукраїнський театральний фестиваль-премія «ГРА» («Great Real Art») – одна з найавторитетніших  і наймасштабніших театральних відзнак обирає переможців за віддаленіший період.

«Пароль: Театр»
«Пароль: Театр»

Першою вручили нагороду в новій номінації від Укрінформу – «Відкриття року».  Її отримала Альона Ковтун, засновниця, директорка-художня керівниця переможця – створеного молодою командою незалежного репертуарного колективу «Пароль: Театр». Він з'явився в Києві в березні нинішнього року і  вже випустив  десять прем'єр.

«Я хочу, щоб ви знали, що це неймовірні люди, які не просто живуть театром, це люди, які іноді навіть живуть у театрі, в буквальному сенсі цього слова, – розповіла про свою команду Альона Ковтун. –  Як сказала одна колега нашого театру, наш пароль не зламати, бо це не цифра, а люди».

Підтвердження того, що молоді студенти вже «наступають на п'яти» професіоналам і вриваються в театральне життя, за словами експертки рейтингу Яни Ягніченко, стала також нагорода «Найкраща вистава комедія/мюзикл. Вибір Укрінформу» постановки «Сімейка Адамсів», яку створила Майстерня Михайла Урицького на  кафедрі мистецтва театру ляльок Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого.

Михайло Урицький та Сергій Череватий
Михайло Урицький та Сергій Череватий

Режисер вистави Михайло Урицький зауважив: «Здається, це єдина театральна премія, яка взагалі відзначає студентів. І це неймовірно важливо, бо це наше майбутнє».

Наставник молоді закликав ходити на студентські вистави, приглядатися до майбутніх зірок. Він упевнений, що через роки ті, хто ще навчається, отримуватимуть нагороди за найкращі ролі, за найкращу режисуру, за найкращі вистави.

НАЙКРАЩІ АКТОРИ Й АКТОРКИ  ТЕАТРУ В КИЄВІ ТА СИЛА  ДРАМАТУРГІВ

Акторка Тетяна Міхіна
Акторка Тетяна Міхіна

До топу  театральних акторок у київських постановках,  за визначенням експертів ІІ рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум», цього разу ввійшли вісім виконавиць. Дві акторки за вистави за Шекспіром: Тетяна Міхіна за роль Леді Макбет  в однойменній виставі режисера Івана Уривського і Анастасія Пустовіт за подвійну роль – молодшої доньки Корделії та Блазня у виставі «Король Лір» львівського режисера Дмитра Захоженка. 

Дві акторки з постановок у київських театрах режисерки й режисера з Харкова: Віталіна Біблів за роль Амалії Баліке, власниці підприємства, що виготовляє ящики для снарядів і шукає зиску у воєнний час, у «Brecht. Cabarett» Оксани Дмитрієвої та Марія Моторна за роль Альчести у виставі «Подорож ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки прекрасної Альчести у Слобожанську Швайцарію» Артема Вусика (за романом Майка Йогансена).  

Акторка Віталіна Біблів
Акторка Віталіна Біблів

Також у списку домінантів Наталія Кобізька за роль Броні Ніжинської у виставі «Як стихне шуру-буря зла» американського режисера Річарда Нельсона, що розповідає  історію молодих актрис театру «Березіль» під керівництвом Леся Курбаса у 1920 році, коли вони ставили «Макбет». Ще Ольга Голдис за роль Гедди Габблер  в однойменній постановці режисера Давида Петросяна. І Ірина Ткаченко за роль у виставі «Робота  з тінню» режисерки Тамари Трунової.

«Я дякую ЗСУ за те, що дають можливість нам жити, творити, збиратися, дарувати оплески, увагу, життєвий час один одному. Я дякую своєму театру, який надає мені можливість розкривати свій талант. Обіцяю дивувати вас і надалі», – сказала переможниця Тетяна Міхіна.

Щемким відеозверненням поділилася Анастасія Пустовіт, яка отримала диплом «Найкраща акторка. Вибір Укрінформу». Зауважила, що особливо зараз в Україні для кожного митця дуже важливо розуміти,  «що те, що ти створюєш на сцені, має якусь інтелектуальну і мистецьку цінність». Це завжди додає мотивації рухатися далі. 

«Особливо, коли ти маєш свою власну позицію і висловлюєш її зі сцени. Тому для мене це особлива нагорода, не тільки з погляду мистецької цінності а і з погляду того, що я маю змогу бути сміливою», – сказала Анастасія. 

На театральному Олімпі столиці упродовж періоду з 1 грудня 2024 року по 1 грудня 2025-го, за визначенням експертів ІІ Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум», –шість акторів, які претендували на звання  найкращого.

Режисери Дмитро Захоженко і Тамара Трунова, за ними - експертки Людмила Олтаржевська та Ганна Веселовська
Режисери Дмитро Захоженко і Тамара Трунова, за ними - експертки Людмила Олтаржевська та Ганна Веселовська
Знову з вистави Театру на Подолі «Гедда Габблер» – Акмал Гурєзов за роль  автора книг про історію культури Ейлерта Льовборґа. Знову з «Короля Ліра» Театру на лівому березі – виконавець головної ролі Олег Стефан. Знову з «Подорожі ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки прекрасної Альчести у Слобожанську Швайцарію» Малого театру – виконавець головної чоловічої ролі Стас Весельський.

Георгія Хостікоєва номінували за роль Дон Кіхота у виставі «Плавучий острів» режисерки Поліни Медведєвої ув Театрі на Подолі.

Ще експерти внесли у список претендентів Віталія Ажнова за ролі у двох постановках у Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка: Фредері у виставі «Арлезіанка» режисера Дмитра Богомазова та Банко у «Макбеті» Івана Уривського. У названій резонансній сучасній техно-виставі за Шекспіром грає ще один актор із списку номінантів – Павло Шпегун, який  утілює  роль Малкольма, що повертається з армією, щоб відсторонити від влади  Макбета  й відновити закон та справедливість.  

актор Олег Стефан
актор Олег Стефан

Олег Стефан, який отримав титул найкращого актора,  у відеозверненні сказав, що його робота над образом Короля Ліра ще триває. «Самі розумієте, що такий великий матеріал потребує більшого часу, аніж два місяці, які в нас були відведені на підготовку», – зазначив він.

Гарні вистави і ролі в них можуть бути тільки тоді, коли є надійна першооснова – драматургія. Як зауважила Оксана Дмітрієва, головна режисерка Харківського театру ляльок імені Віктора Афанасьєва, яка поставила кілька вистав у Києві:  «добре, що відійшов той час, коли всі театри і наші драматурги існували в паралельних площинах».

Оксана Дмітрієва, головна режисерка Харківського театру ляльок імені Віктора Афанасьєва
Оксана Дмітрієва, головна режисерка Харківського театру ляльок імені Віктора Афанасьєва

У списку кращих драматургів нині Володимир Тука з п’єсою «22. Шлях героя»; Оксана Гриценко з «Я повернусь»;  Максим Курочкін із «Три швидкі та модні в цьому сезоні перукарки»; Тамара Трунова з «Роботою з тінню»; Сергій Кулибишев із «Поліандрією». Звання найкращої від експертів отримала Аліна Сарнацька з п'єсою «Баланс» (Театр Ветеранів). Вибір Укрінформу –  Андрій Бондаренко, який створив  «Brecht. Cabarett» за мотивами п’єси Бертольда Брехта «Барабани вночі».

Авторка п’єс Аліна Сарнацька
Авторка п’єс Аліна Сарнацька

Аліна Сарнацька від себе розширила список найдостойніших драматургів. «Це Олександр Жоган, який наразі воює; Антоніна Крим, яка наразі воює.  І, напевно, Катерина Пенькова, яка очолювала й організувала протест проти сексуального насильства в театрі, що є дуже важливим», – сказала вона. Драматургиня подякувала команді, в якій працює: Театру Ветеранів і «ТРО Медіа».

ВАЙБ ТЕАТРУ НА ЛІВОМУ БЕРЕЗІ І  «РЕКВІЄМ»  РЕЖИСЕРА ЄВГЕНА ЛАВРЕНЧУКА В ТЕАТРІ ІМЕНІ ІВАНА ФРАНКА

Режисерську першість отримала Тамара Трунова за виставу «Робота з тінню»  у Київському академічному театрі драми і комедії на лівому березі. «Найкращий режисер. Вибір Укрінформу» – Дмитро Захоженко за постановку  «Король Лір» на тій самій сцені.

«Це дуже доросла розмова з нашим суспільством, яке воліє уникати незручних тем, болісних тем, а скоріше намагається замовити якісь комфортні історії, – так охарактеризувала «Роботу з тінню» театрознавця і театральна критикиня Ольга Стельмашевська. – Мені видається, що це вистава політична, висловлення режисерки і театру».

Експертка рейтингу  вважає, що головна режисерка Театру на лівому березі Тамара Трунова з командою  створювала постановку  «із скальпелем в руках. І вона, буквально, ріже нас живцем, але для того, щоб урятувати».

Експертка Ольга Стельмашевська і режисер Дмитро Захоженко
Експертка Ольга Стельмашевська і режисер Дмитро Захоженко

Театрознавиця вважає: «можливо, це навіть ризиковано для здоров'я, але це так необхідно нашому театру». Ольга Стельмашевська виокремила у виставі «Робота з тінню» Тамари Трунової монолог ветерана й особливо монолог помічниці режисерки.

А акторка Анастасія Пустовіт перед тим про свій театр говорила: «Він не боїться складних розмов із глядачем, він не боїться бути, напевно, непопулярним. Я йому дуже вдячна за те, що в мене є змога там працювати, і за те, що я зможу говорити зі сцени мої власні погляди на те, що відбувається зараз в Україні».

Народна артистка Олеся Жураківська, керівниця Театру драми і комедії на лівому березі, не приховувала задоволення від того, що колектив  представлено в багатьох номінаціях і отримані нагороди. Зокрема, в номінації «Найкраща вистава/драма. Вибір Укрінформу»  здобула перемогу постановка  «Король Лір» режисера Дмитра Захоженка.

«Ми вкладаємо всі наші душевні сили для того, щоб створювати наші вистави. Мені дуже пощастило, що зі мною поряд Тамара Вікторівна Трунова, без перебільшення геніальна режисерка, – сказала директорка. – Мені дуже пощастило, тому що зі мною фантастичні актори – передовсім люди зі своєю позицією: дуже сміливі, дуже відверті. Мені дуже пощастило, що поряд зі мною талановиті режисери і загалом уся величезна команда ʺЛівого берегаʺ, 200 людей».

Щоправда, Олеся Жураківська зауважила, що іноді складалося враження, що до Театру на лівому березі багато хто не доїздить. «Я вас прошу, приїжджайте до нас, у нас потужний театр, у нас із колодязя вилазить істина, а це відбувається дуже рідко», – резюмувала вона.

Найкращою танцювальною виставою/балетом стала «Травіата» Раду Поклітару «Київ Модерн-балету». Її створили в межах святкування 20-річчя театру. Вибором Укрінформу у цій номінації став балет-біографія «Леся» режисера Артема Шошина від Art Ballet Company.

Найкращою виставою/драмою в рейтингу визнали «Реквієм» режисера Євгена Лавренчука від Національного будинку музики та Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка. Постановку без перебільшення грандіозною назвав експерт рейтингу Дмитро Єрьомін.

Експерт Дмитро Єрьомін, режисер Євген Лавренчук і продюсерка Ольга Кононенко
Експерт Дмитро Єрьомін, режисер Євген Лавренчук і продюсерка Ольга Кононенко

«У цій виставі багато чого відбулося вперше, – зазначив він. –  Уперше в Україні «Реквієм» Моцарта був виконаний в інтерпретації Роберта Левіна. Вперше на сцені Театру Франка Капела Лятошинського під керівництвом маестро Теодора Кухаря виконала цей твір в оригінальному форматі. Вперше на сцені цього театру свою виставу поставив режисер Євген Лавренчук, і я сподіваюся, що не востаннє».

Євген Нищук, генеральний директор-художній керівник Національного драматичного театру імені Івана Франка констатував: «Ми шукаємо ті речі, які колись здавалися неможливими. Я маю на увазі, коли два великі колективи різного жанру зливаються в одній контроверсійно, шалено, божевільно і талановитій ідеї режисера. І це дає справді великий результат, результат європейського розуміння – те, що вже десь, можливо, було, але було в іншому вимірі, без українського контексту».

Продюсерка проєкту Ольга Кононенко, генеральна директорка Національного будинку музики, сказала, що відчуває себе білою вороною серед театральної тусовки, адже є представницею концертної інституції, проте «щаслива, що я доєднана до театрального буму». Вона зазначила, що музична драматургія є самодостатньою, проте, коли є можливість поєднати музичну і театральну мову, отримуємо синергію, яка дає змогу посилити сенси, поглибити і відкрити щось надзвичайно нове.

Режисер «Реквієму» Євген Лавренчук переконаний, що найбільшою нагородою є процес створення постановки і синергія митців.

На початку церемонії нагородження  переможців ІІ Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2025» голова оргкомітету журналістка агентства Любов Базів зазначила, що з наступного року вже точно почнуть поважно називати подію традиційною і щорічною. Відлік ІІІ туру мистецького змагання розпочався для київських театрів 1 грудня.  

Валентина Самченко. Київ

Фото Данила Антонюка 

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-