«Повстання орга́нів» у Харківській філармонії
У перші дні жовтня у Харкові записали унікальний концерт під назвою «Повстання органів – мистецтво, не скорене війною». П’ять органів звучали одночасно – це вперше в Україні, а можливо, що й у світі, кажуть організатори. Проєкт об’єднав військових і цивільних та інструменти з різних міст.
Про ідею та її реалізацію розповідають кореспонденти Укрінформу.

ІДЕЯ, ЯКА НАПОВНИЛАСЯ НОВИМИ СЕНСАМИ
- Специфіка (диригування, – ред.), звісно, є, тому що немає класичного розподілу музичних інструментів, як в оркестрі: скрипки – зліва, віолончелі – справа… Відповідно, треба трішки повчитися, адаптуватися до цього ансамблю. Але це дуже цікаво, – говорить начальник відділення комунікації 5 окремої штурмової бригади, старший лейтенант Сергій Лихоманенко.
У «Повстанні органів» та в цивільному житті він – диригент, лауреат конкурсів. У війську отримав відповідний позивний – «Маестро». 28 лютого 2022-го музикант долучився до територіальної оборони, а у травні того ж року перейшов у 5 окремий штурмовий полк (нині – бригада).
Зараз Лихоманенко перебуває у відпустці. Щиро зізнається, що сумує за концертною роботою.
- До того, як став офіцером, я був бойовим медиком. Нині працюю у пресслужбі. Зараз у відпустці й можу собі дозволити займатися улюбленою справою. Дуже скучив. Але командування підтримує мистецькі ініціативи, – говорить Лихоманенко. – Музика завжди супроводжує людину в різних життєвих ситуаціях. Звісно, війна вплинула й на моє світобачення. Не тільки на сприйняття, а й на виконання музики. Це помічають й оркестранти, які працювали зі мною в цивільному житті й потім попрацювали зі мною вже як військовим.

Ідея створити ансамбль із органів з’явилася ще до пандемії COVID-19 та повномасштабного вторгнення РФ.
- В Україні це вперше, думаю, не тільки у мене, а й у будь-якого диригента. Бо зібрати фізично органи – п’ять штук в одному приміщенні – неможливо. Може, є деякі собори в Європі, які мають два органи невеличкі, – зауважує Лихоманенко.
Проєкт називають культурним документом епохи, що поєднує музику, документальну хроніку та свідчення військових. Органи символічно «повстають» проти тиші, адже у будівлі Харківської обласної філармонії через безпекову ситуацію нема змоги проводити концерти.

ГРАЛИ ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ
Для такого незвичайного ансамблю вибрали тільки українські твори, знайомі масовому слухачеві. Це Державний Гімн України, «Молитва за Україну» Миколи Лисенка, «Щедрик» Миколи Леонтовича, «Лісова фуга» Влада Солодовникова. Композитор Євгеній Жаку адаптував їх виконання під інструменти. Також зіграли композиції В’ячеслава Назарова та Миколи Колесси, написані саме для органів і добре відомі лише професійній аудиторії.
Одну композицію виконують ногами.
- Це мені спала на думку ідея зробити твір тільки для десяти ніг. У світі ще ніхто не писав твори для десяти ніг. Для чотирьох ніг є, для двох органістів, – говорить Жаку.
Два електричних органи організатори привезли з Києва, проте один із них «родом» з Донеччини, повідомив голова правління громадського об’єднання «Національна гільдія органістів України», військовослужбовець 5 ОШБр Євген Герзанич.

- Ще до великої війни, коли була антитерористична операція, приватна особа його продавала. Мене це дуже зацікавило. Я розповів про це Сергію (Лихоманенку, – ред.), і ми вирішили, що якось цей інструмент треба зберегти. Ще тоді ми, цивільні люди, за допомогою наших друзів, знайомих, волонтерів, військових зв’язалися. Оскільки це Донеччина, дуже важко було організувати, транспортувати. Але ми привезли його у Харків. Він стояв спершу у планетарії, там проходили концерти. А зараз, від початку повномасштабної війни, він перебуває у Києві на зберіганні у нашої органістки, – розповів Герзанич.
Другий «гість» зі столиці також має свою драматичну історію.
- Рік тому ми його перевозили, і наші вантажники його впустили. Він розбився вщент, і ми його збирали по шматках у прямому сенсі. Робили нові плати, деталі, – зазначає Герзанич.
Ще два електронних органи – харківські: з Державного музичного ліцею та Національного університету мистецтв ім. Котляревського.

НАЙБІЛЬШИЙ ОРГАН УКРАЇНИ – БЕЗ ПУБЛІКИ
Звісно, неможливо оминути увагою й інструмент Alexander Schuke, встановлений у Харківській обласній філармонії.
На початку вторгнення російським обстрілом був зруйнований дах будівлі, скління, вода лилася аж до нижніх поверхів.
- Це просто диво, що пошкодження даху сталося на кілька метрів далі, за органом, бо, як ви бачите, труби – аж під стелю. Якщо б потекла та вода… Катастрофа, – говорить заслужений артист України Станіслав Калінін. – У нас порушена система кондиціювання, бо один з дороговартісних приладів на даху був розбитий. І ми природним шляхом провітрюємо залу. За відсутності вентиляції для органу навіть пил – це небезпечно. Якщо він спресується в трубах, щоб довести орган до ладу, його треба розбирати і прочищати кожну трубу.
Органіст майже щодня приходить грати, завдяки цьому інструмент «дихає».
- Труби очищаються. Це живий інструмент, особистість. І для нього, як і для людини, дихання – то життя. Я все одно вчу нові програми, граю їх в інших містах. Роблю якісь відеозаписи – викладаю на ютуб, – ділиться Калінін.
Музикант неабияк радіє проєкту й наголошує, що філармонійний орган аж ніяк не головний в ансамблі, бо електронні інструменти звучать подібно до духового.

- Я дуже щасливий, що нам вдалося дійти до реалізації цього проєкту. Це була така давня ідея, давня мрія. І для мене, і для нашого органу – це дійсно величезне щастя, бо в нас найкращий органний зал у країні, найбільший і найсучасніший орган, з одного боку, а з іншого – здатний відтворювати автентичне звучання барокової доби й інших стилів. Це універсальний прекрасний інструмент. І зараз велика трагедія для нас, що він не може звучати для публіки, – констатує Калінін. – А цим проєктом ми хочемо показати, що навіть тепер, у такі страшні часи, цей орган залишається центром тяжіння для музикантів з усієї країни та для поціновувачів музики.

«ПОВСТАННЯ ОРГАНІВ» МОЖЕ СТАТИ РЕКОРДОМ
Крім Станіслава Калініна, солістами стали народна артистка Ірина Калиновська, лауреати міжнародних конкурсів Євгеній Жаку та Олена Болюх, а також асистентка-стажистка Університету мистецтв Поліна Чорна. Студенти цього мистецького вишу, майбутні професійні органісти, асистували (органіст не має можливості самостійно перемикати важелі тембрових регістрів, це роблять помічники, які завжди стоять поруч).
- За десятки літ існування концертного органу в Харкові – перший з’явився в 1986 році, жодного навчального інструмента в місті не було. А під час війни, посеред цього лиха, коли Харків постійно страждає від ударів, у нас такий прояв надії – поява (в 2025 році, – ред.) двох навчальних органів – у ліцеї та університеті. І ці молоді музиканти пізнають інструменти практично. Є відчуття того, що навіть у цей час Харків живе. І це життя, його повнота, відчувається, як ніколи, – наголошує Калінін.
Із цим погоджується і голова гільдії органістів.

- Тепер у Харкові зароджується нова українська органна школа. Це унікально, бо попри війну, коли намагаються зруйнувати у прямому сенсі місто, воно не просто живе, а й розвивається в такому напрямку, який дуже цікавий і який можна популяризувати, – це ще «неоране поле». Те, що почали викладати орган – вважаю, визначна подія, – каже Євген Герзанич.
Запис концерту «Повстання органів – мистецтво, не скорене війною» подадуть на реєстрацію національного рекорду України, повідомив Сергій Лихоманенко, – як найбільший органний ансамбль, що зіграв під час війни. Згодом відео викладуть у відкритий доступ.

- Буде і окремий канал, і на сторінках філармонії та нашої бригади опублікуємо. Щоб і в Україні, і у світі чули наші національні мелодії.
Мистецький проєкт реалізують за фінансової підтримки Українського культурного фонду в межах програми «Культурний Штурм».
Юлія Байрачна, Харків
Фото В’ячеслава Мадієвського