Ідеологічна війна. Код перемоги – єдність

Ідеологічна війна. Код перемоги – єдність

Укрінформ
Гендиректор Укрінформу Сергій Череватий - про роль національного агентства як базового джерела достовірної інформації 

Російська пропаганда постійно шукає шпарину в нашій інформаційній обороні, аби поширити міфи як у міжнародному, так і у загальнонаціональному просторі. Ворог усіма силами намагається, з одного боку, змінити ставлення наших стратегічних партнерів, а з іншого – вплинути на свідомість та настрої громадян України. 

Говорячи про міжнародний вимір інформаційного фронту, росія робить ставку на дискредитацію усіх гілок влади. Особливо це помітно в англомовному та франкомовному просторі. Поряд із цим, ворог активно заполонив інформаційний простір країн Глобального Півдня своїми недолугими міфами про те, що Україна нібито загрузла в корупції, що українців ніколи не було і, відповідно, не повинно бути, що в нас нібито розгул фашизму, що територія України – «ісконно русскіє зємлі». Все це впливає на сприйняття українців світом. І не лише звичайними громадянами, але представниками політичної еліти. А це вже напряму впливає на постачання зброї та політичну підтримку України у нашій Визвольній Війні. 

Ми разом переможемо через ретрансляцію нашого унікального коду – єдності великого народу вільної держави України. Окремий акцент, як я вважаю, має ставитись на ролі Укрінформу як базового джерела достовірної інформації про перебіг подій на фронті.   

Наш форпост ідеологічної війни синхронізує боротьбу усіх медіамайданчиків України

У період Другої світової війни Президент США Франклін Рузвельт створив Управління військової інформації, яке об’єднало такі потужні інструменти інформування населення, як радіо, друковані ЗМІ й навіть голлівудські кінокомпанії. Одним із результатів такої стратегії стали перші регламенти оцінки ворожої інформації, які у 1944 році дозволили ефективно ідентифікувати недостовірні повідомлення японської пропаганди та, відповідно, визначити подальшу перспективу боїв у Азійсько-Тихоокеанському регіоні. 

Наразі ми перебуваємо в епіцентрі наймасштабнішого інформаційного конфлікту в історії людства із застосуванням найсучасніших і найефективніших технологій. Пропагандисти минулих часів лише мріяти могли про такий вплив і адресність інформаційних систем, таке розуміння психології й навіть біології людини. І в цій інформаційній війні нам судилося перемогти, але для цього нам в Україні потрібно створити координаційний центр, який міг би консолідувати та синхронізувати незалежні й часом розрізнені національні інформаційні майданчики, особливо регіональні.

Ідеологічна війна – це такий самий фронт, де потрібно встановити контроль над простором та управляти хаосом бою

Від самого початку широкомасштабного вторгнення, очолюючи інформаційний спротив в ході оборони та визволення Київщини, я був прихильником застосування проактивної, агресивної інформаційної тактики в інформаційній війні з ворогом. А створена моїм колективом пісня «Байрактар» вщент розбила навіяний російською пропагандою наратив «Кієв за трі дня». До того ж висміяла ворога, додаючи впевненості українцям і на фронті, і в тилу.

Досвід інформаційної боротьби, набутий безпосередньо в ході війни, сформував чітке розуміння про завдання щодо інформаційної діяльності на загальнонаціональному та міжнародному рівнях. З одного боку, потрібно створити всередині країни таку «охоронну інформаційну систему», яка б технічно запобігала проникненню «російщини» ззовні. Водночас необхідно прокачувати «інформаційний імунітет» суспільства до будь-якої дози російської пропаганди, від «індивідуальних інформаційних ін’єкцій» до «інформації масового ураження».

За понад 20 років мого перебування на керівних військових посадах інформаційно-аналітичного та комунікаційного напрямку мені вдалося втілити в життя ряд медіапроєктів. Усі вони давали українцям розуміння необхідності побудови потужного власного сектору безпеки й оборони та вступу України до Північноатлантичного Альянсу та до Євросоюзу. Це було моєю громадянською позицією, котру я чітко декларував, незважаючи на зміни у владній верхівці і непевність суспільної думки в цьому питанні. 

Ліквідація ілюзій та міфів ворожої пропаганди – ключ до перемоги 

Під час реалізації інформаційної діяльності ми маємо насамперед пам’ятати, що перебуваємо у протистоянні з ворогом, який створив цілий модельний ряд ілюзій і сам став їх заручником. Ілюзія величі, ілюзія непереможності, ілюзія єдності, ілюзія сили. Завдяки масштабному фінансуванню та тотальному контролю в інформаційному просторі агресору легко вдавалося створювати різні міфи. Але ми їх ілюзії відправимо у небуття. Для цього інформаційна діяльність має реалізовуватись на принципах неупередженості, послідовності, прозорості та спрямованості на досягнення найголовнішої мети – якнайшвидшої Перемоги України. 

У цьому контексті головні складові інформаційної діяльності, на мій погляд, варто розподілити за наступними чотирма треками:

· інформування, спрямоване на підтримку військових дій, підвищення морального духу військових та цивільного населення, деморалізацію противника;

· розвиток контрінформаційної стратегії, а також залучення громадських об'єднань та медіа до роботи з правдивою інформацією задля протидії дезінформації та фейкам рф;

· значне масштабування, аж до переваги над рф, в інформаційному просторі;

· захист культурної спадщини від ворожих зазіхань та підтримка інформаційних проєктів, що сприяють збереженню історії та ідентичності.

Критичні матеріали також необхідні, у розумному дозуванні – це адекватна реакція інформаційного організму країни в умовах гібридної війни. Але пам’ятаймо – російська пропаганда постійно шукає інфоприводи й можливості для атаки. Тому нам необхідна інформаційна гігієна та єдність в ідеологічній війні.

Найперше, ми невідкладно розпочинаємо якісні зміни в організаційній моделі управління нашими закордонними кореспондентськими пунктами. Окремий фокус уваги – на Азійсько-Тихоокеанський регіон.

По-друге, ми змінюємо підхід: тепер весь світ триматиме руку на пульсі усіх воєнних злочинів та актів геноциду, які щохвилини вчиняє росія.

По-третє, ми започатковуємо нові медійні формати, на нових цифрових платформах, намагаючись адаптувати класичні жанри журналістики до потреб масового споживача. Для прикладу, короткі Reels можуть прекрасно поєднуватися з карикатурою, лонгріди можна подавати в тираж серіями… Інформаційний світ змінюється, стає неймовірно динамічним і швидким, отже, має змінюватися й Укрінформ, який стає не просто інформаційним агентством, а трансформується в інтрумент з активного захисту інтересів держави, зокрема на міжнародному рівні.

Важливо зберігати усвідомлення, що інформаційний фронт простягається від наших редакційних кімнат, студій, телеграм-каналів, інтернет-майданчиків – безпосередньо до споживачів інформації. Це усвідомлення дозволить перетворити внутрішню дискусію, що є неминучою в демократичному медіапросторі, в консолідований інформаційний форпост.

І найголовніше – віра. Віра в нашу Перемогу, в нашу силу, в нашу здатність об’єднуватись. Жодна війна не вигравалася без такої віри. Втративши віру, ми втрачаємо внутрішню мобілізацію, мотивацію і самі віддаємо ініціативу в руки ворога. Саме віра в Перемогу дає можливість перемагати у нерівному протистоянні. Саме віра мобілізує і тримає в тонусі суспільство. Віра, що була такою відчутною у 2022-му, котра відчувається і зараз в бойових підрозділах.

Щиро вірю, що об’єднавшись у потужний інформаційний альянс, ми значно скоротимо шлях до нашої спільної Великої Перемоги.

Сергій ЧЕРЕВАТИЙ, Генеральний директор Укрінформу, полковник ЗСУ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-