Освітяни волинських громад вчилися створювати спроможну освітню мережу

Децентралізація

Представники волинських громад дізнавалися, як оптимізувати шкільну мережу та організувати якісний діалог між учасниками цього процесу, не у зовсім звичний для дорослих спосіб – у формі гри. 

Семінар “Створення спроможної освітньої мережі. Від прийняття рішення до реалізації плану оптимізації” за участю експерта шведсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні” Айдера Сеїтосманова ініціював Волинський центр розвитку місцевого самоврядування, який створено за підтримки Програми “U-LEAD з Європою” та Мінрегіону.

Директор Центру Анатолій Пархом'юк у вітальному слові наголосив на важливості секторальних реформ, зокрема у галузі освіти.

Експерт шведсько-українського проекту "Підтримка децентралізації в Україні" Айдер Сеїтосманов розповів, що мета семінару - навчити представників відділів освіти та дотичних служб професійно ухвалювати рішення, а також встановити діалог.

"Серед найболючіших процесів українських громад - оптимізація освітніх закладів. І кожна помилка має дуже високу ціну. Тому ми й розробили незвичайний формат гри для того, щоб навчити представників ОТГ вести діалог. Саме метод гри в такому дуже болючому питанні, як оптимізація, вважається найбільш успішним та ефективним, адже процес оптимізації вимагає якісного обговорення, без емоцій та популізму, навколо конкретних фактів, а також пошуку взаємовигідних та оптимальних рішень. Саме цього нині не вистачає в громадах. Ми спостерігаємо шалений дефіцит діалогу. Ця гра дає можливість попрацювати навколо реальної ситуації, адже вона розроблена на основі подій, пов'язаних з оптимізацією освітніх закладів, і на базі міжнародного досвіду щодо її проведення. Вона демонструє весь алгоритм цього складного процесу", - сказав Сеїтосманов.

Читайте також: Гніванська ОТГ реалізує найбільший в області проект з енергоефективності

За його словами, спілкування під час виконання завдань гри дає змогу обмінятись досвідом та вивчити кращі практики, напрацьовані у цій сфері. Адже фахівцями шведсько-українського проекту розроблено платформу горизонтального обміну досвідом, яка дає можливість вивчати та застосувати будь-яку хорошу українську освітянську практику в ОТГ.

“Цю базу даних кращих напрацювань легко знайти в Google. Просто необхідно зареєструватись тут. Звичайно, серед майже восьмисот ОТГ є громади-лідери. Багато з цих громад є міськими, але приємно, що селищні та сільські є теж. Хоча немає жодної громади, яка б могла сказати, що вона все врахувала і використала свій потенціал максимально. Хтось є успішним у проведенні оптимізації, хтось створив дуже ефективну систему управління освітою, в когось якісні послуги для вчителів забезпечує налагоджена методична робота, хтось сильний у призначенні директорів шкіл - тобто, є різні варіанти. Впевнено можу сказати, що позитивом є те, що в кожній області діють три-чотири громади, які в чомусь кращі. Наприклад, на Волині – Зимнівська ОТГ. Свого часу тут створено ефективний методичний кабінет. Це дуже важливо, бо не може бути реформи без якісного методичного забезпечення. Він у них працює. І коли ми цією успішною практикою поділилися на загальному ресурсі – маємо понад 500 її завантажень. А це свідчить про великий попит. Проте в цій же Зимнівській громаді в інших питаннях є куди рости”, – наголосив Сеїтосманов.

Кінцевим результатом будь-яких перетворень у галузі освіти має бути учень і якість знань, яких вын набуде. На цьому, зі свого боку, наголосив радник з муніципальних послуг Волинського центру розвитку місцевого самоврядування Петро Лавринюк.

“Головною метою реформування системи освіти у громадах має бути те, чи може дитина навіть з найвіддаленішого села вступити до вишу будь-якого рівня. Адже освіта - це не приміщення і люди. В центрі усіх змін має бути дитина і можливість її розвитку", - акцентував Лавринюк. 

Представниця Поромівської об’єднаної територіальної громади Надія Жук вважає такі семінари вкрай необхідними. За її словами, у багатьох ОТГ процес оптимізації освітніх закладів є дуже болючим. У своїй громаді програму оптимізації вони готували майже весь минулий рік, зараз мають опорну школу з філіями й охоче діляться своїми напрацюваннями.

“Нам вдалося правильно розставити акценти, тому особливих проблем під час оптимізації своїх освітніх закладів у нас не було. Проте, це навчання є дуже актуальним і потрібним для волинян, адже за допомогою запропонованої гри виробляється правильний алгоритм оптимізації шкільної мережі. На місцях це дозволить уникнути багатьох помилок, а також їхніх наслідків”, - додала Жук.

На семінарі освітяни також навчилися збирати, оцінювати й аналізувати дані, розробляти критерії, визначати та моделювати цілі, пояснювати їх, тобто робити конкретні кроки й нести відповідальність за них. У комплексі все це вплине на якість оптимізації закладів освіти у громадах та поліпшення рівня освіти учнів загалом.

Програма “U-LEAD з Європою” спільно фінансується Європейським Союзом і його кранами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.

Фото: Ольга Шарута