$9 млн. за півмісяця – обійшлася Україні і судновласникам «Азовська блокада»

Аналітика

Тим часом, доки Європарламент б’є на сполох, наші чиновники «ділять» з агресором рибні запаси…

Після тритижневої перерви Росія відновила незаконні затримання торговельних суден у відкритих водах (тобто, не йдеться про Керченську протоку, де піратство не припинялося) Азовського моря (на ілюстрації нижче – «Район №2»). Вранці 21 жовтня представники держави-агресора зупинили суховантаж SEA BIRD, IMO: 8202941. Країна власника - Ліван. Судно, яке прямувало до Бердянська, затримали на дві години. А увечері наказ зупинитися від корабля берегової охорони РФ отримав інший ліванський суховантаж - BLUE MOON, IMO: 8113293. Не пояснюючи причин, «пірати в російських одностроях» протримали судно, яке прямувало з України до Лівії, понад дві години.

«Це - перші затримання росіянами суден посеред моря під час руху за період із 29 вересня», – йдеться у зведенні Моніторингової групи «Майдану закордонних справ», «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень» та BlackSeaNews. Як пояснюють аналітики, тривала перерва пов'язана не із «доброю волею» Кремля, а з коригуванням тактики блокади після появи в Азовському морі нових катерів українських Військово-морських сил.

«Рішення щодо перебазування до Азова швидкісних катерів ВМСУ і двох допоміжних, також озброєних, кораблів далося взнаки, - каже в коментарі Укрінформу голова спостережної ради «Майдану закордонних справ» Андрій Клименко, - із середини вересня район затримання росіянами суден під час руху змістився на 30 миль (50 кілометрів) на південь, ближче до окупованого Криму».

Отже, агресор боїться «відповіді» у 12-мильній зоні біля берегів материкової України. Також відносну пасивність РФ (а у вересні зменшилась і кількість затримань суден на вході/виході з Азовського моря) Андрій Клименко пояснює активною позицією України, вітчизняних і світових ЗМІ на міжнародній арені та офіційними заявами США і ЄС.

Але робити висновки, що політика Кремля щодо наших портів на Азові змінилася, не варто. Адже практика затримань цивільних кораблів на інших морських ділянках – зокрема, з обох боків Керченської протоки (на ілюстрації – «Район№1» і «Район№3), - не лише відновилася, а й посилились.

Технологія блокування портів Маріуполя та Бердянська // Фото: Facebook-сторінка Андрія Клименка

Причому, середня тривалість таких затримок на вході в Азовське море у першій половині жовтня зросла із 2-х до 4 діб. Ще гірша ситуація на виході з Азова до Чорного моря: середня тривалість зупинки зросла із 3-х до 6,5 діб. Побито і «рекорд» найбільш тривалої зупинки - 282 години! Майже 12 діб чекав дозволу на прохід із Азовського моря у Чорне великий канадський балкер під прапором Маршаллових островів FEDERAL NAGARA; IMO: 9805257. На облавку - 20 тисяч тонн сталі, яку доправляли із Маріуполя до Туреччини.

Аналітики вперше оцінили прямі втрати судновласників внаслідок вимушеного простою суден на вході/виході з Азовського моря за період із 1 липня до 15 жовтня. Загалом на вході до Азова екіпажі втратили 517, на виході - 745 діб. Прямі збитки, заподіяні унаслідок цих незаконних дій Росії, сягнули майже 9 мільйонів доларів. Непрямі збитки без відомостей про специфікацію вантажів та умов контрактів на перевезення оцінити неможливо.

Андрій Клименко

«Росія поставила перед собою завдання економічно «вбити» обидва українські порти на Азові, - говорить Андрій Клименко, - Ворог і надалі вдаватиметься до таких дій, навмисне затримуючи як судна, що йдуть в баласті (порожні), так і - особливо – завантажені кораблі. І робитиме він це, доки не отримає адекватну відповідь. Найефективнішим кроком, окрім дипломатичних зусиль «на усіх фронтах», за нинішніх умов будуть масштабні санкції проти російських та іноземних судновласників і кораблів, які виконують рейси до портів анексованого Криму», - каже експерт.

У Європі готують нові антикремлівські санкції…

Про неприпустимість агресивних дій Росії в Азовському морі і ймовірність запровадження додаткових санкцій проти Кремля напередодні говорили учасники дебатів у Європарламенті. 

«Порушення Росією норм міжнародного права – не новий факт. Але спроба анексії Азовського моря та часткова блокада українських портів – це черговий серйозний виклик, що погіршує європейський режим на морях. Очевидно, що це більш серйозно, ніж торговельні та економічні питання. Ситуація в Азові поступово може перетворитися на новий конфлікт», - заявила від імені політичної групи Європейської народної партії депутат Сандра Калнієте.

Черговою атакою Росії проти суверенітету, безпеки і територіальної цілісності України, а також прямим порушенням міжнародного права назвав будівництво керченського моста та події в Азовському морі представник політичної групи Прогресивного альянсу соціалістів і демократів Віктор Боштінару.

«Єдиною відповіддю на це грубе порушення міжнародного права є запровадження додаткових обмежувальних заходів проти агресивного Кремля», - переконаний депутат від політичної групи Альянсу лібералів та демократів за Європу Петрас Ауштревічус.

Голосування за резолюцію Європарламенту щодо дій Росії в Азовському морі заплановане на четвер. Проекти документа подали п'ять найбільших політичних груп законодавчого органу ЄС. Тож рішення, вочевидь, буде позитивним. Конкретний перелік санкцій ще обговорюють.

А в Україні ділять рибу з агресором

Доки в Європі обговорюють можливості впливу на «російських піратів», в Україні, у престижному комплексі відпочинку поблизу Києва, представники Держрибагентства та інших державних інституцій, в тому числі МЗС і Мінюсту, ділять рибні запаси Азова із делегацією країни-агресора. Напередодні розпочалося триденне засідання російсько-української комісії з питань рибальства в Азовському морі. Про це на своїй сторінці у Фейсбук повідомив голова спостережної ради «Майдану закордонних справ» Андрій Клименко 

«Ділити квоти» на вилов риби із державою, яка розв’язала проти України війну, справді якось нелогічно. При цьому представник Президента України в Криму Борис Бабін у коментарі до публікації пояснив:

«Представництво Президента України в АРК бере участь у заході винятково з метою захисту державних інтересів. Нехай нам представники РФ пояснять кілька аспектів щодо Азова, щодо квот, які йдуть на Крим з РФ, щодо мілітаризації та викрадених рибалок. А потім ми діятимемо - відповідно до повноважень»…

При цьому Борис Бабін повідомив, що Представництво Президента в АРК просило скасувати зустріч. Утім, її активно лобіювали в Держрибагентстві - за підтримки окремих представників Мінюсту і МЗС.

Рефат Чубаров

Додам, що в середу вранці засідання російсько-української комісії з питань рибальства заблокували. На місце проведення дивного зібрання приїхали парламентарії й активісти на чолі з народним депутатом України Рефатом Чубаровим. Останній звернувся до Служби безпеки України з вимогою негайно видворити представників окупантів з української території – тим більше, що голова російської делегації Ігор Рульов торік незаконно відвідував анексований Крим. Тобто, його взагалі не повинні були впускати на нашу землю. Вочевидь, не раз бували на окупованому півострові і інші члени делегації. Росіяни «злякалися націоналістів» і покликали із посольства своїх дипломатів. А українську делегацію фахівців зі співробітництва з окупантами викликали «для консультацій» до вітчизняного МЗС.

Укрінформ стежить за розвитком ситуації. Оновлюйте нашу інформаційну стрічку. Далі буде…

Владислав Обух. Київ