Росії вже важко прикидатися навіть «бензоколонкою»
Атаки на НПЗ призвели до проблем на АЗС
1 вересня на території Ново-Ярославського нафтопереробного заводу «Славнефть-ЯНОС», одного з п'яти найбільших НПЗ Росії, спалахнула пожежа. Це підтвердив губернатор регіону Михайло Євраєв. Проте, за його словами, вона «не пов'язана з атакою безпілотників, а має техногенний характер».
До цього в тимчасово окупованій Феодосії також сталася масштабна пожежа на місцевому НПЗ. Місцева «влада» не заперечує цього факту, але також переконує, що «причиною стала не атака дронів, а порушення технології зварювальних робіт».
Два окремі світи: Москва і регіони
Отже, нова російська «дронна нормальність» ще й досі не може перейти від пропагандистсько-техногенних «хлопків» до визнання «реалій на землі». Росіянам дотепер пропонують існувати у двох паралельних світах. В одному їм регулярно кажуть про загрозу від дронів, а в іншому – про «зварювальні роботи».
Зрештою, кримський «гауляйтер» Аксьонов оголосив про обмеження обсягу продажу палива – не більше 20 літрів в одні руки. Але в Москві інша картина світу. «У Криму ціна на бензин на АЗС стабілізувалася. Черг на них майже немає. Ці проблеми широко висвітлювали світові ЗМІ як успіхи ЗСУ й наростання проблем у Росії. Тепер здається, що вони зникли. Однак, західні ЗМІ ігнорують цей успіх нашого уряду, і у світової громадськості залишиться враження про серйозні проблеми з бензином у Росії, хоча це не так. У результаті десятків таких кейсів і виникає абсолютно різна картина світу в Росії і в тих, хто перебуває в полі тільки західних мейнстрімних медіа. Це два дуже різні світи, і вони не розуміють один одного», – переконують «політологи» в Москві.
Що ж, на 1317 день повномасштабного вторгнення в Україну їх можна привітати з тим, що «успіхом» наказано вважати той факт, що «питання стосовно АЗС, видається, зникли». Проте на більш серйозному рівні – уряду РФ – визнано саме системну проблему щодо пального. Станом на кінець вересня в ній простоювали рекордні 38 % потужностей НПЗ (338 тисяч тонн на добу). 70 % простоїв стали результатом атаки дронів, яким у серпні вдалося вразити понад 20 великих НПЗ. У вересні ще чотири НПЗ зупинили випуск: – «Кинеф» у Ленінградській області, Рязанський НПЗ «Роснефти», Новокуйбишевський НПЗ і Астраханський ГПЗ «Газпрому».
«Незважаючи на вжиті заходи щодо захисту об'єктів ПЕК, є ризики подальшого погіршення ситуації із забезпеченням внутрішнього ринку нафтопродуктами, цитує «Комерсант» звернення, яке направив голові уряду РФ Михайлу Мішустіну віцепрем'єр Олександр Новак.
Заслуговує на увагу інша його цитата, яку наводить «Интерфакс». На дискусійному клубі «Валдай» він запевнив, що «ситуація абсолютно контрольована. Спостерігається проблема забезпечення пальним у окремих регіонах, і в ручному режимі ми вирішуємо ці питання і забезпечуємо наявність та постачання відповідних нафтопродуктів».
Щодо «окремих регіонів», то станом на початок жовтня 2025 року їхній оновлений список, де спостерігають проблеми з пальним (дефіцитом бензину/збоєм постачання), нараховує понад 20. Географія: від Сахалінської області до Калінінградської.
Пальне в ручному режимі: від Сінгапура до ММА
Щодо «розв’язання проблеми в ручному режимі», про який каже Новак, то вже дійшло до того, що уряд РФ підготував пакет заходів стосовно імпорту бензину з Китаю та інших азіатських держав. Як повідомляє «Комерсант», крім КНР, Москва також розраховує закуповувати бензин у Південній Кореї та Сінгапурі. Для цього навіть планують скасувати ввізні мита на паливо. Крім того, уряд розраховує збільшити імпорт бензину з Білорусі.
Росія не була б Росією, якби й тут не придумала чогось «гібридного». «Новак запропонував дозволити на пів року використання монометиланіліну (ММА), октанопідвищувальної присадки. Це дасть змогу збільшити виробництво високооктанового бензину. Експерти відзначають, що ММА поліпшує детонаційну стійкість бензину, але може погіршити екологічні показники вихлопів», – повідомляє той самий «Комерсант».
Зазначмо, ММА офіційно заборонена у РФ із 2016 року. Ось що писали у 2014-му про цю присадку російські «Аргументы и факты»: «Зараз хочуть у виробництві бензину 5-го класу дозволити використання ММА. Цього в жодному разі не можна робити! ММА осідає в повітрі на висоті 60 см від землі й довго не розпадається. Ця добавка отруює наших дітей!» Будь-який бензин вдихати не рекомендовано, але симптоми отруєння ММА вражають: реакції гальмуються, людина задихається, вуха й кінчики пальців синіють...»
На профільних автомобільних ресурсах є безліч історій про те, «як розбавляють ММА». «Сировиною для ˮбодяжниківˮ слугує 80-й, а то й 76-й бензин. Або ті його марки, які зовсім не є паливними. А присадок потрібно не більше пари відсотків. ММА – найдешевша та найзручніша для підвищення октанового числа речовина. Процес дуже простий, розповідає колишній ˮбодяжникˮ: «Кинув у бензовоз потрібну кількість інгредієнтів – і все... Від нафтобази від'їхав із 80-м бензином, а до АЗС приїхав із 95-м». Прибуток – не менше 200–250 %».
Скільки з такими добавками і «прибутками» протягне Росія – невідомо. Але американський сенатор Джон Маккейн у 2014 році, після окупації Криму, заявив: «Росія – це бензоколонка, яка прикидається країною. Це клептократія. Це корупція. Це нація, економіка якої фактично залежить лише від нафти й газу, тому економічні санкції є важливими». «Санкційні» нальоти «невідомих» БпЛА на НПЗ, як бачимо, вже призвели й до проблем на АЗС. Росії вже значно важче прикидатися навіть «бензоколонкою». Не кажучи про «країну».
Макс Мельцер