Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Україна терміново потребує підтримки для захисту демократії – Transparency International

Україна терміново потребує підтримки для захисту демократії – Transparency International

Укрінформ
Міжнародна спільнота повинна об’єднатися, щоб захистити життя України, її демократичне майбутнє та міжнародне верховенство права

► Україна продовжує захищатися, але її лінія фронту під загрозою колапсу, а необхідна допомога США місяцями гальмується у Палаті представників.

► Пропагандистські кампанії Росії, що поширюються в Сполучених Штатах, продовжують хибно виставляти Україну як ненадійну націю, попри значний прогрес у боротьбі з корупцією.

► Результати війни в Україні матимуть глобальні наслідки. Міжнародна спільнота повинна об’єднатися, щоб захистити життя України, її демократичне майбутнє та міжнародне верховенство права.

Нещодавній  неприпустимий напад на Ізраїль з боку Ірану та його поплічників – це свіжий приклад серйозних загроз і актів, здійснених авторитарними режимами та їхніми близькими партнерами по всьому світу, включаючи росію. Занадто довго ці авторитарні суб’єкти відкрито прагнули дестабілізувати демократії та здійснювати жорстокі акти агресії. Це небезпечний момент. Автократи чекають, як США, союзники та міжнародна спільнота відреагують на протистояння, поширення насильства та зростання загроз.

Потрібні кроки у відповідь на тривалу агресивну війну Путіна проти України. Це вимагає негайної уваги, відновлення лідерства та дій з боку США та союзників у всьому світі, щоб стримувати росію. Українці щодня стикаються з агресією та жорстокістю з боку Росії. Протягом останніх двох років українські громадяни були об’єктами смертоносних, невпинних атак, у тому числі тисячі ударів безпілотників і ракет. Окрім того, допомога США, яка вкрай необхідна для захисту України від росії, місяцями гальмується в Палаті представників. Потрібно покласти край патовій ситуації в Палаті представників, а Україні надати надзвичайно важливу двопартійну підтримку США, зброю та боєприпаси для захисту своїх міст, громадян і територіальної цілісності від нових нападів і звірств. Хоча нам прикро через необов’язкову затримку у допомозі Україні, за яку вона платить високу ціну, нас підбадьорює той факт, що голосування щодо допомоги українцям та іншим партнерам США в Палаті представників може відбутися цього тижня (ситуація станом на 19.04.2024 - ред.).

Попри ці виклики, українці продовжують боротись на всіх фронтах. Це включає боротьбу з корупцією, яка, попри всі інші негаразди, з якими стикається Україна, залишається абсолютно важливою, якщо українці хочуть мати безпечне демократичне майбутнє. У цьому есе ми обговорюємо, як продовжувати просуватися вперед у боротьбі за демократію в Україні та боротися з корупцією і водночас вирішувати інші численні виклики, з якими Україна стикається на полі бою.

Друга річниця несправедливого повномасштабного вторгнення Росії в Україну настала та минула, а володимир путін продовжує свої невибіркові, смертоносні напади на українців. Серед них воєнні злочини проти дітей і цивільних осіб у кількох містах, таких як Київ та Одеса. росія також продовжує атакувати інфраструктуру та енергетичну систему України, остання атака зруйнувала Трипільську станцію. Російські війська посилено тиснуть на українські лінії фронту, враховуючи зниження кількості боєприпасів. Не можна втрачати жодного моменту: США та міжнародна спільнота мають посилити критично важливу підтримку України прямо зараз, щоб захистити демократію, права людини та безпеку в Україні та підтримувати вільний світовий порядок, який США та союзники побудували після Другої світової війни.

Росія ще не понесла повну відповідальність за свої варварські воєнні злочини, етнічні чистки та порушення прав людини. Міжнародний кримінальний суд (МКС) зробив кілька кроків у правильному напрямку. Він звинуватив російських військових у нападах на мирних жителів і руйнуванні критичної інфраструктури. Це доповнює ордери МКС на арешт Путіна та так званої уповноваженої з прав дитини Марії Львової-Бєлової у березні 2023 року за викрадення українських дітей. Використання пов’язаного з конфліктом сексуального та гендерного насильства як зброї є лише одним із прикладів неприйнятної тактики, яку використовують росіяни. У посмілілого путіна немає причин змінювати свою тактику. Операції, які проводяться на окупованих територіях України, ймовірно, повторяться по всій Україні, якщо росію не зупинити. Ставки надзвичайно високі, на що вказує і збільшення кількості доказів того, що росія здійснює геноцид проти українців.

Нікого не дивує, що мета росії знищити Україну та її майбутнє як сильної консолідованої демократії не змінилася. Автократ путін після фальшивих виборів у росії почувається впевненим, що достатньо придушив російську опозицію, і вірить, що виграє війну проти України та демократій у всьому світі. Зі смертю російського опозиціонера та антикорупційного активіста Олексія Навального, погрозами Кремля ядерною війною та зловісним втручанням у внутрішні справи Молдови світ побачив, як жорстоко путін відповість на будь-яку загрозу — уявну чи іншу — проти його авторитарної тиранії. На жаль, є певні особи, в тому числі у США, які продовжують вихваляти путіна як генія, не визнаючи його холоднокровним вбивцею.

Майбутнє України під загрозою, але українці продовжують рішуче  протистояти російській агресії, посилювати свої демократичні трансформації (включно з боротьбою з корупцією) та прагнути приєднатися до ЄС і НАТО. Попри прогрес у досягненні цих трьох цілей, Україна перебуває у переломному моменті. Важлива військова підтримка та ресурси, терміново необхідні для оборони України, продовжують навмисно затримуватись, включно Конгресом США. Україна розраховує, що США надаватиме економічну допомогу та адвокуватиме її вступ до НАТО. Терміни скорочуються, і законодавці Конгресу повинні відреагувати на ускладнення ситуації в Україні, включаючи занепокоєння щодо руйнування українських ліній фронту.

Президент Байден у своїй промові про становище країни минулого місяця мав рацію, використавши цю серйозну платформу, щоб чітко сказати про важливість лідерства США у протистоянні Путіну та наполягти на негайній безпековій допомозі Україні. Якщо оголошена можливість дій Конгресу на підтримку України не матеріалізується у ці вихідні, наслідки й загрози національній безпеці США та наших союзників і партнерів лише зростатимуть.

путін уже довів через руйнування, втручання та корупцію, посіяні по всьому світу, що плани росії лежать далеко за межами України. путін розглядає НАТО і Захід в цілому як екзистенційну загрозу, якій необхідно протистояти. Існують значні занепокоєння, що війна пошириться на інші країни за межі України, такі як Молдова, Польща чи країни Балтії в масштабній стратегії відтворення Російської імперії.

В основі цих блокувань у Вашингтоні та деінде лежить зловмисна й безжальна кампанія дезінформації та введення в оману, яку проштовхує путін, а іноді і його апологети в США. Використовуючи платформи соціальних мереж, Росія розпалює внутрішні конфлікти, уже втрутившись у вибори в США 2024 року та посилюючи антизахідні меседжі по всьому світу, як і брехню про Україну. Після жахливого теракту в московському концертному залі, в результаті якого загинули понад 100 людей, путін, замість того, щоб бути відвертим з росіянами, звинуватив в атаці Україну, хоча ІДІЛ взяла на себе відповідальність. Окрім того, попри те, що дезінформацію неодноразово спростовували, продовжуються заяви, що Україна є «однією з найбільш корумпованих країн у світі» та інші. Кремлівська пропаганда впливає на політиків США та на суспільні настрої, включно з явним прагненням підірвати надання пакетів допомоги Україні. І хоч більшість американців виступає за надання Україні військової та економічної підтримки, межа тонка, а між сторонами існує глибокий розкол.

Джерело: Чиказька рада з глобальних справ | Ipsos • 16-18 лютого 2024 | n = 1039

Співавтори Brookings, German Marshall Fund і Transparency International Ukraine опублікували дослідження та рекомендації щодо антикорупційних та демократичних реформ в Україні. Воно включає обмін антикорупційними рекомендаціями, пов’язаними з демократичними реформами в Україні, прогресом на шляху до членства в ЄС та стратегією прозорого та підзвітного процесу реконструкції та відновлення.

Хороша новина полягає в тому, що Україна, попри тривалу війну та ситуацію не на її користь, досягає стабільного прогресу в реформуванні демократії та готова робити наступні кроки. Проте відсутність необхідної військової та економічної допомоги в поєднанні з дедалі нестабільнішою безпековою ситуацією може вплинути на здатність України вжити рішучих кроків, необхідних для безпеки України та забезпечення її демократичного та антикорупційного прогресу.

Хороша новина полягає в тому, що Україна, попри тривалу війну та ситуацію не на її користь, досягає стабільного прогресу в реформуванні демократії та готова робити наступні кроки.

АНТИКОРУПЦІЙНИЙ ПРОГРЕС УКРАЇНИ

Однією з головних причин нападу путіна на Україну в лютому 2022 року, подібно до незаконного захоплення росією Криму та частини Донбасу у 2014 році, було бажання не дати українській демократії закріпитися. путін намагався зберегти контроль над українцями та їхнім майбутнім за допомогою корупції та гібридної агресії. Попри всі зусилля путіна, українці доклали виняткових зусиль для зміцнення своєї демократії та подолання викликів, пов’язаних з корупцією. Як ідеться у звіті Freedom House «Країни перехідного періоду 2024», Україна — єдина країна з 11 «гібридних режимів», яка покращила свій рейтинг демократії. Ці кроки не означають, що Україна вільна від корупції або що впровадження демократичних реформ завершено, але партнери Києва повинні визнати, похвалити та підтримувати подальший прогрес.

По-перше, в останньому (2023) звіті Transparency International Corruption Perceptions Index (CPI) Україна покращила свій показник на три пункти — це один із найкращих результатів у світі. За останні 10 років показник України зріс на 11 балів. Як зазначається у звіті, Україна ще має вдосталь роботи для просування необхідних антикорупційних реформ. Але помітний значний прогрес під час війни.

Джерело: Transparency International Україна | Розраховано на основі 8 досліджень з лютого 2021 року по вересень 2023 року

По-друге, прогрес України в боротьбі з корупцією корелює з історичними кроками на її шляху до членства в Європейському Союзі (ЄС). У грудні 2023 року Україні дали зелене світло для початку переговорів про вступ з країнами-членами ЄС та Європейською Комісією (ЄК). Ключові висновки ЄК визнали, що Україна досягла значного прогресу у верховенстві права, судовій та адміністративній реформі, а також у збільшенні плюралістичних і незалежних ЗМІ. Кандидатура Києва в Брюсселі не мала б шансів, якби Україна не досягла прогресу у виконанні зобов’язань щодо верховенства права та боротьби з корупцією, необхідних для вступу до ЄС. За словами високопосадовців України, відповідальних за процес євроінтеграції, Україна виконала всі сім кроків, перелічених у Звіті ЄК «Україна 2023», які необхідно було впровадити відповідно до Висновку Комісії для створення рамок для вступу. Наприклад, Україна завершила внесення змін до законодавчої бази щодо національних меншин, ухвалила антикорупційні рекомендації та ввела в дію закон, який регулює лобіювання. ЄК завершила написання проєкту рамок для переговорів про вступ і наразі надіслала його державам-членам для затвердження.

По-третє, Україна призначає гідних довіри кандидатів за допомогою демократичних та прозорих процедур, які очолюють ключові антикорупційні установи, що отримали ефективну роль в українській системі правосуддя протягом десятиліття. Прикладами таких установ є Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП) і Національне антикорупційне бюро України (НАБУ). Нещодавно нового голову Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) було обрано за результатами процесу під наглядом міжнародної спільноти, яка включала незалежних експертів. Процедури відбору керівників САП та НАБУ отримали високу оцінку ЄК у Звіті про Україну за 2023 рік за їх прозорість та меритократичність.

По-четверте, значно побільшало резонансних корупційних розслідувань. Лише за минулий рік у Вищому антикорупційному суді (ВАКС) було 101 кримінальне провадження та винесено 83 вироки. Особи високого рівня, такі як судді Верховного суду, заступники міністрів та багато інших високопосадовців, були притягнуті до відповідальності за різними звинуваченнями в корупції. Порівняно з 2021 роком, коли конституційність ВАКС була поставлена під сумнів, покращення оперативної спроможності суду заслуговує на схвалення.

По-п’яте, Україна досягла значного прогресу в реалізації довгоочікуваної судової реформи. У 2023 році два ключових органи суддівського самоврядування – Вища рада правосуддя та Вища кваліфікаційна комісія суддів – отримали повноваження та запрацювали на повну. За рекомендаціями Венеціанської комісії розпочато процес відбору п’яти нових суддів Конституційного Суду України.

Попри те, що в наступне десятиліття потрібно зробити стільки ж, Україна досягла значних успіхів у боротьбі з корупцією та впровадженні верховенства права в розпал війни — час масових страждань і горя. Це свідчить про прогрес і непохитність українців у бажанні зміцнити їх демократію.

Україна — єдина країна з 11 «гібридних режимів», яка покращила свій рейтинг демократії. Ці кроки не означають, що Україна вільна від корупції або що впровадження демократичних реформ завершено, але партнери Києва повинні визнати, похвалити та підтримувати подальший прогрес.

МАЙБУТНІ КРОКИ УКРАЇНИ

Попри прогрес у Києві за останні два роки, опитування, проведене неурядовою організацією Pact у грудні 2023 року, показало, що 89% українців вважають корупцію другою за серйозністю проблемою в Україні, а першою – війну, що триває. В Україні ще є багато можливостей для підвищення прозорості, підзвітності та верховенства права. Серед них – невідкладні реформи, пов’язані з прагненнями приєднатись до ЄС та посиленням ефективності боротьби з корупцією високого рівня.

Джерело: Національний демократичний інститут України | 14-22 листопада 2023 | Загальнонаціональне телефонне опитування українців

Щоб Україна змогла посилити свої зусилля у боротьбі з корупцією у 2024 році та надалі, вона має зосередитися на реформуванні та зміцненні своїх систем повернення активів. Зокрема, на Агентстві з розшуку та менеджменту активів (АРМА), якому в минулому приділялося мало уваги, та яке відстає від інших антикорупційних органів. Україна також має виконати решту рекомендацій щодо реформ, які містяться у звіті Європейської комісії про Україну в листопаді 2023 року. Ці рекомендації включають збільшення потенціалу та проведення чесного, прозорого та конкурсного відбору додаткових кадрів для антикорупційних органів, а саме суддів та детективів, щоб справлятися зі збільшеним навантаженням. Ще одним пріоритетом має стати започаткування затягнутої реформи Рахункової палати та Державної аудиторської служби України – двох інституцій, які відповідають за фінансовий контроль за використанням коштів. Криміналізація ухилення від санкцій та ефективне використання активів корупціонерів і прибічників Росії на потреби держави є важливими для зменшення залежності від підтримки іноземних держав.

Також існує гостра потреба в продовженні спостереження та нагляду з боку українців та міжнародних партнерів, включаючи ЄС, США та багатосторонні організації, такі як Міжнародний валютний фонд. Такий нагляд і пильність необхідні для того, щоб демократичні реформи та реформи верховенства права були прийняті, реалізовані, виконані та діяли в Україні.

Минулого року автори Brookings та German Marshall Fund стверджували, що на карту поставлена не лише демократія в Україні, а й цілісність міжнародного порядку, заснованого на правилах. Зараз не час для глобальних продемократичних лідерів, у тому числі у Вашингтоні, сумніватись перед лицем труднощів або охолонути у своїй готовності підтримати Україну. Коли ми не можемо надати критично важливу допомогу Україні, кожна секунда затримки приносить Путіну ще одну перемогу в його агресивній війні проти демократії. У третій рік цього конфлікту позиція проти України є позицією проти демократії.

В Україні ще є багато можливостей для підвищення прозорості, підзвітності та верховенства права. Серед них – невідкладні реформи, пов’язані з прагненнями приєднатись до ЄС та посиленням ефективності боротьби з корупцією високого рівня.

Автори:

Джонатан Кац, старший директор з питань боротьби з корупцією, демократії та безпеки (ACDS);

Лілі Конвей, наукова та адміністративна асистентка, Брукінґський інститут, управлінські студії, боротьба з корупцією, демократія та безпека (ACDS);

Норман Айзен, старший науковий співробітник, Брукінґський інститут, управлінські студії

Робін Дж. Льюїс, наукова співробітниця, старша наукова співробітниця, заступниця директора з питань боротьби з корупцією, демократії та безпеки (ACDS) 

Джош Рудольф, науковий співробітник з питань незаконного фінансування, Альянс забезпечення демократії, Німецький фонд Маршалла

Джерело: www.brookings.edu

Transparency International

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-