Патрулі в засаді: відібрали права – й на нари

Патрулі в засаді: відібрали права – й на нари

Укрінформ
Як контролюють швидкість руху автомобілів і карають за її перевищення в інших країнах

Трагічна «чорна п`ятниця» минулого тижня і продовження череди смертей на шляхах і вулицях України знову й знову примушують замислитися: де й що у нас не так? Можливо, штрафи маленькі? Чи суди над порушниками Правил дорожнього руху – суцільно продажні?

Статистика підказує, що за кількістю ДТП Україна – не найгірша в Європі. Але смертельних випадків  у нас набагато більше. Експерти  вбачають причину в масових фактах перевищення швидкості.

Якби всі ті наїзди на пішоходів, які трапилися за останні кілька днів, відбулися на швидкості 20 км/год, всі були б живими.

Як борються з перевищенням швидкості автомобілістами в інших країнах світу? Про це розповідають наші зарубіжні кореспонденти.

КРАЇНИ БАЛТІЇ

Швидкісний режим у Литві, Латвії та Естонії майже ідентичний. У межах населених пунктів для автомобілів і мотоциклів передбачене обмеження швидкості 50 км/год. У житловій зоні максимально дозволена швидкість – 20 км/год. Поза населеним пунктом – 90 км/год. Більші відмінності – з дозволеною швидкістю на автомагістралі. У Латвії та Естонії – це 100-110 км/год для авто та мотоциклів, у Литві дозволяється більше – 120-130 км/год.

Для всіх трьох країнах характерні сезонні зміни. У холодне півріччя з його більш складними умовами (дощі, сніг, ожеледь) рівень дозволеної швидкості в Латвії та Естонії знижується до 90 км/год, у Литві, залежно від якості покриття, це 90 км/год (асфальтовані та бетонні дороги), 110 км/год (автомагістралі та швидкісні автошляхи). Разові зміни швидкісного режиму також можливі у випадку несезонних природних катаклізмів.

А ось шкала штрафів за порушення дозволеної швидкості в Литві, Латвії та Естонії сильно різниться. Найбільш складна і диференційована система існує в Латвії. Тут є принципова різниця стягуваної суми залежно від того, де відбулося порушення – в населеному пункті чи за його межами. У населеному пункті штраф у півтора-два рази більший. Що цілком логічно, оскільки в більш густонаселеному місці порушення правил руху небезпечніше, воно підвищує ризик для здоров'я і життя людей, що в ньому проживають.

За невелике перевищення швидкості передбачене тільки попередження. За порушення швидкісного режиму на 11-20 км/год в населеному пункті – штраф 40 євро (за межами – 20 євро); 21-30 км/год – 80 євро (40); 31-40 км/год – 160 євро (80); 41-50 км/год – 240-320 євро (160-220); 51-60 км/год – 360-460 (240-320), більше за 60 км/год – 540-680 євро (36-480). У разі перевищенні швидкості більш ніж на 50 км/год крім штрафу можливе ще позбавлення прав терміном на 3-6 місяців. Штрафи для авто з причепом в Латвії більше в 1,7-2 рази.

Ще одна важлива особливість – у Латвійській Республіці платити штрафи співробітнику поліції на місці порушення заборонено. Вони сплачуються пізніше – у 30-денний термін.

У Литві платити штраф можна як поліцейському, так і через банк. Штрафи тут в середньому трохи менші, аніж у Латвії. А їхня шкала в Литві набагато простіша, вона менш диференційована від різних обставин і залежить лише від того, наскільки перевищена швидкість. Якщо на 11-20 км/год – штраф 12-30 євро; 21-30 км/год – 30-90 євро; 31-40 км/год – 120-170 євро; 41-50 км/год – 170-230 євро; більше 50 км/год – 450-550 євро і позбавлення прав строком на 1-6 місяців.

Ще більш проста та однозначна система стягування штрафів – у Естонії. При цьому штрафи, самі по собі, тут найбільші в Балтії (втім, і середня зарплата в цій країні більша). Перевищення швидкості до 20 км/год – 120 євро; 21-40 км/год – 400 євро; 41-60 км/год – 800 євро; більше 60 км/год – 1200 євро. За велике перевищення швидкості також передбачене додаткове покарання позбавленням прав терміном на 1-12 місяців. Воно здійснюється в Естонії судом (або установою, яка веде виробництво в позасудовому порядку).

МОЛДОВА

Максимально допустима швидкість у містах та селах Молдови – 50 км/год. Порушення цього режиму карається штрафами і штрафними балами. Наприклад, перевищення швидкості всього на 20 км карається штрафом до 50 євро і чотирма або п'ятьма штрафними балами. У разі, якщо водій оплачує штраф протягом трьох робочих днів, то сума зменшується вдвічі, проте штрафні бали залишаються в «особистій скарбничці». Якщо водій «зібрав у свою скарбничку» 15 штрафних балів, то при наступному порушенні йому загрожує тимчасове позбавлення водійських прав – до погашення балів, які автоматично погашаються по  закінченню шести місяців.

Фото: lifehack.md
Фото: lifehack.md

З недавнього часу в Молдові дорожніх інспекторів позбавили права зупиняти транспортні засоби без вагомих підстав, тобто, лише за перевищення швидкісного режиму і порушення правил дорожнього руху.

У більшості населених пунктів країни встановлені камери відеоспостереження, що фіксують порушення. Зупинка автотранспорту та перевірка водіїв допускаються лише в дні проведення спецоперацій, або під час спецрейду – так званих «Білих ночей», коли поліцейські перевіряють водіїв на предмет вживання спиртних напоїв. Під час проведення останнього спецрейду співробітники ДП затримали понад 50 водіїв, яким «закон – не закон».

БОЛГАРІЯ

У Болгарії в населених пунктах максимально допустима швидкість – також 50 км/год. Покарання, на перший погляд, більш м'які, ніж в інших країнах. Наприклад, за перевищення швидкості на 10 км штраф становить лише 10 євро. Однак, за повторне порушення сума штрафу подвоюється, а за перевищення швидкості на 40-50 км в населених пунктах суми штрафів починають серйозно «бити по кишенях» – від 200 до 300 євро. При систематичному порушенні правил дорожнього руху ці суми, природно, подвоюються, а водіїв на півроку позбавляють водійських прав. Крім цього, застосовуються також і штрафні бали.

РУМУНІЯ

У Румунії в населених пунктах обмеження швидкості може бути різним: є населені пункти з максимально дозволеною швидкістю в 50 км/год, а в окремих населених пунктах воно може становити, наприклад, 30 км. При цьому, є і села, і міста, де дозволено рухатися зі швидкістю в 80 км/год.

Фото: http://gagauznews.md/
Фото: http://gagauznews.md

Оновлений в 2018 році дорожній кодекс Румунії виглядає по-іншому в плані грошових штрафів. Якщо водій перевищив швидкість на 10-20 км/год, то штраф становитиме від 50 до 160 євро (плюс 2 штрафних бали), однак якщо швидкість перевищена на 50 км/год, то сума штрафу складе вже від 200 до 500 євро (залежно від частоти порушень) плюс позбавлення водійських прав строком на 6 місяців.

Однак, у водіїв незабаром може з'явитися перевага. Румунські парламентарії підготували законопроект, згідно з яким приховані поліцейські радари можуть зникнути з румунських автодоріг. Проти цього заходу виступають самі представники Дорожньої поліції, які звернулися до водіїв із закликом: «Не купуйте дорогі антирадарні системи: найкращий спосіб боротися з поліцейськими радарами – просто дотримуватися швидкісного режиму».

Діють у Румунії й певні послаблення для порушників: якщо штраф оплачується протягом двох діб, то сума, відповідно, зменшується наполовину. Але більшість ДТП в Румунії стаються саме через перевищення швидкісного режиму на небезпечних ділянках доріг.

При цьому, в Румунії, Болгарії та Молдові установка системи антирадар – дуже дороге задоволення, тому водії не «зловживають» цієї «страховкою» від поліції.

ГРЕЦІЯ

А в Греції за використання антирадарної системи штраф може досягати двох тисяч євро з вилученням (терміном на 30 днів) водійського посвідчення, технічного паспорта та реєстраційних знаків. Вилучення документів на автомобілі загрожує водіям і за порушення швидкісного режиму.

У населених пунктах країни обмеження швидкості – 50 км/год, а поза такими – не більш 90 км за винятком автобанів, де дозволена швидкість до 110 км.

Штрафи за перевищення швидкості вражають – від 40 євро (за перевищення швидкості на 20 км) до 350 євро (перевищення швидкості більш, ніж на 30 км). До речі, така ж сума штрафу у 350 євро загрожує тим, хто не зупиниться на знак «Стоп» чи викине за вікно під час руху цигарку.

КРАЇНИ КОЛИШНЬОЇ ЮГОСЛАВІЇ

Обмеження швидкості у всіх шести колишніх югославських республіках – Сербії, Хорватії, Боснії й Герцеговині, Словенії, Чорногорії та Македонії – практично ідентичні. Як правило, у всіх цих країнах швидкість руху в межах населених пунктів обмежується в 50 км/год, за межами населених пунктів – у 80-90 км/год, на дорогах для автомобілів – у 100-110 км/год, а на автомагістралях – у 120-130 км/год. Найбільші обмеження швидкості – у Сербії.

Але штрафи за перевищення режиму швидкості, особливо на території населених пунктів – різні, хоча в цілому помітно вищі, ніж в Україні. Причому розміри штрафів за подібні порушення правил дорожнього руху були суттєво збільшені відносно недавно – за останні 10-15 років.

Перевищення швидкісного режиму карається, як правило, грошовими штрафами, розмір яких залежать від того, наскільки було перевищено максимально допустиму швидкість.

Особливо цікавою є система покарань у Хорватії – країні-члені ЄС. Так, залежно від того, наскільки водій перевищив обмеження швидкості руху, він мусить заплатити штраф від 40 до 2025 євро. Але окрім цього, за перевищення швидкості у населеному пункті на більш ніж 50 км/год від максимально допустимої водій може отримати 60 діб ув’язнення. У Хорватії діє й система «негативних балів»: за кожне порушення швидкості порушник отримує відповідну їх кількість і в разі досягнення критичної цифри у нього можуть на законній підставі вилучити водійські права.

ПОЛЬЩА

У Польщі діють обмеження на швидкість руху легкових автомобілів вагою до 3,5 тонни у населених пунктах залежно від часу доби: удень (від 05:00 до 23:00) швидкість не повинна перевищувати 50 км/год, уночі (від 23:00 до 05:00) її можна підвищити ще на 10 км/год. Утім, це правило не діє у житлових зонах, позначених спеціальним знаком, де діють суворі обмеження: вдень і вночі – до 20 км/год. За межами населених пунктів на звичайних автошляхах Польщі швидкість руху легкового автотранспорту не повинна перевищувати 90 км/год, на швидкісних дорогах з двома смугами руху в один бік – до 120 км/год, а на автомагістралях – до 140 км/год.

За перевищення швидкості вже на 10 км/год водій у Польщі повинен рахуватися з тим, що його гаманець може полегшати на 50 злотих (350 грн), за перевищення швидкості на 21-30 км/год – на суму від 100 до 200 злотих (700-1400 грн), а на понад 51 км/год – на 400-500 злотих (2,8-3,5 тис. грн).

За перевищенням швидкості на автошляхах Польщі стежить дорожня поліція, зокрема й мобільні поліцейські патрулі на спеціальних автомобілях без розпізнавальних знаків поліції, а також фоторадари. У випадку затримання за перевищення швидкості, дорожня поліція на місці виписує штраф, який потрібно сплатити впродовж двох тижнів. Якщо водій цього не зробить, то його справа автоматично передається до суду, де він може розраховувати на ще більший штраф або направлення на примусові громадські роботи. У випадку, якщо перевищення зафіксував фоторадар, то після отримання листом відповідної документації про порушення (фотофіксація порушення, де чітко має бути видно номер автомобіля та голографічний знак на лобовому склі, а також вказання – коли і де сталося перевищення і що за це загрожує) особа повинна спочатку листом у відповідь підтвердити, хто у момент порушення був за кермом автомобіля. Після цього, іншим листом водію повідомляється сума штрафу і на який рахунок він повинен її перевести. Крім штрафу, на водія нараховуються штрафні пункти: якщо упродовж року їх набереться 21 і більше, то водія можуть позбавити права на водіння.

Торік у Польщі сталося понад 32 тис. ДТП, в яких загинули 2,8 тис. осіб. Це найнижчий показник смертності на дорогах за останні 20 років. Не менше 25% ДТП сталося через перевищення швидкості.

США

У Сполучених Штатах існує кілька видів автомобільних доріг, які мають свої обмеження за швидкістю. В кожному штаті діють власні правила дорожнього руху, однак здебільшого вони мають однакові регулятивні норми. Наприклад, у житлових кварталах, а також у шкільних зонах та бізнес-кварталах у населених пунктах встановлюються знаки до 25 миль/год (40 км/год). Наступною категорією є нешвидкісні дороги, де можна їздити не більше 35 миль/год (56 км/год). Більшість таких сполучень обладнані в міських зонах, де є дві-три полоси руху в кожному напрямі. Крім того, існують так звані "хайвеї", які проходять через населені пункти, конгломерати та між ними, де швидкість є суттєво більшою. Такі дороги не мають перехресть, тротуарів і наземних пішохідних переходів та обладнані огорожами проти диких тварин. Максимально допустима швидкість на них становить загалом до 55 миль/год (82,5 км/год). Найбільш швидкісними в США є "інтерстейти", тобто траси між штатами, які мають статус федерального значення. У більшості штатів на них встановлюються знаки 55-70 миль/год (до 112 км/год). У деяких штатах, таких як Техас, максимально дозволена швидкість сягає 85 миль/год (136 км/год).

У США, як і в Україні, існує так звана норма "лояльних порушень", коли поліція не зупиняє за незначне перевищення. По країні така "норма" становить 5-10 миль/год (8-16 км/год). Однак, наприклад у житлових кварталах, де стоїть обмеження 25 миль/год (40 км/год) можна отримати штраф за перебільшення навіть на одну милю (1,6 км). Крім того, якщо на будь-якій трасі перевищити максимальне обмеження на 20 миль/год (32 км/год), це вважатиметься "небезпечним порушенням", яке може потягнути за собою, в тому числі, затримання.

Фіксація порушень швидкості руху відбувається як за допомогою фотокамер і "листів щастя", так і патрульними поліцейськими машинами й мотоциклами, а також із гелікоптерів. Причому, крім грошового покарання (йдеться про штраф від однієї до кількох сотень доларів), в електронній базі даних на водія віднімаються також бали "безпечного водіння". За два-три серйозних порушення впродовж нетривалого терміну можуть позбавити прав водіння та відправити на курси безпечного водіння. Крім того, якщо порушення відбувається в шкільній зоні або на ділянці, де проходять дорожні роботи, сума штрафу подвоюється.

КАНАДА

У Канаді правила дорожнього руху належать до компетенції провінцій та територій, тому універсальних ПДР в країні не існує. З огляду на це, обмеження швидкості встановлюються федеральною, провінційною чи місцевою владами, відповідно до приналежності конкретної дороги. Ці правила також можуть змінюватися залежно від місцевого рельєфу чи особливостей розселення. Усе ж на більшості території країни максимальна дозволена швидкість руху у населених пунктах становить 50 км\год, а поза ними – 80 км\год. Водночас, на автобанах, де відсутні наземні пішохідні переходи, але є щонайменше дві смуги руху в кожен бік, розділення посередині, широке узбіччя, захист від диких тварин та освітлення на перехрестях, дозволена швидкість руху може досягати 100-110 км\год, а в тихоокеанській провінції Британська Колумбія – 120 км\год. Це – найвища швидкість, дозволена колісному транспорту в країні.

Канадці особливо переймаються безпекою дітей на дорогах, тому в шкільних зонах обмеження швидкості зазвичай встановлюється на рівні 30-40 км\год, а за неналежне випередження шкільного автобуса можна втратити на тривалий час не лише права, а й власний автомобіль, який може бути тимчасово конфіскований.

Відмінні обмеження швидкості часто діють і в зонах, де проводяться ремонтні роботи. Окрім цього, будь-яке порушення ПДР на такому відтинку карається вдвічі вищим штрафом.

Як і з правилами дорожнього руху, покарання за їх невиконання встановлюють теж провінції та території. Приміром, у найбільш населеній канадській провінції Онтаріо офіційно покарання починається із перевищення у 10 км\год і становить $40, хоча зазвичай поліція не звертає увагу на перевищення до 19 км\год. Перевищення на 20 км\год вже коштуватиме “гонщику” $95, на 30 км\год – $220, 40 км\год – $295, а 49 км\год – $359.

Однак, значно більше фінансове покарання на порушника накладає страхова компанія, яка може суттєво підвищити його обов’язкові виплати, якщо вирішить, що манера його водіння – небезпечна.

Також кожне порушення ПДР у Канаді веде до нарахування “штрафних балів”, у разі накопичення яких водія спершу запросять на співбесіду, а потім і взагалі можуть позбавити права водити транспортний засіб та змусити платно перескладати іспити в автошколі.

Щодо фіксації порушень, то вони здійснюються як у ручному режимі інспекторами, так і в автоматичному – камерами. Наявна у патрульних техніка дозволяє точно зчитувати швидкість під час руху, тому багато штрафів оформляються так званими “примарними поліцейськими”, які рухаються у загальному автомобільному потоці й не мають розпізнавальних знаків, поки не вмикають проблискові сигнали. Деякі дороги патрулюються також із повітря.

АВСТРАЛІЯ

Австралія є федеративною державою, тому в кожному її штаті чи території правила дорожнього руху та обмеження швидкості мають певні відмінності, однак загалом вони схожі – регулятори дотримуються однакових тенденцій.

У більшості штатів загальні обмеження швидкості (тобто якщо інше не встановлено відповідними знаками) на автошляхах є наступними: у населених пунктах – 50 км, поза ними – 100, на автомагістралях – 110.

На практиці ж на більшості міських вулиць обмеження швидкості становить 60 км/год – про це повідомляють відповідні знаки. На маленьких вуличках швидкісне обмеження не вказано, що означає обмеження на позначці 50. Часом на зовсім вузьких вуличках обмежують до 40, або навіть до 30 км/год, що насправді доцільно. Такі ж обмеження можуть бути у місцях з високою пішохідною активністю. Окрім того, скрізь є тимчасові обмеження швидкості у шкільних зонах, які, як правило, складають 40 км/год та діють у шкільні дні з 8 до 9:30 ранку і з 2:30 до 4 вечора.

Міські транспортні артерії найчастіше мають обмеження 80 км/год, яке при в'їзді в міську забудову змінюється на 60 км/год.

На автомагістралях – хоча загальне обмеження швидкості й складає 110 км/год, часто зустрічаються обмеження до 100 або й 80 км/год. Це, передусім, зумовлено високою активністю диких тварин (в основному, кенгуру та вомбатів), що можуть перетинати дорогу в цих зонах, та зіткнення з якими на високій швидкості може призвести до плачевних наслідків.

Винятком є Північна територія, де є відрізок автомагістралі з обмеженням швидкості до 130 км/год. Це дорога з ненасиченим трафіком, розташована у пустельній місцевості та відома тим, що періодично влада або встановлює там певне швидкісне обмеження або повністю скасовує його (як на деяких німецьких автобанах).

Важливо також відзначити, що швидкісні магістралі, як правило, прокладаються в обхід населених пунктів. Якщо все ж таки з якихось причин цього зроблено не було, то такі відрізки убезпечують шляхом спорудження дворівневих перехресть, надземних чи підземних пішохідних переходів та обладнують захисними й шумознижувальними екранами.

За порушення встановлених обмежень швидкості передбачені серйозні штрафні санкції. Знову ж таки – у різних штатах розмір штрафу за певне порушення може мати відчутні відмінності. Так, грошове стягнення за перевищення швидкості до 40 км/год може становити від 500 до 2200 доларів. У вихідні та святкові дні санкції подвоюються (як сума штрафу, так і штрафні бали). У випадку, коли немає можливості визначити особу водія-порушника, якому мають бути нараховані штрафні бали, (наприклад, авто належить організації, а фото не чітке і не дає такої можливості) сума штрафу також зростає у кілька разів та може сягати кількох тисяч доларів навіть за незначне порушення швидкісного режиму на кілька кілометрів. Також сума штрафу може значно збільшитися, якщо водій-порушник сперечатиметься з поліцією та буде доводити свою правоту.

Деякі види штрафів можна оплатити одразу на місці – поліцейським, однак лише кредитною карткою, а не готівкою.

Крім грошового стягнення, за грубі порушення в Австралії нараховують бали, після досягнення критичного рівня яких водійське посвідчення порушника анулюється. Так, за три роки водій не повинен набрати більше 12 балів. Зокрема за деякі види порушень можна одноразово отримати 6 балів – саме стільки балів нарахують водієві, який перевищив швидкість більш ніж на 45 км/год. Якщо перевищення швидкості склало менше 15 км/год, то за таке порушення нараховують 1 бал.

Контроль швидкісного режиму на дорогах здійснюється за допомогою радарів, про наявність яких водіїв сповіщають спеціальні знаки, встановлені за кілометр до місця розташування радара. Також поруч із багатьма світлофорами встановлені фоторадари, що можуть фіксувати як перевищення швидкості, так і порушників, котрі проїжджають на заборонений сигнал.

Цікавою особливістю є те, що часто місцева дорожня поліція патрулює вулиці на звичайних автомобілях, які не мають жодних розпізнавальних знаків – тобто, патруль може перебувати в будь-якому з сусідніх із вами “цивільних” автомобілів.

Олег Кудрін, Зінаїда Гурська, Анатолій Демещук, Юрій Банахевич, Ярослав Довгопол, Максим Наливайко, Іван Юсип’юк.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-