«Kраматорськ.Relocation»
На чотири роки повноцінне навчання для дітей з Краматорська призупинилося. Уроки були можливі лише онлайн, із постійними тривогами та необхідністю переривати навчання. Але завдяки проєктові «Пліч-о-пліч: згуртовані громади» та зусиллям Перечина і Краматорська 1 вересня відчинив двері новий навчальний заклад – релокований Перший Краматорський ліцей. Учителі змогли повернутися в кабінети, а школярі – за парти.
«Ми пішли у третій клас, а незабаром почалася війна», – згадує учень ліцею Дмитро.
Хлопець розповідає, що життя змінилося і більше не було схоже на те, як у мирні часи: «Друзі були, але людей залишалося все менше. Був приліт до школи. Після цього на подвір’ї майже ніхто не гуляв».

6 березня 2023 року російська армія завдала подвійного удару по школі №1 у Краматорську. Залишатися в місті ставало дедалі небезпечніше, а онлайн-навчання не було повноцінним.


«Чотири роки я не чула дитячих голосів. Чотири роки наші діти чули тривоги, і нам дуже часто доводилося переривати уроки. Хочу, щоб у цих стінах діти не чули сирен», – говорить директорка Наталія Тисленко.

Родини почали шукати безпечне місце для життя. Для багатьох ним стала Перечинська громада на Закарпатті. Її голова Андрій Погоріляк згадує: «Ми відвідали Краматорськ і побачили, що діти не навчаються стаціонарно. У той же час у нашій громаді та сусідній – понад 300 дітей із Краматорська. Тоді й виникла ідея, щоб вони отримали одну зі шкіл і могли продовжити нормальне навчання».

Саме так і почалася релокація Першого Краматорського ліцею на Закарпаття. У межах державного проєкту «Пліч-о-пліч» Перечинська громада надала приміщення, а будівельники з різних областей працювали щодня без вихідних, щоб устигнути до 1 вересня. За півроку вдалося завершити всі роботи.

Керівниця національного проєкту «Пліч-о-пліч: згуртовані громади» Мар’яна Томин називає це одним із успішних прикладів реалізації програми: «Найважчими були ті моменти, які залишилися за кадром. Це колосальна праця педагогів, будівельників, підготовка масиву документації. Усе відбувалося в дуже стислі терміни. Відновлювальні роботи почалися у квітні, і ми встигли до 1 вересня.

Символ і зміст цього єднання полягає саме у практичних справах. Схід, Захід, Північ, Південь і Центр – це одна країна. Ми один організм, і це – наша держава. Від цього відчуття дуже приємно».

Загалом до оновленої школи пішло понад 300 учнів. Це діти з Перечинської громади і школярі, які вимушено виїхали з Краматорська, Херсонщини, Запоріжжя, Сумщини та інших прифронтових територій.

Як повідомляв Укрінформ, Кабінет Міністрів України розпочав проєкт щодо посилення співпраці між тиловими та прифронтовими громадами, зокрема, увів поняття «громада-форпост», що означає населені пункти у 100-кілометровій зоні від лінії зіткнення, а також від кордону з РФ та Білоруссю.
Повну історію релокації, відновлення школи та досвіду двох громад дивіться на ютуб-каналі Ukrinform у проєкті «Kраматорськ.Relocation».
Діана Славінська