В Україні товари теж уже доставляють дрони і роботи

В Україні товари теж уже доставляють дрони і роботи

Укрінформ
Екологічні способи доставки товарів зроблять здоровішими і людей, і навколишній світ

Glovo, Bolt, Rocet – українські компанії-сервіс доставки їжі та продуктів, які добре знайомі багатьом містянам в Україні. Остання з них за допомогою мобільного додатку працює у 27 містах України.

Доставка замовлень нині здійснюється на мото- та автотранспорті, велосипедами або пішки. Утім, на переконання директора по маркетингу сервісу Олега Любарця, майбутнє у цій справі за еко-доставкою: електрокарами, дронами й роботами. Про це він заявив під час інтерв’ю на каналі ICTV.

Чи не занадто сміливо?Люди давно мріють про доставляння товарів дронами прямо під двері. А чи працюють уже десь сьогодні служби доставки товарів дронами?

Але почали американці

Схоже, мрія поступово стає реальністю. Ще у квітні 2019 року американська компанія Wing першою (серед інших служб доставки) отримала дозвіл на комерційну доставку товарів дронами. І з того часу служба активно працює у штаті Вірджинія, повідомляє tokar.ua.

«Отримавши сертифікат комерційного авіаперевізника, – розповідає Генеральний директор компанії Джеймс Баргес, – Wing може доставляти товари людям, які живуть не в полі зору оператора дронів, а за багато кілометрів. Поки що максимальна дистанція дорівнює 20 км (10 км до вашого будинку, і 10 км назад), а летить апарат зі швидкістю 25 км/год. Наразі дрони доставляють тільки негабаритні товари. Як-от їжу чи медичні товари. З удосконаленням дронів та самої служби розшириться й асортимент».

Компанія Wing не єдина, що застосовує дрони-кур’єри. У липні 2019 року компанія UPS, одна з найбільших у світі компаній із доставки вантажів і провідна транспортна компанія з представництвами в понад 220 країнах і регіонах, запустила підрозділ UPS Flight Forward, який фокусується на створенні дронів для доставки товарів.

Також в 2019 році компанія запустила тестову доставку медикаментів з аптек у місті Кері, Північна Кароліна. Випробування пройшли успішно, і в минулому році незважаючи на хвилі обмежень через пандемію UPS Flight Forward розширила доставку на кілька інших міст США.

Для створення свого флоту дронів UPS уклав угоду зі стартапом Matternet і для доставки використовує його дрони Matternet M2. На жаль, поки мова йде не про прямі перельоти від дверей до дверей, дрони дозволяють швидко переносити товари зі складу у певний район, а «останню милю» вони долають на автомобілях.

А коли в Україні БПЛА почнуть доставляти пошту, товари, ліки?

Ще у 2015 році, під час проведення конференції iForum, компанія «Нова пошта» показала працюючий прототип дрона-листоноші, який може використовуватися для доставки малогабаритних вантажів клієнтам. Про це повідомив Lemarbet.

Вартість одного квадрокоптера середнього класу на даний момент становить $ 300-500, що можна назвати цілком доступною сумою, враховуючи швидку окупність за рахунок економії на транспортних витратах.

Нині основною перешкодою на шляху до активного комерційного використання дронів є не технічні, а законодавчі та різного роду регуляторні питання.

Поки ж доставка вантажів з допомогою квадрокоптера носить, швидше, пробний характер. Коптери охоче застосовуються у рекламі, для показової доставки товарів під час промо-акцій, і для досягнення вау-ефекту: перехожі із задоволенням знімають і фотографують дрони, поширюючи відео і фото у соціальних мережах. Але експерти з логістики впевнені, що в майбутньому доставка товарів дронами стане звичайною справою.

Як і що сьогодні можуть доставляти клієнтам роботи?

Для вирішення проблеми «останньої милі», тобто доставки до дверей клієнта, ряд компаній використовує або розробляє автономних роботів. Як правило, це невеликі пристрої, які рухаються за допомогою коліс та електромотора.

Вантаж має потрапити до самісінького порогу
Вантаж має потрапити до самісінького порогу

Один з найвідоміших стартапів у цій області, американська компанія Starship Technologies займається доставкою їжі роботами. У січні 2021 року вона сягнула позначки у 1 млн доставок. Це у 9 разів більше, ніж у серпні 2019 року, повідомляє Business Insider.

Варто відзначити, що Starship Technologies у цілому знайшла цікаву нішу для своєї діяльності. Роботи оперують на невеликих відстанях і можуть доставляти товари в радіусі 6 км. Для переміщення вони використовують пішохідні доріжки.

На даний момент головною сферою застосування роботів Starship Technologies є кампуси університетів в США, для цього компанія випустила спеціальний додаток, що дозволяє студентам замовляти їжу і продукти в кафе і магазинах.

На відміну від Starship Technologies, американська компанія з робототехніки Nuro використовує більшого робота, який рухається по автомобільних дорогах. У минулому році Nuro представила його у другому поколінні, він отримав назву R2. Nuro стала першою службою доставки у Каліфорнії без водіїв, повідомляє BBC.

Транспортні засоби фірми будуть обмежені у швидкості до 56 км/год, і працюватимуть лише в умовах "сприятливої погоди", доставляючи товари вагою до 190 кг з локальних магазинів.

Якщо дрони та роботи у кур’єрській справі ще у перспективі, то який спосіб доставки у місті сьогодні є найшвидшим?

Виявляється це – велосипед. Адже на відміну від автомобіля, велосипедист не витрачає часу на стояння в заторах, і йому не потрібно витрачатися на бензин. Приміром, екологічна служба доставки Delfast на електровелосипедах, яка привозить куплену річ до вашого дому впродовж однієї години, працює вже понад шість років. А три роки тому на київському велодромі електробайк, на якому здійснюються ці доставки, проїхав на одному заряді 370 кілометрів, встановивши світовий рекорд Гіннесcа. Про це розповів «Хмарочос»,

Електробайк допоміг переорієнтувати бізнес
Електробайк допоміг переорієнтувати бізнес

Засновники компанії Delfast Данило Тонкопій та Сергій Денисенко завдячують випадку вдалою переорієнтацією їхнього бізнесу. «У вересні 2017 року ми із Сергієм привезли наші байки на виставку у Лас-Вегас і одночасно запустили Kickstarter-кампанію (тобто сайт для залучення грошових коштів на реалізацію проекту за схемою добровільних пожертвувань), - розповів Данило Тонкопій. – Люди бачили байк на виставці і запитували, де можна його купити. Ми всіх відправляли на Kickstarter. Тоді в нас не було навіть інтернет-магазину. Такий крок дозволив нам зробити перші продажі і загалом вийти на ринок, адже до цього ми були кур’єрською компанією і використовували байки лише для власних задач».

У розпал кампанії на Kickstarter було поставлено й рекорд Гіннесcа. 370 км на одному заряді, тоді як інші байки в середньому можуть здолати лише 30 кілометрів.

Коли Delfast працював лише як кур’єрська компанія, то в них по кілька разів на день запитували, чи можна купити такий байк. Оскільки, для українського ринку байки поки що було занадто дорогі, тому компанія зорієнтувалася на світовий.

Справи йшли непогано. Коли трапився коронавірус, у березні 2020 року продажі впали втричі, а уже у квітні – виросли у 12 разів. Тобто загалом, порівняно з минулим роком, нині Delfast продає вчетверо більше байків.

А що ж сталося? «Ми просто змінили посил, – зазначає Сергій Денисенко. – Раніше акцент був на тому, що байк далеко їде, він крутий і модний. А з початком пандемії ми сказали: хочете берегти здоров’я і природу, пересідайте з громадського транспорту на електробайки, адже такий велосипед довжиною півтора метра чудово допомагає зберігати соціальну дистанцію і не продукує вуглецевих викидів. А ще, у нас є клієнти, з якими ми маємо партнерські стосунки, наприклад, кур’єрські компанії. Нещодавно одна кур’єрська компанія в Україні купила в нас 32 байки».

Отже, маємо еко-доставку, що вже діє.

Огляд Ярослава Шлапака, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-