Це - космічний корабель Starship: з ним Маск планує колонізувати Місяць і Марс

Це - космічний корабель Starship: з ним Маск планує колонізувати Місяць і Марс

Аналітика
Укрінформ
“Космічний гігант” компанії SpaceX зможе виводити в 1000 разів більше корисного навантаження, ніж всі нинішні земні ракети разом узяті

Схоже, «Tesla Ілона Маска» поступово з’їжджає зі “смуги невдач”, і знову набирає «обертів». Місяць тому в селищі Бока-Чика (штат Техас, США) його компанія SpaceX успішно протестувала Starhopper (укр. “Зоряний стрибун”. - Ред.) — перший прототип гігантського космічного корабля Starship (укр. “Зореліт”. - Ред.). А нині в Америці презентовано дизайн, власне, самого корабля. Стало також відомо про кілька важливих подробиць. “Космічний корабель Starship є багаторазовим, його можна надсилати за будь-якою «адресою» в Сонячній системі. За один раз апарат зможе перевозити до ста (!) осіб і приймати на борт велику кількість вантажу, що важливо для будівництва міст-колоній на Місяці та на Марсі (...) Це звучить як безумство, але я думаю, що ми спробуємо вийти на орбіту менше ніж за шість місяців”, — заявив глава SpaceX, обмовившись, що ці терміни залежать від успішності роботи над ракетою, яка наразі триває.

Тож ми спробуємо коротко розповісти, що нового Ілон Маск “віщав” про Starship і Super Heavy.

Ілон Маск
Ілон Маск

Маск переконує: з екіпажем у відкритий космос до середини 2020-го — цілком реально

Starship (раніше ракета носила назву Big Falcon Rocket або BFR. — Ред.) матиме довжину 50 метрів і діаметр 9. Суха маса — 120 тонн, яку в SpaceX намагатимуться зменшити до 110. За задумом, він зможе доправляти у космос як екіпаж і пасажирів (до згаданих 100 осіб), так і корисний вантаж вагою до 150 тонн у будь-яку точку Сонячної системи. Перше випробування новинки — “стрибок” тест-ракети Starship Mk1 на висоту 20 кілометрів — очікують за 2 місяці, за пів року корабель виведуть на навколоземну орбіту, а ще за кілька місяців, можливо у тому ж 2020 році на ньому вирушать у космос люди.

Що стосується безпілотних перельотів на Марс, то вони стартують уже в 2022 році. А ось перші ракети з колоністами мають полетіти на цю планету в 2024 році.

“Ми стоїмо перед вибором, яким буде наше майбутнє. Чи хочемо ми стати космічною цивілізацією, що живе на багатьох планетах, біля інших зірок - чи ми назавжди залишимося на Землі? Я б вибрав перше. Сподіваюся, ви зі мною погодитеся. А критичний прорив, необхідний для того, щоби стати космічною цивілізацією — це зробити космічні польоти схожими на польоти авіаційні”, - заявив Ілон Маск. І додав, що з часом вартість космічних перельотів для пасажирів повинна наблизитися до ціни авіаперельоту.

Технічно у першій версії ракети буде дві ступені: друга — це, власне, Starship (саме в ній знаходитимуться люди), а перша — ракета-носій Super Heavy, яка потрібна для подолання гравітації Землі. До речі, габарити Super Heavy не менш переконливі, а саме: довжина 68 метрів та 9 метрів у діаметрі, може оснащуватися різними комбінаціями двигунів марки Raptor, від 24 до 37 одиниць - залежно від завдання.

Один такий корабель при запуску із Super Heavy, як переконують у SpaceX, зможе літати на орбіту (тобто, туди-сюди) тричі на добу. За рік — понад 1000 разів або 150 тисяч тонн вантажу. І це при тому, що сумарна “навантажувальна” здатність всіх доступних ракет на Землі становить на сьогодні 200-300 тонн за рік. По суті, один Starship виводитиме за рік в 1000 разів більше корисного навантаження, ніж ВСІ ЗЕМНІ РАКЕТИ РАЗОМ УЗЯТІ (!). Звучить дуже по-ілонмасковськи, тобто фантастично. Утім, як лише дідько не жартує.

Власне, декілька слів про незвичний вигляд корабля із блискучої нержавіючої сталі, прикритої тонким шаром вогнетривкої прозорої кераміки (забезпечує термозахист). “Усі думають, що сталь важка. Ні! Взагалі-то — це найлегша конструкція. Думаю, що це найкраще виробниче рішення у всій цій штуці (Starship). Нержавіюча сталь марки 301 при наднизьких температурах зберігає ту ж міцність, що й кращі композитні матеріали або алюміній”, - підсумував Маск.

Але в SpaceX щодо Starship плани не тільки космічні

Ще в 2017 році компанія SpaceX озвучила ідею використання двоступеневої версії носія як пасажирського суборбітального транспорту, який зможе доставляти людей в будь-яку точку планети всього лиш за 30-60 хвилин. Передбачалося, що ракета спочатку буде злітати як зазвичай, а потім, після розділення, перша, стартова, ступінь сідатиме назад на космодром (припустимо, це буде морська платформа), а друга - з пасажирами на борту - направлятиметься до «прийомної» морської платформи десь на іншому кінці планети, де й здійснюватиме посадку. А далі - з морської посадкової платформи до міста пасажирів можна доставляти, скажімо, за допомогою швидкісного водного транспорту.

У діалозі з одним зі своїх передплатників у “Твіттері” Маск поділився деякими думками на цей рахунок. Його співрозмовник зазначив, що сам по собі Starship (другий ступінь ракети), навіть з повними паливними баками не вийде використовувати в якості одноступеневої космічної системи. На такий “закид” Маск відповів, що додавання ще двох або чотирьох двигунів Raptor до Starship дозволить використовувати корабель для суборбітальних польотів на відстань близько 10 тисяч кілометрів при швидкості 20 Махів (6,9 кілометрів за секунду або майже 25 000 кілометрів на годину).

Гвінн Шотвелл
Гвінн Шотвелл

Це безсумнівно нижче обіцянки, яка звучала раніше, про “менш ніж за годину в будь-яку точку планети”, але, погодьтеся, все одно дуже швидко. Наприклад, політ між Нью-Йорком і Лондоном в такому випадку буде займати всього близько 20 хвилин. Близько 40 хвилин буде потрібно на політ між Лос-Анджелесом і Токіо.

За словами Гвінн Шотвелл, операційного директора SpaceX, не виключено, що компанія зможе запропонувати сервіс суборбітальних гіперзвукових пасажирських перевезень вже в 2025 році.

Мирослав Ліскович, за інформацією ЗМІ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-